Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De zolderbaan “Hellywood”.

Gestart door Jeroen_B vrijdag 28 augustus 2020, 13:37:11

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
De zolderbaan “Hellywood”.
Lid sinds: 2007

Dat zeg ik Mmmmm van Marklin...

offline
De zolderbaan “Hellywood”.
Hallo medespoorders,

Het was 2011 toen ik was begonnen met start te maken op de zolder met een baan in U vorm.
Daar is al een topic van.
In die tijd kreeg ik een andere relatie en ging veel tijd zitten in samen zijn etc etc ,2012 zijn we getrouwd en ging veel tijd zitten in het verbouwen van ons huis.
In 2014 werd onze dochter geboren en daar ging nog meer tijd in zitten d.w.z na 4 maanden werd zij ziek en dat resulteerde na 1,5 jaar in 2,5 jaar chemo therapie (hier wil ik het bij laten qua vragen etc etc).
Na een traject word ze Dec 6 jaar en alles gaat goed.
Inmiddels zijn we gescheiden door de hele situatie en ben eindelijk weer kunnen beginnen met de zolderbaan.

Het is een tafel in U vorm van 4.10 x 2.50 met een inham van 1 bij 1 mtr.
Hij staat tegen de muur en kan hem d.m.v vrij grote wielen naar voren trekken zodat ik overal lekker bij kan.
De tafel is klaar en kan nu met rail montage etc beginnen.

Het posten van vorderingen is soms kort opelkaar en soms zit er wat tijd tussen...
Ik weet dat we met z'n alle gek zijn op foto's dus ik probeer zoveel mogelijk foto's te plaatsen 😃
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Lid sinds: 2007

Dat zeg ik Mmmmm van Marklin...

offline
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Hallo Zilte,

Ze zitten ook nog geschroefd met 6.0x100 schroeven net als de rest vd tafel.
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Ik zou te toch even schoren.  Is zo gebeurd met enkele driehoek plankjes en een paar schroeven.  De tafel zal de komende jaren alleen maar zwaarder worden. En dan moet je er toch niet aan denken dat ie onderuit gaat bij het verschuiven...
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
 @citaat
mee eens, in mijn verrijdbare baan had ik zowel schoren aan de poten alsook tussen de liggers.
Daarnaast denk ik dat de overspanning op diverse plekken te groot is en dat in relatie met de liggers zal de boel niet vormvast blijven.
Mijn advies is om tegen de liggers multiplex of underlayment planken te schroeven om de stijfheid te verbeteren.   

mvg,

Ruud
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Lid sinds: 2007

Dat zeg ik Mmmmm van Marklin...

offline
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Dit schaduw station gaat hier op deze etage komen.
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Jeroen,
voor een gewenste stijfheid is er m.i. een verbetering bereikbaar door geen schroefverbindingen in de kopse kant van het hout te schroeven, die houden vrijwel niets. houtkoppelingen bij voorkeur in verstek maken, zoals een poot in de liggers en de houtverbinding bij de wielen.
metalen hoeken, met dezelfde afmeting van de balk, te plaatsen, hoek constructies voor zien van driehoek verband van hoek naar poot einde.
Cees
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
 @citaat

Het is een tafel in U vorm van 4.10 x 2.50 met een inham van 1 bij 1 mtr.
Hij staat tegen de muur en kan hem d.m.v vrij grote wielen naar voren trekken zodat ik overal lekker bij kan.


Bijna goed. De middelste poot is dan 1,5 meter diep. Al kun je er van twee kanten bij dan moet je toch nog minimaal over 75 cm heen. Geen idee hoe groot jij bent maar ik ken heel veel mensen die dat met de armpjes niet halen. Dan moet je alsnog je kop cq bovenromp onder de tafel steken. En in dat geval is 50 cm hoogte, waar dan de tafeldikte weer afgaat, helemaal geen overbodige luxe.
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Wanneer je gebogen wissels gebruikt in het schaduwstation ben je de minder gewenste s-bochten kwijt, neemt de lengte van de sporen toe en kun je waarschijnlijk meer sporen kwijt op dezelfde ruimte.
Zie af beelding van mijn schaduwstation.

