Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Terugmelders

Gestart door Hansa donderdag 03 september 2020, 16:18:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Terugmelders
Hansa
gast

Terugmelders
Hallo,

na 40 jaar ben ik gestart met de bouw van mijn modelbaan. Ik bezit Marklin en aardig wat treinen die ik wil digitaal laten rijden waarvan de meeste mfx enabled zijn.
Als digitaalsysteem gebruik ik CS3+  met de K-rails.
Het spoorplan is opgmaakt met Wintrack en wil alle treinen aansturen met Traincontroller Gold.
De modelbaan bestaat uit een 100-tal wissels die ik wil aansturen met een servo alleen in de stations.

Om te weten waar alle treinen zich bevinden zijn er bezet- en terugmelders nodig en daar heb ik geen ervaring mee.
In eeerste instantie wilde ik de CS3+ gebruiken via de CAN-bus die verbonden is aan een Link S88 en die verder naar de S88 AC gaat. Hier en daar lees ik veel kritiek op S88 en weet niet wat er van waar is.
Sommigen raden Locnet aan maar dit werkt niet met CS3+ als ik me niet vergis? Hier en daar lees ik om Arduino te gebruiken.

Nog een andere vraag: Welke mogelijkheden zijn er voor de wissel- en sein-aansturing? Op een m83 decoder kan men 4 wissels aansluiten en als ik even uitreken zit ik al een 25-tal m83 decoders.
Hoe doen jullie dat met grote modelspoorbanen en voor de seinen?

Voor de seinen zou ik willen gebruiken maken van het Viessmann assortiment omdat die mooier zijn dan die van Marklin. Is hier een goede oplossing voor?

Wie kan mij raad geven? Dank-u-wel op voorhand.

Mvg,
Hans
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Terugmelders
Dit is een mooi begin voor het voorstelhoekje. Je introduceert je hiermee, en maakt meteen duidelijk waar je voor staat, en wat je drijft.  :thumbup:
Ik kan  je geen wijze raad geven op deze punten, want ik rij analoog.

Maar anderen vast wel. Welkom, en succes op het forum.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Terugmelders
Het advies, begin met een proefbaantje.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Terugmelders
1. De CS3+ met een Link S88 en S88 AC modules werkt tadeloos. Zowel op 5V als op 12V schakelbaar. Aangezien 12V stabieler is, is dit dus aan te raden. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat.
2. Uiteraard zijn er ook andere en goedkopere oplossingen door te werken met S88 modules op de onderaansluiting van een CS3+. Hier zijn inderdaad nogal eens wat problemen mee. Op het forum al diverse keren uitgebreid aan de orde geweest.
3. Bezetmelding is het meest essentiele onderdeel van automatisch rijden dus maak een weloverwogen keuze.
4. Als je nog geen ervaring hebt met bezetmelding, dan deel ik volledig de mening van iTom om eerst een proefbaan te maken om e.e.a. uit te proberen. Zodoende krijg je ook veel meer inzicht in het inrichten van blokken.


Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: Hansa op donderdag 03 september 2020, 16:18:03
Om te weten waar alle treinen zich bevinden zijn er bezet- en terugmelders nodig en daar heb ik geen ervaring mee.
In eeerste instantie wilde ik de CS3+ gebruiken via de CAN-bus die verbonden is aan een Link S88 en die verder naar de S88 AC gaat. Hier en daar lees ik veel kritiek op S88 en weet niet wat er van waar is.
Sommigen raden Locnet aan maar dit werkt niet met CS3+ als ik me niet vergis?
Ik gebruik Rosoft S88n modules. Prima prijs-kwaliteitsverhouding. Ik sluit ze direct aan de CS3 aan de onderkant (ik heb de +).

Citaat van: Hansa
Nog een andere vraag: Welke mogelijkheden zijn er voor de wissel- en sein-aansturing? Op een m83 decoder kan men 4 wissels aansluiten en als ik even uitreken zit ik al een 25-tal m83 decoders.
Hoe doen jullie dat met grote modelspoorbanen en voor de seinen?
Ook hiervoor gebruik ik de wisseldecoders van Rosoft. Op een module kun je 8 wissels aansluiten. Dus 2 keer zoveel dan op een m83.

Citaat van: Hansa
Voor de seinen zou ik willen gebruiken maken van het Viessmann assortiment omdat die mooier zijn dan die van Marklin. Is hier een goede oplossing voor?
Volgens mij kun je ze op een m83-achtige decoder wel aansluiten.

