Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Railbus 39980

Gestart door Anne W woensdag 09 september 2020, 11:54:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railbus 39980
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Railbus 39980
Inmiddels heb ik de bijwagen van deze set open liggen om hem te bemensen en ook te bekijken of ik de massa kan verbeteren, het ene wielcontactje lijkt me een knipperbron en het knippert nogal.

Heeft iemand per ongeluk een schema van de print?

Alvast bedankt, groet, Anne W
Re: Railbus 39980
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Railbus 39980
Vandaag heb ik de printplaten meegenomen naar de club (is open op o.a. donderdag overdag, er komen steeds meer leden opdagen) en ik snap de printopbouw, ik heb hem niet nagetekend maar als ik hem volg dan kan ik de loop van de stroom volgen.

Ook wat geleerd over SMD, er bestaan in SMD weerstanden zonder waarde, worden gebruikt als draadbrugjes, daarom leken er, op het eerste gezicht, zoveel componenten op de twee printen te zitten.

Ik zit nog wel met een vraagje: de printen krijgen spanning van de motorwagen via de stroomvoerende vaste koppeling, ik heb me ooit laten vertellen dat dit een geschakelde spanning is uit de decoder van de motorwagen, wat ik me dan wel afvraag waarom er dan een complete uit 4 diodes bestaande gelijkricht installatie op de print zit?

Ook zit er een condensatortje op de print met een toelaatbare spanning van 50 Volt, een beetje hoog voor een geschakelde spanning vanuit de decoder, ook gaat de spanning via de diverse ledjes naar de railmassa, ook vreemd voor een geschakelde spanning

Groet, Anne W
Re: Railbus 39980
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Railbus 39980
Citaat van: Anne W op donderdag 10 september 2020, 22:28:33
er bestaan in SMD weerstanden zonder waarde, worden gebruikt als draadbrugjes
Die hebben wel een waarde, zijnde 0 ohm  ;)

Citeer
Ik zit nog wel met een vraagje: de printen krijgen spanning van de motorwagen via de stroomvoerende vaste koppeling, ik heb me ooit laten vertellen dat dit een geschakelde spanning is uit de decoder van de motorwagen, wat ik me dan wel afvraag waarom er dan een complete uit 4 diodes bestaande gelijkricht installatie op de print zit?
Die koppeling is eenpolig, de rest mag je zelf verzinnen...
Re: Railbus 39980
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Railbus 39980
Beste John,

Als ik moet "verzinnen" dan geloof ik niet dat die spanning uit de decoder komt........, maar weten is wat anders als verzinnen.......

Groet, Anne W
Re: Railbus 39980
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Railbus 39980
Maar ik je vraag was anders en dat antwoord is te beredeneren O:-D
En om hoe het in de motorwagen zit, daar stond alleen een aanname over (die je nu tegenspreekt), om dat zeker te weten geld inderdaad meten is weten ;)
Re: Railbus 39980
ACTS.zuid
gast

Re: Railbus 39980
Citaat van: Anne W op donderdag 10 september 2020, 22:28:33

........ ik heb me ooit laten vertellen dat.....


Je hebt misschien verkeerde vrienden? ;)

Maar alles wat je weten wilt kun je googlen, helpers als ik doen dat ook. Dus trap je PC even aan, start een zoekslag en je vindt o.a. dit: KLIK.
Maak zo je wilt een account aan bij HGH en je hebt heel veel naslagwerk over allerlei Marklin modelletjes.

Er is ook nog een oude site van HGH en daar vind je dit: KLIK.

Gr, Ben.