Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

TEE RAm Insider 39706

Gestart door pajomaho vrijdag 18 september 2020, 12:19:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
TEE RAm Insider 39706
En daar is hij dan... deze week binnen gekomen, de TEE RAm 501.
Zware, grote doos (waar moet ik die nu weer laten), waarin de vier delen trapsgewijs zijn verpakt in schuim en plastic. Het motorrijtuig heeft zelfs ter versteviging een extra plastic ondersteuning.  Na het uittillen van de metalen rijtuigen aan het plastic omhulsel deze op de baan gezet. De los bijgevoegde luchtreservoirs voor onder de rijtuigen kunnen niet gebruikt worden bij M-rails. Aangezien mijn baan voor ca. 95% uit M-rails bestaat heb ik die er dus af gelaten.
Het treinstel ziet er netjes uit, mooie kleuren en fijne opschriften. Het zou wel leuk geweest zijn als er ook een boekje of inlegvel met de geschiedenis van het treinstel zou zijn bijgevoegd, nu zijn alleen handleiding en "Spielewelt-uitleg" bijgevoegd. Een (Duitse) conducteur onder F27 vertelt iets over het treinstel (staat niet in de beschrijving, maar is op de ECoS wel op te roepen).

Voor het koppelen is een handig hulpje bijgevoegd, dat ook bruikbaar is bij eerdere soortgelijke koppelingen (zoals de Donald Duck (403) en mijn Bemo BR 624), om te voorkomen dat de koppeling naar onder buigt. Sowieso is voorzichtig koppelen een dingetje: bij de eerste poging was er tussen het motorrijtuig en eerstvolgende rijtuig kennelijk toch niet voldoende contact, want bij wegrijden hield hij er meteen weer mee op. Na nogmaals gekoppeld te hebben, ging het beter en zonder storing (alle pinnetjes waren wel goed en recht, dus daar lag het niet aan; wellicht vuil of oxidatie - nu al?). Er zitten volgens de beschrijving 27 functies op (0-26), vooral licht en geluid (maar dus eentje extra op F27 - een "hidden track"). Helaas zijn de ventilatoren in het dak gegoten en kunnen deze niet draaien, dat is iets voor de volgende versie...  ;) .
Verder heb ik nog DC-analoog uitgezet met CV 50 = 13 (voor de remmodules), en het geluid wat zachter gezet (CV 63 naar 220 - bij 195 hoor je al bijna niets meer).

Om de rijtuigen te bevolken, moet je 4 schroeven losdraaien en het rijtuig uit elkaar nemen - ik ben nog niet zover dat ik daar aan toe ben, maar als iemand anders daar binnenkort ervaring mee heeft, dan lees ik dat graag. Ik moet eerst nog wat Chinezen van een andere kleur haar voorzien (zijn nu allemaal zwartharig).

Ik heb nog niet ermee gereden (op een paar cm na), dus daar kom ik wellicht later nog op terug.

Groet, Paul

Re: TEE RAm Insider 39706
Het is een prachtig exemplaar. Veel plezier ermee, maar dat moet wel lukken ;)
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Het was het wachten waard Paul, een van de mooiste treinstellen die er is ( vind ik )  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Hoi Paul,

Heb wel een stukje mogen rijden met deze trein van iemand anders want ook die stond op een proefstukje, dus veel van het rijden heb ik nog niet kunnen genieten.

De functies zijn talrijk, zag ik op de CS 3 en daar kun je aardig mee spelen ;)

Heel veel plezier met dit treinstel en wellicht zien we die weleens op de stamtafel :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Mooie beschrijving Paul van dit prachtige treinstel. :) :thumbup:
Ook de foto's zijn erg mooi genomen waardoor de schoonheid van het treinstel mooi tot zijn recht komt. :)
Ik heb die van mij dinsdag opgehaald en hij is nu aan het ijken zodat hij straks mee kan rijden in de dienstregeling van Michelstadt.

Heel veel rijplezier toegewenst met deze prachtige aanwinst.

