Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.

Gestart door mardo donderdag 17 september 2020, 12:41:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hoi Gertjan,
Dank voor je reactie, er bevindt zich al een schaduwstation in het ondergrondse deel, niet heel groot, 2 sporen. De treinen wisselen hier automatisch (met schakelrails en seinen) . Het is alleen 1 richting, alleen de inrijwissel schakelt automatisch, de uitrijwissel wordt niet bediend. Ik zal hier nog eens over nadenken, het is niet veel werk om deze uitrijwissel bediend te maken natuurlijk. Alleen als de treinen ook op dit gedeelte vanaf de andere kant het schaduwstation in gaan rijden dan moet ik wel even goed kijken naar hoe dit aan te sturen.
Groet Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 07 januari 2021, 22:10:24
Citaat van: mardo op donderdag 07 januari 2021, 21:12:29Alle bediening is definitief aangesloten, leuk om te zien de variatie in schakelkastjes. Later wil ik nog wel (deels) over digitale aansturing van de wissels, want dat kan met de MS2

Aangezien de wissels nu toch al met schakelkastjes omgezet kunnen worden, zou ik ze niet digitaal gaan aansturen. Ja, de MS 2 kan dat, maar met meer dan een handvol wissels wordt de bediening met een MS 2 al een stuk omslachtiger dan met drukknoppen.

Met een CS 3 komen digitale wissels al wat beter tot hun recht, zij het dat de daarvoor benodigde wisseldecoders wel een stuk duurder zijn dan schakelkastjes, en daarmee gaat het ook best. Pas als je een (semi-)automatische baan gaat maken moeten de wissels digitaal worden.

Hoi Rob,
Dank voor je reactie.
Wat nu niet kan is de wissels bedienen vanaf de andere kant van mijn baan. En dit is ook wel leuk natuurlijk, dus daarom wil ik ze in de toekomst digitaal aansturen (en ook de verlichting). Ik koop dan 1 digikeys controller (32 euro) en deze kan 8 wissels aan wat precies genoeg is voor mijn rangeerterrein (5 wissels, 1 sein en 3 ontkoppelaars). Dus de kosten niet heel hoog in mijn ogen.

Rechts komt ook nog een bergstation met klimspiraal en daar zit je dan ook wat dichterbij als je aan die kant van de baan zit met de controller.
Groet
Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Omdat ik mijn baan op een vlakke plaat heb gebouwd heb ik veel bedrading op deze eerste laag liggen. Onder andere bediening van wissels, seinen, verlichting huisjes, ringleiding, straatverlichting. Ik wil hier bij blijven kunnen en dit geldt ook voor de rails op de onderste plaat. Om dit mogelijk te maken wil ik twee afneembare bergen maken. Hierbij de resultaten van de eerste berg.

Ik ben begonnen met vier klossen op de baan te maken
Hier zet ik een houten kistje bovenop, deze staat dus altijd opdezelfde plaats.
Op deze kist heb ik met piepschuim platen (5 cm dik) een berg gemaakt, vastgemaakt aan elkaar met dubbelzijdig plakband
Hieroverheen aluminium gaas, eerst vastgeniet aan de vaste baan.
Vervolgens hierover heen met gipsband dit in verband gebracht.
Nu kan het gaas los worden gemaakt en is de berg los.
De berg heb ik verder in de garage afgewerkt
Met filler van de Action maak ik rotsprofiel
Vervolgens  dit grijs geschilderd, onderzijde wat donkerder dan de bovenzijde
Drybrushen met witte verf voor diepte profiel
En tot slot met de grasmaster gras aangebracht, struikjes etc.
Het is nog niet helemaal klaar, maar ben er zelf tevreden mee, en het is dus zeer eenvoudig verwijderbaar.
De randafwerking doe ik met struikjes en foliage.
Aan 1 zijde van de berg komt nog een meertje.

Zie de foto's,

Groet!

Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Mooi gedaan marco  :thumbup:
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Ik vind het misschien nog wel mooier dan Wim, Marco  :P
Wordt een fraaie baan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 04 oktober 2020, 19:50:52
Die twee sporen direct tegen elkaar aan vind ik niet zo'n goed idee.
Begrijpelijk maar met M-rails kan dat wel veilig. ik had vroeger een bruin wagonnetje met sluitlichten die aan de zijkant uitstaken. Zelfs daarmee was deze afstand veilig.

Wat ik niet zo'n goed idee vind in de eerdere ontwerpen: de afstand tot de achterwand onder het schuine dak.
Reken (bij locs met een panto) op 10 cm (8,8 cm) minimale afstand tot het dak. Wat kan, hangt ervan af hoe de rijdraad wordt opgehangen: Een Märklin portaalmast past dan nog niet (11,5 cm afstand nodig). En van de breedte van de pantograaf. Een panto steekt zijwaarts uit ten opzichte van de rijdraad, en steekt zo in het dakbeschot (eigen ervaring). Daarom teken ik zelf in wintrack altijd eerst een marge van 10 cm langs het schuine dak als no go area.

Deze ontwerpen kunnen alleen met stoomlocs, niet met de Blauwe Pijl (schitterend ding, overigens).
Tenzij je de panto's met een visdraadje verlaagd vastzet aan de loc (en dus geen functionele bovenleiding na streeft).

Ik zie dat het ontwerp inmiddels langs de rechte wand is gerealiseerd. Daar speelt dat niet.
Maar ik wou het toch even meegeven.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: Jan22 op zondag 24 januari 2021, 15:35:40
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 04 oktober 2020, 19:50:52
Die twee sporen direct tegen elkaar aan vind ik niet zo'n goed idee.
Begrijpelijk maar met M-rails kan dat wel veilig. ik had vroeger een bruin wagonnetje met sluitlichten die aan de zijkant uitstaken. Zelfs daarmee was deze afstand veilig.

De twee sporen bij de M-rail wissels 2268/2269 liggen op een parallelafstand van 38,75 mm. De belangrijkste standaard voor de maximaal toegestane breedte van rollend materieel in de EU is 3,150 m, omgerekend 36,21 mm in H0.

38,75 - 36,21 = 2,54 mm.

Dat is wat er aan ruimte overblijft tussen twee modeltreinen met de maximaal toegestane breedte. Moet kunnen, maar ik vind het te riskant. Er hoeft maar een klein beetje lading uit te steken of het gaat mis. Of de rails ligt per ongeluk nog een fractie dichter bij elkaar (dat kan nog net, de bedding van M-rails is 37,5 mm breed). Of een beetje schuin, waardoor de treinen aan de bovenkant dichter bij elkaar komen.
Verder zijn er landen waar de maximaal toegestane breedte iets groter is. In Noord-Amerika is het 10 ft 8 in, ofwel 36,96 mm in H0. Nog maar 1,79 mm over. In landen als Spanje, Portugal, Zweden en Finland mag het rollende materiaal zelfs nog iets breder zijn. Als fabrikanten modellen voor de betreffende landen correct op schaal H0 maken, kan dat problemen opleveren.

De Morop norm voor rechte sporen naast elkaar is 48 mm. Dat is misschien weer wat ruim, maar het is tenminste veilig.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: Jan22 op zondag 24 januari 2021, 15:35:40
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 04 oktober 2020, 19:50:52
Die twee sporen direct tegen elkaar aan vind ik niet zo'n goed idee.
Begrijpelijk maar met M-rails kan dat wel veilig. ik had vroeger een bruin wagonnetje met sluitlichten die aan de zijkant uitstaken. Zelfs daarmee was deze afstand veilig.

