Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

moderniseren marklin 4004&4005

Gestart door Bart2000 zondag 06 september 2020, 21:05:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
moderniseren marklin 4004&4005
hallo ik heb een aantal wagonnen die op de foto's te zien zijn. Ik ben zelf al bezig geweest en heb in solidworks een interieur ontworpen die in deze wagonnen past. Mijn 3d printer is deze nu ook al aan het fabriceren. Dus dit gedeelte is gelukt. Het gene waar ik nog over moet denken hoe ik het voor elkaar moet krijgen is de verlichting. Eigenlijk wil ik deze wagons uitrusten met stroomvoerende koppelingen. Hiervoor moet ik er Nem schacht onder zien te krijgen. Maar bij deze rare koppelingen weet ik niet hoe dit moet.

Weet iemand anders hier toevallig hoe dit voor elkaar te krijgen is.
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Je moet even deze site doorbladeren..

http://www.schnug-modellbahn.de/Umbauten/umbauten.html

Suuk6
Jan
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Citaat van: Bart2000 op zondag 06 september 2020, 21:05:19
Eigenlijk wil ik deze wagons uitrusten met stroomvoerende koppelingen. Hiervoor moet ik er Nem schacht onder zien te krijgen. Maar bij deze rare koppelingen weet ik niet hoe dit moet.
Het zijn geen rare koppelingen, het zijn Relex koppelingen met voorontkoppeling, die tot ver in de jaren 80 nog werden toegepast. ;)
Je zal ze er moeten afslopen en bijvoorbeeld een Symoba schaargeleider onder de wagen monteren, zie http://www.symoba-schniering.de/sym-produkte.htm
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: moderniseren marklin 4004&4005
https://www.ebay.de/itm/mobadapter-nach-NEM-362-fur-Marklin-Wagen-4002-4003-4041-4004-4005-oder-4040/283655967304?hash=item420b369248:g:b8YAAOSw8eJdtchG

Bestel een paar meer, dit voor als het "mis" mocht gaan tijdens ombouw. Goede ervaringen mee, alleen geen ervaring met stroomvoerende koppelingen.
Zal lastiger in elkaar zetten zijn, voorzichtigheid is geboden. Als de boel eenmaal onder je kar zit dan werkt het prima.


Deze bestellen, komt per post en ombouwprocedure staat hier ook beschreven. Hiervoor naar beneden scrollen.
Re: moderniseren marklin 4004&4005
@zofman
bedankt voor het geven van deze link. Het is alleen jammer dat mijn duits niet erg goed is dus hier kom ik niet echt uit

@Kappa
Ook bedankt voor de Reactie. Ik Ben even op deze site geweest dit ziet er goed uit. miss dat dit inderdaad een optie is

@Marklindak
Bedankt voor deze reactie. Ik denk dat ik dit eerst ga proberen. voor dat geld is het niet eens erg als het niet werkt.

dan heb ik nog een vraagje over stroom voerende koppelingen. Klopt het dat bij oudere wagonnen het kan zijn dat dekoppeling aan de masssa hangt. want dit zou wel een ding zijn als ik ze zou willen koppelen aan wagonnen die geen geisoleerde koppelingen hebben
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Ja, als je een stroomvoerende koppeling koppelt met een oude Relex-koppeling, dan kan het inderdaad zijn dat dat kortsluiting geeft. Enige optie is dan weer de stroomvoerende koppeling eruit te halen en te vervangen door een gewone.

Mocht je de mobadapter-koppelingen (aanrader) gaan gebruiken, dan kan je wellicht de stroomdraad aan een miniem stukje messing solderen en dat achterin de schacht schuiven. Zit er een stroomvoerende koppeling in de schacht, dan geeft het gewoon de stroom door, zit er een gewone koppeling in, dan is er ook geen contact met de (relex)koppeling aan de andere wagen.

Andere optie is nog om het draadje van de verlichting naar de koppeling onder de wagen met een ministekkertje en busje uit te rusten en die los te halen als je tegen een massa-liggende  koppeling aan zit. dan moet je wel oppassen dat de dan loshangende stekker niet tegen de rails/puko's aan komt.

Succes, Paul
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Hi Bart,

Zelf heb ik in de meeste rijtuigen een connector geplaatst.
Je kan het hier bekijken (ff naar beneden scrollen)

groet
Harald
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Ik denk dat ik zelf ga voor een stekkertje. Lijkt me dan wel het meest optimaal. de details moet ik nog even gaan uitdenken maar, hiermee kan ik aan de slag

Re: moderniseren marklin 4004&4005
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Je hebt trouwens slechts één draadje/busje/stekkertje nodig. De massa is namelijk al ruimschoots voorhanden in deze volledig metalen rijtuigjes!
Re: moderniseren marklin 4004&4005
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: moderniseren marklin 4004&4005
 @citaat
Dat klopt maar ik doe meestal ook de massa doorverbinden.
Overigens zijn er in mijn link, de donderbussen, voorzien van stekkertjes voor de gelijkspanning.
Twee draden + en - 12 volt.
Dus geen wisselspanning en massa de converter (instellen lichtsterkte) en elco is dus voor alle rijtuigen.

groet
Harald