Groet Michel
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Hallo allemaal,

Ik heb begrepen dat bij de trixversie de ramen van de wc niet wit geschilderd zijn. Is dat ook zo bij de Märklin versie? Zo niet, vind ik dat toch wel jammer voor een model van €900,-

Groet, Jasper.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Hi Paul,

Bij StOMM rijdt er inmiddels ook een rond, daar komen binnenkort vast ook nog reizigers in.
In die van mij (oud model) rennen ook obers en een kok rond om de erwtensoep uit te delen  >:-D
Veel plezier met die van jou, misschien maar ff naar je toe wandelen om ff bij jou te komen kijken.

groet
Harald
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 18 september 2020, 22:17:19
Ik heb begrepen dat bij de trixversie de ramen van de wc niet wit geschilderd zijn. Is dat ook zo bij de Märklin versie? Zo niet, vind ik dat toch wel jammer voor een model van €900,-
Van wie heb je dat dan begrepen?
Op foto's van de Trix 22976 zie ik gewoon witte vensters bij de toiletten, met daarop de koers informatie gedrukt.
Waarom zou men daar nu onderscheid in maken?
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Dat van die luchtroosters, heeft dat met de wissels te maken? Ik heb namelijk 1/87 rijtuigen van Roco en die komen tegen de oude grote wisselhuisjes aan. De nieuwe kleine huisjes gaan goed. Overigens heb ik mijn m-rails is schaduwstations in gebruik en heb de huisjes eraf gehaald. De lampfitting omgekeerd teruggezet voor het beter lopen van de wisselspoel
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2008

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 19 september 2020, 07:45:20
@citaat Dit is een Trix, weliswaar niet de Insider versie. Maar waar heb jij het over, welk raam in welke bak moet wit zijn?



Gr, Ben.


Tweede raampje achter de cabine aan de rechterzijde van het stuurrijtuig is van een toilet (voor personeel?), maar is niet wit....

Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Op deze video van het ongeluk in Aitrang in 1971 duidelijk te zien.

https://www.youtube.com/v/DHJ0TPDfjHY

En deze met Kraftwerk.

https://www.youtube.com/v/61N7JJHQ7KQ

Overigens zijn er meer ramen wit, dat lijken eveneens toiletten, maar ook gordijnen.

Jan-Peter (rustig wachtend op de email van de  hofleverancier)

(Na ijlend; de volgorde van de wagons bij de foto van Ben  :thumbup:  :favorite:, lijkt niet te kloppen. In de video's; motorwagen, afdelingswagen, boordrestaurant en stuurwagen)
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2011

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Bij de 39700 is dat raampje ook niet wit.
Bij de Northlander 3150 is het ook niet wit.
Bij de Northlander 37500 is het wel wit, zelfs 2 raampjes.
Wat een toestanden, toch?
Veel plezier met de treinen.
Groet, Hans
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Heb hem gisteren bij Huider in Heerhugowaard opgehaald. vandaag motorwagen op de railsgezet: deze meldde zichzelf keurig aan en heb hem enkele rondjes kunnen laten rijden maar daarna niks meer. Loc uit MS3 gehaald en opnieuw geprobeerd aan te laten melden: maar nu kan hij de TEE niet meer vinden... ik ga wel even terug naar de winkel want dit lijkt een losse verbinding of zie ik iets over het hoofd?
(n.b. ik heb 'zitplaatsen' laten sponsoren door vrienden en zo een mooie bijdrage opgehaald, binnen kort moet ik die zitplaatsen dus ook vullen met passagiers!)
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
Het stel heeft een sleperschakeling en je moet dus met de motorwagen EN de stuurstand rijden. Of misschien wel met de hele trein want ik weet niet waar de omschakeling zit.
Als je vooruit rijdt neemt de voorste sleper stroom af, als je achteruit rijdt.... enz.. ;)

Gr, Ben.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Motorwagen + stuurstand koppelen is voldoende. Daar ben ik vandaag ook door schade en schande achter gekomen :?. Ik had al een mail naar de dealer gestuurd dat het aanmelden niet (goed) werkte, maar kreeg gelukkig elders op het forum de tip om de wagens te koppelen. Et voila: alles werkt prima. Dealer snel een extra mailtje gestuurd dat de "schuld" bij mezelf lag :).