En wat betreft het opzetten van een proefbaantje. Je kan ook bijvoorbeeld een schaduwstation (mocht het in jouw baanplan zitten) gebruiken om mee te testen.
Re: Terugmelders
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Terugmelders
Betreffende de wissels. Ik heb zelf een ouderwetse elektro technische schakeling gemaakt waardoor ik minder decoders nodig heb. Voor negen wissels heb ik geen negen decoder uitgangen nodig maar 5,5.

Principe is dat in twee groepen steeds alle wissels recht gezet worden en daarna de benodigde wissels krom.

Dat betekent 1 volledige "adres" voor het rechtzetten en 4,5 adressen voor het krom zetten van de benodigde wissels.

In jouw geval bespaar je dus decoders, maar letterlijk dat het alleen werkt met traditionele spoelen. Met servos kan dit misschien wel maar dan is er wat meer nodig vermoed ik. Moet ik over nadenken  :)
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: Adjebelle op donderdag 03 september 2020, 19:14:57
2. Uiteraard zijn er ook andere en goedkopere oplossingen door te werken met S88 modules op de onderaansluiting van een CS3+. Hier zijn inderdaad nogal eens wat problemen mee. Op het forum al diverse keren uitgebreid aan de orde geweest.

De prijs heeft er al sowieso niets mee te maken, en problemen met s88 modules zijn er niet, als die er wel zijn ligt dat aan de gebruiker zelf.
Maar als je graag voor de naam Marklin betaald dan de s88 modules van dat merk kopen en aansluiten op de CS+ of via de s88Link. Je blijft daarop s88 aansluiten en gebruiken.

Groetjes.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Terugmelders
Hans,

Citaat van: iTom op donderdag 03 september 2020, 18:27:34
Het advies, begin met een proefbaantje.

Doen!
Het heeft mij zoveel inzicht gegeven waardoor ik nu op dit gebied geen problemen meer ondervind.
In de bijlage mijn testbaan in Koploper.
Ik liet daar drie loks automatisch rijden en acties (geluid, licht, etc) uitvoeren.

Op mijn huidige baan heb ik terugmelddecoders van Rosoft (met diodetruuk) en die bevallen mij uitstekend.
Welk merk terugmelddecoder je ook neemt neem de S88-N, daarbij verbind je de decoders met netwerkkabels.
Dat vermindert de kans op storingen.

Ik gebruik wisseldecoders in mijn schaduwstations en servo's in het zichtbare gedeelte.
De servo's stuur ik aan met een Arduino en Mardec.
Op een Arduino kun je 12 servo's aansluiten.

Seinen ben ik nog niet aan toe maar wil ik gaan aansturen met een Arduino (mardec).
En ik kijk ook naar Viessmann seinen.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2011

offline
Re: Terugmelders
Ik gebruik ook Mardec, maar dit werkt op DCC waar de vraagsteller niets mee kan.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: Maarten op donderdag 03 september 2020, 22:37:25
Ik gebruik ook Mardec, maar dit werkt op DCC waar de vraagsteller niets mee kan.

Ohhh, Leg dat eens uit Maarten!!!
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2011

offline
Re: Terugmelders
 @citaat @citaat
Vergeet mijn opmerking maar.
Mardec is juist prima te combineren met je cs3+ centrale.
Zat weer even te slapen... 😳
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Terugmelders
Dag Hans, ik zelf gebruik de op mijn CS3+ de twee links , de Link S-88 die op de CAN bus gaat en de S88 die onderaan aansluit,en heb er tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.
De reden dat ik de 2 gebruik is dat ik 2 banen heb in 2 verschillende ruimtes , weliswaar verbonden, en eerst 1 S88 aan gesloten had op mijn baan 1 ( was toen volledig neofiet in de gebruikswijze ) en verder gegaan ben op baan 2 , alle S88 (8) verbonden met ethernet kabel. Toen wou ik op baan 2 verder blokken zetten , maar dan moest ik ofwel terug een lange ethernet kabel van de 8 ste S88 terugleggen naar baan 1 om daar verder te gaan. Door de Link S88 te gebruiken op de can-bus kon ik een 2de groep aanmaken en dus vermijden een lange kabel te leggen. Opmerking: de Link S88 heeft wel een extra voeding nodig. Succes.
Re: Terugmelders
Hansa
gast

Re: Terugmelders
Citeer
Citaat van: Zilte op donderdag 03 september 2020, 18:06:36
100 wissels klinkt als een grote baan. Wissels in het station alleen met servo's? Hoeveel wissels zijn dat dan?