Cees
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Lid sinds: 2007

Dat zeg ik Mmmmm van Marklin...

offline
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Hallo Mannen,

Allereerst dank voor jullie feedback.👍🏻

De schoren ga ik serieus naar kijken ,alhoewel de pootjes niet zo lang zijn d.w.z de onderste tafel is vanaf de grond bovenkant blad 63cm.

Kom ik gelijk bij het volgende de vrije ruimte tussen de etages word 34cm ,mijn vader had een baan waar we de ruimte ook hadden en de diepte was 80cm tegen de muur.

Ik heb ook weer voor die hoogte gekozen om de bedrading etc vd 2e laag makkelijker te trekken en monteren.

Het schaduwstation zoals hij nu is heb ik de bovenste 4 sporen nodig qua lengte voor de Thalys van een totale lengte 2.33cm en daarbij nog de ICE en de BigBoy met veel wagons.
Neemt niet weg dat ik toch nog even ga kijken naar het midden gedeelte om de sporen wat langer te krijgen door met de 6 kleine 24206 bochtjes te rommelen. Denk niet dat het lukt waar ik van deze opstelling al slapeloze nachten had.

Ik hoop dat ik niks vergeten ben 🤓

Re: De zolderbaan “Hellywood”.
De lengtes van de 8 bovenste sporen in mijn schaduwstations bedragen paarsgewijs respectievelijk 2,13 / 2,24 en 2,14 / 2,25 meter.
De breedte van de tafel is 3,35 meter.
Jouw tafel is 4,10 meter . Je kunt dus die sporen met 0,75 meter verlengen en die worden dan ruim 3,00 meter.
Lang genoeg voor de Thalys.
Rommelen met 24206 biedt weinig soelaas. Gebogen wissels en 24215 wel.

Cees
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Lid sinds: 2007

Dat zeg ik Mmmmm van Marklin...

offline
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 29 augustus 2020, 21:43:26
De lengtes van de 8 bovenste sporen in mijn schaduwstations bedragen paarsgewijs respectievelijk 2,13 / 2,24 en 2,14 / 2,25 meter.
De breedte van de tafel is 3,35 meter.
Jouw tafel is 4,10 meter . Je kunt dus die sporen met 0,75 meter verlengen en die worden dan ruim 3,00 meter.
Lang genoeg voor de Thalys.
Rommelen met 24206 biedt weinig soelaas. Gebogen wissels en 24215 wel.

Cees
Nou het was ff puzzelen maar tis gelukt 😃
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Jeroen,

Hele verbetering.
Wanneer je in het onderste parallelspoor de gewone wissel vervangt door een gebogen wissel, ben je ook die laatste s-bocht kwijt.

Cees
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Lid sinds: 2007

Dat zeg ik Mmmmm van Marklin...

offline
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Citaat van: Pt2/3 op maandag 31 augustus 2020, 20:46:42
Jeroen,

Hele verbetering.
Wanneer je in het onderste parallelspoor de gewone wissel vervangt door een gebogen wissel, ben je ook die laatste s-bocht kwijt.

Cees
Hallo Cees,

Dank je ,ik had er wel al naar gekeken maar moet even zien hoe dat uitkomt met het klimspiraal aldaar.

Dank je voor het advies ,het is stukken beter zo  :) :thumbup:
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Toch nog een kleine bedenking: als je er van beide kanten bij kunt, is het wel allemaal bereikbaar. Maar, als de voorste sporen vol met treinen staan en ergens in het midden blijft er een staan of ontspoort er wat, dan is het best spannend om erbij te kunnen. Heb je elders op de baan genoeg plek voor al die treinen die uit de weg moeten om bij het pech-geval te kunnen?
Met een minder dikke sporenbundel beperk je dat risico. En ja, dat kost opstelruimte, maar het kan een hoop ergernis schelen.

Groet,

Peter
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Lid sinds: 2007

Dat zeg ik Mmmmm van Marklin...

offline
Re: De zolderbaan “Hellywood”.
Hallo Peter,

De sporen leg ik sowieso ,ik heb nog keuze welk spoor men binnenkomt omdat ik langena niet alle sporen vul.
De vrije ruimte tussen laag 1 en 2 is word 34 cm hoog.