Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.  (gelezen 7845 keer)

mardo

• Toffe Gast
  • *
Re: De treinen rijden, de techniek werkt, nu tijd voor een echte baan.
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 08 januari 2021, 11:40:50 »

Hoi Gertjan,
Dank voor je reactie, er bevindt zich al een schaduwstation in het ondergrondse deel, niet heel groot, 2 sporen. De treinen wisselen hier automatisch (met schakelrails en seinen) . Het is alleen 1 richting, alleen de inrijwissel schakelt automatisch, de uitrijwissel wordt niet bediend. Ik zal hier nog eens over nadenken, het is niet veel werk om deze uitrijwissel bediend te maken natuurlijk. Alleen als de treinen ook op dit gedeelte vanaf de andere kant het schaduwstation in gaan rijden dan moet ik wel even goed kijken naar hoe dit aan te sturen.
Groet Marco
Bouwt aan een 'echte' modelbaan
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81196

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 08 januari 2021, 11:45:08 »

Alle bediening is definitief aangesloten, leuk om te zien de variatie in schakelkastjes. Later wil ik nog wel (deels) over digitale aansturing van de wissels, want dat kan met de MS2

Aangezien de wissels nu toch al met schakelkastjes omgezet kunnen worden, zou ik ze niet digitaal gaan aansturen. Ja, de MS 2 kan dat, maar met meer dan een handvol wissels wordt de bediening met een MS 2 al een stuk omslachtiger dan met drukknoppen.

Met een CS 3 komen digitale wissels al wat beter tot hun recht, zij het dat de daarvoor benodigde wisseldecoders wel een stuk duurder zijn dan schakelkastjes, en daarmee gaat het ook best. Pas als je een (semi-)automatische baan gaat maken moeten de wissels digitaal worden.

Hoi Rob,
Dank voor je reactie.
Wat nu niet kan is de wissels bedienen vanaf de andere kant van mijn baan. En dit is ook wel leuk natuurlijk, dus daarom wil ik ze in de toekomst digitaal aansturen (en ook de verlichting). Ik koop dan 1 digikeys controller (32 euro) en deze kan 8 wissels aan wat precies genoeg is voor mijn rangeerterrein (5 wissels, 1 sein en 3 ontkoppelaars). Dus de kosten niet heel hoog in mijn ogen.

Rechts komt ook nog een bergstation met klimspiraal en daar zit je dan ook wat dichterbij als je aan die kant van de baan zit met de controller.
Groet
Marco

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #52 Gepost op: maandag 18 januari 2021, 15:44:28 »

Omdat ik mijn baan op een vlakke plaat heb gebouwd heb ik veel bedrading op deze eerste laag liggen. Onder andere bediening van wissels, seinen, verlichting huisjes, ringleiding, straatverlichting. Ik wil hier bij blijven kunnen en dit geldt ook voor de rails op de onderste plaat. Om dit mogelijk te maken wil ik twee afneembare bergen maken. Hierbij de resultaten van de eerste berg.

Ik ben begonnen met vier klossen op de baan te maken
Hier zet ik een houten kistje bovenop, deze staat dus altijd opdezelfde plaats.
Op deze kist heb ik met piepschuim platen (5 cm dik) een berg gemaakt, vastgemaakt aan elkaar met dubbelzijdig plakband
Hieroverheen aluminium gaas, eerst vastgeniet aan de vaste baan.
Vervolgens hierover heen met gipsband dit in verband gebracht.
Nu kan het gaas los worden gemaakt en is de berg los.
De berg heb ik verder in de garage afgewerkt
Met filler van de Action maak ik rotsprofiel
Vervolgens  dit grijs geschilderd, onderzijde wat donkerder dan de bovenzijde
Drybrushen met witte verf voor diepte profiel
En tot slot met de grasmaster gras aangebracht, struikjes etc.
Het is nog niet helemaal klaar, maar ben er zelf tevreden mee, en het is dus zeer eenvoudig verwijderbaar.
De randafwerking doe ik met struikjes en foliage.
Aan 1 zijde van de berg komt nog een meertje.

Zie de foto's,

Groet!

