Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Terugmelders

Gestart door Hansa donderdag 03 september 2020, 16:18:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: Adjebelle op zondag 27 september 2020, 16:25:49
Beste Sprinter, zie wat je bedoelt maar dan gaat een trein direct bij binnenkomst van een lang stationsspoor al direct remmen en stoppen op de positie die je opgegeven hebt.
Om wat flexibeler te zijn maak ik daarom van de middenmelder gebruik om dan pas te gaan remmen om op tijd voor de stop stil te staan.
Met aan beide zijden inrijmelders maakt je je zeer flexibel in je keuze voor de rijrichting. je kunt die later nog heel makkelijk wijzigen als je wilt.

Nee, de middelste melder heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Remmen doet de trein al voordat hij het blok binnenkomt, namelijk voor de wisselstraat of volgens het getoonde seinbeeld. De trein komt echt niet het station binnen stormen en gaat dan in de ankers, ook hier geldt testbaantje bouwen en kijken het zich gedraagt en hoe het werkt.

Groetjes

Re: Terugmelders
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Terugmelders
Letterlijk even overgenomen uit de iTrain handleiding (5.0) over gebruik posities:

• 'Gebruik posities' - gebruikt precieze rem- en stopposities (in cm) die hetzelfde zijn voor alle treinen (eventueel met een perrondefinitie om de trein in het midden van een perron te laten stoppen). Het werkt goed met één terugmelder en zelfs nog beter met meerdere melders indien de terugmelder-posities correct zijn ingevoerd. Om dit te kunnen
gebruiken is het wel een vereiste dat voor alle actieve locomotieven snelheidsmetingen zijn gedaan en dat alle lengtes van treinen bekend zijn. Dit is nodig, omdat iTrain continu berekeningen maakt om te bepalen waar een trein in het blok is, gebaseerd op de snelheidsmetingen.

Het is dus gewoon een persoonlijke keuze die je maakt. En zoals je hier kunt lezen (ik heb het niet geschreven hoor) werkt het nog beter met meerdere melders.

Ik blijf in elk geval bij 3 melders.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Terugmelders
 @citaat

De extra melders gebruikt iTrain om te controleren of de volgens het programma afgelegde weg overeenkomt met de werkelijkheid, daarom is ijken en het nauwkeurig invullen van de posities van melders belangrijk.

Groet, Anne W
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 27 september 2020, 08:45:06
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 26 september 2020, 22:24:25

Bezetmelder 1: 2 stukken rails
Bezetmelder 2: 4 stukken rails
Bezetmelder 3: 2 stukken rails.


Kun je uitleggen waarom, niet voor mij maar voor de vraagsteller, 36cm voor een stopmelder is best veel en het kost je bloklengte.

Gr, Ben.

Dag Ben,

Het was voor mij niet mogelijk eerder te reageren, ik had even andere prioriteiten zoals een lek dak en houtrot.

De keuze voor twee raillengtes van 18 cm voor de eerste en derde bezetmelder heeft voor mij de volgende redenen:
- bij K-rails zit er een metalen raillas tussen de twee rails en daar soldeer ik de draad voor de terugmelder aan vast en vermijd het gebruik van S39-RVS.
- de draad wordt aan de onderkant van de raillas gesoldeerd waardoor je geen gesoldeerde draad ziet; deze verdwijnt onder de ballast.
  de draad gaat tussen de bielzen naar het midden van de rails en "verdwijnt" daar naar beneden.
  bij kleinere blokken tot 5 raillengtes, waar ik genoodzaakt ben om één raillengte te gebruiken voor een bezetmelder soldeer ik de draad aan de zijkant, met S39-RVS, van de rail en gaat tussen de bielzen
  naar het midden en naar beneden.
  Dit blijft zichtbaar, en niet alleen de draad maar ook het soldeer, en dat vindt ik niet mooi.

Op het moment dat ik mijn baan begon te bouwen was er nog geen sprake van stoppen op positie (o.a. in iTrain) en heb ik voor de oplossing van 3 bezetmelders in een blok gekozen.
Om het overzichtelijk te houden, en de decoders zijn er toch al, ga ik op deze weg voort.
Ik beknibbel niet op een terugmelddecoder meer of minder.
Re: Terugmelders
ACTS.zuid
gast

Re: Terugmelders
 @citaat Oké, je keuze wordt dan ingegeven door lengtes van rail en de plek waar je een draadje kunt solderen en minder omdat een besturingsprogramma iets vereist. Duidelijk.