Ik zit in het station +/- met 30 wissels en +/- 25 kruiswissels
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Terugmelders
Hansa,

In dit ontwerp zie ik maar 3 kruiswissels, en een hoeveelheid wissels en engelse wissels.

Groetjes.
Re: Terugmelders
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Terugmelders
Ik neem aan dat elke trein in het station stopt. Waarom? Omdat doorgaande sporen, zoals het lijkt, wissels krom berijden. Dat moet je vermijden daar op 'hoge' snelheid een wissel alleen rechtuit bereden wordt, in het echt althans.  ;)
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2016

online
Re: Terugmelders
Edit: Even de uit een overdosis enthousiasme geboren uitroepen over het baanplan weggehaald en verplaatst. Blijft dit netjes.

Groet,

Peter
Re: Terugmelders
nobody
gast

Re: Terugmelders
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 04 september 2020, 11:48:50
Misschien is het handig on-topic te blijven en niet over het baanplan te gaan dimdammen?
Niet dus... ;)
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Terugmelders
CiteerNiet dus... ;)

@Hans: als tip zou ik je door willen geven om je baanplan naar het hoofd-item 'Baanontwerpen' over te brengen. Er is veel op te zien en er staan blijkbaar genoeg forumleden te popelen om advies en commentaar te geven  >:-D.

Je titel van dit topic is 'Terugmelders'  ,maar gezien de vraag is deze titel wat smal. Ik heb geen tips op dit gebied (werk zelf vooral met 'standaard' spul, maar heb ook wel veel aan te sluiten) maar ben wel heel geïnteresseerd in antwoorden en oplossingen op dit gebied. Het zou jammer zijn wanneer mensen als Ben afhaken, terwijl het onderwerp wel speelt.
Dus laten we de focus houden en de discussie niet  :offtopic: laten gaan, zeker gezien het feit dat andere onderwerpen prima elders zijn onder te brengen.

gr. Gertjan
Re: Terugmelders
Hansa
gast

Re: Terugmelders
Gertjan,
het was ontgaan omdat iemand vroeg hoeveel wissels ik gebruikte en dacht zal even een screenshot maken van het plan. Ik ga het overbrengen naar de Baanontwerpen voor extra goede raad.
Hans
Terugmelders
Lid sinds: 2020

offline
Terugmelders
Hallo Ad, ik werk met het CS3+ en heb C-rails. Ik heb mij laten vertellen dat mijn baan in blokken verdeeld moet worden en dat elk blok een bezetmelding (link naar S88 AC met terugmeldmodule) moet krijgen.
Mijn vragen zijn:
1)Moeten alle rails van dat blok doorgeknipt worden?
2)Moeten er meerdere bezetmeldingen worden gemaakt in 1 blok of meerdere? - Dit i.v.m. het later programmeren in gebeurtenissen
3)Het is duidelijk dat er bezetmeldingen in het schaduwstation gemaakt moeten worden, want dan kan je op het CS3+ zien of er een trein op het blok aanwezig is. Is het ook nodig om hetzelfde te doen op de baan op de bovenplaat? (boven het schaduwstation)
Graag zie ik je reactie tegemoet. Alvast bedankt. Groetjes, Max
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Terugmelders
1 vind ik lastig want ik rijd zelf met K rails en maak gebruik van massadetectie. Er zijn op het forum (en ik dacht ook in de Wiki) genoeg info te vinden over hoe je dat bij C-rails doet dus daar waag ik me liever niet aan. Massadetectie wordt bij Marklin C rails voor zover ik weet ook het meeste toegepast. Zelf gebruik ik de diodetruc nog niet, maar overweeg dat ook nog toe te gaan passen, omdat ik een goede en betrouwbare detectie met zo min mogelijk (massa-) storingen voor mezelf erg belangrijk vindt. Er zijn ook nog andere vormen van detectie, maar neem aan dat je hier voor gaat.
2. Zelf maak ik zoveel mogelijk 3 bezetmeldingen per blok. Inrij - rem - stop. iTrain kan ook heel goed overweg met 2 melders, maar met 3 krijg je wat meer controle en nauwkeurigheid van exact op de plaats stoppen.
3. Blokken zijn stukken rails tussen twee wissels, die dus in principe van bezetmeldingen voorzien moeten zijn om iTrain te vertellen waar een trein zich precies bevindt. Hele korte stukken rails kun je overslaan, maar zodra het even kan plaats ik zelf een bezetmelder daar waar ik kan (beter teveel dan te weinig dus).

