Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?

Gestart door Maarten Marklin woensdag 09 september 2020, 21:36:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Ik heb de 37605 (VT 11.5) met de uitbreiding 43117. Het kan technisch goed maar onder meer een kleine afwijking met betrekking tot ledkleur. De 43117 is wat witter en de 37605 is geel en er staat een koersbord op ´Mediolanum´. Ik vind het niet storend en de bijbehorende set 43115 is bijna niet te vinden of ze vragen de hoofdprijs. Ik had de 43117 voor 250 euro hetgeen te doen is.
Nu heb ik de keukenbak uit de 605 gehaald want in de 43117 zit ook een keukenbak. Overigens is een trein van 7 bakken mij te lang, ik rij met 6 bakken.


Mijn vraag is: wie weet de juiste volgorde van de bakken?
In de Roco versie schijnt een handleiding te staan met daar in de juiste volgorde. Als iemand die heeft zou ik graag een kopietje willen hebben.
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Het Taschenbuch Deutsche Triebwagen van Horst J. Obermayer vermeldt bij de VT 11.5 (DB 601):
Dü + Aü (Abteil)+ WRy (keuken) + ARy + Ay (Großraum) + Aü (Abteil) + Dü
Als het goed is, zouden de types op de rijtuigen moeten staan, maar ik meen dat één van de Märklinwagens van een onjuiste belettering is voorzien (ik kan het mis hebben dat dat een ander treinstel was). Kan het even niet nakijken, want de mijne staat ergens in een schaduwstation.

Groet, Paul
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Hoi allemaal, heel hartelijk bedankt voor de reacties.


Ik heb begrepen dat:

       
  • ze met 7 bakken reden.
  • de ergänzungset niet klopt omdat daar een restauratiewagen in zit en die zit al in de basisset.
  • de officiële samenstelling is Antrieb-abteilwagen-Küchen-Grossraum/Bar-Grossraum-Abteil- Antrieb.
  • Ik mis als ik met 7 bakken zou willen rijden een grossraumwagen/Bar en heb een keukenbak over.
Ik heb de VT11.5 nu in de goede volgorde staan met 6 bakken.
Vermoedelijk, voor zover ik kan zien is er een duidelijk verschil qua indeling van de tussenbakken van de 37605(abteil, küchen) en de 37607(het lijkt alsof er twee abteilwagens in de basisset zitten?)
In de set 43115 zit 1 küchen, 1 abteil, 1 grossraum. In de set 43117 zit dezelfde samenstelling. Zowel de complete 605 alswel de complete 607 kloppen niet.

       
  • 605 met zijn uitbreidingsset is dan antrieb-abteil-küchen-küchen- grossraum-abteil-antrieb.
  • 607 met zijn uitbreidingsset is dan antrieb-abteil-küchen-grossraum-abteil-abteil-antrieb.
Klopt dit of heb ik het helemaal verkeerd? Zelf heb ik de 37605 en de 43117. Van de 37607 en de 43115 heb ik naar de plaatjes ervan gekeken.

In het Märklinboekje staat dat de samenstelling ook wel 9 of 10 bakken lang was. Men spreekt ook wel van keukenwagen met bar en restauratiewagen. Deze zijn in model precies gelijk. Het lijkt heel erg op een keukenwagen met bar. In dat boekje staat geen volgorde maar wel wat er in de trein aan wagens zit: restauratie, bar, salonrijtuig(grossraum), en twee coupérijtuigen(abteil).
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Hier een link gevonden waar de samenstelling in staat , hieruit blijkt dat er in het begin 2 restauratierijtuig en aanwezig waren in de trein.
Ze verschillen wel van elkaar volgens de schrijver.
http://www.martontheweb.nl/het-materieel/treinstellen/diesel-treinstel-serie-vt-11-5/
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Thanks. Märklin levert dus twee identieke keukenbakken terwijl er in het echt een keuken en een barrijtuig meeliepen.
Overigens is de keukenbak ook niet helemaal volgens het 1:1 model. Er zitten duidelijk minder tafeltjes in het Märklinmodel. Ach, wat geeft het, het is een schitterend treinsteL :)
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Als je de originele samenstelling van de 37605 en 43115 hebt dan heb je geen dubbele keuken.
Er is namelijk een duidelijk verschil tussen het restauratierijtuig uit 37605 en barrijtuig uit de 43115.
Aangezien jij de 43117 ertussen hebt zitten kom je op 2 keukens omdat de 37607 die hierbij hoort namelijk geen keuken heeft.
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Ik had niet opgelet dat je de niet passende uitbreidingsset 43117 had gekocht.
De 43117 is ook tijdperk 4 terwijl de 37605 tijdperk 3 is en de verlichting van de 37605 nog pisgeel is.
Het is mij echter nog nooit opgevallen dat Märkling de samenstelling van de uitbreidingssets van de verschillende VT11.5 modellen wisselt.
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Het kan natuurlijk dat de baksamenstelling in de latere jaren in het echt ook gewisseld is en dat de Märklin volgorde wel klopt door sets anders te vullen.
Misschien dat iemand anders dit weet
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?


