Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten

Gestart door Steem woensdag 02 september 2020, 21:38:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Vandaag heb ik mijn Piko NS1136 opgehaald in de winkel. Mooi model (hoewel de ruitenwissers wat dik zijn) en prima rijeigenschappen (op wat getik van de sleper nog na). Het geluid is ook prima maar het gekraak/gepiep mag wel wat minder. Hopelijk is dat afzonderlijk in te stellen.

Wat mij wel opviel is dat het licht raar doet, als ik de loc al in beweging wil zetten terwijl het geluid van de motor nog "opstart". Zodra de loc daadwerkelijk gaat rijden stopt het geflikker.

Heeft iemand anders dit toevallig ook? Ik ben iig van plan morgen terug te gaan met de loc:

Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Terug naar de winkel zou ik zeggen. En ik zou het geluid er gelijk helemaal uit laten halen. ;)

Gr, Ben.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Met een andere (sound)versie ook gehoord dat dit probleem er was bij een MS1, daar bleef verlichting knipperen bij inladen van MFX/willen rijden. Op Ecos getest en daar werkte het wel.
Terug naar de winkel, andere loc gehad, weer zelfde geintje. Dus ook die is terug gegaan.

Later toen er aan mij gevraagd werd of er niet een mogelijkheid was om toch die loc goed werkend te krijgen gevraagd hoe erg er aan sound gehecht werd. Toen daarop werd geantwoord dat sound niet perse nodig was als de loc maar goed reed aangeraden om de decoder te wisselen voor een ESU. Dat gedaan en lok rijd nu als een zonnetje.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
 @citaat Ben het effe kwijt maar ik meen dat 1200blauw dat ook heeft laten doen: Piko eruit, Esu zonder sound er in.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Tja ik kies natuurlijk niet voor niks sound. Maar jammer te horen dat het een veelvoorkomend probleem is. Ik ga sowieso terug en hoor wel wat de winkel zegt. Bedankt voor jullie input. :thumbup:

@Ben - Ik ben ook bekend met dat verhaal.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Snap ik Steven, de persoon over wie ik het had, had dat ook liever gehad. Het eigenaardige was ook dat het op de ene centrale wel werkte en de andere niet.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Begint op een loksound 5 "knipper" probleem te lijken, ik heb een sound decoder in een piko hondekop gebouwd, is bij Pijplines verkrijgbaar.

Verlichting met leds helemaal goed gezet en binnenverlichting met twee Ledstrips ingebouwd.

Verlichting knippert bij hogere snelheid, geluid vind ik te zacht en dat krijg je niet harder.

Bij de Piko 1100 zou ik het geluid bijvoorbeeld graag zachter zetten.

Geluid is bij beide decoders afgeschermd.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
 @citaat Het Loksound knipper probleem heeft er niets mee te maken.

En het volume van het geluid kun je instellen, knip uit de gebruiksaanwijzing:

Volume settings

The overall volume of the PIKO SmartDecoder 4.1 Sound can be changed in SUSI-Bank 2 (CV 1021 = 2) via CV 900. For this reason, CV 1021 is first programmed to a value of 2 and then
CV 900 to the value of the desired volume.
The individual sounds of the sound decoder are stored in so-called slots, of which up to 32 are available, depending on the type of model. The volume of each sound can be adjusted via
CVs 900 - 931 in SUSI Bank 4 (CV 1021 = 4). For this reason, CV 1021 is first programmed to a value of 4, and then CVs 900 – 931, belonging to each respective sound, are set to the
value of the desired volume.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Goed om te weten. Dat laat ik tzt wel regelen in de winkel dan. Ik ga voor die ene Piko geen hele programmer kopen.

Het geflikker schijnt iets met de powerpack te maken te hebben. Officiele oplossing: wachten tot de trein "op" gang is gekomen. Komt er in de toekomst een update die dit mogelijk fixed? Volgens de Nederlandse Piko vertegenwoordiger niet. Die werd ter plekke in de winkel gebeld. Het is een bekend probleem. Wel raar dat dat nergens vermeld wordt.

Ik werd voor de keuze gesteld om mijn geld terug te nemen, een ESU decoder in te laten bouwen (met wat geld terug voor de sound) of om het zo te laten. Ik heb voor nu even voor het laatste gekozen. Als het alleen problemen geeft tijdens het opstartgeluid dan denk ik dat ik er mee kan leven. Slordig is het wel. Heel slordig. Dus de rest van het model moet dan gewoon goed zijn.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
 @citaat Je hebt daar geen programmer voor nodig, kan gewoon via een DCC centrale.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Citaat van: Steem op donderdag 03 september 2020, 15:56:58

Als het alleen problemen geeft tijdens het opstartgeluid dan denk ik dat ik er mee kan leven. Slordig is het wel. Heel slordig.


