Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

klimspiraal

Gestart door Erik.M. donderdag 10 september 2020, 14:50:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
klimspiraal
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
klimspiraal
Hoi allemaal,

Net lid en nu al een vraag..... (en ik hoop dat ik niet gelijk als lid verwijderd wordt vanwege vermeende "reclame" )

Voor mijn toekomstige modelbaan ben ik druk bezig om ruimte te creëren op de zolder. Omdat mijn ruimte niet al te groot is, en ik niet handig ben met figuurzaag, houtzaag en meer soorten zagen, ben ik voor veel scenery's aangewezen op bouwpakketten.

Nu wil ik op mijn baan een klimspiraal gaan gebruiken, en heb op Internet naar de benodigde info gezocht.
Ik ben uitgekomen bij een grote webshop ( om geen reclame te maken, een cryptische omschrijving, de shop begint met een C en eindigt op onrad ;) ) Zij kunnen een klimspiraal leveren die bestaat uit een basis-cirkel en een opbouw-cirkel (of meerdere, afhankelijk van hoe hoog ik wil gaan)

Dit is een klimspiraal van het merk Noch, de basiscirkel ( artikel 1405475 ) en de opbouw cirkel ( artikel 1405487 ) Beide pakketten zijn voor C-rails met bedding. Maar waar ik niet helemaal uitkom, zijn beide pakketten compatibel met elkaar ? Omdat de maten ( B x H ) verschillend zijn.
Ik hoop dat iemand met kennis van zaken voor mij even wil kijken of ik deze basis- en opbouwcirkel samen kan gebruiken 🤔

Alvast bedankt voor eventuele reacties.....

En beheer, mocht deze post niet mogen of in een verkeerde rubriek staan, dan bij voorbaat mijn excuses.  Erik.
Re: klimspiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: klimspiraal
Erik,

Hoezo vreemde vraag, voel je vrij om de partij te noemen waar het betreffende product te koop staat, als je wat anders koopt win je toch ook advies in van vrienden en kennissen.
Hier hebben we het gewoon over Ebay, AliExpress, Conrad, Marktplaats en weet ik veel wat nog meer.... Een linkje plaatsen is soms wel handig voor degene die wil gaan adviseren over het door jou bekeken product.
Leer van de kennis die hier rondzwerft en maak je niet druk om eventuele "reclame".
Re: klimspiraal
Lid sinds: 2006

offline
Re: klimspiraal
Re: klimspiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: klimspiraal
Als aanvulling: leuk zo'n kant en klare oplossing maar als je op het forum zoekt op spiraal (of Youtube), kom je vrij veel tegen. Met hulp van zwager en schoonvader (of desnoods de plaatselijke houtboer/bouwmarkt) kun je uit een plaatje hout heel veel spiraal halen en hou je ook nog geld over.
Voor inspiratie zou ik ook eens de forumonderdelen baanplannen en/of bouwverslagen doorlezen.
Re: klimspiraal
Lid sinds: 2015

offline
Re: klimspiraal
Of kijk eens bij HaHo Tec Holztechnik. Wel iets aan de prijzige kant. Ik laat de mijne daar op maat maken.
Re: klimspiraal
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: klimspiraal
De Noch 1405475 klimspiraal gaat uit van rails met een radius van 36 cm, zoals bijvoorbeeld de C-rail bochten 24130. Als je alleen met stoom- en dieseltreinen rijdt, moet het spoor met C-rail per omwenteling minimaal zo'n 8 cm omhoog, anders past er geen loc tussen. Iets meer is beter, dan kunnen electrische treinen er ook gebruik van maken (met pantografen naar beneden als ze in de spiraal rijden).

Een cirkel met radius 36 cm is 226 cm lang. Zelfs met slechts 8 cm hoogteverschil per omwenteling betekent dat een stijging van 3,5% en dat is vrij veel. Niet alle treinen kunnen dat aan. Märklin zelf adviseert om maximaal met 3% te stijgen en bij scherpe bochten (zoals bij een radius van 36 cm) liefst wat minder. Zie Technik-Tipp 412. Met korte treinen lukt iets meer dan die 3% vaak ook nog wel, maar het zou toch vervelend zijn als je straks een baan hebt gebouwd om er vervolgens achter te komen dat sommige locs te weinig trekkracht hebben om wat wagons omhoog te krijgen in de spiraal. Of je tikt later nog eens een mooie loc op de kop en die blijkt het niet aan te kunnen.

