Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.

Gestart door AlbertJan woensdag 02 september 2020, 07:44:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.
Beste mensen.
Onlangs eens al mijn losse oude en nieuwe wagons uitgezocht en nagekeken.
In het algemeen is de kwaliteit van de oude wagons nog heel goed maar er vallen wel wat zaken op.
Op veel plekken wat (vlieg)roest en sommige transfers barsten of missen een stukje.
En er missen nogal wat veertjes, koppelingen en buffers.
Nu heb ik onderdelen genoeg bij elkaar gespaard in de afgelopen 50 jaar maar vooral de buffers leveren toch wat problemen op.
De nieuwere modellen hebben allemaal kunststof bumpers die redelijk eenvoudig vervangen kunnen worden (zijn ook genoeg te koop) maar de oudere modellen hebben een andere constructie, gaatje in bodemplaat en daar zit dan de buffer ingeklemd.
De zelfbouwmodellen met plastic buffers (achtereinde warm maken en plat drukken) en de "fertig Modelle" met metalen buffers die aan de achterzijde geponst zijn.
Van deze beide types heb ik geen buffers in voorraad en een nummer wordt voor deze buffers op de onderdelenlijsten niet aangegeven (alleen 32000 voor bodemplaat inclusief buffers). 

Wie kan mij helpen aan bestelnummers (of de buffers zelf) om deze oude wagons weer compleet te maken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.
AlbertJan,
Als op de Märklin site geen nummers worden vermeld zijn deze artikelen ook niet meer leverbaar. Je enige optie is dan het internet afzoeken. In Italië is iemand die bij het faillissement van Märklin de hele voorraad onderdelen heeft opgekocht. Misschien dat hij wat heeft, adverteert veel op EBay. Een andere, maar wel dure, mogelijkheid is Weinert. Als je daar niet vindig wordt heb ik misschien nog een andere mogelijkheid. Indien interesse stuur mij een PB.
Re: Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.
Beste Henk.
Hartelijk dank voor je reactie maar ik zoek de "gewone" plastic en metalen buffers om de oude (relatief weinig waardevolle) wagonnetjes weer compleet te maken.
En het verbaasde mij dat deze geen artikelnummer hebben terwijl Märklin aan "bijna" alles een nummer hangt.
Ik stuur je wel even een PB want ik ben toch wel benieuwd naar die andere oplossing.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.
De oa ontbrekende buffer is van een bouwpakket goederenwagen.
(Herkenbaar aan splitpen in koppeling)
Dit soort wagens zijn idd nauwelijks wat waard. Koop je soms voor €3 p.st.
Onderdeelprijs voor bv buffer is ca 0,80.....
Dus gebruik een slechte wagen als pluk-wagen.

Mvg. Marcel
Re: Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.
Hoi Marcel.
Dat klopt en vandaar ook het verschil tussen de buffers.
Bouwpakket met plastic buffers om zelf vast te "smelten" en metalen van de gebouwde met geklonken buffers.
Ik kan alleen geen artikelnummers hiervan vinden en vraag mij af of deze nog ergens los te vinden zijn.
Vaak zie je op Ebay e.d. allerlei aanbiedingen van losse buffers maar deze 2 types ben ik nog niet tegen gekomen.

Ik heb wel een paar leveranciers die dit soort onderdelen los verkopen maar dan betreft het onderdelen van de "sloop" en geen nieuwe of ongebruikte.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.
Citaat van: AlbertJan op woensdag 02 september 2020, 07:44:02
Beste mensen.
Onlangs eens al mijn losse oude en nieuwe wagons uitgezocht en nagekeken.
In het algemeen is de kwaliteit van de oude wagons nog heel goed maar er vallen wel wat zaken op.
Op veel plekken wat (vlieg)roest en sommige transfers barsten of missen een stukje.
En er missen nogal wat veertjes, koppelingen en buffers.
Nu heb ik onderdelen genoeg bij elkaar gespaard in de afgelopen 50 jaar maar vooral de buffers leveren toch wat problemen op.
De nieuwere modellen hebben allemaal kunststof bumpers die redelijk eenvoudig vervangen kunnen worden (zijn ook genoeg te koop) maar de oudere modellen hebben een andere constructie, gaatje in bodemplaat en daar zit dan de buffer ingeklemd.
De zelfbouwmodellen met plastic buffers (achtereinde warm maken en plat drukken) en de "fertig Modelle" met metalen buffers die aan de achterzijde geponst zijn.
Van deze beide types heb ik geen buffers in voorraad en een nummer wordt voor deze buffers op de onderdelenlijsten niet aangegeven (alleen 32000 voor bodemplaat inclusief buffers). 

Wie kan mij helpen aan bestelnummers (of de buffers zelf) om deze oude wagons weer compleet te maken?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Dag, Albert-Jan

Hierbij een overzichtje van de Marklin buffers nummers.

De zg smeltbuffers en de geschroefde versie.
Of deze nog verkrijgbaar zijn, dat  weet ik niet.
De 'geklemde versie daarvan heb ik geen gegevens '.

Met vriendelijke groet,

Koos.




Re: Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.
Hoi Koos.
Hartelijk dank voor je zoekwerk en de foto's! :thumbup:
Blijkbaar heb ik hier overheen gekeken want het nummer 76150 was mij niet opgevallen, helaas zijn deze vrijwel niet te vinden
Voor de personenwagons (76101) met schroefeind, daar heb ik er gelukkig nog een flink aantal van.

Ik maak de wagons die ik wil bewaren compleet met "sloop" wagons en wat ik niet bewaren wil gaat allemaal in de verkoop zodat ik alleen maar complete modellen over heb.
Zo hoop ik uiteindelijk toch nog genoeg ruimte over te houden voor 1 of 2 banen en mijn verzameling! 8o

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Artikelnummers buffers oude wagons lastig te vinden.
Dag Albert-Jan ,

Geen dank,was een kleine moeite omdat ik nm wat Marklin onderdeelboeken heb staan.
En ik vind kennis moet je delen .

Succes ermee

Met vriendelijke groet,

Koos