Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin 3013 digitaal maken

Gestart door Sjel zaterdag 29 augustus 2020, 11:14:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2020

offline
Märklin 3013 digitaal maken
Ik wil een Märklin 3013 NS 1101 digitaal maken, maar wordt gewaarschuwd voor de slechte rij-eigenschappen na ombouw. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke decoder is het beste? Nog andere aanpassingen?
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat Graag meer info; Laat je de bestaande motor zitten?
Ga je er geen 5 polige gelijkstroom motor van maken?
Welke decoder wil je gebruiken?


rob B)
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Ben geen echte techneut, maar Ik wil graag weten wat het beste is, moet wel wisselstroom blijven. Als het beste is een nieuwe moter in te zetten, ga ik dit gewoon (laten) doen. Maar alvast bedankt voor je snelle reactie en je interesse in mijn probleem.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Ik volg dit graag omdat ik ook een 3013 wil kopen.


Citaat van: Robbie50! op zaterdag 29 augustus 2020, 11:37:03
@citaat Graag meer info; Laat je de bestaande motor zitten?
Ga je er geen 5 polige gelijkstroom motor van maken?
Welke decoder wil je gebruiken?

Kun je dan een wisselstroommotor achter een decoder laten zitten? Neem aan dat tegenwoordig een multiprotocoldecoder de norm is?
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Wellicht helpt ook de explosietekening.  M.i. is het chassis van de 3013 identiek aan dat van de 3011: zie bijlagen.
Als ik mij niet vergis heeft de 3013 (3011) een LFCM.  Ombouw naar hoogvermogen met 5-polig anker kan met 60944 set, of met origineel anker en ESU magneet.
Welke decoder is de "beste"...?!  Met of zonder geluid?  MM en/of mfx/M4 en/of DCC?  Maak je keuze...

Willy
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Citaat van: Golfer op zaterdag 29 augustus 2020, 12:14:20

Kun je dan een wisselstroommotor achter een decoder laten zitten?


Jazeker. Marklin heeft een speciale decoder voor de oude motor: 60906. Niks geen motor ombouw nodig.

Gr, Ben.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat Precies!

rob
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Gewoon uit nieuwsgierigheid (en omdat ik zelf ook nog een analoge 3013 heb), met een 5* ombouwset zou je toch betere rijeigenschappen verwachten als met een 60906 decoder en originele motor? Of mis ik iets?
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Hallo,

ik heb mijn aloude 3013 omgebouwd met Locpilot 4 en 60944 hoogvermogenset, voor degene die van orgineel houden, de motor en omschakelrelais zitten in de doos, rijeigenschappen na ombouw zijn uitstekend, ik heb wel uit nostalgie de verlichting laten zitten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Märklin 3013 digitaal maken
wat voor zin heeft die marklin decoder als je ombouwt :  Het klassieke, ongeregelde rijgedrag bij verschillende belastingen blijft bij de met deze decoder omgebouwde "old- en youngtimers" behouden.Kost je 45 euro en hij blijft slecht rijden.Gewoon esu magneet en lopi erin.Kost je evenveel en hij rijd perfect en lastgeregeld maw zelfde snelheid bergop of bergaf.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
In het land waar deze lok rijdt zijn geen bergen.......
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat
Nog nooit gehoord van de dutch mountains?  :P

Even zonder dollen, ik ben nooit fan geweest van delta decoders, is de 60906 dan zoveel beter?
En daarbij een motor ombouwen vind ik zelf totaal geen probleem.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat Motor ombouwen naar gelijkstroom is altijd beter: motorregeling. De vraag is of je het verschil gaat merken bij zo'n oude lok met wellicht een hoge tolerantie en speling op tandwielen/aandrijving etc.. En de nostalgie beleving is weg, en daar gaat het toch om bij dat oude spul? Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n 3013 koopt omdat het super rijdt en erg op het origineel lijkt.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 29 augustus 2020, 19:50:12
@citaat
Nog nooit gehoord van de dutch mountains?  :P
Da's toch een Haagse groep? Dat mag je van een Rotjeknorrer niet verwachten ....
https://www.youtube.com/watch?v=-o86s10YyBo

Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 29 augustus 2020, 20:05:39
Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n 3013 koopt omdat het super rijdt en erg op het origineel lijkt.
Ik kocht 'm toen ik 7 was (ik was zo'n zielig jochie met een lui ook, toen net ontdekt, en als troost ...).  :-(
Hij rijdt super (snel), en leek toen nog super op het origineel (met een lui oog, nu niet meer natuurlijk).  :D
De mijne is inmiddels zo zwaar bespeeld dat niemand 'm zou willen hebben. Wat wil je, wat zo snel rijdt, vliegt er in iedere Märklin R1-boog uit. Gelukkig is hij nooit de alu-ladder af gestuiterd. 8)
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 29 augustus 2020, 19:50:12
ik ben nooit fan geweest van delta decoders, is de 60906 dan zoveel beter?
Nee, want de 60906 is gewoon een delta decoder met mogelijkheid om 80 adressen in te stellen en twee extra functies.
Het rijgedrag blijft ongeregeld, maar dat is blijkbaar ook de opzet van de deze decoder.
Maar wil je zo'n oudje dan nog gaan inzetten op je baan?
Zulke modellen zijn, naar mijn bescheiden mening, eerder verzamelobjecten voor in de vitrine. ;)
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Citaat van: Kappa op zondag 30 augustus 2020, 15:02:16

Nee, want de 60906 is gewoon een delta decoder met mogelijkheid om 80 adressen in te stellen en twee extra functies.


Dat is niet zo, zie de handleiding.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat Staat toch op Blz 31
CiteerDe 60906 decoder heeft geen mtorregeling.
(Spelfouten meegenomen). ;)
Dat is bij een Deltedecoder ook het geval.
En ja, de 60906 heeft massasimulatie, is multiprotocol en kan worden ingesteld met CV's en delta heeft geen van dat.
Maar het ging mij om de motorsturing, die ongeregeld is.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Citaat van: Kappa op zondag 30 augustus 2020, 15:02:16
Maar wil je zo'n oudje dan nog gaan inzetten op je baan?
Zulke modellen zijn, naar mijn bescheiden mening, eerder verzamelobjecten voor in de vitrine. ;)
Tante M* heeft dit jaar weer 's een oude mal van stal gehaald en brengt de groene SNCF-loc BB9200 uit de jaren zestig opnieuw uit, mét ondoorzichtige raampjes, in dezelfde verpakking als toentertijd en met dezelfde metalen/blikken rijtuigen als destijds, maar binnenin wel met de technologie van nu. Kennelijk ziet men brood in "nostalgie", gezien de techniek binnenin vast niet bedoeld om in de vitrine te zetten.
De oude 1100 imponeert vooral door z'n gewicht en z'n trekkracht: met enige weemoed kan ik terugdenken aan hoe zij vroeger door mijn wisselstraten denderde/donderde :D
Ik kan mij dus heel goed vinden in de beweegredenen van de OP.

Mvg, Willem.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Citaat van: BlueTrain op zondag 30 augustus 2020, 17:47:08
De oude 1100 imponeert vooral door z'n gewicht en z'n trekkracht: met enige weemoed kan ik terugdenken aan hoe zij vroeger door mijn wisselstraten denderde/donderde :D
Ik herinner me de echte (grootspoor) 1100 nog. Dat ding steigerde en slingerde (op en neer en heen en weer) over de rails als een dronkenman. Wat een trekkracht!
Ik had een keertje (werkte toen nog op de WL) de voorste wagon, en de machinist moest tijd inhalen van een vertraging in Duitsland. Van Arnhem naar Utrecht reed de trein op topsnelheid. Ik keek door de deurtjes van de overloop naar de 1100 voor mij, en dacht bij mezelf: word je zo niet zeeziek op de bok?
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Citaat van: BlueTrain op zondag 30 augustus 2020, 17:47:08
Tante M* heeft dit jaar weer 's een oude mal van stal gehaald en brengt de groene SNCF-loc BB9200 uit de jaren zestig opnieuw uit, mét ondoorzichtige raampjes, in dezelfde verpakking als toentertijd en met dezelfde metalen/blikken rijtuigen als destijds, maar binnenin wel met de technologie van nu. Kennelijk ziet men brood in "nostalgie", gezien de techniek binnenin vast niet bedoeld om in de vitrine te zetten.
Ondanks dat het een heruitgave is, is die SNCF BB9200 een nieuwe geprocudeerde loc, gefabriceerd volgens 2020 technologie en maatstaven/toleranties etc.
Dat kun je eigenlijk niet vergelijken met een 60 jaar oude 3013.
Maar het is geen kritiek hoor, ik pols alleen maar naar je motieven. ;)
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Hallo

