Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan onder schuin dak: ontwerp aangevuld

Gestart door zeeland zondag 30 augustus 2020, 21:20:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan onder schuin dak: ontwerp aangevuld
Na enig gepuzzel heb ik onderstaand ontwerp kunnen maken. Handicap is dat ik twee steunen in de kamer heb die noodzakelijk zijn voor de dakconstructie. In paars heb ik niveau 1, oranje niveau 2 en grijs is niveau 3. Elk met 20 cm hoogte verschil. Het is nog niet af en de bereikbaarheid is nog een iets om over na te denken.

Ik heb meerdere TEE treinstellen en die zijn bepalend voor de lengte van de sporen van het hoofdstation. Die TEE treinstellen parkeer ik in het schaduwstation linksonder.

Ik wil veel scenery toevoegen, maar zoek nog wel ruimte voor een klein industriegebied

Ben benieuwd naar ideeën en tips.

Groeten, Frank
Re: Baan onder schuin dak
Het station vind ik mooi qua ligging en sporenplan. Het grote locomotievendepot is misschien wat overgedimensioneerd voor dit station en het is allemaal nogal ruim opgezet alsof de grondprijs niet meetelde bij de planning. De bochten naar de draaischijf kunnen er volgens mij uit. Hij kan recht aan de behandelsporen die daardoor nog iets meer benut kunnen worden.

Verder snap ik alle slingers richting de schaduwstations niet zo. Ik heb het idee dat sommige treinen ondergronds 'uren' kunnen rijden voordat ze tevoorschijn komen uit een richting die jij wilt. Ik denk dat de organisatie van de verborgen opstelsporen en de keerlussen wat gestroomlijnder kan.
Er is veel ruimte maar ook uit een oogpunt van bereikbaarheid is het zinvol de tafel niet groter te maken dan noodzakelijk. Het is wellicht niet eens een geweldige klus om het wat compacter te maken. Maar het zal nog wat denkwerk en gepuzzel vergen. Was het niet Erasmus die zijn excuus maakte voor een lange brief, omdat hem de tijd ontbrak een kortere te schrijven?

Groet,

Peter
Re: Baan onder schuin dak
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan onder schuin dak
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 30 augustus 2020, 23:02:12
Was het niet Erasmus die zijn excuus maakte voor een lange brief, omdat hem de tijd ontbrak een kortere te schrijven?
Als het Einstein was, had ik je zó geloofd. Zo compact te schrijven lukt alleen in formules.

Maar 7-9 evenwijdige sporen (schaduwstation, opstelsporen) onder de tafel met 20 cm ruimte tussen niveaus, grenst voor mij aan problemen zoeken. Wat als op het achterste spoor er eentje ontspoort? Aparte handschakelaar (voor het volledig afschakelen van dat ene spoor) per spoor voor noodgevallen? Dan kan je de rest ervoor wegrijden voordat je in kunt grijpen.

Niveau 1(paars) ligt laag boven de grond, op +40 cm of +60 cm ?
Re: Baan onder schuin dak
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baan onder schuin dak
Paar dingen:
- Je legt een driewegwissel in een hoofdroute... Dat is vragen om problemen. Wij hebben met Tischbahning de regel dat driewegwissels altijd zo moeten worden gelegd, dat ze ontweken kunnen worden.
- Je legt een engelsman in de hoofdbaan uit het zicht... Zou ik een normale set overloopwissels voor plaatsen.
- Ik vraag mij überhaupt af wat de meerwaarde van die 5 stukjes enkelspoor is, terwijl je rechtdoor dubbelspoor blijft volgen om vervolgens enkelsporig de helix in te gaan. Zou m.i. andersom moeten zijn. Hier kan je, theoretisch, een lock-in creëren.

