Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.

Gestart door mardo donderdag 17 september 2020, 12:41:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hierbij eerst de foto's van mijn oude baan, deze was vooral om te kijken of ik het  technisch goed werkend krijg. Dat is gelukt.

- Digitaal rijden op M rails
- Overgangen van M naar C rails
- Analoge wisselbediening op M rails
- Schakelrails die wissels bedient en seinen op M en C rails

Het werkt allemaal prima. Nu is het tijd om een nieuw ontwerp te maken. Uitgangspunten;
- Digitaal rijden op M rails, deels op C rails
- Analoge wisselbediening M rails
- Periode 1950 - 1980
- Vooral elektrische tractie
- Berglandschap, Duits, Zwitsers en Oostenrijks materieel

Wat ik ook wil is een plekje waarop ik kan bouwen/testen/knutselen.
Eerst maar eens nadenken over de ruimte voordat ik over baanontwerp ga nadenken. Weet wel dat ik een kopstation leuk vind, mogelijk een schaduwstation (maar dat mag ook later) en de baan goed toegankelijk wil maken en niet te diep (denk max 70 cm).
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Het idee om een kopstation te bouwen kan ik volledig achter staan. Het wisselen/omrijden van de locomotieven voegt speelwaarde door en verveeld eigenlijk nooit.
Succes met je ideeën we zien het hier wel verschijnen  :)
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Het is altijd een goed iedere om eerst ideeën uit te proberen op de juiste werking en dat is je goed afgegaan  :thumbup:

Succes met het ontwerpen van je baanplan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hoi Marco,

Leuk, om je testbaan te bekijken  :thumbup:
Mocht je een schaduwstation onder de baan overwegen, is het raadzaam om daar bij het ontwerpen en het bouwen van je treintafel alvast rekening mee te houden.

We gaan het zien  ;)

Grtz Tony
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hoi Tony,

Hoe zou ik dat het beste kunnen doen? Ik wil een open tafel gaan maken kan ik dan het beste er al een onderverdieping erin maken van hout en deze nog niet gebruiken? Ik wil het een beetje modulair/in delen gaan maken.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Wanneer er voldoende ruimte is tussen bovenbouw en schaduwstation kan het. Dan moet je al gauw denken aan 40cm en meer. Probeer maar eens sporen te leggen en bedraden in een ruimte van minder dan 40cm, dan krijg je claustrofobie. Als je die ruimte niet kunt creëeren moet je dat niet willen gaan doen. Dan geldt het advies van onder naar boven werken.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hi Marco,

Henk geeft hierboven het antwoord al  ;)
Bovendien heb je dan nog de keuze hoe je omhoog en omlaag kunt/wil gaan; ruimte voor een spiraal inplannen of bijvoorbeeld voornamelijk lange rechte stijgingen.

Belangrijk is in ieder geval, dat je de ruimte onder je baan daarvoor vrij moet houden.
Op een van mijn banen had ik daar achteraf ook rekening mee moeten houden.
Nu is dat - helaas - vrijwel onmogelijk.

Grtz Tony
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Ik heb de oude baan opgeruimd en de tafel aangepast.
Twee problemen zijn opgelost, de bereikbaarheid, ik kan er nu door de tafel van de wand af te plaatsen overal goed bij.
En ik heb een knutselplek gemaakt, dit miste ik ook in mijn eerste ontwerp.Deze knutselplek bevindt zich links.
De afmetingen voor de treinen zijn 122x260 en nog het stuk rechts erbij van 90x61

Ik wil een tweelaags ontwerp maken, op het stuk rechts kan mooi een eindstation dacht ik.
Suggesties zijn welkom.

Groet!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hoi Marco,

De bereikbaarheid is prima op deze manier !
Als je dat 260 cm stuk nog wat langer kan maken, zou ik dat zeker doen.
Als dit mijn treintafel was, dan ging ik nu gewoon met de rails wat proef leggen en kijken hoe dat eruit ziet en wat de mogelijkheden met de scenery zijn.
Op de tekentafel lijk je namelijk altijd meer plaats te hebben dan in de weerbarstige werkelijkheid.
Je zou de onderste laag ook zo kunnen maken, dat je daar ook wat scenery (station bijvoorbeeld) kwijt kunt. Twee banen op elkaar dus.
Al zal dat vanwege de beperkte ruimte niet makkelijk zijn.