Gr, Ben.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Terugmelders
 :offtopic:
Citeer
Op het moment dat ik mijn baan begon te bouwen was er nog geen sprake van stoppen op positie (o.a. in iTrain) en heb ik voor de oplossing van 3 bezetmelders in een blok gekozen.

Stoppen op een bepaalde positie was al in oudere versies van iTrain mogelijk maar dan met o.a. de optie verschuivingen. Ook kon je al instellen dat er in een vorig blok geremd moest worden mocht het blok te kort zijn voor meerdere melders.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Terugmelders
Volgens mij gebruikt de oorspronkelijke vraagsteller (Hans) helemaal geen iTrain (of Koploper), maar wil hij TrainController gebruiken.
Waarschijnlijk maakt dit voor het aantal meldpunten niet uit, maar hij heeft mogelikj niets aan tips en trics van andere programma's.

gr. Gertjan
Re: Terugmelders
ACTS.zuid
gast

Re: Terugmelders
 @citaat Dat klopt maar iedereen wil zijn plasje doen hier, redenerend vanuit de eigen situatie en vaak vanuit horen zeggen en na-apen. Leuk voor de discussie, lastig voor de beginner die niet het onderscheid weet tussen klets en koek. :D

Gr, Ben.
Re: Terugmelders
Hansa
gast

Re: Terugmelders
Het klopt dat ik gebruik maak van Traincontroller 9 Gold en ben er heel tevreden over van wat er aan mogelijkheden zijn. Andere programma's ken ik niet en kan daar ook geen oordeel over vellen.
Oorspronkelijk was de vraag welke terugmelders kan ik gebruiken met een CS3+ met Traincontroller. Hier heeft ook iedereen zijn keus en wat is goed of minder goed? Het zal een kwestie van mogelijkheden zijn.
Omdat ik met een CS3+ heb denk ik wel om gebruik te maken van de CAN-bus. Blijkbaar is dat heel stabiel en zijn er wel wat mogelijkheden naar de toekomst toe? Voor de decoders dacht ik aan Digikeijs of Litfinski en daar ben ik nog niet uit. Ook http://can-digital-bahn.com/news.php lijkt me een interessante optie. Eender hoe heb al veel geleerd van jullie ervaring en ben jullie daarvoor uiteraard dankbaar voor.
Mvg,
Hans
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 28 september 2020, 06:46:54
@citaat Oké, je keuze wordt dan ingegeven door lengtes van rail en de plek waar je een draadje kunt solderen en minder omdat een besturingsprogramma iets vereist. Duidelijk.

Gr, Ben.

Klopt.
Je kunt bijvoorbeeld ook twee halve stukjes rail (9 cm) nemen om een bezetmelder van 18 cm te maken, maar de hele stukken rails zijn in grotere mate voorradig dan wel goedkoper om 2e hands aan te schaffen. 
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Terugmelders
Heb ook ooit eens gezien dat ze de bezetmeld draad onder de railstaaf klemde. Is misschien ook een optie als je geen solderverbindingen wilt zien.

Edit: Gevonden: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67536.msg1177454#msg1177454
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Terugmelders
In het draadje waarnaar verwezen werd, herkende ik een bijdrage van mezelf, waar wijselijk niemand op had gereageerd. Want het was wel waar. maar wat koop je daarvoor?

Citaat van: Sprinter op zondag 27 september 2020, 16:02:14
Als je wil weten hoe iets werkt en of reageert, bouw een testbaantje, leer je meer van dan van dit geleuter.
En daarmee zijn we terug bij reactie #3, van iTom.  :thumbup:

Ik volg het geleuter trouwens met vreugde. Zo hoort een forum te zijn in mijn ogen. Koffie en chips (klets en koek), en genieten maar. Leren is, volgens sommigen, iets anders. Saai, saai, saai.
Hier niet. Er komen levenswijsheden voorbij. Waar sommigen niets mee kunnen. We hebben allemaal zo onze beperkingen. Ik weet er alles van. Maar de inhoud in dit draadje, top.  :thumbup: :thumbup:

En zolang de Topic Steller het toestaat. gaan met deze banaan  ...