Hamo magneet en een mld/3 erin. Rijeigenschappen zijn dan bijna net zo goed als van een 5 polig hla setje.

Die nieuwe ongeregelde marklindecoder snel vergeten, is gewoon niet meer van deze tijd.

Bart
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 01 september 2020, 23:39:24

Die nieuwe ongeregelde marklindecoder snel vergeten, is gewoon niet meer van deze tijd.


Onzin, niks mis mee. Heb je al eens een exemplaar ergens ingebouwd?

Gr, Ben.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Citaat van: Kappa op dinsdag 01 september 2020, 19:36:31
Citaat van: BlueTrain op zondag 30 augustus 2020, 17:47:08
Tante M* heeft dit jaar weer 's een oude mal van stal gehaald en brengt de groene SNCF-loc BB9200 uit de jaren zestig opnieuw uit, mét ondoorzichtige raampjes, in dezelfde verpakking als toentertijd en met dezelfde metalen/blikken rijtuigen als destijds, maar binnenin wel met de technologie van nu. Kennelijk ziet men brood in "nostalgie", gezien de techniek binnenin vast niet bedoeld om in de vitrine te zetten.

Ondanks dat het een heruitgave is, is die SNCF BB9200 een nieuwe geprocudeerde loc, gefabriceerd volgens 2020 technologie en maatstaven/toleranties etc.

Forget it! Het is de "oude" loc uit de jaren zestig met drie wijzigingen:
1) HLA-motor erin (de zgn. 5*-motor, door jou ook wel omschreven als "koffiemolen")
2) mfx-decoder erin: functies: lastregeling, "Direktsteuerung" en "Spitzensignal"
3) bi-pinnetje erin i.p.v. het oude bajonet-lampje.

Dat is wat "we" doen als "we" een oude, analoge Märklin-loc verwerven op eBay of Catawiki of op een andere manier. Märklin neemt ons het werk uit handen à raison van €240,- (Conrad gaat daar nog 's €5 boven zitten, zag ik in de vlugte). Oké, de wielen zijn nieuw en de tandraderen niet versleten en het zinkgietwerk is "vers" :D .
Maar dat was het wel zo'n beetje...

Citeer
Dat kun je eigenlijk niet vergelijken met een 60 jaar oude 3013.
Maar het is geen kritiek hoor, ik pols alleen maar naar je motieven. ;)

Ik dacht, dat het je om het uiterlijk te doen was, maar kennelijk gaat het je vooral om de rij-eigenschappen.
Mij gaat het meer op het uiterlijk. Goed, de BB 9200 zal wat mooier rijden dan haar counterpart uit de jaren '60, maar mij hoor je niet klagen over de rij-eigenschappen van de 1100/3013. Vergeet niet, dat veel 1100's mogelijk tientallen jaren in een doos (mag ik hopen) ergens in een kast gelegen hebben en daarom nauwelijks aan slijtage onderhevig zijn geweest. Maar ik ben dan ook (nog) niet gewend aan de " fine-getunede" locs van tegenwoordig. Dus wie weet...