Er komen vast nog wel meer goede tips! In de wiki vind je goede info over blokken en bezetmelders.
Re: Terugmelders
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Terugmelders
In stationsblokken is het handig 3 melders per spoor te doen als je het toestaat een spoor van twee kanten te berijden. Een stopmelder aan elke kant met een tussenmelder.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: Max op donderdag 24 september 2020, 19:30:25
Hallo Ad, ik werk met het CS3+ en heb C-rails. Ik heb mij laten vertellen dat mijn baan in blokken verdeeld moet worden en dat elk blok een bezetmelding (link naar S88 AC met terugmeldmodule) moet krijgen.
Mijn vragen zijn:
1)Moeten alle rails van dat blok doorgeknipt worden?
2)Moeten er meerdere bezetmeldingen worden gemaakt in 1 blok of meerdere? - Dit i.v.m. het later programmeren in gebeurtenissen
3)Het is duidelijk dat er bezetmeldingen in het schaduwstation gemaakt moeten worden, want dan kan je op het CS3+ zien of er een trein op het blok aanwezig is. Is het ook nodig om hetzelfde te doen op de baan op de bovenplaat? (boven het schaduwstation)
Graag zie ik je reactie tegemoet. Alvast bedankt. Groetjes, Max
Dag Max:
ik rijd met zowel k als c- rails en gebruik ook een CS3+
1: Met C-rails moet je ALLE rails doorknippen; bij C-rails zijn standaard de ruilstaven met elkaar verbonden Wendat moet je ongedaan maken, dus: knippen
2: Ik gebruik in de stations steeds 3 bezetmelders tussen de wissels. Buiten de stations probeer ik de secties zo lang te maken als de Max lengte van een trein stel ( als dit gaat natuurlijk) , bij is dat ongeveer 1m80 per melder
3: dat hangt natuurlijk af van wat je wil dat er gebeurt op elk spoor in het schaduwstation, ik gebruik er daar 2 per spoor.
Groetjes
Wim
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Terugmelders
TIP:

Normaal gesproken plaats ik in een schaduwstationspoor 3 bezetmelders: inrij - rem - stop.
Maar je wilt op langere stukken ook wel eens twee treinen achter elkaar parkeren.
Dat kan.
Plaats 4 bezetmelders in dat spoor mooi verdeeld en maak er twee blokken x 2 TM van in iTrain.

Mocht je er toch alleen lange treinstellen in willen zetten, dan kun je ook deze 2 blokken binnen iTrain ook weer samenvoegen.

Conclusie: plaats in schaduwstations altijd 4 bezetmelders, dan kun je altijd allle kanten ermee op!


Re: Terugmelders
ACTS.zuid
gast

Re: Terugmelders
Leg uit: wat is eigenlijk een inrijmelder?

Citaat van: Adjebelle op vrijdag 25 september 2020, 07:45:06

TIP:

Normaal gesproken plaats ik in een schaduwstationspoor 3 bezetmelders: inrij - rem - stop.


TIP: ééntje per blok, een stopper, is echt voldoende in het schaduwstation.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Terugmelders
Ja, je hebt gelijk Ben. Zou met 1 melder kunnen.
Bedankt! Je hebt me hiermee op een idee gebracht.
Aangezien ik er nu 3 in heb liggen maak ik daar twee blokken van.
Dan laat ik na passeren van de middelste melder nog een stuk doorrijden en staat ie ook netjes stil.
Ga het een dezer dagen eens even proberen.

Re: Terugmelders
ACTS.zuid
gast

Re: Terugmelders
 @citaat De vraagsteller wil zijn treinen met een CS3+ besturen. Hoe kom je er dan bij dat de melder een bloklengte moet zijn?
Re: Terugmelders
ACTS.zuid
gast

Re: Terugmelders
 @citaat Mijn antwoord hangt nu in de lucht omdat jullie je bijdragen verwijderen. Niet zo handig.... ;)
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2012

offline
Re: Terugmelders
sorry,Ben  >:-D ,ook verwijderen of voor  :o)  staan  ;)
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Terugmelders
Het stuk over verwijderde antwoorden volg ik niet helemaal....