Grtz Tony
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: mardo op donderdag 01 oktober 2020, 08:34:16Suggesties zijn welkom.

Als ik het samenvat, wil je
- Een kopstation
- Mogelijk een schaduwstation
- Bergen
- Twee lagen
- M-rails gecombineerd met C-rails.


Ik ben er eens mee aan de slag gegaan en heb iets bedacht waar je eens over na kunt denken. Alles zit er in met uitzondering van M-rails. Daarbij vind ik onder andere het assortiment gebogen rails te beperkt, dat maakt het lastig om iets moois te ontwerpen. Met C-rails kun je ruimere, vloeiende bochten leggen. Maar als je graag wat M-rails wilt gebruiken, kun je het ontwerp allicht wat aanpassen naar jou eigen wensen.

Met het kopstation en het bergstationnetje heb je alvast twee lagen. Zoals ik het heb bedacht, eindigt het lijntje naar dat bergstationnetje 25 cm hoger dan het kopstation. Het schaduwstation ligt dan weer 30 cm lager. Als die afstanden je niet bevallen, kun je simpelweg een wending toevoegen of weghalen uit de klimspiraal.

Over die spiraal gesproken, dat zijn er eigenlijk twee, vrijwel exact boven elkaar. Een spiraal kost nogal wat ruimte, maar door er twee boven elkaar te leggen wordt die ruimte optimaal benut. En het bergstationnetje ligt er nog eens bovenop, zo wordt diezelfde ruimte nóg een keer benut.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hier zijn de overige plaatjes:
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
 @citaat
Oef, ik was er ook mee aan de slag gegaan maar dit is toch wel een leuk idee, Rob  :thumbup:

Totaal andere insteek maar zover ben ik gekomen....
De draaischijf kan eventueel vervangen worden door een industriegebied.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Jeetje, ik ben er gewoon stil van.
Wat ontzettend mooie ontwerpen Rob en Wim en wat enorm gaaf dat jullie dit voor mij maken, waardeer ik zeer!
Ik was gisteravond zelf al begonnen met rails neerleggen zoals Tony had voorgesteld. Hierbij heb ik me laten inspireren (lees kopiëren) door de baan van Tom (Weisseck), deze heeft ongeveer dezelfde maat. Ik heb niet zulke mooie tekeningen maar heb het ontwerp van Wim even als foto erbij gezet en mijn variant ervan. Onder het kopstation bevindt zich het schaduwstation. Ik maak me wel een beetje zorgen over hellingpercentages en ik doe nog niets met het stuk rechts. En alles is nog in M-rails (ik word blij van de klik die de wissels maken en de lichtjes erop, puur nostagie natuurlijk).
Maar ik ga zeker naar jullie ontwerpen kijken Rob en Wim! Ik heb overigens niet meer lengte Tony, de kamer wordt ook nog gebruikt als thuiswerkplek en naast de baan staat een crosstrainer. Ik vind het niet fijn als mijn werkruimte krapjes is..
Nogmaals dank!  :)

Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hierbij het baanplan wat ik heb gekopieerd.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: mardo op vrijdag 02 oktober 2020, 09:45:56Ik maak me wel een beetje zorgen over hellingpercentages
Gegeven de ruimte die je tot jouw beschikking hebt, zullen er geen lange treinen rijden, daarom kom je zeer waarschijnlijk wel weg met een stijgingspercentage net boven de 3%, zolang je maar geen al te sterke stijgingen met krappe bochten doet. Jouw wens voor electrische tractie betekent bovenleiding, maar voor sporen in tunnels is dat natuurlijk niet nodig, daar volstaat een koperdraadje of zoiets. Met een heel dunne ondersteuning en isolatie onder de rails is dan een hoogteverschil van zo'n 90 mm tussen boven elkaar liggende sporen net genoeg (met pantografenvangers bij de tunnelingangen).