Wat ik niet zo'n goed idee vind in de eerdere ontwerpen: de afstand tot de achterwand onder het schuine dak.
Reken (bij locs met een panto) op 10 cm (8,8 cm) minimale afstand tot het dak. Wat kan, hangt ervan af hoe de rijdraad wordt opgehangen: Een Märklin portaalmast past dan nog niet (11,5 cm afstand nodig). En van de breedte van de pantograaf. Een panto steekt zijwaarts uit ten opzichte van de rijdraad, en steekt zo in het dakbeschot (eigen ervaring). Daarom teken ik zelf in wintrack altijd eerst een marge van 10 cm langs het schuine dak als no go area.

Deze ontwerpen kunnen alleen met stoomlocs, niet met de Blauwe Pijl (schitterend ding, overigens).
Tenzij je de panto's met een visdraadje verlaagd vastzet aan de loc (en dus geen functionele bovenleiding na streeft).

Ik zie dat het ontwerp inmiddels langs de rechte wand is gerealiseerd. Daar speelt dat niet.
Maar ik wou het toch even meegeven.

Hoi Jan Willem,
Dank voor je reactie. Bij mijn testbaan had ik inderdaad geen rekening gehouden met de schuine wand en kwamen de treinen hier tegenaan. En met de pantografen nog omlaag.. In de baan die ik nu gebouwd heb kon ik hier rekening mee houden. De treinen komen weer langs de schuine kant, maar dan aan de kopse kant van de baan. De onderste laag heeft 15 cm hoogte bij de schuine wand en de bovenste laag 12 cm. Dit is krapjes maar zou net moeten passen had ik zelf uitgemeten. Overigens voorlopig nog zonder bovenleiding maar hier moet je natuurlijk wel al rekening mee houden. Vind jouw tip met de visdraad wel een goede overigens.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
En ik ben begonnen met het meertje;
- eerst met tekenpapier het meertje afgetekend
- dit overgenomen op een plankje
- uitgezaagd en in de grondverf
Wordt vervolgd. Groet Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Het meertje krijgt vorm, water realistisch krijgen is een mooie uitdaging.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Ik ben verder gegaan met linkerzijde van de baan. Ook hier komt een afneembaar deel, op dezelfde wijze gemaakt als de afneembare berg. Ik denk alleen dat ik hier een dorpje ga maken. Voor de autoweg een tunnel gemaakt.
Verder heb ik hier ook de randafwerking gemaakt. Ik vind aluminiumgaas met gipsverband erg prettig werken. Ik vind alleen het gipsverband best aan de prijs (10 euro voor 2 rollen van 2 meter). Ik heb het nu echter weten te vinden voor een wat betere prijs, namelijk 24 rollen van 3 meter voor in totaal 16 euro.. En 6 euro verzenden. Besteld en  vandaag kwam er een mooie doos binnen met 24 rollen..  gelijk even getest en de zijkant gemaakt. Perfect! Dus we kunnen weer even vooruit.
Voor de afwerking wil ik graag ook een keer sculptamold gebruiken ipv plamuur. DIt om wat betere rotsen te krijgen.
Met het langer worden van de dagen komen ook de buitenhobby's weer in beeld. Hopelijk kunnen we vh voorjaar of najaar weer eens naar een beurs om daar te kijken en wat spullen te kopen.
Groet
Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
De afgelopen weken ben ik weer begonnen met bouwen.
Ik heb de rangeerpuzzel weggehaald. Ik had teveel probleempjes met de M-rails en mistte een hoofdstation op mijn baan.
Ik heb nu een station geplaatst en alles vervangen door C-rails. De oplossing met de kruising komt uit een Marklin magazine.
Het werkt allemaal heel goed. Ook heb ik details verder aangebracht.
Ik ga nu verder met het dorp links op de baan. Ook dit komt op een wegneembare berg ivm de bereikbaarheid.
Verder heb ik nog een idee om rechts op de baan een berg te maken met mogelijkheid om de treinen tegen de muur weg te rijden/neer te zetten voor display.

Groet
Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hoi Marco,
Kun je iets meer vertellen over de problemen die je ondervond met de M rails?