Maar terugkomend op de melders: @Ad: waarom een middenmelder  :help:? Behalve wanneer je daar een tussenstop zou willen maken, is die toch helemaal niet nodig? Of begrijp ik het verkeerd?

gr. Gertjan
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Terugmelders
Ik heb een schaduwstation met 1 richtingsverkeer, dus wat Ben al schreef; ik had zelfs kunnen volstaan met 1 stopmelder.

Het punt is dat ik er nu overal al 3 per spoor in heb zitten, en waarom dan niet gebruiken als het zo uitkomt.

Voor een paar sporen wil ik idd twee kortere treinen kunnen stallen.
Dan krijg ik de situatie inrijmelder direct bij ingang blok 1 met stop na x-cm of hij rijdt door en dan inrij blok 2 met stop na x-cm. Ik ga ook kijken om de middenmelder als remmelder voor blok 2 te gaan gebruiken en dan de 3e melder als stop. De laatste optie lijkt me het beste eigenlijk maar ga het eens op mijn gemakje bekijken.

Re: Terugmelders
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Terugmelders
1, 2 of 3 melders per blok, het kan allemaal. De vraag is meer waarom je 1, 2 of 3 melders in een blok wilt hebben?
In een blok vrijbaan (dus waar normaal niet gestopt wordt) volstaat 1 melder prima. In een stations- of rangeerblok zou ik minmaal 2 melders gebruiken.
Als je bijv. met iTrain in een bezet blok wil rangeren moet de eerste melder van het blok vrij zijn zodat itrain weet dat de loc het blok binnen rijdt.
Zelf bespaar ik niet op het aantal bezetmelders en dat heeft meerdere keren zijn vruchten afgeworpen.

M.a.w. neem het advies van iTom aan! Begin met een proefbaantje en zo leer je de juiste keuzes te maken.
Re: Terugmelders
Hansa
gast

Re: Terugmelders
Hallo,
een proefbaantje is een goed idee. Probleem ligt meer welk merk van terugmelders te gebruiken. Velen gebruiken Rosoft anderen gebruiken Litfinski, Qdecoder of DigiKeijs. Keuzes in overvloed en als leek is het dan wel moeilijk hierin een beslissing te nemen.
Ik ben voorstaander om elk blok in het station op te delen in 3 delen. In andere blokken gebruik ik maar 1. In Traincontroller kan dit zonder problemen en als ik me niet vergis in Traincontroller kan je ook verder met 1 terugmelder per blok. Voor Marklin K-rails is er voor een blok te maken komt er veel zaagwerk en soldeerwerk aan te pas. Een goede inventaris maken is hier noodzaak. Elke terugmelder moet voorzien worden van een draad die leidt naar de decoder. Als je een groot station hebt kunnen het aantal decoders sterk oplopen. Ergens las ik dat Arduino uitkomst hier kan bieden?
Eender hoe geen gemakkelijke opdracht om tot een goed resultaat te komen als we weinig ervaring hebt in die materie.

Mvg,
Hans
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: Hansa op zaterdag 26 september 2020, 17:24:16
Voor Marklin K-rails is er voor een blok te maken komt er veel zaagwerk en soldeerwerk aan te pas.
Dat valt best wel mee. Je kan van Fleischmann isolatielasjes gebruiken. Dan haal je een standaard raillas van de rail en schuif je een isolatielas er in. Scheelt weer zaagwerk als je dat niet wilt. Voor de bezetmelding zul je wel draadjes moeten solderen, maar dat valt ook wel weer mee (behalve bij een grote baan >:-D)
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Terugmelders
Beste Hans,

Terugmeld eenheden voor massadetectie zijn in principe nog steeds gebaseerd op het systeem/de componenten die Märklin ver in de vorige eeuw is gaan gebruiken, dus hele oude techniek, aanvullingen zijn altijd in de periferie.

Groet, Anne W
Re: Terugmelders
Hansa
gast

Re: Terugmelders
Dag Anne,

mag ik vragen welke terugmelders jij gebruikt dan?