Ik kan niet in het hoofd van Tante M* kijken: dus het blijft speculeren over haar motieven om die oude mal weer uit de kast te trekken. Is er een trend naar "nostalgie" bespeurbaar? Mogelijk, in ieder geval lijkt Tante M* daarop te anticiperen door de heruitgave ook in de verpakking van "damals" weer op de markt te brengen (overigens naar mijn bescheiden mening de mooiste verpakking die Märklin ooit gehad heeft, ondanks het piepschuim).
Mogelijk is er een grote vraag naar deze locomotief op de Franse markt en probeert Tante M* daar zo in te voorzien.
Mogelijk betreft het hier ook een proefballonetje: Tante M* ziet natuurlijk ook, dat wekelijks honderden locomotieven via veilingen verhandeld worden en ziet dat geld liever haar richting uit komen. Het rode zusje van deze BB 9200 ("Le Capitole", 3059) staat bij Voermans voor €650,- te koop (nieuw), zijzelf (3038) is maximaal (in gebruikte staat) 299,- waard volgens moba-preise.com.
Goh, Tante M* zit daar net onder...

Zou ik deze loc aanschaffen? Nee, zelfs als ik een Fransman was, wat ik niet ben. Want laten we wel wezen, "treintjes" waren in de jaren zestig kinderspeelgoed, waar de "papa's" ook graag mee reden onder het mom van "helpen", tegenwoordig zijn het de "papa's" en "opa's" die er mee rijden en mag "(klein-)kindlief" toekijken (want volgens EU-regels moet voorkomen worden, dat ook maar enigszins de mogelijkheid bestaat, dat kinderen in aanraking komen met 230 Volt), en volwassenen stellen andere eisen aan modelgetrouwheid.
Deze loc is "speelgoed"...

Zou ik mijn 1100 nog op de baan inzetten? Nee, maar dat heeft een andere reden: als die baan er ooit nog komt, wordt het een Duitse baan. En ik wil mijn model-afbeelding van de werkelijkheid geen geweld aandoen. Zij past dus niet. Maar zoals gezegd, ik ben niet ongevoelig voor "nostalgie"...

Overigens: deze heruitgave is af fabriek uitverkocht...

Mvg, Willem.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat
En ondertussen heb ik de 1100 (3013) recent aangeschaft, heb ook de bijpassende blikken rijtuigen gewoon omdat ik ze mooi vindt. Totaal niet natuurgetrouw zogezegd maar gewoon leuk. Gaan ze rijden op mijn baan? Hooguit om de benen te strekken.
Ook ik rijd Duits.
Maar ik houd van de robuuste uitstraling van deze modellen, ik heb twee P8-en uit de jaren 70 en die rijden wel regelmatig rond.
Zal wel jeugdsentiment zijn  ;)
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat Ook ik houd meer van de metalen/blikken rijtuigen dan van de meer modelgetrouwe plastic rijtuigen, het klinkt gewoon beter als ze rijden. Bovendien, mocht er 's een "ongelukje" gebeuren, wat je uiteraard probeert te vermijden, dan zit er een krasje op de lak of een klein deukje, geen barst en dat ziet er heel "realistisch" uit ;-).  Om dezelfde reden houd ik ook meer van "full-metal" locomotieven, zoals de 1100, je hoort tenminste: daar rijdt wat. Robuustheid inderdaad. Gelukkig kan er tegenwoordig meer qua detaillering dan vroeger door ontwikkelingen in de werktuigbouw...

Mvg, Willem.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Iemand al een 3013 van een decoder voorzien?

Wimdouwe misschien?

Citaat van: Wimdouwe op dinsdag 18 augustus 2020, 19:00:29
En reeds is er weer een bestelling de deur uit.
Twee decoders en twee ombouwsetjes waarvan één voor de grote schijfcollector motor. Waar zou die nu inkomen?
Wordt vervolgd.....

Hoe rijdt het?
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat
Nee nog niet. Ik ben door m'n decoders heen  ;)
Als het zover is laat ik het weten.

Edit:
Decoder is binnen, de soldeerbout staat al aan.
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat En wat is het resultaat na 2 uurtjes ?  ;)
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat Kopje koffie, lekker.......doe er nog maar een......"koekje erbij?" :D
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Is er al witte rook?
Re: Märklin 3013 digitaal maken
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Märklin 3013 digitaal maken
 @citaat
Jazeker, zie -klik-