Gr Gertjan
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 22 oktober 2021, 18:37:14
Hoi Marco,
Kun je iets meer vertellen over de problemen die je ondervond met de M rails?

Gr Gertjan

Hoi Gertjan,

Het waren oa fysieke problemen bij de overgangen. Dus dan ontspoorde de loc of nog vaker de wagon. Ook waren de pukkels soms te hoog waardoor locs of wagonnen hier tegenaan liepen met hun koppelingen. Ook kwamen de wissels soms niet goed terug.
Er lagen ook wel erg veel wissels op een heel klein stukje rails waardeer er relatief veel storingen waren.
Ik heb het geprobeerd bij te stellen maar het bleef terugkomen. Ik had geen problemen met de stroom, er ligt voldoende ringleiding. De rest vd baan gaat probleemloos dus dan daarom dit gedeelte vervangen door c-rails.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Ook links op de baan heb ik een afneembare berg gemaakt. Op deze berg bevindt zich een dorpje.
Ik heb nu een andere bouwwijze geprobeerd met als materiaal piepschuim en  sculptamold
En verder rotsblokken gemaakt mbv een mal
Op Eurospoor 4 leuke vakwerkhuisjes gekocht en een dorpje gemaakt.
Hierbij wat foto's
Ik vind zelf de rotsen mooier zo, en het gras lukt me ook steeds beter.
Groet
Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
En het totaaloverzicht van de baan.
Rechts komt nog een berg met bergstation en opstelspoor langs de muur
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lekker bezig Mardo.

Vrgr,
Wilko
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Kwam dir draadje net tegen en dacht gelijk terug aan mijn baantje St.Barbara in Allgäu.
Draadje even doorgelezen en zag dat mijn baantje St.Barbara een inspiratie was voor jou.
Leuk om dan te zien hoe je het verder hebt ontwikkeld in toch weer een eigen baanplan.
Ziet er allemaal erg leuk uit, blijf wel zo lekker doorgaan.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Yep Tom, nu je het zegt. Trouwens heeft jouw St Barbara baantje mij ook geïnspireerd , vooral de keerlus erin , dank je daarvoor 👌
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
leuk klein baantje  :favorite: ;


mvg,
Michel
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: iTom op donderdag 18 november 2021, 06:24:55
Kwam dir draadje net tegen en dacht gelijk terug aan mijn baantje St.Barbara in Allgäu.
Draadje even doorgelezen en zag dat mijn baantje St.Barbara een inspiratie was voor jou.
Leuk om dan te zien hoe je het verder hebt ontwikkeld in toch weer een eigen baanplan.
Ziet er allemaal erg leuk uit, blijf wel zo lekker doorgaan.

Hoi Tom,
Is inderdaad gebaseerd op jouw ontwerp. Er bevindt zich alleen een klein (2 sporig) schaduwstation op de onderste laag.
Wat ik erg leuk vindt van dit ontwerp is dat de treinen altijd kunnen 'keren', ik kan ze dus altijd voor of achteruit richting het station rijden.
We gaan rustig verder met bouwen. Vindt eigenlijk alle aspecten van deze hobby wel leuk, ontwerp, houtbewerking, solderen, techniek, digitaal, scenery etc. Het blijft voor mij nog wel een probeer baan overigens (in de vorm van bouwwijze, wat vind ik leuk om te rijden, hoe maak ik landschap/scenery/rotsen etc), maar ik moet zeggen dat het al aardig wat begint te worden.
Groet
Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Ik ben begonnen met de klimspiraal. Nooit eerder gemaakt dus een leuke uitdaging.
Er komen drie wissels in die naar drie opstelsporen gaan die aan de wand worden bevestigd (fotolijsten).
Omdat het onder een schuine wand komt heb ik het zo  gemaakt dat de spiraal naar voren komt. Hopelijk is dat een beetje zichtbaar op de foto's.

