Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Slanke K-wissels met servo bedienen

Gestart door lucdiels donderdag 10 september 2020, 10:11:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slanke K-wissels met servo bedienen
Hallo beste forumleden,

Hoe bedienen jullie een k-rail wissel met een servomotor?
Meer specifiek, hoe monteren jullie het verenstaalarmpje aan de wissel?

mvrgr

Luc
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lees pagina 5, 6 en 7 maar eens door van mijn topic bij de buren.
klik hier

Ik zeg niet dat het zo moet, dit is mijn manier.
Er zijn meer wegen naar Rome.

Deuvm !!

Mvg, Johan
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Dag Luc,
Ik heb het zo gedaan, op advies van Martin:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79881.msg1364349#msg1364349
Bevalt uitstekend. Geen problemen en valt niet op als je nog ballast aan de de K-rails toevoegt.
Vr. gr. Ferdi.
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Er zijn vele mogelijkheden.... Gebruik van de volledige handstellers maakt wel dat je een geleiding hebt voor het lipje. Het geheel is met twee kleine schroefjes te fixeren. Maar het kan ook zonder. Het is zelfs mogelijk in het stelmechanisme een klein gaatje te boren en zo midden onder het wissel het verenstaal te bevestigen.
Al deze methoden gaan wel uit van een gefixeerde bevestiging aan het servo-armpje. Ook dat kan anders maar dit is wel het gemakkelijkst.

Groet,

Peter
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
 @citaat

bedankt iedereen voor de tips, nu moet ik het wiel niet heruitvinden  :). Ik ga ermee aan de slag wanneer ik mijn eerste K-wissel moet installeren. (duurt nog even)

mvrgr

Luc
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Voordeel bij gebruik van gemodificeerde handstellers is dat je het wissel zonder problemen open kunt rijden.
Is niet de bedoeling maar als het wel gebeurt geeft het geen probleem.

Mvg, Johan
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Openrijden lukt ook met gebruik van dun verenstaal, 0,5 mm bijvoorbeeld. De wisseltong blijft ook dan beweegbaar, zelfs bij direct aanbrengen op de stelbalk of het stelmechanisme van de K-wissel. Zo makkelijk als bij 2-rail wissels de stelbalk bereikbaar is, in het voorbeeld van Ben, is het bij K-rail helaas niet. Het is even zoeken welk stukje van het mechanisme bruikbaar is. Met de handstellers is dat geen issue, werkt feilloos.

Groet,

Peter
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Bij mij iets overeenkomstig.
Ik demonteer / sloop de handbediening, zodat het deeltje wat de wissel ingaat overblijft. Het stukje met het ronde uiteinde.
Hierin een gaatje van 1 mm.
Vervolgens daar weer de servobediening in, via verenstaal 1mm.
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
hier idem met de servo's en met de hoffmann bediening.Zacht verenstaal 0.5 mm en dan kunnen ze makkelijk opengereden worden indien nodig.
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Dit type vraag staat meestal in de rubriek: Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren.

Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 11 september 2020, 22:37:30Openrijden lukt ook met gebruik van dun verenstaal, 0,5 mm bijvoorbeeld. (...)

Zo makkelijk als bij 2-rail wissels de stelbalk bereikbaar is, in het voorbeeld van Ben, is het bij K-rail helaas niet.
Het is even zoeken welk stukje van het mechanisme bruikbaar is.
Heb jij wel eens een gaatje geboord van 0,5 of 0,6 mm?
Met mijn gereedschap lukt dat niet; 0,8 mm wel, uit de losse hand.
Ik neem aan dat je er een kolomboor voor nodig hebt,
en dan niet eentje van Aldi of Lidl (want daar past geen 0,5 mm boortje in). :-(

In een ander draadje staat een lijstje methoden, toegepast door 3-railers.. Ik neem ze hier nog even op:

0. taaljargon:
Een handwisselsteller is (volgens Märklin) een lipje (of schuifje),
met daarop een handel (die je met je vinger heen en weer kan bewegen).
Dat lipje zit niet op de plek van de stelbiels, maar zit er wel met een plastic "veer" aan verbonden.
Sommige mensen kiezen voor een aanpak rondom de wisselsteller/lipje, andere prefereren de stelbiels benadering.

