Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen

Gestart door Lobomotion69 zaterdag 29 augustus 2020, 17:01:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Citaat van: Laurent op maandag 24 augustus 2020, 00:23:06Met code 100 weet ik zeker dat alles eroverheen rijdt, K rail is het namelijk ook.

Helaas Laurent, dat is niet waar. K-rail heeft een spoorstaaf hoogte van 2,75mm en voldoet op geen enkele manier aan de definitie van code 100.
Dat al het materieel zonder problemen over code 100 rijdt is wel een feit. Ook dat het optisch beter uit ziet dan K-rail.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Ik vind C-rails helemaal nix. Maar dat is mijn mening. Dus iedereen mag van mij rustig wat anders vinden.
Maar over die spoorstaafhoogte valt wel wat meer te zeggen. Dat laat ik grotendeels over aan anderen.

Waar het omgaat is dat je moet kijken wat je meet, voordat je appels met peren vergelijkt.
C-rails heeft een railbed, meet je dat mee?
K-rails zonder het railbed mee te meten, dus alleen het spoorstaafprofiel, is 2,54 mm hoog.
Ja dat is hoger dan de C-spoorstaaf. Dat klopt.
De spoorstaaf van K-rails is code 100 (volgens NEM code 120), en de spoorstaaf van C-rails is lager.
Dat klopt, want C-rails is code 90.

Het railbed van K-rails is lager, waardoor er 5 mm extra onder de K-rails moet om de bovenkant van de spoorstaaf gelijk te krijgen. Daar hoor ik je niet over.

Stayathome.ch 2-rail wissels ombouwen
CiteerMärklin verwendet beim K-Gleis ein Schienenprofil mit 2.7mm Höhe.
Ein 2.5mm Profil, wie es beispielsweise das Piko A-Gleis besitzt, ist noch problemlos verwendbar.

CiteerEs ist also genau genommen nicht die Schienenhöhe massgebend,
sondern die Höhe zwischen Kleineisen und Schienenoberkante.
Dies ist auch der Grund, weshalb die Code 75 Peco Gleise mit einer Schienenhöhe
von bloss 1.9mm funktionieren, die Code 83 Gleise von Roco (2.1mm) hingegen nicht. 

K-rail 2.5 mm (spoorstaaf) + 3 mm (biels)
CiteerDas K-Gleis ist genau 5,5 mm hoch. 3 mm Schwelle und 2,5 mm Schienenprofil
De blikken puko-mat wordt hier even vergeten.

Hoogte C-rails incl bedding
CiteerDas C-Gleis ist 10 mm hoch, große Bahnsteige (nicht S-Bahn) sind im Vorbild 760 mm über Schienenoberkante. Das sind im Modell 18.7 mm über der Platte.

Railovergang van K-rails naar C-rails
CiteerDie Böschung des C Gleises ist ca 5mm hoch.
Dies heisst dass das K Gleis auf diese höhe angehoben werden muss.
Dies kann mit 5 mm Sperrholz durchgeführt werden

Spoorhoogte
CiteerDie Schienenprofilhöhe ist in den NEM - Normen Europäischer Modellbahnen definiert.
Für die Spurweite H0 wird in NEM 120 eine Schienenprofilhöhe von 2,0 bzw. 2,5 mm empfohle
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Laurent, Dat is een leuk stukje huisvlijt en die lok rijdt er soepeltjes overheen zonder horten en stoten. Chapeau.

Ook wil ik hier nog even wat hardnekkige misverstanden uit de weg ruimen. Ik heb geen idee waar deze misinformatie vandaan komt, dat is ook niet belangrijk. Wat ik wel belangrijk vindt is dat het niet juist is. Voor de duidelijkheid heb ik er enkele plaatjes bij gezet zodat ook de meest hardnekkige Thomas het niet kan ontkennen.

Märklin K-rail heeft een spoorstaafhoogte van 2,75mm, de totale hoogte van een K-rail is 5mm, inclusief puco mat.
Code 100 rail heeft een spoorstaafhoogte van 2,54mm, is één tiende van een inch, vandaar code 100. De totale hoogte (inclusief bielsmat) van Peco code 100 rail is 4,5mm.
Märklin C-rail heeft een spoorstaafhoogte van 2,3mm, dat is code 90. De hoogte hiervan is 90% van code 100. Code 83 heeft een spoorstaaf hoogte van 83% van code 100. Enzovoort.  Zie de foto's

Sorry Laurent, moest dit even kwijt.

Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
zelf heb ik niets gemeten maar uit de bijgevoegde tabel blijkt dat er k-rails zijn met 2,7 en 2,5 als hoogte :arrow:
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Ik meet op een stukje K-rail dat ik dit jaar nog heb aangeschaft. En ik kan verdomd goed meten met een opleiding als ijkmeester. Dus men kan in die tabellen beweren wat men wil de praktijk wijst anders uit.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
de 21xx reeks is hoger omdat dat geen vol profiel is maar een geplooid metaal.Roest nagenoeg onmiddelijk in natte omgeving.Waren mijn eerste rails 48 jaar geleden en heb er hier zelfs nog enkele liggen als nostalgie.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
 @citaat @citaat

Laatste reactie over code 100, dan schei ik er mee uit. Sorry Laurent, dit moet even uitgevogeld worden.

Beste Ben, ik schiet niet in paniek, bij lange na niet. Maar ik weet wat ik weet en meet.  Als oude holprofiel K-rail 2,75mm railstaafhoogte had om welke reden is dan de volprofiel ineens 2,5mm terwijl er nooit overgangslassen en/of rails geproduceerd zijn? En sterker nog, mocht jij gelijk hebben, waarom en wanneer is Märklin weer terug gegaan naar een railhoogte van 2,75mm die ze nu toch echt hebben? Tevens beweer je enkele posts terug dat de oude K-rail code 120 is. Hoe kom je daarbij? Code 120 is een railhoogte van 2,95mm, dat is nog veel meer dan 2,75mm. Märklin heeft zich nog nooit aan enige railcode of norm gehouden, die maken wat hun goeddunkt of uitkomt. De railhoogte van 2,75mm stamt nog uit de veertiger jaren toen er helemaal nog geen codes bestonden. MOROP is pas in 1954 opgericht en lang daarna zijn railcodes pas geïntroduceerd. De Amerikaanse NMRA bestaat wel sinds 1935 maar heeft in Europa nog steeds niet de invloed die ze in de Amerika's hebben. Daar bestaan nog steeds verschillen met name in wielen. De Amerikaanse RP25 bijvoorbeeld begint in Europa pas in de laatste decennia aan populariteit te winnen. Maar standaard worden die wielen door Europeesche fabrikanten niet geleverd.

Dus kort samengevat, ik geloof geen letter van wat jij beweert. Als je een foto kan presenteren van een K-rail in een schuifmaat die 2,54mm aangeeft maak je nog kans. Tot dan ben je een best aardige vent maar niet geloofwaardig in deze.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Heren, Alle reacties betreffende deze discussie heb ik door de moderatoren in een apart topic laten zetten. Dan kunnen we naar hartelust discussiëren zonder Laurent zijn topic verder te vervuilen. Wel zo netjes meen ik.

Uit de laatste reactie wordt mij denk ik wel duidelijk waar de misverstanden vandaan komen.
Allereerst, de NMRA en de MOROP zijn twee volledig onafhankelijke organisaties die helemaal niets met elkaar van doen hebben. Alleen wat betreft DCC digitale techniek wordt er overleg gevoerd, verder niet. De NMRA is opgericht in 1935 in de USA en richt zich ook uitsluitend op Amerikaanse modelspoorders. De MOROP is opgericht in 1954 en richt zich op Europa. Dat er overeenkomsten zijn en enkele normen van de NMRA hun weg hierheen hebben gevonden moge duidelijk zijn tenslotte hebben we het allemaal over H0 (1:87).
De term "code 100" en aanverwante beschreven in RP15.1 is een normering van de NMRA. Deze code geeft de railhoogte in duizendsten van inch aan (100 duizendste van een inch is omgerekend 2,54mm). Wat betreft tolerantie zegt de NMRA dat het railprofiel zo exact mogelijk aan de gegeven maten moet voldoen, afwijkingen vanwege productie mogelijkheden zijn in geringe mate toegestaan.
In het normblad van de MOROP (NEM120) worden andere maten gedefinieerd voor het railprofiel. De MOROP bedient zich ook niet van termen als "code" of "type". Men heeft het slechts over een profielnummer. Het profielnummer wordt gevormd door 10 maal de railhoogte in mm. Dus 2,5mm rail is profielnummer 25. Hierbij geeft men ook een tolerantie op van circa 10%. Bij 25 rail is dat bijvoorbeeld +0,2, net geen 10%. Persoonlijk vind ik dat een behoorlijk ruime tolerantie die niet tot bijzonder nauwkeurigheid leidt. Tevens staat in de tabel die MOROP in zijn NEM120 publiceert een verwijzing naar een vergelijkbare NMRA code. Let wel! Vergelijkbaar, niet overeenkomstig.