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 19 januari 2021, 07:16:24 »

Mooi gedaan marco  :thumbup:
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #54 Gepost op: zondag 24 januari 2021, 13:24:56 »

Ik vind het misschien nog wel mooier dan Wim, Marco  :P
Wordt een fraaie baan  :thumbup:

Grtz Tony
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #55 Gepost op: zondag 24 januari 2021, 15:35:40 »

Die twee sporen direct tegen elkaar aan vind ik niet zo'n goed idee.
Begrijpelijk maar met M-rails kan dat wel veilig. ik had vroeger een bruin wagonnetje met sluitlichten die aan de zijkant uitstaken. Zelfs daarmee was deze afstand veilig.

Wat ik niet zo'n goed idee vind in de eerdere ontwerpen: de afstand tot de achterwand onder het schuine dak.
Reken (bij locs met een panto) op 10 cm (8,8 cm) minimale afstand tot het dak. Wat kan, hangt ervan af hoe de rijdraad wordt opgehangen: Een Märklin portaalmast past dan nog niet (11,5 cm afstand nodig). En van de breedte van de pantograaf. Een panto steekt zijwaarts uit ten opzichte van de rijdraad, en steekt zo in het dakbeschot (eigen ervaring). Daarom teken ik zelf in wintrack altijd eerst een marge van 10 cm langs het schuine dak als no go area.

Deze ontwerpen kunnen alleen met stoomlocs, niet met de Blauwe Pijl (schitterend ding, overigens).
Tenzij je de panto's met een visdraadje verlaagd vastzet aan de loc (en dus geen functionele bovenleiding na streeft).

Ik zie dat het ontwerp inmiddels langs de rechte wand is gerealiseerd. Daar speelt dat niet.
Maar ik wou het toch even meegeven.
« Laatst bewerkt op: zondag 24 januari 2021, 15:48:51 door Jan22 »
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
« Reactie #56 Gepost op: maandag 25 januari 2021, 08:33:37 »

Begrijpelijk maar met M-rails kan dat wel veilig. ik had vroeger een bruin wagonnetje met sluitlichten die aan de zijkant uitstaken. Zelfs daarmee was deze afstand veilig.

De twee sporen bij de M-rail wissels 2268/2269 liggen op een parallelafstand van 38,75 mm. De belangrijkste standaard voor de maximaal toegestane breedte van rollend materieel in de EU is 3,150 m, omgerekend 36,21 mm in H0.

38,75 - 36,21 = 2,54 mm.

Dat is wat er aan ruimte overblijft tussen twee modeltreinen met de maximaal toegestane breedte. Moet kunnen, maar ik vind het te riskant. Er hoeft maar een klein beetje lading uit te steken of het gaat mis. Of de rails ligt per ongeluk nog een fractie dichter bij elkaar (dat kan nog net, de bedding van M-rails is 37,5 mm breed). Of een beetje schuin, waardoor de treinen aan de bovenkant dichter bij elkaar komen.
Verder zijn er landen waar de maximaal toegestane breedte iets groter is. In Noord-Amerika is het 10 ft 8 in, ofwel 36,96 mm in H0. Nog maar 1,79 mm over. In landen als Spanje, Portugal, Zweden en Finland mag het rollende materiaal zelfs nog iets breder zijn. Als fabrikanten modellen voor de betreffende landen correct op schaal H0 maken, kan dat problemen opleveren.

De Morop norm voor rechte sporen naast elkaar is 48 mm. Dat is misschien weer wat ruim, maar het is tenminste veilig.
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2021, 12:28:54 door speeltmettreintjes »
Groeten, Rob                              Mijn baan

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #57 Gepost op: woensdag 27 januari 2021, 08:41:55 »

Wat ik niet zo'n goed idee vind in de eerdere ontwerpen: de afstand tot de achterwand onder het schuine dak.
Reken (bij locs met een panto) op 10 cm (8,8 cm) minimale afstand tot het dak. Wat kan, hangt ervan af hoe de rijdraad wordt opgehangen: Een Märklin portaalmast past dan nog niet (11,5 cm afstand nodig). En van de breedte van de pantograaf. Een panto steekt zijwaarts uit ten opzichte van de rijdraad, en steekt zo in het dakbeschot (eigen ervaring). Daarom teken ik zelf in wintrack altijd eerst een marge van 10 cm langs het schuine dak als no go area.

Deze ontwerpen kunnen alleen met stoomlocs, niet met de Blauwe Pijl (schitterend ding, overigens).
Tenzij je de panto's met een visdraadje verlaagd vastzet aan de loc (en dus geen functionele bovenleiding na streeft).