Hoe de stijgingen voor jouw uiteindelijke plan uitpakken, zal de toekomst moeten leren. Als ik iets met hoogteverschillen ontwerp, hou ik er vanaf het begin rekening mee. Dat raad ik jou ook aan. Als je eerst een uitgewerkt railplan maakt en dan pas nagaat of het goed zit met de stijgingen, kan het zijn dat je een hoop voor niets hebt bedacht. Wat ik had ontworpen is mogelijk bij een stijgingspercentage van maximaal 3%, en nergens in scherpe bochten. Die zaten er sowieso al heel weinig in en alle R1-bochten liggen vlak, inclusief de meegebogen wissels 24671/672.

Ik zou zeggen, gebruik de onderdelen uit de diverse plannen die je het meest aanspreken en vervang wat van sporen door M-rails. Wordt misschien wat puzzelen met passtukjes, dat wel, maar zoals je inmiddels al wel hebt begrepen, zijn er bij jouw uitgangspunten heel wat mogelijkheden.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Dat gaat vast goed komen hier, Marco !

Zo is ons forum op zijn mooist  ;)

Grtz Tony
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Mijn onderste laag heb ik nog wat aangepast. Om meer lengte in de opstelsporen te krijgen heb ik bochtwissels gebruikt.
Heb alle trajecten langzaam en snel gereden en het werkt prima.
Verder heb ik een ondervloer gekocht en deze getest. Het scheelt een heel stuk qua geluid! zie de foto.
Volgende stappen zijn de ondervloer op maat maken onder de rails en de rails vastmaken aan de ondervloer (getest met dubbelzijdig tape, gaat goed).
Dan wil ik het station automatisch maken net zoals in een schaduwstation.
Rob, ik maakte me zorgen over de stijgingspercentages in mijn ontwerp, zeker niet in dat van jou. Ik wil er later ook zeker nog een spiraal in proberen te maken om zo op het hogere bergstation te komen (wat ik rechts wil maken). Maar dat komt later wel.
Groet!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Die twee sporen direct tegen elkaar aan vind ik niet zo'n goed idee. Om ongelukken te voorkomen zou ik liever een beetje afstand houden. Dat kan gemakkelijk. Bovendien is de route naar het kortste opstelspoor nogal slingerend en ook dat is helemaal niet nodig. Hieronder staat een alternatief, waarbij de opstelsporen nog langer zijn ook. Verder heb ik niets belangrijks veranderd en hoe het met de stijgingen uitkomt heb ik ook niet onderzocht.

Links en rechts heb ik aan het schaduwstation op twee net iets andere manieren iets vastgemaakt, gewoon om twee verschillende mogelijkheden te laten zien. Ik heb het zodanig gedaan dat de open uiteinden precies horizontaal en verticaal liggen. Niet dat dat nodig is, ook dat is slechts ter illustratie en het kan ook best anders. Het is een kwestie van bochtjes 5205 en 5206 op de juiste plaatsen leggen.

Verrassend trouwens dat je M-rail voor het schaduwstation gebruikt terwijl je het eerder over een combinatie van M- en C-rail had. Hoewel je het niet had gezegd, vond ik het het meest logisch om alleen in het zichtbare deel wat M-rail op te nemen, vanwege het old skool uiterlijk, en uit het zicht C-rail vanwege de grotere betrouwbaarheid. Voor wat betreft het onderstaande ontwerp maakt dat overigens niet uit, dat kan net zo makkelijk in C-rail.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Dank je Rob, het het inmiddels zo uitgelegd zoals jij voorstelt en dit ziet er veel beter uit :)
Qua railkeuze blijf ik het lastig vinden, kies ik met mijn hoofd kies ik voor C, met mijn hart kies ik voor M.. Het onderste stadion wordt ook zichtbaar trouwens (maar dan vanaf de andere kant gezien van de tafel).
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Baan verder gemaakt op C-rails. Had wat overgenomen, helaas blijkt er ook c-rails te zijn die van slechte kwaliteit is. Er brokkelen stukjes van af. :(.
Het station wat bovenop komt maak ik dan van M-rails.
Heb het ontwerp nog wat aangepast zodat de brug mooi opvalt als je de kamer binnenloopt.
Verder vooral rekening gehouden met zichtlijnen. Veel van de rails zie je straks niet meer, wel de trein die erin gaat en eruit komt.
Het schaduwstation blijf je zien vanaf de achterkant, dit moet een beetje zo worden zoals https://en.wikipedia.org/wiki/Gotthard_railway#/media/File:GothardRailTunnel.jpg
Nu verder met de houtbouw, dan testen en de bedrading aansluiten.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
ontwerp
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Inmiddels weer lekker verder gebouwd.
De hellingen zijn inderdaad stijl Gerrit.
Ik ga wel ruim boven de 3%. Ik heb even wat testen gedaan en de treinen gaan nog steeds goed omhoog (en niet te hard omlaag..). Over 150 cm stijgen ze 8 cm. Ik zie geen problemen, omdat de baan klein is ga ik ook met korte treinstellen rijden. Voornamelijk vracht en voor passagiers blauwe en rode pijlen. Ik vind het ook wel mooi om de treinen omhoog te zien rijden. Het wordt Zwitsers dus een krokodil moet toch ook een beetje omhoog rijden, daar is die voor gemaakt toch?

