Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Omgebouwde loc loopt uit de rails

Gestart door AadS zondag 17 februari 2008, 14:14:35

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Omgebouwde loc loopt uit de rails
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb een oude eloc nr. 3030 (Zweedse spoorwegen) uit 1960 omgebouwd naar digitaal en voorzien van een Delta decoder. Ik ben sinds kort weer begonnen met de opbouw van een baan en heb mijn oude M-rail verruild voor C-rail. Deze loc heeft voor mij nostaligische waarde, ik was 9 jaar toen ik hem kreeg. Ik heb de oude lampjes vevangen door leds, deze loc had aan elke kant nog 3 losse lampjes en die gebruiken natuurlijk veel te veel stroom. De loc loopt goed op mijn proefrondje, maar als ik hem om mijn nieuwe, in aanbouw zijnde baan zet loop hij bij wissels vaak uit de rails. Met name bij de driewegwissel gaat het helemaal mis. Andere locs, nieuwe en ook ook omgebouwde (bij. 3106), lopen prima. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor elke reactie.

Groet,

Aad Schrama
Re: Omgebouwde loc loopt uit de rails
Hallo Aad,

Ben zelf nog een beginneling in de Märklin-wereld dus garantie tot aan de linker muisknop :| Maar kijk even goed naar de locatie van de wielen op de assen. Als je met loc bezig bent geweest zou het kunnen dat je per ongeluk een wiel hebt verschoven waardoor de tussenafstand niet meer klopt :idea:

Daarnaast ook gewoon eens op de knietjes naast de baan en dan de loc heeeel langzaam over de wissel laten lopen. Met een beetje mazzel kun je zien wat er precies mis gaat als de loc uit de rails gedrukt wordt. Misschien is de sleper verbogen o.i.d. 8)

Er volgen vast nog reacties van de meer ervaren leden, succes met je probleem i.i.g. ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Omgebouwde loc loopt uit de rails
Hallo,

Ik mag toch wel zeggen dat ik beduidend meer Marklin ervaring dan de schrijver hierboven (dat zegt niets over het waarheidsgehalte van dit statement overigens).

Nu de serieuze reactie;
Ik wil je verwijzen naar dit item http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7620.0

Hierin worden diverse oorzaken en maatregelen aangedragen voor locs die uit de rails lopen.
I.c. liep die van mij ook bij 3wegwissels gierend van de baan.

Succes

Gr
Arjan
Re: Omgebouwde loc loopt uit de rails
Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb de voorloopwielen, de veerspanning vergroot, maar dat helpt niet.
Ik heb een goed gekeken en denk dat het aan de maat van de flenzen ligt. Van de genoemde oude loc zijn deze groter dan van de nieuwere locs. Ik geloof dat ik hier ooit wel eens iets over heb gelezen maar kan mij niet meer herinneren waar en in welke context. Ik heb ontdekt dat ook een aantal oude wagons vergelijkbare problemen hebben bij de wissels. Ook deze zijn al oud (jaren 50) en en blijken, na nameten, grotere flenzen te hebben dan de ander wagons. Vervangen van de wielstellen van de wagons is niet het probleem, met de loc zal het wat meer problemen geven. Ik ga op zoek naar andere wielen, of iemand moet nog een ander briljant idee hebben.

Groet,
Aad
Re: Omgebouwde loc loopt uit de rails
Marklin zegt dat het oude materiaal uit de jaren vijftig niet loopt op c-rails dat is namelijk code 90.

Re: Omgebouwde loc loopt uit de rails
Mijn SEH800 uit 1956 loopt anders perfect op C-rail via de Pantho's 8)
Het bonkt en stampt wel over wissels, maar dat komt ook door het gewicht van bijna 1 kilo !

Mvg Gert
Re: Omgebouwde loc loopt uit de rails
Citaat van: v200marklin op maandag 18 februari 2008, 21:03:51
Mijn SEH800 uit 1956 loopt anders perfect op C-rail via de Pantho's 8)
Het bonkt en stampt wel over wissels, maar dat komt ook door het gewicht van bijna 1 kilo !

Mvg Gert

Hahaha 1 kilo...
Een beetje krakkemikkig brugje  in je baan en hij dondert er zo doorheen... :D :D
Re: Omgebouwde loc loopt uit de rails
Hoe krijg je in godsnaam 1kg in een loc gestouwd?
loden behuizing?

enne, wat is code 90?

Dennis
Re: Omgebouwde loc loopt uit de rails
c- rail heeft een fijner profiel qua code  dan het oudere k en m-rails.

Re: Omgebouwde loc loopt uit de rails
ben weer mee
merci

Dennis
Re: Omgebouwde loc loopt uit de rails
Bedankt voor alle reacties.
Inmiddels contact gehad met Keuterman. Het zijn inderdaad de wielen. De flenzen zijn te hoog voor het railprofiel van de C-rail.

Dus dan toch maar afdraaien. Heb ik weer wat te doen en het houdt me van de straat  :D

Groetjes,

Aad