Groeten,
Wico
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Op zich verbaasd mij het niet dat motor en stuurwagen gekoppeld moeten zijn. Is bij mijn 3071 en 3150 al zo  :D
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
dank voor jullie reacties... ik zat mij ook al zo iets te bedenken... hij reed dus keurig vooruit... maar achteruit ging het mis natuurlijk want die sleeper ontbrak haha... en kon niet meer terug schakelen naar vooruit dus!
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 20 september 2020, 17:00:57
Het stel heeft een sleperschakeling en je moet dus met de motorwagen EN de stuurstand rijden.

Even gestoeid, er zit vlgs. mij een ouderwets relais gestuurde sleperwissel in.
Geluid staat erg hard ingesteld, moet voor mij zachter.
Verder mooi ding, ijken in KL ging met volle lengte prima! Wel lengte na de melders nodig, denk dan aan twee meter!!
Meegeleverd gereedschap om te koppelen is buitengewoon handig moet ik zeggen.

Programmeerspoor is voor mij te kort om de volle lengte er op te zetten, maar beide koprijtuigen gekoppeld werkt dan prima.

Tot zover even de overpeinzingen.
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
Ik kan me voorstellen dat je aan een stel van €900 niet gelijk aan het solderen slaat maar ik zou de sleperomschakeling "overbruggen" waardoor het stel op twee slepers tegelijk rijdt. Mits je natuurlijk niet met remmodules werkt want daar is het hele gedoe voor bedacht. Dan kun je ook met alleen de motorwagen rijden als je wilt ijken of onderhoud moet gaan doen in de toekomst.

Nog slimmer: vragen of Marklin dat optioneel inbouwt een volgende keer, kwestie van een CV'tje extra bedenken als service of een dipswitch. Mag toch wel voor dat geld?

Gr, Ben.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Ik heb vanmiddag voor het eerst een stukje kunnen rijden en wat blijkt...
De sleperschakeling zit verkeerd om gesoldeerd. Het laatste rijtuig neemt de stroom op. Zo komt de trein dus ook pas tot stilstand als de voorste drie rijtuigen al door het station heen zijn (in beide richtingen).

Iemand een idee of dat een CV-instelling kan zijn (en welke CV waarop te zetten)?
Zo niet, dan gaat hij dinsdag woensdag terug (Zoveelste insider-loc/trein waar wat mis mee is. En ook tevens de laatste!).
Ik stuur ook een bericht naar Märklin.

Groet, Paul
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Sleper schakelaar kun je uitschakelen dan werkt die op één sleper zie filmpje.
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat Heel goed, dat helpt. Raar dat Marklin dat niet in de handleiding zet.

Schleiferumschaltung deaktivieren
CV 128 = 0 (1) Schleiferumschaltung vorwärts deakt. Aux 3
CV 132 = 0 (1) Schleiferumschaltung rückwärts deakt. Aux 4
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Tja dat is ook een oplossing, maar ik wil 'm wel graag met twee slepers gebruiken, anders rijdt hij duwend alsnog het sein grotendeels voorbij voor hij stilstaat.
Ik ben niet zo heel erg bekend met de werking van de sleperomschakelaar, maar als ik CV's 128 en 132 op 0 zet, dan 1x de richting omkeer en ze dan weer op 1 zet, zou dat dan de sleper in de voorste richting houden, of floept de sleperschakelaar dan alsnog weer verkeerd om?

Groet, Paul

Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat Dat zal denk ik niet werken, de CVs die Ben geeft zetten namelijk alleen de uitgangen aux3 en 4 uit.
Je kan wel in CVs aux3/4 omdraaien gebruiken al is de kans dat het na reset dan weer omgekeerd staat.
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat @citaat Dan heb je geen keus, bij 2 stroomafnemende slepers zal je trein 2x reageren op het sein: één keer met de kop, één keer met de staart.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Na retour bericht van Frank Mäder van Märklin is de TEE nu via de Märklin Store onderweg naar Göppingen...

