Een thema wat al jaren loopt.
De IC Berlin zou sneller gaan rijden in
2020, 2021, 2022 maar nu wordt het (vermoedelijk) 2024!
Nu is het veranderen, reorganiseren van een verbinding niet iets wat op een achternamiddag is geregeld maar dit duurt wel heel lang.
Belangrijks hinderpalen zijn: de locwissel in Bad Bentheim; NS wil Vectrons huren om dit euvel op te lossen.
(aan de andere kant rijden goederentreinen al jaren "borderless", zelfs PKP cargo doet Nederland nu aan!)
Overslaan van de stations Minden en Stendal: Probleem hier bij is dat de Duitse deelstaten vrij veel macht hebben, meer dan hier een provincie heeft. Die willen dit zo maar niet.
Ook in Nederland worden er stations overgeslagen (HIlversum? Apeldoorn?)
En er wordt nog gekeken naar de variant om de trein via Utrecht, Arnhem, Roergebied te laten rijden.
In dat geval zouden Amersfoort en de Twentse regio de IC verbinding naar Berlijn kwijt zijn; dat is dan op te lossen door een goede Regio Express naar Hannover.
Bij DB zou het geen prioriteit hebben...dus misschien moet Mark Rutte er nog een keer bij Angela Merkel voor op de koffie?
Of zouden ze dan wat anders drinken?