Het is veiliger om een wat lager stijgingspercentage aan te houden. Daarvoor kun met wat ruimere bochten werken, bijvoorbeeld de 24330. Bij 3% stijging haal je dan 9,7 cm per omwenteling, dan zit je goed. Het kan ook met halve cirkels van bochten 24230 en steeds een rechte rail ertussen. Met een 24172 of 24188 en 3% stijging kom je dan op 9,3 of 9,4 cm per omwenteling. Of je kiest voor 9 cm hoogteverschil, dan wordt de stijging (iets) kleiner dan 3%.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een baan maken zonder klimspiraal. Het hangt er maar net vanaf wat je eigenlijk voor baan wilt en hoeveel plaats je hebt. Als je daar wat meer over vertelt, kunnen we je meedenken en je misschien wat ideeën geven. Of je kijkt eens rond in dit forum, daar kun je allerlei voorbeelden vinden van banen en baanontwerpen. Met spiralen in allerlei maten, maar ook zonder spiralen en toch hoogteverschillen. Een spiraal met bochten 24130 komt niet veel voor. Alleen bij heel kleine baantjes waarop ook maar heel korte treinen kunnen rijden gaat het soms niet anders als er toch hoogteverschillen moeten komen. Als je al treinen hebt, kun je testen of ze het aankunnen, anders is het maar hopen dat het goed gaat.
Re: klimspiraal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: klimspiraal
NOCH 0053104 heeft een grotere mogelijkheid.NOCH 0053009 nog groter.Hangt ervan af of je enkel of dubbelspoor gaat en wat je budget is.
Re: klimspiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: klimspiraal
En als we dan toch namen mogen noemen: Menninghaus.
De naam Menninghaus ken ik van andere 3railers, zoals Pieter van Pelt, Wim N, en DB628, en in ieder geval al sinds 2011. In het verleden was Keuterman de importeur van Menninghaus in Nederland (hij was ook importeur van HAG en Märklin).

Ik heb geen aandelen in Menninghaus, en heb geen spiraal van ze.
Dus ik noem ter vergelijking een andere leverancier:
Gleiswendel-profi.de.
Je kunt wat kwaliteitsverschillen zien, en ook wat prijsverschil.  :D

Aardig misschien om deze opties te vergelijken met die van Noch, Conrad en Modelspoorelektronica.

Mocht je zelfbouw overwegen, kijk dan eens bij de rubriek Links Model/Grootspoor.
Daar staat meersporige helix (spiraal), een draadje met een aantal handige websites waar je berekeningsprogramma's vindt voor spiralen, zoals StayatHome.ch, Der Gleiswendel Workshop, andere links uit die tijd doen het niet meer anno september 2020.


*** edited 2021: inmiddels heb ik wél een spiraal Menninghaus (2e hands).
Het geheim zit in de bevestiging. Daarop zal Menninghaus patent hebben, denk ik.
Geen draadstang maar een U-vormig stripje (10 mm binnenkant), met een schroef geklemd in een vierkant buisje.
Het stripje houdt twee delen beukenmix triplex (van 9 mm) bij elkaar.
En dat, aan beide zijden zo geklemd, zit als een huis.

Gevolg van deze constructie is wel dat de buitenste poten aan alle zijden buiten de spiraal uitsteken,
en dat je dus zo'n 14 cm extra moet optellen voor het grondvlak waarop de spiraal staat.
Dat is niet zo bij gebruik van draadstangen.
En wél iets waarop je moet letten: het kost je nodeloos veel ruimte.
Re: klimspiraal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: klimspiraal
Erik,
Algemeen gesproken, bij een dubbelsporige spiraal zorg dat de klimmende trein de buitenboog doorloopt, buitenboog heeft meer raillengte dan de binnenboog, dus helling percentage neemt af.
Per cirkel, 12 railstukken kun je als het mogelijk is na een halve cirkel twee rechte railstukken inzetten, per cirkel ontstaat zo nog een langer traject, dus het heling percentage neemt nog verderaf!
Voor bv een schaduw station heb je 3 a 4 cirkels nodig om voldoende ruimte te hebben tussen de niveaus. 30 a 40 cm.
Cees
Re: klimspiraal
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: klimspiraal
Citaat van: wouter op donderdag 10 september 2020, 15:01:06
http://www.modelspoorelektronica.nl/bouwbeschrijving-klimspiraal


