Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin koploper 1:87

Gestart door pukkie zondag 06 september 2020, 20:26:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin koploper 1:87
pukkie
gast

Marklin koploper 1:87
Hoi.
Ik zit er aan te denken om een koploper op mijn baan te laten rijden.
Nu heb ik al veel treinstellen op 1:87.
Nu was mijn vraag of deze treinstel op schaal 1:87 is.

Alvast bedankt
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marklin koploper 1:87
Qua lengte 1:93.
Re: Marklin koploper 1:87
Zie je veel verschi als je een koploper naast een hondekop4 of een DDM van artitec set.
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin koploper 1:87
Ik denk dat het wel mee valt het is een compleet ander constructie.
Bij bvb een Plan-V van fleischmann en een Plan-T van Roco zie je bvb wel duidelijk een verschil.
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin koploper 1:87
Je ziet dat de bakken van het andere treinstel langer dan zijn de bakken van jouw Märklin Koploper. De vraag is hoeveel waarde je daaraan hecht. Ik weet dat die lengtes gelijk horen te zijn en ging me eraan irriteren. Daarop besloten alleen nog maar 1:87 te verzamelen en dus de koploper verkocht.
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koploper 1:87
De verhoudingen zijn net anders en ik zie dat ook als de treinen niet naast elkaar staan. Of je dat belangrijk vindt, kan je alleen zelf bepalen.
Ik betreur de keuze van Märklin, maar wil per se een Koploper op mijn baan en voorlopig is er niets beters. Dus heb ik een viertje en een tot drietje aangepast stel. Komt er wat beters, gaan ze gelijk de deur uit, maar dat zie ik niet gebeuren. DD-AR heb ik wel in de winkel laten staan.
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Marklin koploper 1:87
 @citaat

Je kunt de keuze van M* wel betreuren, maar soms moeten ze concessies doen aan de maatvoering om alles nog vlekkeloos over de rails te krijgen; ook bochten met een boogstraal van 360 graden bijvoorbeeld. Als ik kijk hoe ver de bakken nu al uitslaan in de bochten ben ik er wel blij mee dat ze de lengte aangepast hebben in elk geval. (Nu gemiddeld 28,7 cm; zou dan bij 1:87 ongeveer 30,7 moeten worden).
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin koploper 1:87
Het is geen aanval hoor van Henk op je lievelingsmerk. Laten we die discussie nou niet opnieuw starten.
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Marklin koploper 1:87
Nou zo zie ik het ook niet hoor. Het staat uiteraard iedereen vrij daarvoor te kiezen wat ie het mooiste vindt wat aansluit bij de wensen. Daarom is het maar goed dat er verschillen zijn zelfs!
Re: Marklin koploper 1:87
ACTS.zuid
gast

Re: Marklin koploper 1:87
Gek genoeg denk ik dat er nog wel een 1:87 Koploper komt alhoewel dat gevoel uit de buik komt. Ma/Trix weet intussen wel hoeveel vraag er is en ze vinden uiteindelijk ook de weg naar 1:87, zie de Insider TEE RAm die aanstaande is. En die rijdt gewoon door R1 alhoewel het er natuurlijk niet uit ziet maar dat geldt ook voor boog R2 en R3.
Van de merken Roco/Piko verwacht ik eigenlijk niets en Artitec doet volgens zeggen in de toekomst niets meer in gemotoriseerd materieel.

Gr, Ben.
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin koploper 1:87
De TEE RAM heeft in 1:1 kortere bakken dan 26m als ik het zo inschat. Daardoor hoeven ze in model niet verkort te worden.
Daarom zijn bijvoorbeeld M2-rijtuigen van Märklin ook 1:87. De nieuwe generatie treinstellen die nu op het spoor rijdt/komt te rijden heeft kortere bakken door het gebruik van Jacobsdraaistellen. Daardoor zijn die ook prima in 1:87 uit te brengen zonder concessies te hoeven doen.
Re: Marklin koploper 1:87
ACTS.zuid
gast

Re: Marklin koploper 1:87
Ik doel op de overhang, niet strikt om de lengte van de bak. Ook de TEE RAm komt ver buiten het PVR, men doet daar toch concessie.
Re: Marklin koploper 1:87
Naar mijn idee bestaat modelbouw uit consessies doen.
Re: Marklin koploper 1:87
ACTS.zuid
gast

Re: Marklin koploper 1:87
Voor de een wel en voor de ander niet. Zie de vraag van Pukkie.
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koploper 1:87
Voor vrijwel iedereen denk ik, maar het is een dooddoener als het om een specifieke concessie gaat. Ik zie liever geen ingekorte rijtuigen meer en heb mijn baan daaraan aangepast in plaats van andersom. Maar de Koploper is er alleen ingekort en wil ik te graag, dus concessie gedaan.
Re: Marklin koploper 1:87
ACTS.zuid
gast

Re: Marklin koploper 1:87
Enige verduidelijking.

Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 08 september 2020, 09:43:14

Ook de TEE RAm komt ver buiten het PVR, men doet daar toch concessie.


Met "men" doel ik op Marklin, voorheen met de 39700 wilden ze er niet aan, nu met de 39706 wel en dat biedt hoop voor ook een Koploper op de juiste lengteschaal.
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koploper 1:87
Ah, op die fiets.

Maar volgens mij zegt het niets over de kans op een 1:87 Koploper. De 39700 was de zoveelste technisch ge-upgrade heruitgave van het model uit de jaren zestig, compleet met ontbrekende ramen en een lengteschaal van pakweg 1:110. In die tijd werden geen vaste lengteschalen voor vierassige rijtuigen gehanteerd.
Momenteel kort Märklin eigenlijk alleen nog rijtuigen met de standaardlengte van 26,90 meter in. Dus nu de TEE nieuw wordt ontwikkeld is die uiteraard 1:87, want relatief korte bakken. Dat was met de Trixversie al zo. De Koploper heeft nu eenmaal wel bakken in de standaardlengte, dus ingekort net als DD-AR nog maar kort geleden.

Maar ik help je hopen.  :)
Re: Marklin koploper 1:87
ACTS.zuid
gast

Re: Marklin koploper 1:87
Check de nieuwe ICE4, rijtuigen van 30+cm en niet geschikt voor R1 volgens Marklin zelve. Ze moeten wel.
Re: Marklin koploper 1:87
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin koploper 1:87
Maar ingekort. Dat de koprijtuigen net wat langer zijn dan 26,90 meter doet daar niet aan af.
Re: Marklin koploper 1:87
ACTS.zuid
gast

Re: Marklin koploper 1:87
Je hebt gelijk zie ik nu. De lengteschaal is 1:95.