Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken
| | |-+  onderhoud motor
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: onderhoud motor  (gelezen 2278 keer)

joostboudewijns

  • Gast
onderhoud motor
« Gepost op: zondag 17 februari 2008, 17:02:32 »

Ik heb heel wat ''oudere'' loc's die een grote onderhouds beurt nodig hebben maar nou is mijn vraag hoe doe ik dat?
Ik weet dat ik de koolborstols moet vervangen hoe doe ik dat?
ik wat moet er nog meer gebeuren?
zijn er ook dingen waar ik extra op moet letten?
ik hoor graag van jullie.

groeten joost
« Laatst bewerkt op: zondag 17 februari 2008, 18:36:07 door joostboudewijns »
Gelogd

minirailz

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: onderhoud motor
« Reactie #1 Gepost op: zondag 17 februari 2008, 20:19:28 »

wel één tip uit eigen ervaring:
als je te veel olie gebruikt hebbie veeeel koolborstels nodig(smelten weg door olie)

verder over de koolborstels vervangen weet ik niet veel(ging naar DE bij mij)

succes

Dennis
Gelogd
Trein voor Rotterdam Eindhoven en Maastricht.
Trein gaat niet verder, einde van dit gedicht. André van Duin

Freak

  • Gast
Re: onderhoud motor
« Reactie #2 Gepost op: zondag 17 februari 2008, 20:35:23 »

Hallo Joost,

Aangekoekte olieresten e.d. verwijderen.
De koolborstels zitten op het motorschild, deze worden op zijn plaats gehouden middels veertjes.
Regelmatig de ankerasjes  en tandwielen een drupje olie geven.
Controleer ook de rubberbandjes op de wielen of deze niet vervangen moeten worden.

Mvg,
Peter
Gelogd

Re460

  • Gast
Re: onderhoud motor
« Reactie #3 Gepost op: zondag 17 februari 2008, 20:43:34 »

Motor demonteren en motorschild reinigen met b.v. wasbenzine. Anker en collector reinigen en vrijmaken van koolborstel-slijpsel. Motordraaistel tandwielen reinigen. Motor weer in elkaar zetten en nieuwe koolborstels plaatsen. Goed de loopvlakken van de wielen schoon maken.  Alles een drupje olie. Pas op niet de zijkanten van de tandwielen!
Soldeerpunten nalopen, let vooral op een goede massa.
Veel succes.
Erwin
Gelogd

Gerard

  • Gast
Re: onderhoud motor
« Reactie #4 Gepost op: zondag 17 februari 2008, 20:47:53 »

Joost, heel erg lang geleden (in april 2006) heb ik ergens iets gevonden en op het forum gezet: Onderhoud rails en locomotieven.
Misschien heb je er wat aan.
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: onderhoud motor
« Reactie #5 Gepost op: zondag 17 februari 2008, 21:29:37 »

Typisch gevalletje van RTFM.  :lol:
Als je het onderhoudsboekje er op naslaat, dan vind je een plaatje van de motor met het motorschild en de koolborstels, kan niet missen.
Koolborstels korter dan 3mm dienen te worden vervangen.
De rest is hier al besproken. :wink:
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Willem E

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ooit.....
Re: onderhoud motor
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 20 februari 2008, 00:24:17 »

Alles over motoren en onderhoud vind je hier:

>>>click<<<

Enjoy!
Gelogd

v200marklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: onderhoud motor
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 20 februari 2008, 19:21:12 »

Joost,

met de ankeras olien moet je voorzichtig zijn, aan de kant v/d koolborstels altijd een pieplein drupje olie geven, bij teveel komt de olie bij je koolborstels, maakt deze zacht, en dan krijg je een vettige smurrie in je motor, en daar zitten we niet op te wachten 8)
De andere kant v/d ankeras waar het tandwieltje op zit maakt niet zoveel uit, hier kan een eventueel teveel aan olie niet direct kwaad.

Ook belangrijk is dat je de groefjes tussen de koperplaatjes (collectoren? :roll:) schoonmaakt met een speldje, wel voorzichtig doen dat je niet de draadjes v/d koperwikkelingen beschadigd.

Veerdruk v/d koolborstels controleren , en bij te hoge/lage veerdruk, de veertjes voorzichtig bijbuigen.

Mvg Gert
Gelogd

ralph-marklin

  • Gast
Re: onderhoud motor
« Reactie #8 Gepost op: maandag 03 maart 2008, 19:15:07 »

Maar hoe kun je nu de exacte correcte borsteldruk weten??
Gelogd

v200marklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: onderhoud motor
« Reactie #9 Gepost op: maandag 03 maart 2008, 19:56:28 »

Als je met een houten prikkertje tgen de koolborstel zachtjes duwt. en de loc gaat beter/harder lopen. stond je veerspanning te laag.

Krijg je de motor moeilijk rond, dan kan het zijn dat de veerdruk te hoog is.

De "juiste" veerdruk krijg je slechts door feeling met je locs te hebben 8),
vertroetelen die handel :mrgreen:

Mvg Gert
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.018 seconden met 24 queries.