Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland

Gestart door Nieuwenhuis woensdag 16 september 2020, 11:58:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Na de opgeheven verbindingen met Europese landen middels slaaptrein,
zoals CityNightLine, EuroNight, Bergland Express en Alpen Express komt
er vanaf eind dit jaar een nieuwe verbinding vanaf Amsterdam Centraal
naar München, Innsbruck en Wenen: de NightJet geëxploiteerd door ÖBB:

https://www.tubantia.nl/video/deze-nieuwe-nachttrein-verbindt-nederland-met-europa~p168820

Groeten,

Erik.

Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Een lange en vooral vermoeiende rit: alleen al over de nog geen 800km van A'dam naar München heeft de trein 12 uur nodig.
Lokwissel in Keulen (hier stopt het voor de NS), combineren en/of kopmaken in Keulen / Frankfurt / Nürnberg met andere nachttreinen (Brussel en Hamburg) wat een recept is voor vertraging, veel stops en pauzes, etc..
En de komende jaren subsidiëren wij de dienst elk jaar met een kleine 7 mio euro om de boel dekkend te krijgen, voor feitelijk het stukkie A'dam - Düsseldorf.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
 @citaat Is de azijn in de aanbieding ... ?  :roll:
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
 @citaat Nou nee, het is gewoon een Old Skool treindienst: met een slakkegangetje over het traditionele net. Waarom denk je dat de DB destijds de stekker eruit getrokken heeft, omdat het zo goed liep? Waarom investeren zij in HSL verbindingen?
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Ja, je kan zeggen: je slaapt toch, dus waarom sneller.
Maar nu ik wat details zie, heb ik ook mijn bedenkingen.
Toch lokwissels en combinaties met andere verbindingen.
Tussen Keulen en Frankfurt langs de Rijn of langs de A3 (HSL-strecke)?
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Op de HSL rijden enkel ICE treinen bij mijn weten zelfs geen IC treinen laat staan Nightjet want die stopt in Bonn of Koblenz dacht ik en kan daarom niet via NBS
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 16 september 2020, 13:42:30
Een lange en vooral vermoeiende rit: alleen al over de nog geen 800km van A'dam naar München heeft de trein 12 uur nodig.
De ICE heeft er ook gewoon 7,5 uur voor nodig als je het in het dagvak reist. En dan moet je nog overstappen ook. Afgelopen jaar nog gedaan. 's Nachts per ICE terug is nog beroerder, dan moet je via Stuttgart, wederom overstappen en ben je, als je geen vertraging oploopt, 9,5 uur onderweg. 12 Uur 's nachts vertrekken uit München betekent volgens planning om half 10 in Amsterdam staan.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
getrokken treinen ( uitgezonderd test en meettreinen ) zijn op de HSL Koln - Frankfurt NIET toegelaten .  In principe mag hier alleen de ICE3 en ICE3M ( incl br 407 Velaro D ) rijden 
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 16 september 2020, 13:42:30
Een lange en vooral vermoeiende rit: alleen al over de nog geen 800km van A'dam naar München heeft de trein 12 uur nodig.
Het kan natuurlijk sneller, maar weinig mensen hebben er behoefte aan als ze met een slaaptrein gaan om 04:00 a 05:00 uur in München uit te moeten stappen en te wachten tot de rest van de treinen start met rijden.  ;)

De nachttrein naar Parijs deed er in het verleden ook een nacht over. Die stond meer stil dan die reed.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 16 september 2020, 13:52:40
Waarom denk je dat de DB destijds de stekker eruit getrokken heeft, omdat het zo goed liep?
:thumbup:
De laatste keer dat m'n partner en ik meereden met de City Nightline was dat goed voor een stevige luchtweginfectie.
Geen slecht resultaat voor een goedlopende service. Het voordeel van de Nightline is dat je uren stil staat op rangeerterreinen naast brullende dieselmotoren (zonder roetfilter). Dan kun je heerlijk ongestoord slapen in de trein.  :thumbup:

In de tijd dat ik nog bij de WL werkte op buitenland, was er 1 conducteur op 1 wagon. Bij City Nightline was er 1 conducteur op 3 wagons. Hoe zou dat nu zijn: 1 conducteur op 6 wagons? Of nog simpeler: 1 conducteur op 16 wagons? Voor de werkverschaffing hoef je het allang niet meer te subsidiëren.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Mijn ervaringen met de Oostenrijkse EuroNight was dat er op de slaap/ligrijtuigen 1 persoon per rijtuig zat en dat de zitrijtuigen onder verantwoording van de hoofdconducteur vielen. De servicemedewerker kwam je ook een half uur voor aankomst wekken en vragen of je ontbijt wilde.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: LordSinclair op woensdag 16 september 2020, 21:05:00

Het kan natuurlijk sneller, maar weinig mensen hebben er behoefte aan als ze met een slaaptrein gaan om 04:00 a 05:00 uur in München uit te moeten stappen en te wachten tot de rest van de treinen start met rijden.  ;)


Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Het kan niet sneller onder de huidige omstandigheden: tracé, materieel en samenwerking tussen de landen.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
 @citaat, nee hoor, het kan prima sneller. Een jaar op wintersport de luxe gehad de dat nachttrein door reed naar Innsbruck via Seefeld (waar we moesten zijn). Normaal moesten we altijd in München overstappen (en kwamen we rond 08:00 in München aan). Echter door lawine gevaar reed de trein niet meer via Seefeld. Dat werd om 05:00 in München uitstappen en wachten op een lokale boemel die om 06:30 pas ging rijden richting Seefeld.

Dus nogmaals. Hoeveel mensen zouden het aantrekkelijk vinden om of heel laat pas uit NL te vertrekken of super vroeg op de eindbestemming van de trein de zijn om vervolgens te moeten wachten tot de rest van het OV opstart.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: LordSinclair op donderdag 17 september 2020, 12:45:00

Dus nogmaals. Hoeveel mensen zouden het aantrekkelijk vinden om of heel laat pas uit NL te vertrekken of super vroeg op de eindbestemming van de trein de zijn om vervolgens te moeten wachten tot de rest van het OV opstart.


Nou ik dus, het eerste.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: LordSinclair op woensdag 16 september 2020, 21:05:00
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 16 september 2020, 13:42:30
Een lange en vooral vermoeiende rit: alleen al over de nog geen 800km van A'dam naar München heeft de trein 12 uur nodig.
Het kan natuurlijk sneller, maar weinig mensen hebben er behoefte aan als ze met een slaaptrein gaan om 04:00 a 05:00 uur in München uit te moeten stappen en te wachten tot de rest van de treinen start met rijden.  ;)

De nachttrein naar Parijs deed er in het verleden ook een nacht over. Die stond meer stil dan die reed.
vooral de zeer lange stop in Aulnoye waar iedereen stond te roken op perron en een drankje erbij :) nu gewoonweg ondenkbaar Erwin
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: LordSinclair op donderdag 17 september 2020, 12:45:00
@citaat2 , nee hoor, het kan prima sneller. Een jaar op wintersport de luxe gehad de dat nachttrein door reed naar Innsbruck via Seefeld (waar we moesten zijn). Normaal moesten we altijd in München overstappen (en kwamen we rond 08:00 in München aan). Echter door lawine gevaar reed de trein niet meer via Seefeld. Dat werd om 05:00 in München uitstappen en wachten op een lokale boemel die om 06:30 pas ging rijden richting Seefeld.



hier in België kan je al de trein nemen om 5 uur 'smorgens,nogal stug dat dat in D niet kan;


mvg,
Michel
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
 @citaat

De vraag is alleen waar je met die trein terecht komt. Niet waar ik wilde wezen in ieder geval.



