Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Schõnblickerland: Schönblick 3.0

Gestart door maarten santegoets vrijdag 28 augustus 2020, 17:11:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Hoi allemaal, zoals jullie wellicht weten ben ik dit moment bezig met de afbraak van Schönblick 2.0. Ook de modules moeten er aan geloven. Al het materiaal wat hier vanaf komt en te redden is, gaat gebruikt worden op de nieuwe vaste baan in het nieuwe huis. Over 7 weken krijgen we de sleutel, maar hier alvast een rondgang door mijn ideeen voor de baan.

De baan komt in een garage van 12,35m x 2,60, waarvan een kleine 2 meter gebruikt gaat worden als berging. Na isolatie en aanbrengen van fatsoenlijke verlichting en tapijttegels hoop ik medio volgend jaar te starten met een vaste baan tijdperk 6.

Het wordt een rondgaande baan, langs de muren. Dit betekend dat je als het ware onder de baan door gaat lopen om de ruimte binnen te komen. De geelektrificeerde hoofdlijn loopt dus boven je hoofd op +/- 1,90m. De baan zelf kom als basis op 1,10 /1,20 te liggen.

Aan de rechterzijde komt de hoofdlijn dmv een spiraal in een berg van boven aan in de grote stads-omgeving. Hier komt een groot station met perrons van 2,75m (loc + 8 rijtuigen 30cm) met opstelsporen en depot. De stad herbergt Car System, trams, een kermis etc. Na het station komt een rangeerdeel met industrie, waarna een grote rivier wordt gekruist.
Wat volgt is een voorstadsstation waar een geelektrificeerde zijlijn zich afsplitst. De hoofdlijn gaat verder langzaam omhoog door een berglandschap om uiteindelijk het circuit te voltooien.

De zijlijn gaat aan de linkerzijde verder met minimaal 1 tussenstation door het berglandschap naar een eindstation aan de steiger bij een bergmeer.

Nog veel meer komt er verder bij, zoals de waldbahn en een H0e smalspoorbaan. Veel plannen en veel te plannen, maar een mooi plan voor de toekomst.

Of er nog een schaduwstationkomt weet ik niet, ik zie graag mijn treinen. Indien het er komt wordt het een kleintje.
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Hoi Maarten,

Je plannen klinken heel goed en ook wel spannend met een hoofdbaan op 1,90 meter. Heel herkenbaar ook dat je al mooie plannen in je hoofd hebt voor de aankleding en scenery. Zelf rijdt ik ook periode VI (voornamelijk Zwitsers) en ben na onze verhuizing in november 2018 nu klaar met de ruwbouw van de baan. Veel succes en plezier met de bouw. Ik blijf je volgen :).

Groeten,
Wico
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Ook ik ben nieuwsgierig, dus je hebt er een volger bij  :thumbup:
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Dat is een mooie grote ruimte Maarten, belangrijk om het in je hoofd al te visualiseren en er vaak over na te denken.
Zelf heb ik dat ook gedaan en dat is mij goed bevallen.

Ik neem aan dat er ook verwarming in gaat komen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Alle treinenspullen ingepakt, donderdag de sleutel. Afbreken van Schonblick 2.0 en de modules was een hele klus aber wir haben es geschaft :D


free photo gallery sites



Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Alvast wat spulletjes voor de nieuwe baan :D

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Leuke aanwinsten Maarten, welk nummer heeft deze wagon  :)

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Peter,

Dat is de roco 76229
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
 @citaat
Dank je wel, ik ga hem op mijn verlanglijstje zetten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Hallo allemaal,

Nu alweer 1 1/2 maand in het nieuwe huis en druk bezig geweest. Naast zaken in en om het huis ook de verlichting in de garage aangepakt. 5 grote led-balken maken echt een verschil! De hele garage:



De eerste 2,5 meter blijft opslag en de fietsen gaan in het voorjaar naar een nieuwe fietsenschuurtje. Dan ga ik ook isoleren en gipsplaten tegen de muur doen voor een strakke afwerking.



