Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR E 10.3/39120

Gestart door Anne W zaterdag 05 september 2020, 11:17:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR E 10.3/39120
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
BR E 10.3/39120
Deze lok die bij mij een keertrein duwt/trekt vertoonde in het verleden een uitval van de verlichting aan de achterkant, dat was geen probleem want die kant moest toch uit zijn.

Maar nu heb ik ook een uitval van de twee onderste lampen (ledjes) aan de voorkant, het 3e licht en de sluitverlichting branden goed.

Analyse heeft geleerd dat:

de sluitverlichting, het 3e licht en de twee onderste ledjes aparte voedingen hebben

het een printje is met een printplaatje met de ledjes en een plastic afdekplaatje dat vast gesmolten zit aan de printplaat.

dat ik op de aansluiting van de onderste twee ledjes een spanning meet van ca. 20 volt, (3e led iets rond de 2 volt), wat betekent dat de spanning van de hoofdprint er wel is, maar er een onderbreking zit na de aansluiting.

alle aansluitingen opnieuw gesoldeerd, gaf een positief resultaat, maar na een poosje rijden gingen de 2 onderstel ledjes weer uit.

weer open gemaakt, nog een keer gemeten, draadjes helemaal los gemaakt en helemaal opnieuw gesoldeerd, gaf weer een positief resultaat, nu eerst weer rijden en kijken wat er gebeurt, anders moet ik proberen de smeltverbindingen los te maken om bij de print te kunnen.

Iemand een ervaring met dit verschijnsel?

Groet, Anne W
Re: BR E 10.3/39120
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: BR E 10.3/39120
Anne,

Zitten er contacten op de kap die met het chassis moeten verbinden? Met de Motorpost heb ik dit euvel ook gehad, contacten wat verbogen en toen was er weer een goede verbinding. Mocht dit niet zo zijn wens ik je veel succes met je zoektocht.
Re: BR E 10.3/39120
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR E 10.3/39120
Beste Chris,

Nee, 4 draden: onderlichten, 3e licht, rode lichten en gemeenschappelijk (massa of plus, weet ik niet meer), het is een digitale lok dus verlichting aan massa mag niet.

Verder, vanmiddag een poosje gereden, de boel blijft branden......, inmiddels ook ontdekt dat de printjes bij Tante te koop zijn.

Groet, Anne W
Re: BR E 10.3/39120
Lid sinds: 2014

offline
Re: BR E 10.3/39120
Het kunnen substraat leds zijn zitten ook in de NS6400 modellen deze willen helaas wel eens de geest geven.
Re: BR E 10.3/39120
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR E 10.3/39120
@citaat

Nee, het zijn niet de leds, want die branden soms weer, het is een breukje/slecht contact tussen aansluiting-via printsporen/ledjes-gemeenschappelijke aansluiting.

Groet, Anne W
Re: BR E 10.3/39120
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: BR E 10.3/39120
Draadbreukje ergens halverwege? M wil nogwel eens stug draad gebruikt hebben, even vervangen door flexibel decoderdraad om het uit te sluiten mocht het licht het weer niet doen.
Re: BR E 10.3/39120
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR E 10.3/39120
 @citaat

Dat zou nog kunnen, als hij weer uitvalt ga ik dat testen.

Groet, Anne W
Re: BR E 10.3/39120
ACTS.zuid
gast

Re: BR E 10.3/39120
Printscreen met als bron HGH, de ledprint en merk op de brakke draadjes:



Even met een scalpel het kunststof afnemen en 4 nieuwe draadjes leggen.

Gr, Ben.
Re: BR E 10.3/39120
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR E 10.3/39120
Er kan ook nog een interne draadbreuk tussen de leds onderling in zitten.
Maar mijn ervaring met deze printen is, dat je heel voorzichtig moet zijn. Leds beschadigen gemakkelijk.
En als de printsporen dikker worden door tin, passen de afdekplaatjes niet meer, en heb je kans op lichtlekkage of een verstoord lichtbeeld.

Mvg. Marcel
Re: BR E 10.3/39120
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR E 10.3/39120
Het zijn substraat leds, dus direct op het koper van de print aangebracht, dus wees voorzichtig.
Ik in mijn E10.3 de gele ledmodules al vervangen door warmwitte exemplaren.
Je kunt de draadjes eenvoudig aan de soldeereilandjes van de ledmodule solderen, met een fijne (smd) soldeerstift.
Ik heb ook de truuk van HGH toegepast, om de sluitverlichtig schakelbaar te maken.
Re: BR E 10.3/39120
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR E 10.3/39120
Beste Ed,

Bedoel je dat de leds direct op de koperbanen zijn gesoldeerd of liggen de leds er als het ware los op en worden ze door de plastic plaat op de koperbanen gedrukt?

Wat bedoelen jij en Ben met "HGH"?

Voorlopig doen ze het weer.....

Groet, Anne W
Re: BR E 10.3/39120
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: BR E 10.3/39120
De leds zitten op de bovenkant van de print, maar dan zijn ze niet vastgesoldeerd maar in de bovenkant van de print verwerkt. Zeer fragiel dus.
Dat plastic ervoor is ook ter bescherming.

HGH = Hans-Günter Heiserholt, heeft een site met veel info over M locs e.d.
Google maar ff en dan zal je het zien ;)
Re: BR E 10.3/39120
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR E 10.3/39120
 @citaat

Mijn conclusie: niet aan peuteren dus, voorlopig doen ze het nog steeds....

Inmiddels vastgesteld dat het dezelfde print is als in de E 50/39500 die hier al vele jaren rondrijdt zonder een enkel probleem, dus denk ik dat ik maar een reserve print laat komen, ze zijn tenslotte gewoon verkrijgbaar.

Groet, Anne W