Maar blijkbaar hebben mensen behoefte aan een slaaptrein waar je maar een paar uur in zit en daardoor niet aan slaap toekomt 🙄
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
 @citaat2 het zijn vooral de politiekers die zo'n trein willen als 'alternatief' voor vliegen.In de berichtgeving hierover is het opvallend dat men altijd zegt dat de treinen pas na een paar jaar winstgevend zullen zijn en dat ze ondertussen maar moeten overleven met subsidies.


mvg,
Michel
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Vliegen, zonder subsidie, is sneller en goedkoper.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
En voor wintersport heeft bij mij de auto echt de voorkeur. Zeker met al die spullen die nodig zijn. Hoef ik nauwelijks te slepen  ;)
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: flyerman op donderdag 17 september 2020, 23:26:54

Vliegen, zonder subsidie, is sneller en goedkoper.


Mwa....geen BTW heffing op tickets en geen accijns op kerosine. Da's toch ook subsidie?  Maar sneller is het zeker. :)

Gr, Ben.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
 @citaat2 je betaalt geen btw en geen accijns maar wel taksen en andere kosten,en die bedragen 60% :arrow:


Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: flyerman op donderdag 17 september 2020, 23:26:54
Vliegen, zonder subsidie, is sneller en goedkoper.
Waar kan dat nog? Niet in NL, want kerosine is hier zwaar gesubsidieerd.
Laten ze de accijns daarop eens wat verhogen, dan pakt iedereen de trein.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Nieuwenhuis zit in z'n eentje in die trein........ik schat zo in dat verstandige mensen de komende 6 maanden helemaal nergens naar toe gaan.....   ;)
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: Jan22 op woensdag 23 september 2020, 15:41:53
Citaat van: flyerman op donderdag 17 september 2020, 23:26:54
Vliegen, zonder subsidie, is sneller en goedkoper.
Waar kan dat nog? Niet in NL, want kerosine is hier zwaar gesubsidieerd.
Laten ze de accijns daarop eens wat verhogen, dan pakt iedereen de trein.

Zo simpel is dat niet. Twee redenen. Het verdrag van Chicago stelt dat geen enkel land accijns of wat dan ook heft op tickets en brandstof. Tweede is dat als kerosine hier duurder wordt er economisch getankt gaat worden. Met andere woorden nog niet benodigde kerosine meenemen als "vracht" en dat kost ook brandstof en dus slechter voor het milieu. En geloof mij, er zijn bij luchtvaartmaatschappijen hele handige rekenmeesters die nauwkeurig de omslagpunten kunnen berekenen  ;)
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
 @citaat2 op tickets worden er toch luchthaventaksen geheven (zie mijn eerdere reactie 21),
en die internationale treinen vallen omver zonder subsidies,
alleen Greta neemt de internationale trein,maar ze zegt er niet bij dat al die maatschappijen haar gratis laten reizen in 1ste klas omwille van de media-aandacht;

mvg,
Michel
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: Olav op woensdag 23 september 2020, 16:01:17

Het verdrag van Chicago stelt dat.........


Reken maar dat dat op de schop gaat, verdragen stellen sowieso niet zo veel meer voor heden ten dage en worden bij een beetje tegenwind rap opgezegd. Al het geld wat nu in de luchtvaart gepompt wordt om het een klein beetje overeind te houden zal een keer terug moeten komen door beprijzing.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Ik kan je verzekeren dat het er voorlopig niet inzit. Bedenk dat dit een wereldwijd verdrag is. En wat dan nog. Economisch tanken is goed voor het milieu.

@citaat @citaat Luchthaven belasting heeft te maken met de kosten voor beveiliging en dergelijke. Ook betaal je voor de infrastructuur via heffingen, die worden bij maatschappijen in rekening gebracht en gaan uiteraard door richting ticketprijs
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
 @citaat2 overheidsbelasting zit ook in die luchthaventaksen  :arrow: https://www.cheaptickets.be/blog/wat-is-luchthavenbelasting
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: Olav op woensdag 23 september 2020, 16:44:05

Bedenk dat dit een wereldwijd verdrag is.