Ik heb ook verder nagedacht over automatisering, voorlopig houd ik het gewoon bij de MS1 controller. Voordat ik een keuze maken in een Central station of PC besturing met terugmelding wil ik me daar eerst goed in verdiepen. En het is nu ook al een groot project.

Wat me heel leuk lijkt is om een rangeer puzzel (bv John Allens Timesaver) te creëren op de toplaag. Ook in het hoofdzakelijk vrachtgebeuren thema past dat goed. En dit geeft toch wel extra uitdaging. Deze puzzel maak ik dan in M-rails.


Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Die "Timesaver" is inderdaad een leuk ding. Je kan dan ook samen met iemand anders de opdrachten doen.

Staat deze keer een heel stuk over in het Märklin Magazine (04/05 2020). Het ontwerp is al uit 1972.

Ik heb het gespiegeld, links en rechts een beetje 'glad' gestreken en vervolgens mijn houtzagerij gebouwd. De lengte daarvan is 250 cm, maar het kan wel korter als het moet. De breedte is 25cm doordat ik de wissels heb aangepast en de sporen zeer dicht naast elkaar liggen. Met standaard M wissels zal je iets meer ruimte nodig hebben denk ik. Tip is om lekker veel ontkoppelrails op te nemen. Die heb ik niet, waardoor je steeds met een schoevendraaiertje zit te klieren om de haakjes los te halen. Dat is niet zo goed voor je scenery >:-D. Veel plezier!

Jeroen
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hallo Mardo,

Leuk om wat met baanontwerpen te experimenteren om tot een speels geheel te komen.
ik zou alleen nog even naar je overbrugging kijken. Dat is een ontwerp waar ze bij Rijkswaterstaat en Prorail nachtmerries van gaan krijgen.

Dit stort subiet in elkaar als de eerste trein erover heen rijdt, niet alleen bij het grote voorbeeld maar waarschijnlijk ook op je modelbaan.

voor de rest, veel succes!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
 @citaat Het is Duits hè. Daar staat alles wat brug is, op instorten.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Leuk Jeroen dat jij ook de puzzel gemaakt heb in je ontwerp, ik heb even naar je plan gekeken en dat ziet er erg goed uit! Ik heb geen 250 cm lengte over, dus ik maak het wat korter.
En dank voor de zorgen over de brugconstructie, maar wat jullie niet zien is een 1cm dikke holle stalen buis die onder de brug licht. Deze zorgt voor voldoende stevigheid :). Testrijden gaat prima, zit nog geen millimeter speling op.
Ik had eerst 1 brugdeel genomen maar vond dat niet goed staan, bovendien wil ik nog een spoorwegovergang in het ontwerp en dat komt zo ook veel beter uit.
Groet!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Die twee boogbruggen zijn wel imposant, maar het is zoals anderen al aangeven niet zoals het in het echt wordt gebouwd. Dan moet er nog een pijler onder.
Misschien beter met 1 boogbrug in het midden en dan twee rechte vakwerkbruggen of van die opritten (die van 1 raillengte) links en rechts daarvan. Heb je 2 pijlers nodig, maar die komen dan naast het spoor. Dat lijkt te passen.