       
  • Wilfried, dank voor je uitleg. Ik vind het niet zo erg want ik rij met 6 bakken. Misschien loop ik nog wel een keer tegen een 607 of 115 aan.
  • Ad, de aanvullingssets zijn niet verschillend maar de basissets.
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
 @citaat Hallo Maarten,
Ik heb de 37607 en die heeft twee coupé rijtuigen en geen keuken rijtuig.
Het keukenrijtuig zit bij mij in de uitbreidingsset 34117.
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Nog meer info: Uit het boek van Torsten Berndt, VT 11.5, uitgegeven door Märklin (en dat bevestigt de indeling van Horst J Obermayer):
De officiële tekening-volgorde: Motorwagen, Abteilwagen (6 ramen), restauratierijtuig met keuken waarbij de keuken het aan de kant van de dichtstbijzijnde motorwagen zit, restauratierijtuig met bar, Großraumwagen (11 ramen), Abteilwagen (6 ramen), Motorwagen.

In dit boek zijn ook foto's van de VT 11.5 met 6 en 8 (1979 en later) tussenrijtuigen, zelfs van 2 gekoppelde VT 11.5's met elk 8 tussenrijtuigen (dus incl. motorrijtuigen 20 bakken, 1985). Opvallend daarbij is, dat er telkens maar één Großraumwagen in elk treinstel zit, en dat bij de één de bar- en keukenrijtuigen elk direct achter de beide motorrijtuigen lijken te zitten (foto van veraf, dus minder details) en bij de ander het barrijtuig achter één motorrijtuig en het keukenrijtuig ongeveer in het midden. Op een andere foto met 8 tussenrijtuigen zit weer een Großraumwagen achter elk motorrijtuig.

Kortom, het komt allemaal niet zo nauw...

Ook foto's met een BR 111 of 211 ervoor, de VT 11.5 op sleep. Met die Scharfenbergimitatiekoppeling is dat wat lastig te realiseren in model. De originelen hadden een Notübergangskupplung tussen de Scharfenberg en de schroefkoppeling bij zich.


Groet, Paul
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Paul, bij de 37605  zijn de koppelingen bijgevoegd, je hebt dan de keuze: koppeling of imitatie scharfenberg.
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Maarten,  @citaat Dat wist ik niet meer, die zullen bij mij in de doos liggen en die heb ik al zo'n 14 jaar niet meer open gehad. Mijn 37605 rijdt alweer zolang over mijn huidige baan met de Scharfenbergkoppeling. Nu ik die foto's gezien heb moet ik dat wellicht eens veranderen, dan kan ik er ook een 211 voor zetten  :P .
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Ik heb vandaag een set 43115 opgehaald en heb nu mijn VT11.5 (37605) compleet. Ik zou zelfs de set 43117 er bij kunnen doen maar dan is de trein wel erg lang met 10 bakken waarvan twee keukenrijtuigen.


De 7 bakssamenstelling is nu als volgt: Motorbak, coupérijtuig, Keuken-restauratie, Keuken-Bar, Grootruim rijtuig, coupérijtuig, Motorbak.


Mijn set 43117 ga ik verkopen of ik moet nog tegen een 37607 aan gaan lopen.
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Als TEE mafketel toch dit draadje eens uit het slijk trekken. Struikelde afgelopen week over een filmpje van de TEE van Eisenbahn Romantiek. Hierin werd gesproken over de Alpensee Express die uit een dubbel 10-delig stel zou bestaan. Daar werd ik toch wel heel erg blij van aangezien ik een aantal van die sets heb van Roco en een lint wel eens over de clubbaan wou sturen. Tijdens dat filmpje viel mijn mond open van verbazing want bij 20:56 in dat filmpje steekt de express het Ettenbachviadukt(?) over in een 21-delige combinatie!!!!!! (1x 11 / 1x10).

https://youtu.be/cZwcIc47kQo
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Mooi filmpje, bedankt voor het plaatsen :thumbup:
Imposant treinstel en mooi zo langs de Rijn.


Ter zijde/ter informatie
Rond 15:18, 15:45 en 17:34 is goed de dienstregeling (Buchfahrplan) op de stuurtafel te zien.
Is al een redelijke hoeveelheid papier, maar bij werkzaamheden o.i.d. komen daar nog meer documenten bij.
In 2002 is het EBuLa-Bordgerät (=boordcomputer, zie Wikipedia) ingevoerd, waardoor in ieder geval de standaard dienstregeling op een beeldscherm wordt getoond.
Nog steeds wordt het EBuLa-Bordgerät gebruikt en wordt de software onderhouden c.q. uitgebreid door DB Systel (verantwoording en ontwikkleing ligt bij ons team, voornamelijk bij een collega, deels bij mij).
Een redelijke uitdaging gezien de leeftijd van sommige boordcomputers en het daarop werkende operating systeem.
Blijft nog wel het probleem dat de stuurtafel regelmatig nog vol ligt met (aanvullende) documenten, al wordt hiervoor ook regelmatig van tablets gebruik gemaakt.
Mijn werk bestaat sinds 2020 voornamelijk uit het ontwikkelen een EBuLa versie als module geïntegreerd in een app met modules voor andere documenten, zoals Bremszettel (rembrief), bepaalde instructies.


Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Wat is de juiste Bakvolgorde VT 11.5?
Prachtig filmpje, bedankt voor het plaatsen.