Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vervangen van analoge omschakelrelais.

Gestart door SDriver woensdag 02 september 2020, 21:11:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervangen van analoge omschakelrelais.
Ik heb een Märklin E loc , 3037 bouwserie E 41 en zou graag het analoge omschakelrelais willen vervangen door een electronisch exemplaar.
In die electronische spullen ben ik helemaal niet thuis .
Door welk relais kan ik het analoge het beste vervangen ?
Ik blijf analoog rijden.
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Dag Erwin.

Wellicht heb je iets aan de informatie in de Wiki: klik

Groeten,

Erik.
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Door dit elektronisch relais.http://www.modellbahnkeller.eu/Lokumbauten/Images/Fru/fru-e1.pdf
Dat  heb ik nog wel liggen.Der mechanische Umschalter kann problemlos durch den elektronischen
Fahrtrichtungsschalter ersetzt werden.
Die Lokomotive bekommt somit wesentlich bessere Fahreigenschaften und beim
Richtungswechsel gibt es keine "Bocksprünge" mehr.
Vorderseite Rückseite
Kabelfarben und Anschlüsse:
- rot = vom Schleifer
- braun = Massezuführung vom Gehäuse
- blau = Motoranschluss
- grün = Motoranschluss
- schwarz = über eine Drossel zum Bürstenfeld am Motorschild
- grau = Licht vorn
- gelb = Licht hinten
Anleitung ohne
Gewähr!!
FahrtrichtungsUmschalter
Entstördrossel
M
Schleifer
Grt. Jo
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Het is een beetje afhankelijk van de ingebouwde motor.
Als er een in zit met de ronde koperen en koolstofborstel, dan kun je een motorombouwset kopen. Ik denk dat het de 60943 is.
Daarna kun je bijna elke willekeurig decoder inbouwen.

Zitten er twee vierkante koolboorstels in dan kun je al terecht met de 60760-set. Daar zit alles in om de loc digitaal te maken en die rijd dan anallog en onder MM-protcol.

De derde variant is dan ombouwset 60941. Ook hier moet je nog een decoder kopen.

De vierde oplossing is een 6080, 6603 of 60906 decoder inbouwen. Dan hoef je de motor niet verder om te bouwen.

Tenslotte kun je een zg. Hamomagneet van ESU/Tams kopen en zo weer de vrijheid van je decoderkeuze te hebben.
Je maakt dan effectief van de veldspoelmotor en motor met permanent magneet.

John (VT601)
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
 @citaat Dat vroeg Erwin toch niet ? De vraag luidt: door welk relais het huidige omschakelrelais vervangen kan worden.
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Het simpelste is om Jo (stoombr38) van z'n oude meuk af te helpen.

prijsstelling:
Tot voor kort kon je die printjes tweedehands voor een tientje online bij een webshop in Barendrecht kopen.
Nu niet meer.
Wat ze daar wel hebben, is een 2e hands Tams 1e generatie decoder voor allstrom locs voor een tientje
(waarschijnlijk bedoeld voor analoge delta locs). Ik ben even de webshop-link kwijt ....
Dat is alleen een aanrader als stoombr38 duurder is.

Ga je voor analoog Märklin, vraag Jo, of anders Johan Voermans (2e hands Märklin 614860, uit 1986, €19.99), Keuterman-Veldhuis uitverkooplijst 2018 (614860, € 24,47), een willekeurige online Duitser (Märklin 614860 Vorschaltelektronik, € 27,26), (ter referentie Märklin shop zelf in 2014:  614860 € 34,95).

Waar je nix aan hebt (ik hou ze zelf): ik heb zelf 5 Märklin 24680, gekocht voor € 5,- per stuk, van iemand die z'n locs digitaliseerde. Ik geef dat aan als bodemprijsindicatie. En, er zijn dus meerdere catalogusnummers bruikbaar.

Zoekertje
Als je een zoekertje plaatst in de kooprubriek op het forum, geef dan beide catalogusnummers op als gezocht, en vraag iemand die z'n analoge locs naar digitaal verbouwt is, of daar net mee klaar. De meeste mensen kennen de nummers niet, maar herkennen het printje aan het grote Siemens relais (of soms een kleiner, geel, Nais relais).
Dus plaats bij je vraag twee afbeeldingen. Die staan in diverse draadjes in dit forum, van eerdere vragenstellers over dit ding. Herkenning werkt beter dan nummers die niet op een print staan.

In dat geval kun je ook andere printjes verwachten zoals de FRU's van Uhlenbrock (UH55700, nieuw € 37,75). Zeg daar dan geen nee tegen. Die zijn ook goed, 8x zo klein, en duurder dan die van Märklin. Ze hebben een nadeel t.o.v. de Märklin FRU's: de beperkte stroomsterkte. Als je een lange trein een zware helling laat nemen, dan branden ze door.
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Erwin,

Ik hb er nog wel een te geef.

Cees
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Ik he hier nog een verzameling van printjes,relais,veldspoelen,motorschilden enz liggen van motor ombouwen waar ik niks meer mee doe.
Dus heb je nog iets nodig laat het maar weten.
Re: Vervangen van analoge omschakelrelais.
Jongens bedankt om allemaal te reageren.
Ik heb er ondertussen 4 kunnen scoren via stoombr 38.