Citaat van: Kappa op dinsdag 01 september 2020, 19:36:31
Citaat van: BlueTrain op zondag 30 augustus 2020, 17:47:08
Tante M* heeft dit jaar weer 's een oude mal van stal gehaald en brengt de groene SNCF-loc BB9200 uit de jaren zestig opnieuw uit, mét ondoorzichtige raampjes, in dezelfde verpakking als toentertijd en met dezelfde metalen/blikken rijtuigen als destijds, maar binnenin wel met de technologie van nu. Kennelijk ziet men brood in "nostalgie", gezien de techniek binnenin vast niet bedoeld om in de vitrine te zetten.
Ondanks dat het een heruitgave is, is die SNCF BB9200 een nieuwe geprocudeerde loc, gefabriceerd volgens 2020 technologie en maatstaven/toleranties etc.
Forget it! Het is de "oude" loc uit de jaren zestig met drie wijzigingen:
1) HLA-motor erin (de zgn. 5*-motor, door jou ook wel omschreven als "koffiemolen")
2) mfx-decoder erin: functies: lastregeling, "Direktsteuerung" en "Spitzensignal"
3) bi-pinnetje erin i.p.v. het oude bajonet-lampje.
Dat is wat "we" doen als "we" een oude, analoge Märklin-loc verwerven op eBay of Catawiki of op een andere manier. Märklin neemt ons het werk uit handen à raison van €240,- (Conrad gaat daar nog 's €5 boven zitten, zag ik in de vlugte). Oké, de wielen zijn nieuw en de tandraderen niet versleten en het zinkgietwerk is "vers"
.
Maar dat was het wel zo'n beetje...
Citeer
Dat kun je eigenlijk niet vergelijken met een 60 jaar oude 3013.
Maar het is geen kritiek hoor, ik pols alleen maar naar je motieven.
Ik dacht, dat het je om het uiterlijk te doen was, maar kennelijk gaat het je vooral om de rij-eigenschappen.
Mij gaat het meer op het uiterlijk. Goed, de BB 9200 zal wat mooier rijden dan haar counterpart uit de jaren '60, maar mij hoor je niet klagen over de rij-eigenschappen van de 1100/3013. Vergeet niet, dat veel 1100's mogelijk tientallen jaren in een doos (mag ik hopen) ergens in een kast gelegen hebben en daarom nauwelijks aan slijtage onderhevig zijn geweest. Maar ik ben dan ook (nog) niet gewend aan de " fine-getunede" locs van tegenwoordig. Dus wie weet...
Ik kan niet in het hoofd van Tante M* kijken: dus het blijft speculeren over haar motieven om die oude mal weer uit de kast te trekken. Is er een trend naar "nostalgie" bespeurbaar? Mogelijk, in ieder geval lijkt Tante M* daarop te anticiperen door de heruitgave ook in de verpakking van "damals" weer op de markt te brengen (overigens naar mijn bescheiden mening de mooiste verpakking die Märklin ooit gehad heeft, ondanks het piepschuim).
Mogelijk is er een grote vraag naar deze locomotief op de Franse markt en probeert Tante M* daar zo in te voorzien.
Mogelijk betreft het hier ook een proefballonetje: Tante M* ziet natuurlijk ook, dat wekelijks honderden locomotieven via veilingen verhandeld worden en ziet dat geld liever haar richting uit komen. Het rode zusje van deze BB 9200 ("Le Capitole", 3059) staat bij Voermans voor €650,- te koop (nieuw), zijzelf (3038) is maximaal (in gebruikte staat) 299,- waard volgens
moba-preise.com.
Goh, Tante M* zit daar net onder...
Zou ik deze loc aanschaffen? Nee, zelfs als ik een Fransman was, wat ik niet ben. Want laten we wel wezen, "treintjes" waren in de jaren zestig kinderspeelgoed, waar de "papa's" ook graag mee reden onder het mom van "helpen", tegenwoordig zijn het de "papa's" en "opa's" die er mee rijden en mag "(klein-)kindlief" toekijken (want volgens EU-regels moet voorkomen worden, dat ook maar enigszins de mogelijkheid bestaat, dat kinderen in aanraking komen met 230 Volt), en volwassenen stellen andere eisen aan modelgetrouwheid.
Deze loc is "speelgoed"...
Zou ik mijn 1100 nog op de baan inzetten? Nee, maar dat heeft een andere reden: als die baan er ooit nog komt, wordt het een Duitse baan. En ik wil mijn model-afbeelding van de werkelijkheid geen geweld aandoen. Zij past dus niet. Maar zoals gezegd, ik ben niet ongevoelig voor "nostalgie"...
Overigens: deze heruitgave is af fabriek uitverkocht...
Mvg, Willem.