In de VS en de UK zitten heren die zich niet zo veel gelegen laten aan verdragen als het ze niet uit komt. Om maar niet te spreken over China en Rusland.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: lokje 23 op woensdag 23 september 2020, 17:19:18

maar vlugger met het vliegtuig ???? heb ik toch mijn bedenkingen er over.


Even rekenen dan:

Trein Oss - Arnhem - Innsbruck: 31 minuten + 13 uur 14 minuten = 13:45 uur
Vliegtuig Eindhoven - Innsbruck: 1 uur 30 minuten + (ruim genomen) 2 uur inchecken = 3:30 uur

Verschil ruim 10 uur....
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 23 september 2020, 17:37:10
Citaat van: Olav op woensdag 23 september 2020, 16:44:05

Bedenk dat dit een wereldwijd verdrag is.


In de VS en de UK zitten heren die zich niet zo veel gelegen laten aan verdragen als het ze niet uit komt. Om maar niet te spreken over China en Rusland.

Dit verdrag regelt ook andere zaken. Stappen ze uit dit verdrag, even los van de onkosten, zijn ze nergens meer welkom. Of te wel hun vliegtuigen mogen alleen nationaal vliegen en anderen vliegen er aan niet op.
Laten we het er maar op houden om het netjes te zeggen dat mijn kennis hieromtrent ietsje meer dan bij de gemiddelde reiziger ligt  ;) Anders kan ik mijn werk niet doen.

Dus ook de door jou genoemde landen zullen er echt niet uitstappen.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: ramdani op woensdag 23 september 2020, 16:59:59
@citaat2 overheidsbelasting zit ook in die luchthaventaksen  :arrow: https://www.cheaptickets.be/blog/wat-is-luchthavenbelasting

Klopt. Maar zijn geen accijnzen en btw op tickets. Overigens zijn een aantal van deze belastingen alleen van toepassing als je vanuit Nederland vertrekt of aankomt. Overstappers hoeven deze niet te betalen
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 23 september 2020, 15:49:05
Nieuwenhuis zit in z'n eentje in die trein........ik schat zo in dat verstandige mensen de komende 6 maanden helemaal nergens naar toe gaan.....   ;)

En al helemaal niet naar Innsbruck: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/oostenrijk/reizen/reisadvies
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Lucien: Ben gaat van Oss naar Eindhoven,  dat is ongeveer 45 minuten met de trein. Vanaf Schiphol vliegen kan natuurlijk ook, dan ben je 1,5 uur onderweg vanaf Oss en duurt de vliegreis ook vast zo'n 5 minuten langer.

Maar met het vliegtuig is Ben sneller en waarschijnlijk ook veel goedkoper uit!
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Persoonlijk vervoer naar Innsbruck ongeveer 7:30 uur  :D
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Wie is er nog 2 uur van te voren aanwezig om in te checken? Dat is verleden tijd. Thuis inchecken en printen, op het vliegveld eventueel de koffer inchecken. Ook dat kost nog geen 5 minuten.

Maw, je ben zo bij het vliegtuig.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Ik woon 10 min van het vliegveld en ben er vaak 45 min van te voren. Dus op dat punt snel. En als ik naar Salzburg vlieg ben ik daar binnen 15 min op mijn bestemming. Daar kan geen trein of auto tegenop  :)
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: lokje 23 op woensdag 23 september 2020, 19:40:49

Ben berekening klopt niet.


Wat klopt niet? Ik ga uit van Oss want daar is een treinstation en kan ik naar Arnhem overstappen op de trein naar Innsbruck. Of Eindhoven want daar is een vliegveld maar ik kan ook naar Weeze hier net over de grens. Ik kan ook met de auto naar Düsseldorf en daar op de trein stappen of op het vliegtuig.