EDIT: plaatje van het www geleend en toegevoegd:
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Wellicht zijn de metalen bruggen van Hack hier een oplossing. Daarmee kun je tot wel een meter ineens probleemloos overbruggen.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
De houtbouw voor de hoofdbaan is gereed en het automatische station ook. Nu verder met de ringleiding. Ik ga ook een stukje automatische blokbeveiliging maken met twee seinen. De puzzel komt er als losse plaat bovenop.
Groet!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
De hoofdbaan is gereed in hout.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Dat ziet er prima uit, Marco  :thumbup:

Nog even wat scenery en je bent klaar  :D
Veel plezier met het verder knutselen !

Grtz Tony
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
De ringleiding is klaar. Verder heb ik 6 seinen aangesloten waarvan 2 in automatisch blokbeveiliging. Erg leuk om dit zo te maken. En 2 seinen werken in het schaduwstation.
Ook de automatische overgang is geplaatst en de wissels zijn allemaal elektronisch aangesloten.
Ik ben nu verder aan het gaan met het eindstation, en hier moet dus ook de rangeerpuzzel bij komen. Maar hier ben ik nog mee aan het stoeien want de ruimte is beperkt.. Heb inmiddels maar besloten om de eenvoudige rangeerpuzzel te maken met twee wissels ipv de uitgebreide. Suggesties zijn welkom.
Groet!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
De plaat voor de rangeerpuzzel en het eindstation.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
In een paar maanden verrassende wendingen in ideeën en uitvoering. Het gaat vorm krijgen.

Succes met de verdere uitwerking.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Ben weer wat verder.
De rangeerpuzzel is gereed, het is toch gelukt om de uitgebreide variant te maken. :D Wel is hierdoor het station op deze plek komen te vervallen.
Er komt een nieuw eindstation rechts op de plaat, hier wil ik een klimspiraal maken zodat dit een mooi hoog gelegen station wordt.
Er is niet veel ruimte, maar met R1 bochten past het precies. Er gaan geen lange treinen omhoog rijden, dus dat moet geen problemen opleveren.
De puzzel is gemaakt in M-rails, ik ga hier rangeren met diesel-locs, bv de Kof.
Nu langzaam gaan kijken naar scenery, oa hoe gaan we de railbedding maken, gras, huisjes, bergen, rotsen etc.
Zit nog te twijfelen over bovenleiding op het hoofdtraject. Dit is wel het moment om het te maken. Ik rij ook elektrisch op dat traject dus het hoort eigenlijk wel.
Tot zover.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Mooi uitgepuzzeld en opgelost, Marco  :thumbup:

Ik hoop dat je het met de spiraal redt, de rails komt wel erg dicht langs de muur.
De oversteek van sommige loc's of wagens kan dan net iets teveel zijn.
Maar da's een kwestie van uitproberen  ;)

Grtz Tony
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Dank je Tony, ben er zelf ook blij mee dat het gelukt is met de puzzel. En het is idd krapjes bij die muu dus daar gaan we nog even goed naar kijken maar is allemaal voor later. Dat gedeelte wil ik pas later gaan maken.
Ben inmiddels verder;
bergen aan het maken van alu roostergaas, gips en verf
Tunnels aan het maken met portalen en zwart A4 om ze goed lichtdicht te krijgen.
De spoorwegovergang is er ook om me te waarschuwen dat er een trein uit de tunnels (van links of rechts) kan komen. Verder zie je ze namelijk niet op dit nivo.

Groet
Marco
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
en foto's natuurlijk!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
foto
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Dat vlot goed daar bij jou Marco, ik blijf het volgen hoor  :thumbup:
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Mooi voor elkaar, Marco  :thumbup:

Dat motiveert extra, om het zaakje verder aan te kleden  ;)