Met betrekking tot je dakspanten:
- Ik verwacht dat je links door een balk zult moeten. Die loopt namelijk gewoon door en gaat daar dus je TEE sporen tegen komen. Die balk wil je niet doorboren, daar ligt je dak op.
- Je depot/industrie is slecht bereikbaar. Pas na het stuk enkelspoor kan de trein weer op zijn regelspoor rijden.
- Ik vind dat je in het zicht vrij veel ruimte houdt tussen je sporen. Bestudeer de geometrie beter, dat kan slanker. En anders flexrail toepassen.
- Een slecht bruikbaar stuk met 7 kopsporen daaronder gepropt... Dat is vragen om problemen.
- Ik verwacht in de dakspant rechts een staander... Precies op het punt waar jij met je dubbelsporige stuk doorheen wilt.
- Die platen op je balken, net als waarschijnlijk ook de knieschotjes onderin, maken deel uit van de draagconstructie van je dak. Een klein gaatje erin zal geen schade opleveren, maar deze platen moeten blijven zitten, die zorgen voor het verband in je dak.

Verder lijk je de kunst van het less is more momenteel nog wel redelijk te snappen.
Re: Baan onder schuin dak
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Baan onder schuin dak
Frank,
Ook een paar overdenkingen;
Een stoomlocomotief depot bestaat uit een paar elementen; een slakkenkuil, een rem zand voorziening, een vlampijp reiniging, een water voorziening en kolen voorziening. dit heeft wat stukjes spoor nodig. bij jou staat de lok kolen te laden en ook op een wissel. De bunker vullen met kolen uit goederenwagons?
Het geheel is zo te beoordelen een beetje krap opgezet.
Met zo'n locomotief depot moet er ook gewisseld worden met locomotieven, dat zie ik niet handig gedaan kunnen worden anders dan dat de volledige treinenloop stilstaat dit i.v.m de omloopbewegingen van de wisselende locomotieven.

zelf hanteer ik minimaal 30 cm tussen de niveaus, dus 90--60--30 cm van de grond gerekend. het werken met kop sporen in het schaduw station kan alleen met treinstellen, geeft dus beperkingen.

Cees
Re: Baan onder schuin dak
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan onder schuin dak
Allen bedankt voor de tips. Ik ben er mee aan de slag. Het kan even duren voordat ik een update plaats.

Groeten,

Frank
Re: Baan onder schuin dak
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan onder schuin dak
Ik zou gaan voor een helix (spiraal) met een iets grotere radius, en dus een lager hellingspercentage.
Of die 1-sporig, 2-sporig of 4-sporig moet zijn, laat ik in het midden. Voor alle drie de keuzen valt wat te zeggen.
Re: Baan onder schuin dak: vraag over klimspiraal
Als ik met C-rail R3 en R4 bochten werk, is dan de tussenruimte tussen de rails in de spiraal voldoende? Het lijkt zo klein.
Re: Baan onder schuin dak
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan onder schuin dak
De hard-afstand zou 64mm. Moeten zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan onder schuin dak
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baan onder schuin dak
Citaat van: zeeland op zaterdag 12 september 2020, 21:24:16
Als ik met C-rail R3 en R4 bochten werk, is dan de tussenruimte tussen de rails in de spiraal voldoende? Het lijkt zo klein.
Het is inderdaad krapper dan R2-R3, dat is 77,5 mm hart op hart. Maar R3-R4 is dusdanig flauw, dat je daar met lange wagons (303mm) probleemloos elkaar kan passeren.
Re: Baan onder schuin dak: tweede schets
Ik heb een tweede schets gemaakt die voor mij gevoel ook beter past bij de ruimte die ik heb.

Ik kan links door het schot heen. Daar is bij de verbouwing door de aannemer rekening mee gehouden. :D C-Rail gebruik ik voor het niet zichtbare gedeelte en K-rail voor alles wat zichtbaar is.

De ruimte rechts moet ik nog verder uitwerken, maar hier ben ik nog niet aan toe. Eerst dit maar eens optuigen.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Frank
Re: Baan onder schuin dak
Frank, het maakt al een gestroomlijndere indruk dan de eerste versie. Ik zie nog niet helemaal hoe de treinenloop zal zijn, maar dat komt wel goed, denk ik. Kwestie van goed laten aansluiten op het schaduwstation en de keermogelijkheden goed benutten.
Het grote locdepot sluit echter niet makkelijk aan op het station. Aan en af koppelende locs moeten een paar keer heen en weer, deels over de hoofdsporen, voordat ze zijn waar ze wezen moeten. Dat zou wat minder moeite moeten kosten, zeker bij een depot van deze omvang.