In eerdere racties werd code 120 genoemd voor oude K-rails. Dat kan dus niet gezien bovenstaande. Nu krijg ik het idee dat iemand code 120 en NEM 120 door elkaar heeft gehaald. Overigens bestaat code 120 volgens de NMRA helemaal niet, evenals code 93.

Märklin evenals Fleischmann en Trix produceerden al modeltreinen lang voordat de MOROP bestond en van de NMRA hadden ze toen waarschijnlijk nog nooit gehoord. Er mag dus aangenomen worden dat deze producenten hun eigen railprofiel hebben ontwikkeld al of niet in onderling overleg. Het is namelijk wel verdacht dat alle drie hun "oer"rail een profielhoogte had van 2,75mm. Waarbij ik de mogelijkheid dat Trix Express nog hoger was niet uit wil sluiten. Zoals ik al eerder heb gezegd valt deze maat in geen enkele normering. NEM120 zit er nog het dichtst bij met een maximum getolereerde hoogte van 2,7mm. Toeval of juist daarom zo gedefinieerd? Eerder werd ook al opgemerkt (zie tabel van Ramdani) dat M-rail een profielhoogte had van 2,75mm. Voeg daarbij de hang van Märklin naar compatibiliteit en het is helemaal logisch dat K-rail diezelfde profielhoogte heeft.

Tabel profielmaten:
      MOROP                 NMRA                    Märklin                   Peco                   Piko                 
      profiel 25              Code 100               K-rail                      Streamline          A-Gleis
A     2,5 +0,2               2,54 (0,1)              2,75                       2,54                   2,45
B     2,2                       2,3   (0,09)            2,4                         2,2                    1,75
C     1,1                       1,15 (0,045)          1,2                         1,0                    1,0
H     0,6                       0,6   (0,023)          0,85                       0,7                    0,7

Alle maten van NMRA code 100 omgerekend in mm. (inchmaten tussen haakjes).

Uit bovenstaande tabel blijkt dus overduidelijk dat geen van bovengenoemde rails exact aan de gedefinieerde normen voldoen.  Het dichtst bij zit nog de Peco streamline. En de K-rail zit er het verst van verwijderd, komt nog niet eens in de buurt.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Ben, Wat dat laatste betreft ga ik je zeker niet tegenspreken en jij hebt uiteraard ook recht op je eigen mening. De insteek van het geheel was echter dat K-rail geen code 100 is. En dat heb ik, dacht ik, bij deze voldoende aangetoond.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Wat een gezeik over 0,05 mm. Een knappe jongen die het verschil met het blote oog ziet.

Mannen ga lekker met jullie ....... spelen.

Groetjes.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
voor wie het nog interesseert;


de NEM340 norm voor Märklin  :arrow: https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem340_d.pdf


en wat tante M. over C-rail schrijft  :arrow: https://docplayer.org/39549797-C-gleis-das-gleis-mit-dem-click.html


profielhoogte 2,3mm en code 90 voor c-rail in beide documenten ,over k-rail (of m-rail) geeft M. deze informatie nergens;


iedereen mag zijn eigen conclusie trekken >:-D


mvg,
Michel
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Ach .... Peco 100 combineren met K-rails in een baan: Geen problemen gehad met treintjes die erover heen rijden. De treintjes reden gewoon lekker. Hele beursdagen lang. Meestal nog langer.

Groet Ronald.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Piko-A en K-rails combineert ook best goed. Beurservaring heb ik er niet mee, maar ervaring met problemen thuis evenmin. De bielsmat van Piko-A is wat smaller, de spoorstaaf van Piko-A is wat smaller, en de bielsen bij Piko-A zitten wat dichter op elkaar. Ik zit er niet mee.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 07 september 2020, 17:41:49
@citaat Zo is het. Croquetten Express op K-rail "Lenne-übung", Rijswijk 2015.  :D Daar heb ik nog wel een fotootje van maar dat laat ik maar achterwege. ;)

:D Ik ook  :D  :D Maar ook van een stuk of 4 - 5 geduwde Roco 1:87 rijtuigen (ex-silveringen) inclusief stuurstand met BraWa BR216. Ook met een stoomlok met Donderbussen en stuurstand geduwd. Dat reed als een malle. Trouwens ook de Marklin myworld-trein   :D

Groet Ronald.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
De verwarring wordt grotendeels veroorzaakt doordat een Amerikaanse aanduiding gebaseerd op inches tegenwoordig wordt toegepast op railsystemen die toch echt in millimeters zijn ontworpen. Dat klopt vaak net niet en soms helemaal niet. Nu is de kern van H0 de spoorwijdte (ook in Angelsaksische landen aangeduid als 16,5 mm) en dus vallen rails altijd wel aan elkaar te zetten.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Goed, even een praktijk blik op de zaak. Uit de bak met rails gevist. Een paar stukken rails. En wat foto's gemaakt van het een en ander:

PECO 100 met beton tegen een Märklin K-rails:





PECO 100 met hout tegen een Märklin K-rails:





Rocoline zonder bedding (code 83) tegen een Märklin K-rails





Zoals op de foto's te zien is geeft Peco streamline 100 tegen Märklin geen echte problemen. Het sluit gewoon goed aan. Ook in de hoogte. Mogelijk zijn er een kleine verschillen in verschillende productieseries.