Uns ist dieser Fehler noch nicht bekannt bei dem TEE RAm. Wir werden jedoch das Problem weiterleiten.
Gerne können Sie Ihren TEE RAm 39706  in unsere Reparaturabteilung zur Überprüfung einsenden.
Bitte legen Sie eine kurze Fehlerbeschreibung und eine Kopie der Rechnung bei.

Tja als ze bij het testen de achterste sleper niet optillen, dan weet je ook niet dat er ergens iets fout zit in de schakeling...

Na problemen met de BR 39 (licht), BR 18 (tenderkap), BR 50.40 (sleper), VT95+fietsaanhanger (2x, na 1e keer de verlichting verkeerd om), BR 103 (ramen) ben ik weer even genezen van het insiderlocs kopen.  :thumbdown:

Groet, Paul
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat Bizar dat je je stel opstuurt. Een DOA heet dit, dead on arrival: als ik iets in de winkel koop wat bij thuiskomst niet goed is ga ik terug en krijg ik een nieuw exemplaar. Tenzij natuurlijk ALLE exemplaren fout zijn maar dat kan ik me niet voorstellen.

Gr, Ben.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2019

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Ja dat klopt wat je zegt, een DOA zou "gewoon" omgeruild moeten worden door de winkelier waar je deze hebt gekocht ware het niet dat dit een Insider Model is en dat de winkelier waarschijnlijk geen extra exemplaren heeft om zo maar om te ruilen daar al de toegestuurde reeds zijn gereserveerd.

Ik heb deze prachtige set inmiddels ook mogen ontvangen en heb naar aanleiding van deze topic gecontroleerd of het probleem met de sleeper zich bij mij ook voordoet maar gelukkig niet!

Dus dan is retour sturen helaas de enigste optie, ik hoop dat het spoedig herstel gaat worden voor je zodat je kan gaan genieten van de TEE RAm op de baan!
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: pajomaho op zondag 20 september 2020, 19:23:12
Het laatste rijtuig neemt de stroom op. Zo komt de trein dus ook pas tot stilstand als de voorste drie rijtuigen al door het station heen zijn (in beide richtingen).
Dat kan volgens mij maar twee dingen betekenen:
ofwel je gebruikt schakelrails (puntdetectie)
ofwel je gebruikt stroomdetectie over een te kort stuk.

Dat kan ik niet opmaken uit je onderschrift:
Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat @citaat Oké, Insider model, daar dacht ik niet aan.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2019

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Zijn ze allemaal al uitgeleverd ? Ik heb ook een besteld, maar nog niets gehoord ...
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat @citaat @citaat
Beide mis, Jan22: er is helemaal geen detectie, gewoon een geïsoleerd stuk (ofwel remmodule) bij een sein. Hij remt dus op de achterste sleper en de voorste rijtuigen zijn er al voorbij. (ik heb alleen (massa)detectie in mijn schaduwstations middels 5104/5-rails.)

@citaat @citaat  De winkel had inderdaad geen ruilexemplaren voorradig. Verwachting is een week of vier (vanaf het moment dat hij later deze week een geschikte doos heeft om 'm in te verzenden). En Ben, zoals je kon lezen hadden ze dit bij Märklin ook nog niet eerder gehoord.
Ik vermoed een maandagmorgen/vrijdagmiddag-exemplaar.

Groet, Paul
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Je had ook simpelweg de rijrichtingsactivering van de AUX die het relais van de sleperomschakeling aanstuurt, in de functionmapping kunnen aanpassen.
Märklin past trouwens verschillende methoden toe voor sleper omschakeling.
Bij de VT11.5 37607 is het een bistabiel bipolair relais, welke de stand bewaart na spanningsloos te zijn geweest.
Maar de VT08.5 heeft een monostabiel bipolair relais dat vooruit in rust is en achteruit terugvalt nadat de spanning er af is.
Dit hoor je duidelijk als het stel al rijdend even een korte spannings onderbreking ondervindt, door bijv vuile rail en je het relais hoort klapperen.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat
nou lees ik dit, maar ik vraag me wel af bij welke hobby ik nu ben  8o
is dit geknutsel met electronica of treintjes rijden  :D
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: Kappa op dinsdag 22 september 2020, 17:34:37
Je had ook simpelweg de rijrichtingsactivering van de AUX die het relais van de sleperomschakeling aanstuurt, in de functionmapping kunnen aanpassen.