1. de methode Conrad: de Märklin handsteller gebruiken (o.a. in gebruik bij Blausee-Mitholz, Olivier77, en Hans Biere)


2. de methode "Guus"
De stelbalk van een K-wissel is niet door het gaatje bereikbaar (er is geen gaatje)  maar met een haaks gebogen draadje vanaf de voorzijde wel (op de plek van het plastic mechaniek).
Bron: dit draadje met foto's van Guus, zoals deze:


het haakje (foto uitsnede kwartslag gedraaid):


3. de methode Stelbiels (wisseltong) "MadMenno - Harry Stipkes"

Aanpak MadMenno, Harry Stipkes:
Je legt het wissel op z'n kop, verwijdert de plastic veer, verwijdert met een mesje de metalen bescherming van de onderkant van de stelbiels, boort daar dan een gaatje in van max 0,6 mm, en laat de servosteldraad recht omhoog door de bedding en het gaatje komen, en daar buig je hem haaks om, zodat het haakje op de stelbiels klemt.

Ik heb het zelf zo geprobeerd, maar de plastic nepbiels op de stelbiels zat me in de weg.
Die max. 0,6 mm is terecht, want een gat van 0,8 mm past echt niet. Ik heb er vanaf gezien.


4. Methode Brietdijk
Bedoeld voor: standaard wissel
Plaatsing steldraad: dwars op de plaats van het lipje van de handsteller (de handsteller zelf en het lipje ontbreken)
Bron: https://forum.3rail.nl/index.php?msg=943193

Citaat van: brietdijk op maandag 05 januari 2015, 22:05:24Heb nu nog een paperclip gebruikt maar dat wordt nog verenstaal. Heb eerst met een heet gestookte naald een gaatje in de balk die heen en weer gaat geprikt. (Boren heeft het risico dat de balk breekt). Heb toen het uiteinde van de paperclip omgebogen, iets door de 90 graden heen. Deze langs boven door de balk heen gestoken en de rest is wel duidelijk denk ik. Heb nu voor de geleiding nog een oogje aan de onderkant zitten maar dat wordt straks een messing buisje.
Brietdijk's foto is weg, maar z'n u2b filmpjes staan er nog.

5. Methode "Roy"
Roy (Meerlingsbeek) heeft een servo-klem gemaakt, met een metalen steller (lipje of schuifje) die past op de plek van de steller van de handsteller. Handsteller-met-lipje  eruit, metalen lipje erin, servo in de houder onder de tafel klemmen, en bijna klaar.
( Zie b.v. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20941.msg357196#msg357196; topic is gewist, zie latere reacties: #13, #14, #16)
Voordeel: volstrekt starre verbinding, schuifbeweging lipje in horizontaal vlak, terwijl de servo-arm in verticaal vlak beweegt.
Nadeel: als de servo jittert, trekt de metalen steller het wissel van tafel.


6. Methode "ArjanM"
De servo ligt naast het wissel in het zelfde horizontale vlak.
De servo-steldraad loopt door een hol buisje naar de stelbiels (handig bij ruimtegebrek onder de bedding).
Het holle buisje voorkomt dat de steldraad scheef trekt.
Voordeel: bij ruimtegebrek onder het tracee, kan dit wel.
Nadeel: er moet horizontaal plaats zijn voor de servo.