Ik heb van deze leverancier twee klimspiralen in gebruik. Voldoen prima, ik heb twee klimspiralen met R2 en R3 door deze leverancier laten maken omdat dit niet in het standaard pakket zit.
Geen probleem en paste feilloos in elkaar, alles zit er bij van draadeinden tot en met moertjes om de boel vast te zetten.
Re: klimspiraal
Lid sinds: 2019

offline
Re: klimspiraal
Om op de initiële vraag van TS te antwoorden:

Via https://media.noch.de/filestore/2/9/6/1_559b1e7902db87e/2961_9fa6f10eead92e4.pdf kan je de handleiding van de spiralen vinden (Duits). Ik heb ze snel eens bekeken en de 0053109 en 0053004 worden nergens gecombineerd. Ik denk dat het volgens Noch niet mogelijk is omdat de diameter anders.

Anderzijds, zoals al aangegeven, heb je met een decoupeerzaag relatief snel en goedkoop zo'n spiraal geknutseld. Ze gebruiken 4mm multiplex, dat is redelijk buigzaam. Dan kan je zelf naar hartenlust iets maken aan een goedkope prijs. Want, geef toe, +- €120 (x2) voor een spiraal is veel geld ...
Met een multiplex plank, balkjes om de poten te maken en rails kom je al een heel eind aan een spotprijs.
Re: klimspiraal
ACTS.zuid
gast

Re: klimspiraal
Juist dat. :)
Re: klimspiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: klimspiraal
Het grote verschil tussen Noch, Menninghaus en Gleiswendelprofi's enerzijds, en modelspoorelektronica.nl anderzijds is het materiaal: triplex of spaanplaat.

Noch gebruikt geen uniforme draadstangen (net zo min als  Menninghaus, Gleiswendelprofi en modelspoorelektronica.nl) maar een speciaal kliksysteem (met allerlei pasmaat stukjes, allemaal met een apart catalogusnummer). dat maakt het duurder, en moeilijker aan te passen (inflexibel). Voordeel ervan is een speciaal bovenleiding ophangsysteem (mits je dat erbij bestelt, indien nodig).

Voordeel van Menninghaus is dat het specificeert wat het hoogteverschil tussen twee wendels is met of zonder bovenleiding. De documentatie is goed, daar heb je wat aan.
Re: klimspiraal
Wim H0
gast

Re: klimspiraal
Hallo Erik,

Ben al vele jaren in het bezit van twee spiralen van Menninghaus, deze heb ik toen via keuterman geleverd gekregen.
Ik ben zeer tevreden over de beide spiralen daar er een goeie bouwbeschrijving bij geleverd werd en het zijn stevige spiralen.

Enkelsporige spiraal is voorzien van Marklin C-rails 24230 dit wordt als dalend spoor gebruikt, het testen bevalt goed alleen voor de zekerheid heb ik aan de onderzijde bij het verlaten van het spiraal een stukje rechte C-rails toegevoegd aan de gebogen rails. 

Dubbel sporige spiraal is voorzien van Marklin C-rails 24330 (buitenspoor) dit betreft een dalende spoortrace 2,5 wendel. het binnenste spoor is ook van Marklin C-rails maar met 24230 stijgend 5 wendel. de loc's hebben geen enkel probleem om naar boven te rijden zelfs bij het vertrekken halverwege.

Succes met je keuze.
Re: klimspiraal
Lid sinds: 2009

offline
Re: klimspiraal
Hoi Erik,

Ook ben een tijdje geleden druk bezig geweest met het uitzoeken van een spiraal bij allerlei leveranciers. Uiteindelijk heb ik toch besloten om de spiraal zelf te maken. Mocht je hiertoe besluiten, kijk even op mijn site (Henk163). Wie weet heb je er nog iets aan.

Vriendelijke groet,
Henk