Ik zie dat het ontwerp inmiddels langs de rechte wand is gerealiseerd. Daar speelt dat niet.
Maar ik wou het toch even meegeven.

Hoi Jan Willem,
Dank voor je reactie. Bij mijn testbaan had ik inderdaad geen rekening gehouden met de schuine wand en kwamen de treinen hier tegenaan. En met de pantografen nog omlaag.. In de baan die ik nu gebouwd heb kon ik hier rekening mee houden. De treinen komen weer langs de schuine kant, maar dan aan de kopse kant van de baan. De onderste laag heeft 15 cm hoogte bij de schuine wand en de bovenste laag 12 cm. Dit is krapjes maar zou net moeten passen had ik zelf uitgemeten. Overigens voorlopig nog zonder bovenleiding maar hier moet je natuurlijk wel al rekening mee houden. Vind jouw tip met de visdraad wel een goede overigens.

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 27 januari 2021, 08:45:46 »

En ik ben begonnen met het meertje;
- eerst met tekenpapier het meertje afgetekend
- dit overgenomen op een plankje
- uitgezaagd en in de grondverf
Wordt vervolgd. Groet Marco

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #59 Gepost op: maandag 01 februari 2021, 09:18:25 »

Het meertje krijgt vorm, water realistisch krijgen is een mooie uitdaging.

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 20:25:41 »

Ik ben verder gegaan met linkerzijde van de baan. Ook hier komt een afneembaar deel, op dezelfde wijze gemaakt als de afneembare berg. Ik denk alleen dat ik hier een dorpje ga maken. Voor de autoweg een tunnel gemaakt.
Verder heb ik hier ook de randafwerking gemaakt. Ik vind aluminiumgaas met gipsverband erg prettig werken. Ik vind alleen het gipsverband best aan de prijs (10 euro voor 2 rollen van 2 meter). Ik heb het nu echter weten te vinden voor een wat betere prijs, namelijk 24 rollen van 3 meter voor in totaal 16 euro.. En 6 euro verzenden. Besteld en  vandaag kwam er een mooie doos binnen met 24 rollen..  gelijk even getest en de zijkant gemaakt. Perfect! Dus we kunnen weer even vooruit.
Voor de afwerking wil ik graag ook een keer sculptamold gebruiken ipv plamuur. DIt om wat betere rotsen te krijgen.
Met het langer worden van de dagen komen ook de buitenhobby's weer in beeld. Hopelijk kunnen we vh voorjaar of najaar weer eens naar een beurs om daar te kijken en wat spullen te kopen.
Groet
Marco

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #61 Gepost op: vrijdag 22 oktober 2021, 17:43:35 »

De afgelopen weken ben ik weer begonnen met bouwen.
Ik heb de rangeerpuzzel weggehaald. Ik had teveel probleempjes met de M-rails en mistte een hoofdstation op mijn baan.
Ik heb nu een station geplaatst en alles vervangen door C-rails. De oplossing met de kruising komt uit een Marklin magazine.
Het werkt allemaal heel goed. Ook heb ik details verder aangebracht.
Ik ga nu verder met het dorp links op de baan. Ook dit komt op een wegneembare berg ivm de bereikbaarheid.
Verder heb ik nog een idee om rechts op de baan een berg te maken met mogelijkheid om de treinen tegen de muur weg te rijden/neer te zetten voor display.

Groet
Marco

Gertjan H

• Vaste Gast
  • **
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #62 Gepost op: vrijdag 22 oktober 2021, 18:37:14 »

Hoi Marco,
Kun je iets meer vertellen over de problemen die je ondervond met de M rails?

Gr Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #63 Gepost op: vrijdag 22 oktober 2021, 20:03:35 »

Hoi Marco,
Kun je iets meer vertellen over de problemen die je ondervond met de M rails?

Gr Gertjan

Hoi Gertjan,

Het waren oa fysieke problemen bij de overgangen. Dus dan ontspoorde de loc of nog vaker de wagon. Ook waren de pukkels soms te hoog waardoor locs of wagonnen hier tegenaan liepen met hun koppelingen. Ook kwamen de wissels soms niet goed terug.
Er lagen ook wel erg veel wissels op een heel klein stukje rails waardeer er relatief veel storingen waren.
Ik heb het geprobeerd bij te stellen maar het bleef terugkomen. Ik had geen problemen met de stroom, er ligt voldoende ringleiding. De rest vd baan gaat probleemloos dus dan daarom dit gedeelte vervangen door c-rails.

