Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 30321 met een rookgenerator

Gestart door bastiaang zondag 30 augustus 2020, 23:26:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 30321 met een rookgenerator
Beste allen,

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het bouwen van een rookgenerator in een Marklin 30321 Loc.
Momenteel heb een decoder gekocht, en het leek mij leuk om ook rook in te bouwen bij deze Loc, dus alle tips zijn welkom.
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Als je het echt goed wilt doen zou je een generator modus moeten inbouwen deze hebben ingebouwde ventilators om het wat realistischer te maken.
Weet zo niet of losse modellen in de 3021 passen.
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
De 30321 is een Br 81; een 4-assige stoomloc, meer voor het rangeren.

Mvg. Marcel
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Bastiaan,

Met alle respect, je hebt een decoder gekocht om een lok om te bouwen en hebt je net aangemeld op het forum (voor tips en trucs).
Hierdoor verwacht ik dat je met ombouwen weinig ervaring hebt (kan het mis hebben). Mijn advies: laat die rookgenerator schieten en probeer eerst de decoder (welke?) eens eerst in te bouwen met de verschillende kennisbronnen die hier op het forum te vinden zijn (subcategorie ombouwen Marklin modellen)
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
 @citaat Waarom Chris?

Kijk eens hier Bastiaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=69448.0

Schoorsteen uitboren dus om het passend te krijgen. En even zoeken naar een digitaal rokertje, ik denk de Seuthe 24?

Gr, Ben.
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
 @citaat Chris, ik heb al ervaring met modelspoor en deze loc komt uit mijn startset lang geleden. Nu wilde ik hem al gaan digitaliseren, hiermee zag ik ook gelijk een kans om de functionaliteit uit te breiden. Ik ben zelf niet fan van telerex koppelingen. Teveel herrie en ik moet hierdoor teveel ontstoringsfilters toevoegen. Enfin, ik dacht eigenlijk meteen aan stoom aangezien dit bij zo leuk loc wel grappig kan uitpakken. Toch bedankt voor het waarschuwen, ik snap dat voor een beginner dit wel een klus kan zijn. De decoder die ik wil gebruiken is de 6080 aangezien dit volgens het boekje zou moeten passen.

Ben, bedankt voor de topic het is precies wat ik zoek en wat ziet het er gaaf uit. Ik ben inderdaad gaan kijken aar de Seuthe 24, maar ik ben denk ik hier moeilijk in, ik vind hem te groot  :O Tot nu toe lijkt het erop dat door een rookgenerator mijn originele gloeilamp vervangen moet worden met 0402 LEDs. Maar diep in mijn nostalgisch hart doet dit wel pijn.

Ja ik heb inderdaad gekeken na die ventilatoren en rook onderdelen. Nu ben ik bezig met een huis dat in de brand staat. Hiervoor heb ik 2 mini fans ( ;) ) (20x20mm) een een rookgenerator met ultrasoon en water. Tevens LEDs voor een gaaf een effect (amber en geel) nu nog alles installeren en de microcontroller programmeren en klaar. Ben erg benieuwd naar het resultaat van de mini ventilatoren.
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Ik heb dit toevallig zeer recent zelf gedaan. Het meeste werk is het boren. Het beste is dit denk ik te doen met een kolomboor machine, maar ik kan me voorstellen dat je die niet thuis hebt staan (ik ook niet). Uit de hand is het ook goed te doen maar je moet wel zorgen dat het kapje stevig vast zit met de schoorsteen recht naar boven, zodat je zo recht mogelijk door de kap heen kan boren. Houd er ook rekening mee dat het gat wat er al is (het schoorsteen pijpje) niet al groot genoeg is voor een rookgenerator. Ik ben begonnen met een 1.5 mm boor, vervolgens een 2 mm, dan 2.5 mm en zo verder tot de gewenste opening.

Ik heb zelf gekozen voor een seuthe 21 rookgenerator en deze past er mooi in. Het gloeilampje en de lichtgeleiders heb ik ook verwijderd. Ik heb de loc voorzien van 3mm torenleds. Deze passen precies in de lampgaten van de kap. De lensjes heb ik gemaakt van clear fix. Dat is ook een soor cristal clear.

hier heb ik mijn ombouw werk gepost met wat foto's. Waarschijnlijk maakt dat ook nog het een en ander duidelijk.
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Bastiaan,

Dat is goed om te horen. Veel succes met de ombouw, alleen is de 6080 wel geschikt voor telex EN rook?
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Even een kleine update. Bedankt voor al jullie reacties, maar ik ben toch even langs de modelwinkel gegaan.
Zij vertelden mij dat het misschien wel leuker is om de trein zo origineel mogelijk te houden en dat Delta natuurlijk prima werkt op een digitaal spoor.
Dus in plaats daarvan heb ik een nieuwe loc gekocht :) Een BR01! om precies te zijn 3048.3. Deze is door de vorige eigenaar gedigitaliseerd en voorzien van een rookgenerator en een hoogvermogens motor.
Hier ben ik erg blij mee, zeker aangezien ik nu toch live stoom heb op mijn rails.

Tevens heb ik wel mijn personenwagons een extra gegeve :D. Verlichting in beide wagons en ik ben momenteel bezig met een afsluitsein op de laatste wagon.

Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Bastiaan,

Prachtig mooie aanschaf! De BR01 BR44 is een tijdloze machine die een graag geziene gast op iedere modelbaan is. Hij past in meerdere tijdperken doordat hij ook ingezet kan worden als museumtrein.
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
bastiaan,

smaken verschillen. ik vond het zelf bij mijn 81 wel een toegevoegde waarde, de rookgenerator.
de lichten in je wagons zijn wel erg mooi. De nieuwe locomotief die je op de foto laat zien is overigens geen br01, maar een br44 (goederentrein locomotief). deze zou artikelnummer 3047 moeten hebben.
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Citaat van: marklintim op vrijdag 25 september 2020, 12:52:45
bastiaan,

de lichten in je wagons zijn wel erg mooi. De nieuwe locomotief die je op de foto laat zien is overigens geen br01, maar een br44 (goederentrein locomotief). deze zou artikelnummer 3047 moeten hebben.

Dank je wel Tim, ik ben er ook erg blij mee. @citaat

Inderdaad je hebt gelijk het is een 3047 br44 loc  :), mijn fout  :O

Ik kijk graag naar je Modelbaan getswoud topic, erg interessant altijd :D
Re: Marklin 30321 met een rookgenerator
Citaat van: Buzz_4stroke op dinsdag 01 september 2020, 07:37:58
Bastiaan,

Dat is goed om te horen. Veel succes met de ombouw, alleen is de 6080 wel geschikt voor telex EN rook?
Mooie aanschaf hoor.

Om op je vraag terug te komen.
De 6080 heeft geen extra functie uitgang. De verlichting en rook zou dan altijd aan moeten staan, en de telex via de verlichting.

Het is overigens een behoorlijk verouderde decoder.