En dan reset later de decoder zich of je reset hem zelf per ongeluk, en dan kan je weer mappen ;)
Beter gewoon dit hardwarematige probleem hardwarematig oplossen.
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat Ik vraag me wel af of dit een hardwarefout kan zijn.
Vanaf decoder tot relais zitten alle electrische verbindingen tussen decoder en relais op een print en daar kan je toch moeilijk een printspoor verwisselen?
En die sleperdraden zitten vast niet naast elkaar op de print gesoldeerd, waardoor het bovengenoemde effect kan optreden?
Maar dat zijn aannames van mij en ik kan er ook faliekant naast zitten. O:-D
En je staat natuurlijk volledig in je recht om het stel retour te sturen en garantie te claimen.
Re: TEE RAm Insider 39706
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Tja, ik vind t ook vreemd, ben ook eigenlijk wel benieuwd of anderen dan Paul hier ook last van hebben.
Als dat niet zo is lijkt het me eerder draadje verkeerd dan foutieve decodermapping, maar dat is dan ook aanname van mijn kant ;)
In elk geval bij zo'n stel gewoon garantie claimen.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
@Ad, de functiemapping aanpassen, dan moet je wel weten welke CV de AUX'en 3 en 4 aanstuurt. In de ECoS was bij deze decoder (mfx+) geen matrix te zien (in het loc-wijzigen menu, 3e tab). Dus zou ik het op CV-niveau hebben moeten doen. Met inderdaad het risico dat bij een reset de boel opnieuw her-ingesteld moet worden.
(Overigens heb ik wel zelf op het laatst nog een reset uitgevoerd om te kijken of dat zou helpen, maar nee).

Lekker knutselen, maar daar had ik geen zin in , laat M het maar uitzoeken en herstellen. Ik heb nu te vaak ellende gehad met nieuwe insider locs, en alles gaat terug als het niet goed is. Laat ze maar weten dat er dingen mis gaan en laten zij het maar oplossen. Dat is momenteel mijn instelling.

Groet, Paul
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Dit is een mfx+ decoder. Daar hoef je de CV's niet eens voor in te stellen.
Met een programmer; CS2 of CS3 kun je de mapping van functies oproepen en naar wens aanpassen.

Aangezien mfx+ op steeds meer locs toegepast wordt zou ik je aan willen raden om je hier eens nader in te verdiepen.
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat Allemaal leuk en aardig maar Paul heeft een CS1R/Ecos. En dit gaat niet over het mappen van functies.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat
Je hebt me nog niet kunnen overtuigen. Ik ga het zelf wel eens goed bekijken als ik hem ook binnen heb en zal mijn bevindingen hier wel melden.



Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 08:27:36

Je hebt me nog niet kunnen overtuigen.


Dat hoeft ook niet hoor. Maar ik ben redelijk praktisch: ik zet zo'n treinstel op de baan, programmeer via POM de max. snelheid, zet het optrekken/afremmen op minimaal, ijk 10 van de 28 stappen en rijden maar. Kost hooguit een kwartiertje en ik heb daar geen 3railforum/MFX+/CS3/programmer voor nodig.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat

Zo ongeveer doe ik het anders ook hoor. ik neem alleen 32 stappen, omdat moderne decoders 128 stappen hebben, maar komt verder exact op hetzelfde neer.
Je schrijft optrek en rem minimaal; hoeveel geef je dat. Ik zet ze eerst op 0 voor de ijking en daarna terug op de waardes die standaard in de decoder stonden.
Dat moet ik in de praktijk met iTrain denk ik nog wel verder finetunen.