Tips zijn welkom. Groet Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Tijd voor een update, lang geleden maar met redenen.. allereerst is mijn vader overleden in januari na een vrij heftige periode. Hij las altijd mijn updates en vond het prachtig om te volgen. ik mis hem nog elke dag. Hierna druk in het huis met mijn moeder, wat achterstallig werk, notaris etc.
Daarna in mei weekje weg met mijn vrouw, hierbij op de terugreis uit Frankrijk aangereden en mijn nek gebroken. 2 weken in een Frans ziekenhuis gelegen en geopereerd. Daarna revalideren. Ik ben weer aardig mobiel maar ben er nog niet. Gelukkig kan ik lopen en weer een beetje klussen maar moet nog steeds erg rustig aan doen.
Een mooi plekje gevonden voor de VW bus van het forum op de baan.
Heb de klimspiraal weggehaald, te ingewikkeld en heb ook geen detectie in mijn baan. Ik wil niet dat mijn treinen botsen.
Dus terug naar wat meer eenvoud. Het wordt een opstelspoor wat tegen de wand is bevestigd. Vanaf hier kan ik mijn treinen op de baan laten komen.
Groet
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
 :?  Pppfff... best een hele heftige tijd achter de rug. 8o

Wel zo lekker dat je de klimspiraal hebt weggehaald, eenvoud geeft minder ellende en meer plezier, daar draait de hobby tenslotte om.
Geniet maar van de treintjes en kalm aan verder dan maar. O:-D

Dirk-Jan
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Dat zet je wereld wel even op z'n kop. Sterkte met het herstel.
Een zevental jaar geleden heb ik mijn modelbaan ook vereenvoudigd. Dat was afgelopen voorjaar gereed. De rest van de automatisering zal nog wel een paar jaar duren:
a) seinlampen en seinen aanpassen of vervangen;
b) locomotieven ijken;
c) treinroutes maken;
d) NX-bediening ontwikkelen en installeren.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Beste Marco,

Sterkte met het verlies van je vader en je verdere herstel.

Het mag misschien voor jou een simpel baantje lijken, maar je maakt er wel iets moois van (en dat is nie simpel)
Geniet van je treinen!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Heftige tijd geweest.
Kan me voorstellen dat je de baan even laat voor wat het was maar nu je langzaam aan de draad weer aan het oppakken bent zal ook jouw herstel wel toenemen.
Het verlies van je vader blijft altijd aan je knagen, betekent wel dat je een goede band met hem hebt gehad.
Herinner de mooie momenten die jullie samen deelde.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hallo Marco,

Dat is nogal een jaar geweest zeg  :?
Hopelijk kom je er weer helemaal bovenop.
Mijn ervaring is, dat onze hobby daar goed bij kan helpen.
En technisch ingewikkeld hoeft een baan helemaal niet te zijn om er plezier aan te beleven.
Dat doe ik met mijn simpele banen al jaren en naar volle tevredenheid  :)

Grtz Tony


Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Het voordeel: je houd de wand over voor het vitrinekastje.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Dank voor jullie mooie en positieve reacties, dit doet mij goed. En de hobby geeft nu inderdaad weer invulling aan ontspanning.
Zie de foto's voor een update, niet heel groot maar ben er toch best even mee bezig geweest.


Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Mooi bedacht en opgelost, Marco  :thumbup:
Je zou er in de hoek met een bochtwissel en wat gebogen rails nog een kort extra opstelspoortje bij kunnen maken, zonder dat je sta- en zitruimte verliest.
Ik denk maar wat mee  :)

Grtz Tony
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Beste forumleden, allereerst de beste wensen voor 2024, geluk en gezondheid voor iedereen.
Ik ben weer rustig aan verder gegaan en heb ruimte gevonden aan de andere kant van mijn kamer voor een rangeerterrein. Met een enkelspoor aangesloten op de hoofdbaan.