@ Zilte bedankt voor de Adruino schema :)
Mvg,
Hans
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 26 september 2020, 17:39:31
Citaat van: Hansa op zaterdag 26 september 2020, 17:24:16
Voor Marklin K-rails is er voor een blok te maken komt er veel zaagwerk en soldeerwerk aan te pas.
Dat valt best wel mee. Je kan van Fleischmann isolatielasjes gebruiken. Dan haal je een standaard raillas van de rail en schuif je een isolatielas er in. Scheelt weer zaagwerk als je dat niet wilt. Voor de bezetmelding zul je wel draadjes moeten solderen, maar dat valt ook wel weer mee (behalve bij een grote baan >:-D)

Ik heb in bijna al mijn blokken 3 melders.
Bij C-rails, de verbinding tussen de beide railstaven aan de onderkant van de rails doorknippen en en de verbinding met de volgende rail met de rode schoentjes isoleren. Terugmelddraadje aan het lipje solderen.
Bij K-rails, ik probeer per bezetmelder twee stukken rails of meer te gebruiken. De onderbreking maak ik met plastic raillasjes van Peco (SL11) maar die van Fleischmann zijn net zo goed.
Bij een melder met twee stukken rails heb dan nog een metalen las en daar kun je je terugmelddraad aan solderen.
Heb je één rail dan zul je de terugmelddraad aan de rail moeten solderen.
Gebruik hierbij S39-RVS; een drupje met een coktailprikker opbrengen en niet meer.

Ik had al eerder gemeld dat ik decoders van Rosoft heb, maar ik heb ook twee Littfinski decoders er tussen zitten.
De grote merken hebben allemaal dezelfde kwaliteit dus de prijs wordt dan belangrijker.
Ik heb voor Rosoft gekozen vanwege de standaard ingebouwde diode-truuk.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 26 september 2020, 20:48:07
Heb je één rail dan zul je de terugmelddraad aan de rail moeten solderen.
Ik zou met een rail niet eens gebruiken voor terugmelding.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Terugmelders
 @citaat Bas en waarom niet, stel dat het 1/1 lengte K-flexrail is.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Terugmelders
Bas,

@citaat @citaat
Ben je niet in de war met blokken?
Je deelt de baan op in blokken (tussen twee wissels een blok) en in je blok maak je één of meerdere bezetmelders.
Als je dan een blok hebt wat uit, laten we zeggen 8 stukken rails bestaat dan maak je de eerste en de laatste bezetmelder van 2 stukken rails en de middelste 4 stukken rails.
Zeker als het blok tweezijdig bereden wordt is drie melders aan te bevelen.

Henk
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Terugmelders
Beste Hans,

Ik gebruik sinds ca. 1990 de zelfbouw terugmelders van Edits, het Edits systeem is een ontwikkeling van Elektuur, de (voormalige) hobbyclub van elektronica hobbyisten, zie http://members.upc.nl/edits/tmu.html, het zijn dezelfde hoofdcomponenten als o.a. Märklin en Rosoft gebruiken.

Groet, Anne W

Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: iTom op zaterdag 26 september 2020, 21:20:20
@citaat Bas en waarom niet, stel dat het 1/1 lengte K-flexrail is.
Ja daar heb je een goed punt. Ik zat met een 2200 in mijn hoofd.

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 26 september 2020, 21:31:05
Als je dan een blok hebt wat uit, laten we zeggen 8 stukken rails bestaat dan maak je de eerste en de laatste bezetmelder van 2 stukken rails en de middelste 4 stukken rails.
Zeker als het blok tweezijdig bereden wordt is drie melders aan te bevelen.
Zo zou je het kunnen doen. Al zou ik voor volledige detectie gaan.
Wat betreft de laatste zin ben ik het volledig met je eens.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Terugmelders
Dag Bas,

Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 26 september 2020, 22:03:00
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 26 september 2020, 21:31:05
Als je dan een blok hebt wat uit, laten we zeggen 8 stukken rails bestaat dan maak je de eerste en de laatste bezetmelder van 2 stukken rails en de middelste 4 stukken rails.
Zeker als het blok tweezijdig bereden wordt is drie melders aan te bevelen.
Zo zou je het kunnen doen. Al zou ik voor volledige detectie gaan.
Wat betreft de laatste zin ben ik het volledig met je eens.

Dat doe ik ook.
Bezetmelder 1: 2 stukken rails
Bezetmelder 2: 4 stukken rails
Bezetmelder 3: 2 stukken rails.

Totaal 8 stukken rails en het hele blok is gedetecteerd.

