Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan zonder naam

Gestart door Roterodamum zaterdag 27 januari 2024, 07:36:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan zonder naam
Lid sinds: 2024

offline
Baan zonder naam
Even voorstellen; Baan zonder naam...

In 2020 ben ik opnieuw begonnen met de bouw van een H0 project. Wat begon met wat kriebeltjes op 5mm papier wordt nu langzaam een modulebaan. Uitgangspunt was een dynamisch ontwerp maar wel met gebruik van c-rail vanwege gebruiksgemak en meer realistisch railprofiel. Ook wilde ik uitsluitend slanke wissels inzetten. Vanwege de beperkt beschikbare ruimte van 365x55 cm (exclusief toerit/opstelsporen) gaat het vooral om de details en weathering. Lange treinstellen zijn helaas niet mogelijk... Het sporenplan is afgeleid van het oude sporenplan op Katendrecht. Ongelofelijk hoeveel rijmogelijkheden ontstaan vanuit slechts 5 wissels en een draaischijf...


Re: Baan zonder naam
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan zonder naam
Allereerst wil ik zeggen dat ik je helemaal kan volgen als je zegt dat je hiermee heel veel leuke rangeerbewegingen kan uitvoeren. En een realistische scenery kunt bouwen. Ik hou erg van dit soort ontwerpen.
Een naam voor de baan moet niet zo moeilijk zijn als je jezelf wel een mooie Latijnse nickname hebt gegeven,die toevallig staat voor misschien wel de mooiste stad van Nederland.
Ik zie alleen de link met Katendrecht nog niet helemaal. Maar daar lag best veel spoor vroeger, genoeg om iets uit te pikken. Een draaischijf lag er niet, meen ik, maar wel genoeg aansluitingen op bedrijven en kades.
Qua materieel krijgt het toch een Duits tintje? Katenhafen?
Ik ben benieuwd naar je vorderingen!

Groet,


Peter


Re: Baan zonder naam
Lid sinds: 2024

offline
Re: Baan zonder naam
Dat klopt Peter, behalve de plaats van de wissels is er geen link met het origineel. De draaischijf stond vroeger inderdaad niet op de Kaap maar op een locatie wat nu de Laan op Zuid is. Ik vond het plan met de wissels mooi en het paste ook precies binnen mijn maatvoering. Qua rollend materieel heb ik meer met tijdperk III van de DB, maar ik ben niet heel erg recht in de leer wat dat betreft, af en toe wat oud NS of DRG kan ook...

Re: Baan zonder naam
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baan zonder naam
Als geboren en getogen Rotterdammer (Havenkwartier) spreekt je ontwerp mij heel erg aan. Een (zakdoejes)kade zou toch niet mogen ontbreken en je zou iets kunnen doen met een handelsveem of elevator... Heerlijk thema in ieder geval!
Karel
Re: Baan zonder naam
Lid sinds: 2024

offline
Re: Baan zonder naam
Kleine update, een haven met havenkroeg en pakhuis zit in de planning, net als een kleine scheepshelling  B)
Re: Baan zonder naam
Lid sinds: 2023

offline
Re: Baan zonder naam
Ik vind het altijd wat hebben, een volledig schip op een modelbaan. Havens stralen bedrijvigheid en een mate van gezelligheid uit.