Het ziet er als volgt uit. Gebruikte rails is;

24064, H0 Märklin C, Straight 6.43cm.   1
24071, H0 Märklin C, Straight 7.08cm.   1
24172, H0 Märklin C, Straight 17.17cm.   9
24188, H0 Märklin C, Straight 18.83cm.   4
24224, H0 Märklin C, Curve radius 43.75cm, angle 24.3º   1
24611, H0 Märklin C, Left turnout 18.83cm. (manual)   3
24612, H0 Märklin C, Right turnout 18.83cm. (manual)   3
24977, H0 Märklin C, Buffer/Bumper 8.25cm.   5

Mijn vraag is of het zo klopt, en dan met name de twee passtukken die nodig zijn (24064 en 24071). In het tekenprogramma lijkt het te passen maar ik krijg aan 1kant geen bolletje te zien bij 1 passtukje, dus lijkt niet helemaal te passen??...
Ik moet de rails bestellen en bestel graag in 1x goed.

Vast bedankt voor jullie hulp,
Groet, Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hoi Marco,

Zoiets misschien...
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Dank! Ik kwam er maar niet uit.. Met de kruiswissel is ook mooi maar ga toch denk ik voor de dubbele wissels. En dus 2x de 24071. In mijn Anyrail is die nu ook goed. Nogmaals dank, groet Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hoi,
Ik heb de rails besteld en in elkaar gelegd. Helaas past het toch niet.. Er zit bijna een halve centimeter speling op. Ik kan het in elkaar drukken maar dan staat er (te) veel spanning op en loopt alles een beetje krom.. Zie de foto's.
Is de foutmarge in Anyrail zo groot dat het in Anyrail wel past maar  in het echt niet? Of die ik iets fout?
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Tsja, sorry dat ik het zeggen moet maar jij doet toch echt iets fout. De marges in Anyrail zijn te verwaarlozen, als het daar past , past het in het echt ook. En wanneer ik naar de eerste foto kijk en zie hoe krom de rails daar op de tafel ligt heb ik verder weinig vertrouwen in je kunsten. Controleer alles nog maar eens terdege.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Waarschijnlijk zit er een toch een ander stukje tussen dan in Anyrail is gekozen. Bij wisselstraten is snel wat wetmatigheden in de geometrie van toepassing.
Misschien vind je in de Wiki nog wat hulp.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
ik zie daar nog een klein railstukje liggen, misschien is dat wel het juiste  :P;

mvg,
Michel
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hallo Mardo,

dat is zuur! misschien even meten hoeveel ruimte er tussen zit en kijken of er een beter passtukje beschikbaar is?
Ik ga vanavond nog wel even puzzelen met je opstelling in wintrack, even kijken hoe het daar uitkomt.

Groet,
Mathijs
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Dank alvast voor jullie reacties, heb inmiddels ook andere passtukjes gebruikt maar het lukt/past niet, ook niet zoals ontworpen in Anyrail ( met dus 2x de 071)
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: mathii72409 op zaterdag 20 januari 2024, 16:49:09Hallo Mardo,

dat is zuur! misschien even meten hoeveel ruimte er tussen zit en kijken of er een beter passtukje beschikbaar is?
Ik ga vanavond nog wel even puzzelen met je opstelling in wintrack, even kijken hoe het daar uitkomt.

Groet,
Mathijs

Dat zou top zijn, ben benieuwd, dank alvast!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 20 januari 2024, 16:34:20Tsja, sorry dat ik het zeggen moet maar jij doet toch echt iets fout. De marges in Anyrail zijn te verwaarlozen, als het daar past , past het in het echt ook. En wanneer ik naar de eerste foto kijk en zie hoe krom de rails daar op de tafel ligt heb ik verder weinig vertrouwen in je kunsten. Controleer alles nog maar eens terdege.
Sorry Lobomotion 69 dat ik het zeg maar ik vind je feedback niet echt opbouwend.. Ik heb de laatste foto juist toegevoegd om te laten zien hoe krom het erbij ligt als ik het in elkaar duw zoals het in Anyrail is ontworpen. We zijn hier op dit forum om elkaar te helpen toch? Als jij het zo kan maken zoals in Anyrail is ontworpen en het past goed dan mag je me daar een foto van laten zien..
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Het is toch echt een kwestie van nalopen wat je hebt neergelegd. Anyrail heeft zeer kleine marges (tenzij je zelf deze groot gezet hebt).