Verder ook nog lekker alvast wat gebouwen in elkaar aan het zetten zoals de stadspoort



Voor nu fijne feestdagen en tot een volgende keer!

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Even dus nog voor de beeldvorming: +/- 10 cm na de stellingen komt een wand zodat de verdere ruimte een afgescheiden ruimte wordt. Rechts waar het hout en de draagbare baan staan komt de stad met een hoofdstation etc. Rechtsachterin komt een grote rivierbrug met een voorstadsstation waar de zijlijn aftakt. Aan de linkerzijde komt een uitgebreid berg/alpenlandschap waar de hoofdlijn en zijlijn beide stijgen. De hoofdlijn tot boven je hoofd zodat deze rond kan gaan.
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Mooi dat er weer een ruimte is Maarten, je handen zullen wel kriebelen zo langzamerhand  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
De isolatie en gipsplaten voor het eerste deel zijn binnen, we kunnen aan de gang :D

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Vandaag binnengereden voor de s-bahndiensten: de OBB Cityjet Desiro ML




share your pictures



Een mooie afsluiting van 2020!
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Intussen al in ruwbouw....



Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Mooi treinstel.

MvG,

Timaximus
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Na 1 1/2 week nu 6 van de 12,5 meter klaar. Eerst de komende 2 weken d e keuken slopen, daarna weer lekker verder.



Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Het eerste globale plan.. :D

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Module tafel van 10m. Klopt dat?

MvG,

Timaximus
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
mooi plan  :thumbup:
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Citaat van: Timaximus op woensdag 13 januari 2021, 21:36:35
Module tafel van 10m. Klopt dat?

MvG,

Timaximus

Geen modules, heb wel ongeveer de maten van de mdf platen ingetekend 60x120. 10m lengte, 2,4m breed, middenpad is 60cm
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Ik denk dat de tafel op de breedste gedeeltes veel te breed is en het gangpad veel te smal om makkelijk aan de baan te kunnen werken...
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Citaat van: antonv op woensdag 13 januari 2021, 22:08:45
Ik denk dat de tafel op de breedste gedeeltes veel te breed is en het gangpad veel te smal om makkelijk aan de baan te kunnen werken...

Er komen uitneembare gedeeltes in de stad en onder de bergen, zodat je er bij kunt
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Ervaring of wishful thinking?
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Ervaring ;)... bouw intussen al meer dan 30 van mijn 40 levensjaren aan modelbanen :P
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Nou Maarten, een droom van een ruimte en mooie plannen  :thumbup:
Nog heel wat werk voor de boeg, maar met een heel fraai doel voor ogen !
Volger erbij  :P

Grtz Tony
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Hoi Maarten,
Volg dit met belangstelling, omdat de ruimte veel lijkt op de ruimte die ik nu heb.

Maar waarom geen schaduwstation(s)? Ik zie ook graag treinen (rijden) , maar eigenlijk niet alles tegelijk. Het is toch juist verrassend om af en toe heel andere treinen te zien , die je vervolgens weer een (hele) tijd uit beeld hebt?
Of heb je in het verleden (technische of bereikbaarheids)problemen gehad met eerdere schaduwstations?

gr. Gertjan
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Citaat van: Gertjan H op donderdag 14 januari 2021, 10:44:47
Hoi Maarten,
Volg dit met belangstelling, omdat de ruimte veel lijkt op de ruimte die ik nu heb.