Groet,

Peter
Re: Baan onder schuin dak
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Baan onder schuin dak
 @citaat @citaat

Wanneer alleen de twee achterste sporen (verst van het stationsgebouw verwijderd) voor lokwissel worden gebruikt valt dat best mee. Alleen is naar mijn smaak de aansluiting van het traject naar het lokdepot niet optimaal. Ook het verloop van dit traject zou ik licht wijzigen, Vloeiender maken en die "bobbel" naar de rolbrug er uit halen.
Re: Baan onder schuin dak
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan onder schuin dak
Het Bw (de gele sporen) vind ik er best goed uitzien. Wel zou ik de aansluiting op het blauwe spoor ruimer maken: een slanke wissel in plaats van de 2263 en bochten 2251 of 2241 in plaats van bochten 2231 naar Bw en rolbrug. Staat wat mooier, vind ik, en je hebt er de ruimte voor. Ik heb hieronder een alternatief geschetst, waarbij ik ook meteen maar een Engelse wissel heb gebruikt voor de verbinding met het station. Dat levert alvast 18 cm extra opstelruimte op voor het achterste stationsspoor.
Bij het hoofdstation (blauw) zou ik het stationsgebouw liever aan de andere kant zetten, dan heb je beter zicht op de stationssporen. En ik vraag me af of de wisselstraat aan de linkerkant van het station niet nog wat verder naar links zou kunnen want zoals het nu is, vind ik de stationsporen relatief kort. Om die reden heb ik die wisselstraat 18 cm naar links verplaatst, dat levert alle stationssporen 18 cm extra opstelruimte op.

Dit zijn echter details, die vallen in het niet bij een groot probleem bij de schaduwstations: een groot deel daarvan is heel slecht bereikbaar. Het ernstigst is misschien wel de situatie linksachter, waar de oranje sporen van het bovenste schaduwstation onder het schuine dak liggen dat daar tussen de 60 en 100 cm hoog is en daaronder liggen ook nog eens de grijze sporen van het onderste schaduwstation. En dat allemaal onder de blauwe driekwartcirkel, waarvan de linkerkant onder het schuine dak moet passsen waar dat maar 90 cm hoog is. En alsof dat nog niet genoeg is,  zit ook de dakspant nog eens danig in de weg. Ik denk dat dit praktisch onwerkbaar is.
Dan is er nog de klimspiraal rechtsachter. Het is zaak om toegang te hebben tot de sporen van een spiraal, voor het geval er iets mis gaat. In de hoek rechtsachter zal die toegang van onderen of van boven moeten zijn. Het baanontwerp is op dat punt nog niet compleet, maar ik zie daar nog geen eenvoudige oplossing.
Re: Baan onder schuin dak
Of de verplaatsing van het stationsgebouw nu zo logisch is in het voorstel van Rob, betwijfel ik. Hij heeft gelijk dat het zicht op de sporen beter is.
Maar nu loopt het gele spoor naar het locdepot over je publiekstoegang van het station. Dat spoor moet ook nog fors klimmen om bij het depot te komen. Het station ligt nu onbereikbaar ingeklemd.
Bovendien blijf ik het enorme depot op zich mooi vinden, maar de aansluiting op het station niet goed. Als je locwissels beperkt tot het bovenste spoor van het station, dan kan het, maar logisch is het niet. Een depot als dit kan in hoog tempo veel machines behandelen en dan zou het hoogstens voor een of twee spoortjes een functie hebben, voor zowel stoom als E-locs en diesels?
Plaatsing van de aansluiting elders verdient nog steeds de voorkeur, zelfs een andere plek aan de hoofdbaan is goed. Dit depot kan makkelijk twee stations bedienen.