Ik verwacht dat je ergens toch per ongeluk een 077 gelegd hebt waar je een 071 nodig hebt, of iets met 188's waar 172's moesten.
Kwestie van goed nalopen.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: mardo op zaterdag 20 januari 2024, 22:39:40Sorry Lobomotion 69 dat ik het zeg maar ik vind je feedback niet echt opbouwend.
Tja dat is logisch maar ik kan niet recht praten wat krom is. Velen, ikzelf incluis, hebben al complete emplacementen ontworpen en neergelegd met behulp van Anyrail en dat past gewoon. Dus wanneer het jou niet lukt heb je ergens een fout gemaakt en dat zul je zelf moeten controleren en uitvinden waar. Dat kan niemand hier voor je doen per elektronisch bericht. De waarheid is meestal hard en koud net als de rest van het leven.
Zoals in mijn laatste zin al aangegeven; alles terdege controleren! Desnoods print je het 1 op 1 uit legt dat op tafel en bouw daar je rails op. Mooier kan ik het niet maken.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Goeie morgen Marco

Hierbij een foto van mijn oplossing voor je probleem.
Je kan van daaruit verder werken qua afstanden.
In the « worst » case gewoon de zaag ( lees Dremel , wel een heel fijne) in een rail en de zaak is opgelost
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 21 januari 2024, 02:39:46aar ik kan niet recht praten wat krom is.
Pun intended? :D
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Altijd, dat weet je toch? Altijd een dubbele bodem.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: wimpietje op zondag 21 januari 2024, 05:30:56Goeie morgen Marco

Hierbij een foto van mijn oplossing voor je probleem.
Je kan van daaruit verder werken qua afstanden.
In the « worst » case gewoon de zaag ( lees Dremel , wel een heel fijne) in een rail en de zaak is opgelost
Dank, ik heb dit nu gemaakt en dit past perfect! De 24094 heb ik niet liggen maar wel de contactrails (24995) en die is precies zo lang. 
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 21 januari 2024, 02:39:46
Citaat van: mardo op zaterdag 20 januari 2024, 22:39:40Sorry Lobomotion 69 dat ik het zeg maar ik vind je feedback niet echt opbouwend.
Tja dat is logisch maar ik kan niet recht praten wat krom is. Velen, ikzelf incluis, hebben al complete emplacementen ontworpen en neergelegd met behulp van Anyrail en dat past gewoon. Dus wanneer het jou niet lukt heb je ergens een fout gemaakt en dat zul je zelf moeten controleren en uitvinden waar. Dat kan niemand hier voor je doen per elektronisch bericht. De waarheid is meestal hard en koud net als de rest van het leven.
Zoals in mijn laatste zin al aangegeven; alles terdege controleren! Desnoods print je het 1 op 1 uit legt dat op tafel en bouw daar je rails op. Mooier kan ik het niet maken.
Dat het leven koud en hard kan zijn weet ik.. Zie mijn post van een jaar terug.. Ben blij dat ik weer een beetje aan het hobby-en ben. Maar goed, heb het nogmaals nagelopen en krijg het niet passend.. Zal vast aan mij liggen maar zo lastig is dit complex toch ook niet.. Ik ben blij met de oplossing van Wim, die heb ik nu gemaakt.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Kijk eens in Anyrail onder Instellingen hoe groot je de tolerantie hebt staan. Ik denk dat die veel te groot staat, want inderdaad het is een layout van niks. Twee parallelspoortjes met een paar wissels. Dat kan alleen fout gaan wanneer je de toleranties veel te groot hebt ingesteld.