Het loopt wel los denk ik. Als je de lok op de baan zet gaat de powerpack condensator automatisch opladen. Dat kan soms wel een minuut of 2 minuten duren. Mogelijk is daarna het probleem weg.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Dat is inderdaad precies wat ik wou gaan testen. Ik laat het nog even weten.

En ik kan idd de Loc als dcc inlezen en dan de CV's aanpassen met de MS2. Thnx!
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Zit er dan een powerpack in deze loc? In degene die ik langs had was dat niet zo (was de blauwe met NS logo's). Print was er wel op voorbereid.
Zou me overigens niks verbazen als powerpack/elco dit oplost.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
 @citaat Kennelijk, ik zie een condensator op een foto in de Railhobby.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Voor mij hoefde de sound niet zo nodig, dus was de keuze voor LoPi snel gemaakt. Ik meen ergens gelezen te hebben dat MTE een LocSound levert met geluid voor de 1100, maar ik kan me vergissen. Wellicht even navragen daar?
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Citaat van: Marklindak op donderdag 03 september 2020, 10:12:52
Bij de Piko 1100 zou ik het geluid bijvoorbeeld graag zachter zetten.

Als het goed is dan kun je het totale volume regelen met F22.

Grtz. Frits
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 03 september 2020, 23:35:06
Zit er dan een powerpack in deze loc? In degene die ik langs had was dat niet zo (was de blauwe met NS logo's). Print was er wel op voorbereid.
Zou me overigens niks verbazen als powerpack/elco dit oplost.

Nee, dat lijkt mij achteraf gezien ook niet. Als ik de stroom erafhaal valt de loc meteen helemaal stil. Mocht je het aandurven, de tijd hebben en denken dat er iets mogelijk is wil ik hem je wel opsturen zodat je kan kijken. Uiteraard tegen betaling.

Overigens maakt het niet uit of de loc al een tijd onder stroom staat. Het geflikker blijft ook na 5 minuten op het spoor. Voor de rest overigens geen issues ontdekt. Heb de loc een half uur beide kanten op laten rijden, wat gespeeld met de sound en verlichting en wat wagons erachter gezet. Allemaal prima. Vanavond maar eens kijken of hij een beetje goedereensleep de bult op krijgt.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
 @citaat
Ik zal even kijken of ik nog een foto/notities heb van toen ik die loc hier had. Dan hoef je hem misschien niet eens op te sturen.
Heb zelf geen sounddecoder van piko liggen (alleen nog gewone, die moet ik nog eens te koop aanbieden), anders kon ik het direct voor je testen.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Hoi Steven,

Sinds vandaag ben ik ook de gelukkige eigenaar van een exemplaar.
Ik heb je topic pas gezien nadat ik er al één met sound had besteld en inmiddels onderweg, dus was wel enigszins bezorgd.

Maar de verschijnselen die jij beschrijft doen zich hier (gelukkig) niet voor. Ik heb je filmpje goed bekeken, en volgens mij doe ik precies hetzelfde.
Enige verschil is wellicht dat ik gebruik maak van een Mobile Station 2 (60653) die ook al even geen update meer heeft gehad, en jij zo te zien de 60657?

Mocht je nog meer willen vragen, dan hoor ik het wel.
Blijft raar  :?

Groeten,
Dennis
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Hallo Steven.
Mijn 1136 had ook kuren op mijn modelbaan. Ik heb de mfx uitgeschakeld. Je doet dit, door CV 12 op waarde 4 in te stellen.

https://www.scaletrading.nl/modelspoor/piko/

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Met vriendelijke groet Rob Oude Mulders
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Ook mijn 1136 gaf hetzelfde probleem.
Ook ik heb CV 12 op 4 gezet, hiermee is de aansturing op alleen DCC gezet.
Analoge aansturing gelijk- en wisselstroom zijn hiermee ook uitgeschakeld evenals
Motorola, Mfx en Selectrix.

Grtz.Frits
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 04 september 2020, 13:56:03/
Ik zal even kijken of ik nog een foto/notities heb van toen ik die loc hier had.

Helaas, kan ff geen foto meer vinden. Ik weet nogwel dat de pads voor diode en laad weerstand, net als die voor de condensator op de print zaten, en dr zaten pads voor een soldeerbrug om het geheel te verbinden met de plux connector.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Even kickje, heb nu een 57371 hier staan, die heeft wel een elco van 470uF. De laadweerstand is 100 ohm.
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Elco op C4 is een bron van slecht rijden, deze dient voor ouderwetse ontstoring, zonder meer verwijderen laat de loc beter rijden, zeker met een Esu decoder,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Piko NS1136 sound geeft rare lichteffecten
Tja, bij mijn Piko is C4 geen elco maar een smd-condensator van 100 nF.
Bij diverse Märklinlocs is dit een condensator van slechts 1nF of 10 nF.

Verdere onderdrukking van het stoorsignaal krijg je door een condensator van 4,7uF / 35V over de voeding te plaatsen.

grv Huub