7. Methode "Hans Biere"
Bedoeld voor: standaard wissel
Plaatsing steldraad: in de plastic veer tussen lipje en stelbiels
Nadeel: te weinig "vlees" (ruimte om in te boren)
Bron Vraag ervaringen gebruik K-wissel handsteller (2011)

Foto Hans Biere:


Hans zag later af van die methode, maar probeerde aanvankelijk met een haakje in de servo-steldraad
aan te haken aan de plastic veer, net naast de handsteller

8. Methode "Jeroen" (lijkt sterk op methode 7, maar vanaf de andere kant)
Bedoeld voor: slank wissel met beweegbaar puntstuk
Plaatsing servo-steldraad: in voorzijde balk wisselsteller
Bron: Houtzagerij (Jeroen Vanderstangetjes)

Foto Vanderstangetjes in zijn draadje:


Citaat van: Vanderstangetjes op donderdag 03 november 2016, 22:25:41-speciaal voor Tony hoe het wissel bedienhaakje tussen het spoor is gemaakt.

9. Methode Mphoi, zie #18.
Bedoeld voor: slank wissel
Plaatsing Servo steldraad: dwars op het wisselstellerlipje (dus zonder de handel).
Bron: 10 wissels op de 9e module

Werking en materiaal:
Het handsteller-lipje (handsteller zonder handel) wordt onder een haakse hoek door een messing staaf heen en weer getrokken.

Het voordeel van messing boven staal is dat het materiaal zich makkelijker laat buigen.
De staaf wordt via een messing buisje geleid, om ervoor te zorgen dat de uitslag van de servo arm beperkt blijft tot een horizontale beweging. (Zie de beschijving bij 10 wissels op de 9e module).

Er zijn veel draadjes aan gewijd, o.a. ook met het idee om een servotester (al dan niet tijdelijk)  te gebruiken als servo decoder.

Maar ik neem aan dat Lucdiels OC32 gaat gebruiken als servo-aansturing.

*** edited (28-04-2023): latere reacties zijn verwerkt in het overzicht
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Bedankt Jan voor dit uitvoerig verslag van de vele methodes.
Voorlopig ben ik nog niet aan een wissel toe, maar ik ga enkele methodes uit proberen. Op het eerste zicht heeft de eerste methode mijn voorkeur, ik moet alleen nog uitproberen of het gewillig de handbediening zich laat aanpassen. Maar ik zal ook de andere methodes eens v an nabij bekijken. Misschien moet i door positie van de wissels boven een draagbalk van mijn tafel wel verschillende methodes toepassen.

Voor de aansturing servomotor gebruik ik ESU Switch Pilot Servo decoders. Dat werkt perfect voor mijn C-wissels in de schaduwstations, maar in het zichtbare gedeelte heb ik k-rails en dus moet de positie van servomotor en aansluiting veerdraad anders. Op die vraag heb jij nu een volledig overzicht gegeven waarvoor oprechte dank.

mvrgr

Luc
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Als ik de methode 5 probeer te bekijken, dan krijg ik bij de link een foutmelding dat ik onvoldoende rechten zou hebben om die te bekijken.

Kan de link even gecontroleerd worden?

Groeten,
Jelmer
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
ook foutmelding bij methode 5,


mvg,
Michel
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
denk dat topic is verwijderd. Als je goede boortjes voor minder dan 1 mm moet hebben zoek dan bij ali op : Pcb Boor Set Voor Boren Printplaat.Dei egbruik ik steeds.Door hun kleine diameter gebruik ik gewoon een tooltje als handboortje
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Citaat van: Jelmer op vrijdag 18 september 2020, 11:47:18
bij de link een foutmelding dat ik onvoldoende rechten zou hebben
Die foutmelding krijg ik nu ook, maar nog niet toen ik het berichtje schreef.
Vreemd, het hele topic van punt 5 lijkt gewist.
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
 @citaat Roy heeft dat jaren terug al gewist.  ;)
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
 @citaat
Wat vliegt de tijd  8)

Het is maar goed dat Roys' draadje ook een filmpje van z'n systeem toont:
metalen servo wisselsteller
https://youtu.be/VMM3xS-q2lE


Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Staat hier ook ergens anders iets over beschreven ?
Mss een wiki oid?
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Mis je nog iets?
Alle gangbare methoden staan hier beschreven of zijn aanklikbaar.
Het is bijna een wiki op zichzelf geworden.
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Inderdaad zowat een wiki op zichzelf.
Vandaar vroeg ik me af of het als een wiki gebundeld zou zijn. Hoeft niet maar had gekund.
Veel waardevolle info over hetgeen dat ik zoek.
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
mijn slanke wissels worden ook met servo bediend maar ik gebruik de ombouw wisselsteller en een veerstaal zodat ze ook nog kunnen open gereden worden en meegeven
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Ik heb een melding ontvangen over dit topic voor de wiki.