Grtz Tony
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Nog meer motivatie, gras maken met de grasmaster, Moet nog even kijken hoe het het beste gaat maar ben tevreden met het eerste werk
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
foto's
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
De tunnelingangen zijn gereed. Ook de eerste 'bergen' zijn gemaakt met aluminium gaas, gips en pleisterwerk. Het talud is gemaakt met antislipmat, met gips en pleisterwerk. Ik laat het pleisterwerk door het gras heenkomen voor mooi realisme. Daarna zijn de rotsen zwart geverfd en met witte verf heel licht aangestipt.
Ook de eerste rail is ballast met mengsel van grind en bruine vlok.
De weg is voorzien van bermpaaltjes, dit geeft een leuke uitstraling, ze zijn gemaakt van tandenstokers in de juiste vorm gevijld. In Oostenrijk is de bovenkant recht, in Duitsland en Zwitserland is de bovenkant schuin, ik heb ze schuin gemaakt.
Veel afwerkingen (lees lelijke randen wegwerken, overgangen die niet heel straks waren etc.) gedaan met foliage.
Bomen wil ik zelf gaan maken, zie mooie voorbeelden hier op het forum.
Volgende wordt de brug weer plaatsen, denk met steunpilaar in het midden voor de echtheid. Daarna de opening dicht maken tussen de twee tunnelingangen, dit moet wel demonteerbaar blijven, ga er een oplossing voor bedenken.
Groeten en fijne kerstdagen!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Hoi,

Een leuke poging  :thumbup: Probeer eens diverse kleuren en lengtes bij het gebruik van je grassmaster. Er zijn diverse draadjes over te vinden hoe je een beetje aardige grasmat kan prutsen.

Groet Ronald.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
We zijn weer verder;
Ik ben overgestapt van MS1 naar MS2
Alle bediening is definitief aangesloten, leuk om te zien de variatie in schakelkastjes. Later wil ik nog wel (deels) over digitale aansturing van de wissels, want dat kan met de MS2, ook het aansturen van verlichting etc wil ik dan tzt zo gaan doen.
Verder heb ik de brug voorzien van een pijler, dit omdat enkele forumleden zich zorgen maakten over de constructie. ;) Ik heb de pijler zelf gemaakt van hout met betonstuc als afwerking (net als de andere brugpijlers). En ik moet zeggen, het ziet er zo veel realistischer uit!
Het station is voorzien van SBB benaming en logo's, dit geldt ook voor het seinhuis. Dit heb ik gemaakt van stikkervellen die je kan downloaden.
Het rangeerterrein is voorzien van verlichting, hiervoor heb ik leuke oude Marklin lichtmasten gekocht.
Het rangeerterrein is uitgevoerd als rangeerpuzzel. Thema hiervoor is autoververvoer. De auto's worden op dit terrein aangeleverd en op de treinen gezet (of andersom).
Ik ben nu bezig met de bergen te maken, deze maak ik op houten kistjes die gefixeerd staan (middels klossen) op te treintafel. Hierdoor kan ik ze eenvoudig verwijderen maar staan ze wel vast en altijd op dezelfde plaats.
Groet!
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
En nog wat meer foto's :)
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Zo dan! ik kijk even niet en hopla! een hele landschap.
Wordt leuk hoor! Lekker doorgaan  :thumbup:

groet van jeroen
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Citaat van: mardo op donderdag 07 januari 2021, 21:12:29Alle bediening is definitief aangesloten, leuk om te zien de variatie in schakelkastjes. Later wil ik nog wel (deels) over digitale aansturing van de wissels, want dat kan met de MS2

Aangezien de wissels nu toch al met schakelkastjes omgezet kunnen worden, zou ik ze niet digitaal gaan aansturen. Ja, de MS 2 kan dat, maar met meer dan een handvol wissels wordt de bediening met een MS 2 al een stuk omslachtiger dan met drukknoppen.

Met een CS 3 komen digitale wissels al wat beter tot hun recht, zij het dat de daarvoor benodigde wisseldecoders wel een stuk duurder zijn dan schakelkastjes, en daarmee gaat het ook best. Pas als je een (semi-)automatische baan gaat maken moeten de wissels digitaal worden.
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Vind dit een mooi en goed doordacht plan, dat laat zien dat met eenvoud veel mogelijk is  :thumbup:.

Het is een beetje mosterd.... maar een extra inhaal/opstelspoor in het ondergrondse deel (bijvoorbeeld rechts-voor) geeft nog meer rij mogelijkheden. Op deze baan kun je nl 2 treinen tegen elkaar in laten rijden. Nu moet je de gehele 8 vrijhouden , dan wel in 1 richting rijden zolang zich daar een trein bevindt. Met een extra verdekt opstelspoor kan het treinverkeer afwisselender worden.
Maar je bent al een eind op streek met je landschap, dus dat zal hem bij deze baan wel niet meer worden.

Succes en veel plezier bij de verdere afwerking.

gr. Gertjan