In praktisch al mijn blokken is de lengte van bezetmelder 1 en 3 twee stukken rails en bezetmelder 2 de resterende.
Als het blok te kort is dan is de lengte van bezetmelder 1 en 3 een stuk rails en bezetmelder 2 de resterende. 

Henk
Re: Terugmelders
ACTS.zuid
gast

Re: Terugmelders
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 26 september 2020, 22:24:25

Bezetmelder 1: 2 stukken rails
Bezetmelder 2: 4 stukken rails
Bezetmelder 3: 2 stukken rails.


Kun je uitleggen waarom, niet voor mij maar voor de vraagsteller, 36cm voor een stopmelder is best veel en het kost je bloklengte.

Gr, Ben.
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Terugmelders
Ik heb nu overal in de (schaduw-)stations:
1 stuk 18cm rail inrijmelder, dan remmelder van x-lengte, dan stopmelder van 1 stuk 18cm.
Ik rijd met iTrain en dan kun je dus al mooi af gaan remmen in de remsectie om dan volledig stil te staan bij de stopmelder. Soms pas ik nog wel binnen iTrain wat correctie hierop toe want je kunt dat perfect instellen dat alles optimaal benut wordt.
Uiteraard kan andersom ook voor tweerichtingverkeer.
Re: Terugmelders
Hansa
gast

Re: Terugmelders
Dag Basjuh 1981
CiteerZo zou je het kunnen doen. Al zou ik voor volledige detectie gaan.

Wat bedoel je hiermee?
In het voorbeeld van de 8 rails heb je toch reeds een volledige detectie of ben ik nog niet goed wakker?  :)
Hans
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 27 september 2020, 08:45:06
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 26 september 2020, 22:24:25

Bezetmelder 1: 2 stukken rails
Bezetmelder 2: 4 stukken rails
Bezetmelder 3: 2 stukken rails.


Kun je uitleggen waarom, niet voor mij maar voor de vraagsteller, 36cm voor een stopmelder is best veel en het kost je bloklengte.

Gr, Ben.

Als je iTrain als besturingsprogramma gebruikt kun je stoppen op positie, en dan maakt het niet meer uit hoelang de inrijder en stopsecties zijn, want de stopsectie bestaat niet meer. Het enigste wat belangrijk is is de binnenkomst trigger, en dat is binnen de eerste mm.
Dit geldt ook voor het programma TrainController.

Het enigste wat je dus nodig hebt is de inrijder, als je het spoor (blok) in beide richtingen gebruikt volstaan 2 melders, en die kunnen dus erg kort zijn.
Als je wil weten hoe iets werkt en of reageert, bouw een testbaantje, leer je meer van dan van dit geleuter.

Groetjes

Re: Terugmelders
Lid sinds: 2010

offline
Re: Terugmelders
Citaat van: Hansa op zondag 27 september 2020, 09:37:49
Dag Basjuh 1981
CiteerZo zou je het kunnen doen. Al zou ik voor volledige detectie gaan.

Wat bedoel je hiermee?
In het voorbeeld van de 8 rails heb je toch reeds een volledige detectie of ben ik nog niet goed wakker?  :)
Hans,

Misschien was ik gisteravond wel lichtelijk al aan het slapen :D
Re: Terugmelders
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Terugmelders
Beste Sprinter, zie wat je bedoelt maar dan gaat een trein direct bij binnenkomst van een lang stationsspoor al direct remmen en stoppen op de positie die je opgegeven hebt.
Om wat flexibeler te zijn maak ik daarom van de middenmelder gebruik om dan pas te gaan remmen om op tijd voor de stop stil te staan.
Met aan beide zijden inrijmelders maakt je je zeer flexibel in je keuze voor de rijrichting. je kunt die later nog heel makkelijk wijzigen als je wilt.

Ik deel je mening dat dit geleuter is helemaal niet. Ik denk dat er veel van geleerd kan worden (en ik ook). We zijn nu eenmaal niet allemaal topexperts in bezet-/terugmelding zoals jij.
Re: Terugmelders
ACTS.zuid
gast

Re: Terugmelders
Citaat van: Sprinter op zondag 27 september 2020, 16:02:14

Het enigste wat je dus nodig hebt is de inrijder, als je het spoor (blok) in beide richtingen gebruikt volstaan 2 melders, en die kunnen dus erg kort zijn.


Precies. En 36cm is niet erg kort.