Groet Ronald.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 07 september 2020, 13:47:02
Citaat van: Zilte op maandag 07 september 2020, 13:00:29

Als je de leveranciers van de Europese markt bekijkt, dan zie je steeds meer dat de aanduiding 'Code XXX' niet meer wordt gebruikt.


Begin nou niet opnieuw en dat is dus niet zo. Het is algemeen gangbaar, of het nou uit het jaar "kruik" is of niet. Piko gebruikt het, Tillig gebruikt het, Roco gebruikt het, Fleischmann gebruikt het en Peco ook. Allemaal spreken ze van NEM120 en hanteren ook termen als NEM wielen etc..

Wel NEM, maar code xxx is niet zo gebruikelijk onder de continentale fabrikanten. Tillig doet dat wel bij Elite, maar dat is omdat Elite ook echt is ontworpen als code 83. Tillig vertaalt dat ook trouwhartig in 2,07 mm, kijk maar.
https://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme.html

Maar bij hun oudere railsysteem hebben ze het weer alleen over 2,5 mm. en dat is ook terecht want ontworpen in mm.
https://www.tillig.com/Standardgleissysteme.html

De andere continentale fabrikanten in Europa hebben het ook over 2,5 of 2,3 of 2,1 etc. mm. Ik kan ze nauwelijks/niet betrappen op de Amerikaanse aanduiding.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Zo! De foto's van Ronald zeggen wat mij betreft alles. K-rail en code 100 van andere merken combineren eigenlijk probleemloos. Met code 83 zie je echt verschil.
En daar gaat het wat mij betreft om: hoe smoelt het nou?  En tegelijkertijd heb er niks aan, want mijn baan ligt vol met K-rail. En ik vind het ook niet de mooiste rail, maar ik word zelf helemaal niet meer blij van M-rails in het zicht en C-rail kan mij ook niet bekoren. Door de mogelijkheid zelf te ballasten en het roestig maken van de rails, kwam K-rail toch als minst slecht uit de bus voor mij. Misschien valt de keuze voor een ander project wel anders uit. Maar welke cijfercode de fabriek eraan hangt... Es is mir würstegal!

Groet,

Peter
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Het verschil tussen 2,5 en 2,75 mm zie je ook. Mijn conclusie is dat de huidige K-rail 2,5 mm is. Wel gek dat ik op de site van Märklin daar eigenlijk geen informatie over kan vinden.

@Ben, duidelijk ontworpen in mm en dat codegedoe is bijzaak.  :D
Persoonlijk zie ik het nut absoluut niet om het over code zus en me zo te hebben. Wat is er onduidelijk aan millimeters? Oh ja, Britten en Amerikanen snappen het metrieke stelsel niet.  8o
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Ja maar het is ook 2,5 mm (code 98).  :D
Wat je in de praktijk dus probleemloos aan code 100 kan schuiven en het begrip code 100 wordt door Morop voor het gemak ook als equivalent van 2,5 mm aangeduid.
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Het valt mij op dat de code 100 in het document over de piko A-rails alleen voorkomt in de Engelse tekst.

In de Duitse tekst zie ik dat niet terug, of het moet weggevallen zijn in Ben zijn bewerking.

Groeten,
Jelmer
Re: Dimensies Märklin K-rail en codes - afgeplistst uit Rails zelfbouwen
Staat er wel, maar dan omgekeerd: 2,5 mm (code 100), zie pagina 9.
https://www.piko.de/DE/images/Prospekte-PDF/99556__A-Gleis_Prospekt_2019.pdf

Het is overigens goed om te weten wat MOROP en NMRA voor ogen hebben. Ze beweren niet dat code 100 en 2,5  mm rails exact dezelfde hoogte hebben. Dat is niet zo. Ze bedoelen dat de verschillen zo klein zijn dat modellen die over 2,5 mm rails kunnen rijden ook over code 100 kunnen en omgekeerd. In de praktijk zijn de verschillen ook zo klein dat je de rails vaak zonder meer aan elkaar kan schuiven en daar gaat dit draadje over.