Hoe dan ook: de trein verliest het altijd op deze afstanden. Als we minder moeten gaan vliegen (niet van mij overigens) zul je het minder aantrekkelijk moeten maken versus de trein: of je maakt vliegen (veel) duurder of je maakt de trein veel sneller.

Citaat van: Olav op woensdag 23 september 2020, 18:37:21

Laten we het er maar op houden om het netjes te zeggen dat mijn kennis hieromtrent ietsje meer dan bij de gemiddelde reiziger ligt  ;) Anders kan ik mijn werk niet doen.


Dit zegt me niets. Uit wat blijkt dat je ietsje meer kennis hebt, van wat, en wat doe je dan voor werk?

Gr, Ben.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
 @citaat

Zie pb
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
 @citaat Nee, je post je stelling in de openbaarheid en dan ga ik niet per pb verder.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Kortom, we gaan elk op onze eigenwijze eigen manier naar Innsbruck of in mijn geval voorlopig niet.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Even een voorbeeld. Ik kom vanochtend uit Milaan.

Om 04:40 uur uit hotel vertrokken, 20 minuten later op het vliegveld, ok, dit is betrekkelijk. Ik zat er nu redelijk dichtbij.

Op vliegveld meteen door naar het vliegtuig, vertrok om 0610 en we landden om 0751 uur op Schiphol. Eruit, naar de auto en op naar waar ik moest zijn, 30 minuten vanaf Schiphol.

Ik was 0845 daar. Dus 4 uur en 5 minuten. Van deur tot deur. Daar kan geen trein tegenop.

Ik geef toe, als je verder weg woont is het langer. Wanneer ik nu naar huis had gegaan, Zuid Limburg in mijn geval, dat had ik iets voor half 11 thuis geweest. Met de auto, met de trein had er een uur bijgekomen, minimaal.

Nog steeds vele malen sneller dan wanneer ik de trein vanuit Italië zou nemen. De snelste treinverbinding zou 12:47 duren, met 4 x overstappen. De langste 17:39 uur, 5 x overstappen. Daar komt dan nog bij de reistijden van en naar de stations.
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Citaat van: flyerman op donderdag 24 september 2020, 12:20:01
Even een voorbeeld. Ik kom vanochtend uit Milaan.

Om 04:40 uur uit hotel vertrokken, 20 minuten later op het vliegveld, ok, dit is betrekkelijk. Ik zat er nu redelijk dichtbij.

Op vliegveld meteen door naar het vliegtuig, vertrok om 0610 en we landden om 0751 uur op Schiphol. Eruit, naar de auto en op naar waar ik moest zijn, 30 minuten vanaf Schiphol.

Ik was 0845 daar. Dus 4 uur en 5 minuten. Van deur tot deur. Daar kan geen trein tegenop.

Ik geef toe, als je verder weg woont is het langer. Wanneer ik nu naar huis had gegaan, Zuid Limburg in mijn geval, dat had ik iets voor half 11 thuis geweest. Met de auto, met de trein had er een uur bijgekomen, minimaal.

Nog steeds vele malen sneller dan wanneer ik de trein vanuit Italië zou nemen. De snelste treinverbinding zou 12:47 duren, met 4 x overstappen. De langste 17:39 uur, 5 x overstappen. Daar komt dan nog bij de reistijden van en naar de stations.

Tja, daar kan inderdaad geen trein tegenop, tenminste voor wie niet hecht aan zijn nachtrust, of voor wie gewend is om midden in de nacht op te staan...
Re: Nieuwe verbinding met Oostenrijkse Nachttrein vanuit Nederland
Tja, toevallig komt het door de corona zo uit. Maar één vlucht per dag, toevallig vandaag om 0610.

Maar een simpele rekensom, als ik 4 uur later zou kunnen gaan, zou ik ook 4 uur later thuis zijn. Maar ook dan sneller dan de trein.