Maar ik dacht dat het even over het sleperprobleem ging. En daar wil ik nog wel naar kijken om ervan te leren. (heb nu nog geen seinen op mijn baan staan, maar kan deze wel virtueel in iTrain aan mijn baan toevoegen en kijken wat dan het treinstel doet in de verschillende situaties.
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: Adjebelle op woensdag 23 september 2020, 10:59:57

Je schrijft optrek en rem minimaal; hoeveel geef je dat. Ik zet ze eerst op 0 voor de ijking en daarna terug op de waardes die standaard in de decoder stonden.


Op nul zetten bij ijken zou ik zeker niet doen, als je dat doet en de motorwagen wordt zonder vertraging aangestuurd naar volle snelheid grijpt mogelijk de beveiliging in omdat het zware treinstel veel stroom trekt. Da's nog wel een dingetje, waarschuwing zie de Marklin handleiding (die niemand leest....).

Mijn vertraging is max. 1 seconde omdat mijn treinbesturing dat regelt. En ik rij op 28 stappen.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
Bedankt voor deze heldere uitleg Ben!

Hier leer ik alleen maar van. Overigens zie ik dat ook een mfx+ loc met 126 stappen voor de snelheid in feite ook 28 stappen gebruikt.
Stap 0 staat sowieso vast en stap 28 wat de max. snelheid is stel je zelf in, dus is dan ook vast. Houdt in dat je in feite met 26 stappen het verdere rijpatroon instelt.
Heel interessant om hier een beetje mee te stoeien moet ik zeggen....

Ga zeker eens kijken naar een mooie instelling voor optrek-/afremvertraging bij het ijken!
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat
in CS2 zet ik altijd de optrek en remvertraging op 1 en daarna het ijken.
zeker bij de mfx 126 stappen zijn 10 stappen meer dan genoeg.
In iTrain of een ander programma kan je spelen met de optrek-en remvertragingswaarde i.c.m. de stapgrootte.
Bij de ene lok is een stapgrootte van 2 nodig en bij de andere 4 voor een mooi gelijkmatig optrekken of afremmen.
lekker uitproberen

mvg,

Ruud
Re: TEE RAm Insider 39706
ACTS.zuid
gast

Re: TEE RAm Insider 39706
Citaat van: feniks op woensdag 23 september 2020, 14:13:14

in CS2 zet ik altijd de optrek en remvertraging op 1 en daarna het ijken.


Dat mag dus niet bij dit treinstel. Quote uit de handleiding:

Dit model heeft door het hoge eigen gewicht veel stroom
nodig om op te trekken. De rijregelaar mag daarom bij het
optrekken zonder optrek- en remvertraging (ABV) niet
meteen op 100% worden gedraaid. Bij te snel optrekken
schakelt de motorbesturing om veiligheidsredenen uit.
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat

Heeft M* er vast ingezet omdat pc besturingssoftware, waaronder iTrain, ijken met volledige controle over de decoder en daarvoor ABV inschakelen.
Dan krijgt ie dus idd de volle power er in 1x op wat dus zeker niet goed is bij dit treinstel.

Ik ga ABV uit de functies halen in iTrain zodat ie dat niet kan gebruiken en zet alleen voor het ijken zelf wel een tijdelijke lage waarde in de CV.
Ik dacht dat iTrain ook goed kon ijken met de functie "langzaam". Zal dat nog goed nakijken en die wellicht gaan gebruiken.

Bedankt voor de tip in elk geval Ben!


Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
 @citaat @citaat
als eerste ik ben geen deskundige , maar als je in itrain de snelheid gaat ijken zet deze de ABV uit en dus de optrek- en remvertraging.
dus dan zou het ijken in itrain dus niet moeten kunnen...toch?

mvg,

Ruud
Re: TEE RAm Insider 39706
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: TEE RAm Insider 39706
iTrain zet ABV directe regeling aan bij snelheidsmetingen, waarmee alle lastinstellingen als optrek- en afremvertragingen dus uit staan en iTrain de volledige controle over de decoder heeft.

Ga maar ijken met iTrain en je ziet de ABV knop aan staan.

Het is een beetje verwarrend maar het werkt wel zo.