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #64 Gepost op: woensdag 17 november 2021, 20:11:43 »

Ook links op de baan heb ik een afneembare berg gemaakt. Op deze berg bevindt zich een dorpje.
Ik heb nu een andere bouwwijze geprobeerd met als materiaal piepschuim en  sculptamold
En verder rotsblokken gemaakt mbv een mal
Op Eurospoor 4 leuke vakwerkhuisjes gekocht en een dorpje gemaakt.
Hierbij wat foto's
Ik vind zelf de rotsen mooier zo, en het gras lukt me ook steeds beter.
Groet
Marco
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 november 2021, 20:14:02 door mardo »

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #65 Gepost op: woensdag 17 november 2021, 20:17:11 »

En het totaaloverzicht van de baan.
Rechts komt nog een berg met bergstation en opstelspoor langs de muur

Trainspotter

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #66 Gepost op: woensdag 17 november 2021, 20:22:01 »

Lekker bezig Mardo.

Vrgr,
Wilko

iTom

• Vaste Inboedel
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
« Reactie #67 Gepost op: donderdag 18 november 2021, 06:24:55 »

Kwam dir draadje net tegen en dacht gelijk terug aan mijn baantje St.Barbara in Allgäu.
Draadje even doorgelezen en zag dat mijn baantje St.Barbara een inspiratie was voor jou.
Leuk om dan te zien hoe je het verder hebt ontwikkeld in toch weer een eigen baanplan.
Ziet er allemaal erg leuk uit, blijf wel zo lekker doorgaan.
Met vriendelijke groet.
Tom (iTom)

DR5000 | Rocoline | iTrain | Rosoft | DCCNext

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #68 Gepost op: donderdag 18 november 2021, 06:37:06 »

Yep Tom, nu je het zegt. Trouwens heeft jouw St Barbara baantje mij ook geïnspireerd , vooral de keerlus erin , dank je daarvoor 👌
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

ramdani

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #69 Gepost op: donderdag 18 november 2021, 16:49:11 »

leuk klein baantje  :favorite: ;

mvg,
Michel
Michel - z21start,c-rail+k-rail+tillig code 83 (Weichen-Walter),digikeijs decoder +terugmelding
iTrain 5
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #70 Gepost op: donderdag 18 november 2021, 21:27:23 »

Kwam dir draadje net tegen en dacht gelijk terug aan mijn baantje St.Barbara in Allgäu.
Draadje even doorgelezen en zag dat mijn baantje St.Barbara een inspiratie was voor jou.
Leuk om dan te zien hoe je het verder hebt ontwikkeld in toch weer een eigen baanplan.
Ziet er allemaal erg leuk uit, blijf wel zo lekker doorgaan.

Hoi Tom,
Is inderdaad gebaseerd op jouw ontwerp. Er bevindt zich alleen een klein (2 sporig) schaduwstation op de onderste laag.
Wat ik erg leuk vindt van dit ontwerp is dat de treinen altijd kunnen 'keren', ik kan ze dus altijd voor of achteruit richting het station rijden.
We gaan rustig verder met bouwen. Vindt eigenlijk alle aspecten van deze hobby wel leuk, ontwerp, houtbewerking, solderen, techniek, digitaal, scenery etc. Het blijft voor mij nog wel een probeer baan overigens (in de vorm van bouwwijze, wat vind ik leuk om te rijden, hoe maak ik landschap/scenery/rotsen etc), maar ik moet zeggen dat het al aardig wat begint te worden.
Groet
Marco

mardo

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #71 Gepost op: woensdag 01 december 2021, 11:07:09 »

Ik ben begonnen met de klimspiraal. Nooit eerder gemaakt dus een leuke uitdaging.
Er komen drie wissels in die naar drie opstelsporen gaan die aan de wand worden bevestigd (fotolijsten).
Omdat het onder een schuine wand komt heb ik het zo  gemaakt dat de spiraal naar voren komt. Hopelijk is dat een beetje zichtbaar op de foto's.

Tips zijn welkom. Groet Marco
Pagina's: 1 [2]   Omhoog