Maar waarom geen schaduwstation(s)? Ik zie ook graag treinen (rijden) , maar eigenlijk niet alles tegelijk. Het is toch juist verrassend om af en toe heel andere treinen te zien , die je vervolgens weer een (hele) tijd uit beeld hebt?
Of heb je in het verleden (technische of bereikbaarheids)problemen gehad met eerdere schaduwstations?

gr. Gertjan

onder het berglandschap aan de linkerzijde zit een dubbelsporige keerlus als schaduwstation. Ik wil geen groot schaduwstation, onder andere omdat ik geen computergestuurde baan wil.
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
6x Roco 30cm OBB, in de nieuwe kleuren. Samen met de 2 rijtuigen in de oude kleuren (die nog ergens in een doos zitten) wordt dit 1 van de basissneltreinen op de nieuwe baan. :D

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
En weer een stuk verder. De gipswanden en isolatie zijn zo goed als klaar, de afscheiding tussen de ruimtes is ook al gemaakt. Binnenkort komt er een schuurtje is de tuin voor de fietsen en dan krijg ik langzaam ruimte om de boel af te werken, klaar voor de onderbouw van de baan. :D

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Even in de serre van het huis wat uitgelegd voor het achterste deel van de baan. Conclusie: ik ga nog veeeeeel rails nodig hebben, wantdit is alles wat ik heb zo'n beetje  8o  En daarbij, je hebt altijd minder ruimte dan je denkt. Dit is 240cm breed met een looppad van 60 cm aan de rechtse kant. De houtzagerij heeft nu veel meer ruimte.


facebook image link html

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Hierbij een actuele tekening zoals ik de baan nu voor ogen heb. De rode lijnen zijn Car System en in de stad heb ik de tram aangegeven.

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Er begint al zicht op te komen. Als proef even iets neergezet :D

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
En nog 1 vanaf de andere kanr :P



Op de plank waar het gereedschap ligt komt een schaduwstation en daarpnder 2 x2 planken voor spoorse magazines.
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Voorlopig even de laatste foto, de komende weken in de tuin aan de gang en met een tuinhuisje. Vandaag alle gipsplaatwerk afgemaakt, nu kan er binnen geschilderd worden. Er verhuist straks ook een hoop naar het tuinhuis, waardoor ik uit de weg kan.

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Omdat het de afgelopen tijd nogal regende, toch nog maar wat geschilderd in de treinenkamer. Een blauwe achtergrond is toch wel erg mooi!

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Waarom laat je faller car niet helemaal naar de onderste poot van je baan rijden?
Nu rijden de autos alleen in de bovenste poot.
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Dat komt misschien nog, maar ik denk dat de hellingen van de wegen te steil worden...
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Beste  Maarten, bij mij rijdt de faller vracht auto over 3 haarspelt bochten 30 cm omhoog met 10% helling zonder moeite . Groeten  Klaas.
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Ik heb op mijn vorige baan problemen gehad met steile hellingen. Daarom zit t niet direct in de planning :D
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Met een stukje bovenleiding en het volledige stationsgebouw :P

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Voordeel van een goed geïsoleerde ruimte: het is een lekkere plek om te werken met constante temperatuur. Weer wat meer bovenleiding neergezet vanochtend:



Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
En nog 2 foto's :D


image to url converter

Sonderzug nach Tessersee ;)

Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
De eerste helft van de ruimte nadert zn voltooiing, vandaag een stuk tapijttegels al gelegd.




Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Alvast begonnen met eerste stuk van de onderbouw, het stadsgedeelte, 158cm diep op dit punt. Hoogte is 105cm



Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Mooi project, ga dit met plezier volgen. Groet, Marc
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Alvast wat rails neergelegd voor het zicht. Moet waarschijnlijk de plannen wat aan gaan passen :)



Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Het begin is er Maarten  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
Maarten, je gaat als een speer. Zie zelfs dat er al bovenleiding portalen staan. Dat is pas voortvarend. Wanneer kunnen we de eerste testrit verwachten?  :D
Re: Schõnblickerland: Schönblick 3.0
De eerste loc op het station links heeft al gereden om te kijken of de bovenleiding goed hing. Op het stadgedeelte is nog niks aangesloten. Nu eerst weer een stuk muur schilderen, vloerbedekking leggen en plaat bouwen, aan de rechtse (stads) kant.