Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin HO-7186 draaischijf

Gestart door Erik.M. zaterdag 12 september 2020, 21:19:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin HO-7186 draaischijf
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
Marklin HO-7186 draaischijf
Goedenavond allemaal,

Ik ben in het bezit gekomen van een 2e hands Marklin HO-7186 draaischijf.
Die wil ik gaan gebruiken voor mijn toekomstige, analoge baan.

Maar wat mij niet helemaal duidelijk is, deze draaischijf is toch hopelijk wel bruikbaar i.c.m. c-rails.
Voor zover ik heb begrepen heb ik dan een aantal zogenoemde overgangsrails van deze draaischijf ( M-rails ???? )  naar C-rails nodig.
Klopt dit of zit ik nu helemaal verkeerd....

Alvast bedankt voor eventuele reacties.... Groet, Erik.M., Vlissingen
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Inderdaad overgangsrail 24951
De wiki leert je veel.

Cees
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Duidelijk. Dus een aantal overgangsrail 24951 aanschaffen.
Nog een vraagje betreffende deze draaischijf.
Kan ik voor de schijf een "oudere" blauwe trafo inzetten ( die tegenwoordig ook voor licht gebruikt kan worden) of kan ik beter een modernere trafo gebruiken ?

Groet, Erik.M.
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Ik gebruik een blauwe trafo hiervoor. Zolang deze in goede staat is, is dat geen probleem. Als je digitaal rijd, in de wiki staat een aansluitschema.
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Citaat van: Wimdouwe op zondag 13 september 2020, 12:32:42
Ik gebruik een blauwe trafo hiervoor. Zolang deze in goede staat is, is dat geen probleem. Als je digitaal rijd, in de wiki staat een aansluitschema.

TOP!Tot nu toe helemaal duidelijk. Ik heb nog 2 blauwe trafo's, in prima conditie.
Mijn baan wordt overigens een analoge, mogelijk dat ik wel e.e.a., en dan voornamelijk verlichting rond de baan en in de huisjes en zo, digitaal (led) maak.  B)
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Citaat van: Wimdouwe op zondag 13 september 2020, 12:32:42
Ik gebruik een blauwe trafo hiervoor. Zolang deze in goede staat is, is dat geen probleem. Als je digitaal rijd, in de wiki staat een aansluitschema.

Juist, ja de blauwe die ik heb, is prima. Heb er zelfs 2 dus eentje voor de draaischijf en de andere voor verlichting.

Maar wat het aansluiten betreft, ik zie verschillende posts met schema's maar dat is allemaal "digitaal" Is er ook misschien een schemaatje om de draaischijf aan te sluiten op een analoge baan.

Ik heb de schijf nog niet binnen, gisteren gekocht via Catawiki, en voor zover ik het begrepen heb, is ze helemaal compleet met schakelkastje en dergelijke. Moet alleen t.z.t. overlooprails van M naar C aanschaffen..... ;) :)
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Hallo Eric,
Ik gebruik de Fleischmann 6652 welke zowel 2 als 3 rail aankan. Erop aangesloten werk in met m en k rails. De wegzet sporen zijn in k rail, dit past prima en de stroom op deze sporen komt van de draaischijf. Ik heb twee uitrijsporen met daarop m rail. Dat past ook goed mits je de draaischijf wat hoger legt en het pukko lipje afbreekt. Stroom op de m rail middels een aansluit rail.
Als rij trafo gebruik ik twee blauwe plastic trafo's. Een voor de draaischijf met wegzet sporen en een voor de sporen erbuiten. Op deze manier kun je afzonderlijk de draaischijf bedienen en het treinverkeer erbuiten.
Ik gebruik geen overgangsrail.
Groet, Robert
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Hallo. mag ik even wat vragen. Nu heb ik een draaischijf 7186 met een kastje van de 7286.
Maar ik krijg deze combi niet aan de praat. Hoort deze combi wel bij elkaar.
En wie heeft een schema voor mij zodat ik het met een dubbele schakelaar het kan proberen.
Of is er een ander mogelijkheid. Ik hoor en lees graag je reactie.
M.VR.GR  Wim
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
 @citaat Bron: Onze Wiki
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin HO-7186 draaischijf
Grappig dat die draaischijf (7186) onder de rubriek Elektronica Analoog staat, en niet (ook) onder M-rails Componenten.
Wat wel het geval is bij K-rails. Daar staat de K-rails draaischijf (7286) onder K-rail Accessoires.
Maar dat is weer niet het geval is bij C-rails. Daar ontbreekt het kopje C-rails asccessoires.....

Kennelijk is die wiki-sjabloon iets om nog eens naar te kijken ...