Als wij alles concreet hebben dan is een wiki pagina wel een oplossing. Als iemand even een beschijving wil maken etc dan plaats ik het wel.
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Is het niet mogelijk om in de Wiki een titel op te nemen met verwijzing naar dit draadje ?
Hier staat tenslotte veel relevante informatie bij elkaar.
Dan is het makkelijk vindbaar voor iedereen die iets dergelijks zoekt.
Makkelijker en gerichter dan een zoekfuctie.
Tis maar een idee..
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
 @citaat @citaat Een wiki pagina is naar mijn mening helemaal geen oplossing. De kracht van een topic op een forum is juist dat een ieder zijn/haar bijdrage kan leveren en kan aanvullen met ervaringen en nieuwe ontwikkelingen.

Gr, Ben.
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Mijn methode, veruit de moeilijkste. Ik wil onder de K-wissel de aandrijving. Hiertoe bij een standaard wissel het oorwurm plaatje er uit frutselen. Plaatje berken triplex 0.5mm dik. 3,5mm breed. Net als van het oorwurm plaatje dit in drie delen lijmen zodat een kleine verlaagde opening ontstaat, vergeet de puntjes niet. Dit 'bruggetje' in de opening frutselen. Nu kan het berken plaatje de wissel omzetten. Op het berken plaatje nu een stukje 4x4mm vuren lijmen. Servo of in mijn geval stappenmotor beweegt dit stukje heen en weer en verlegd de wissel. Bij zo een verlengde wissel zit het oorwurm plaatje achter ijzer...waar ook de puco's aan zitten, dit weghalen met de dremel. Beide kanten dan nog wel verbinden. Nu handelen als met de gewone wissel. Wel dan nog twee dunne stukjes berken extra nodig die het plaatje op zijn plaats houden. Zeker het meeste gedoe maar uit eindelijk  een top resultaat.
Rob
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
 @citaat
Foto's  ?

groet
Harald
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Citaat van: RobGood op zondag 13 februari 2022, 16:36:20
(...) Hiertoe bij een standaard wissel het oorwurm plaatje er uit frutselen.
(...)
(...) Bij zo een verlengde wissel zit het oorwurm plaatje achter ijzer...waar ook de puco's aan zitten,
(...) Beide kanten dan nog wel verbinden. Nu handelen als met de gewone wissel.
(...)
Uit de beschrijving van je methode begrijp ik dat je weet waarover je het hebt.
Ik zou dat ook graag willen weten.

-Wat is het oorwurm plaatje?
-Waarom sloop je dat uit een standaard wissel?
-Waarom zet je het oorwurm plaatje in een slank wissel?
-Beide kanten waarvan?
-Betekent deze methode dat je voor elk stank wissel een standaard wissel molt?
Re: Slanke K-wissels met servo bedienen
Citaat van: RobGood op zondag 13 februari 2022, 16:36:20
Mijn methode, veruit de moeilijkste. Ik wil onder de K-wissel de aandrijving. . Nu handelen als met de gewone wissel
Inderdaad veruit de moeilijkste, mede vanwege de onbegrijpelijkheid van de beschrijving, maar mij ontgaat ook echt waarom je dit zou willen.
Tegen het gebruik van omgebouwde handstellers pleit de ongebruikelijke plaats van het stelmechanisme en de relatieve zichtbaarheid.
Een gaatje in een stelbalk is het fraaist, zoals Ben het beschreef. Dat is bij Märklin iets minder makkelijk te doen maar niet onmogelijk. Verder niet moeilijk doen!

Groet,

Peter