Groet,

Peter
Re: Baan onder schuin dak
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan onder schuin dak
Ik ben het er mee eens dat de aansluiting van depot op het station niet zo mooi is. Met simpele maatregelen zie ik slechts beperkte mogelijkheden om dat te verbeteren, dat vergt een grotere aanpassing van het ontwerp. Aangezien ik echter de bereikbaarheid van de schaduwstations als veel groter probleem zie, heb ik geen moeite gedaan om de zichtbare baan verder te verbeteren.

Omwille van de bereikbaarheid denk ik dat hetzij de bovenbaan dan wel de schaduwstations op de schop moeten, en waarschijnlijk zelfs beide. Dat komt door de vorm van de ruimte, de spanten en bovenal het schuine dak links en rechts. Ik denk dat er een keuze gemaakt moet worden voor de sporen van de schaduwstation(s): óf helemaal geen gebruik maken van de ruimte waar het dak lager is dan zo'n 90 cm, óf de sporen helemaal op de grond leggen en over de sporen heen kruipen als er helemaal achterin een probleem is. Dat laatste kan niet als er twee schaduwstations boven elkaar liggen. En het zal nog een uitdaging zijn om een klimspiraal te maken waarvan de bereikbaarheid voldoende is. Misschien iets voor een klimspiraal met een uitneembaar segment? Hoe dat het beste kan, weet ik niet, maar ik heb eens gelezen dat Peter de geluidsman zoiets heeft gedaan. (zie hier).
Re: Baan onder schuin dak
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan onder schuin dak
Volgens mij gaat de linker kant niet lukken binnen 3%. Of de blauwe cirkel links moet naar beneden gaan ipv naar boven. Verder is de bereikbaarheid van de gehele baan (niet alleen de schaduwstations) een aandachtspunt, zeker onder dakspanten door en met je rug tegen een schuin dak.......

Maar daar zitten we 'allemaal'  mee. Eigenlijk willen we veel meer dan bereikbaar is. Door langs de wanden te gaan heb je de grootste lengte, maar is de plaat vaak te breed (doe het zelf ook , helaas  >:-D).

gr. gertjan
Re: Baan onder schuin dak
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan onder schuin dak
@iedereen bedankt voor de reacties, tips en vragen.

@Rob:  Dank voor de aanvulling voor het soepeler bereiken van het bahnwerk.

Ja de bereikbaarheid van de schaduwstations blijft een aandachtspunt en zoals Rob opmerkt is een eenvoudige oplossing niet zomaar voorhanden. De oplossing om de schaduwstations op de grond te plaatsen is een interessante. Die zou ik dan eventueel kunnen overkappen met een verwijderbare constructie zodat de bereikbaarheid van de rest van de baan toeneemt.

De blauwe cirkel station uit gaat inderdaad omlaag.

Van het weekend maar weer eens mee aan de slag. Volgens mij wordt het echt modelspoorweer 😊
Re: Baan onder schuin dak
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan onder schuin dak
Op zich ben ik nu tevreden met de linkerkant van de baan. Bij de rechter kant vraag ik me af of ik station uit een bocht omhoog of omlaag maak om rechts uit te komen. Dat is nog wel een hoofdbrekertje op zich.

Ik wil nog een station van een buurtspoorlijn, industriegebied en dan ook nog een doorgaand hoofdspoor. Dat wil ik via een uitneembare brug weer naar links laten aansluiten.

Tot zo ver weer. Ideeen zijn welkom. :thumbup:
Re: Baan onder schuin dak: ontwerp aangevuld
Nou veel gepuzzel en denksport heb ik het ontwerp aangevuld. Ik kies nu voor een uitneembaar deel. De voorbeelden die ik daarvan heb gezien zijn voornamelijk een wegklapbaar of uitneembaar deel. Is er iemand of ooit geweest die een wegrijdbaar deel heeft gemaakt of gezien? Zoiets als dat je een deur opent en sluit?

Dat lijkt mij praktisch, maar ben benieuwd naar ervaringen.

Met vriendelijke groeten uit het mooie Zeeuwse land.

Frank