Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Motorgeluid Märklinlocs

Gestart door Theo donderdag 13 augustus 2020, 22:34:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2015

offline
Motorgeluid Märklinlocs
Hallo,

Ik heb een BR120 (art. 3653.01) en een Italiaans model (art. 3035), beide van Märklin.
Beide locs zijn omgebouwd met een 5* motor en ESU decoder (64614 resp. 64610)
De locs rijden prima op mijn M-rail baan. Op vlakke stukken hoor je ze nauwelijks rijden. 
Maar soms, bij het rijden op hellingen (max. 3%), beginnen ze een beetje 'jankend' geluid te maken.

Ik heb al allerlei onderhoud gedaan:
motor schoongemaakt, tandwielen nagekeken, wielafstanden gecontroleerd, gesmeerd etc.
maar ik krijg het geluid niet weg.
Heeft iemand de 'gouden' tip ??

Groet, Theo
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Hallo Theo,

Is een kwaaltje dat hoort bij rechte tandwieloverbrengingen. Kan je enigszins verminderen door de tandwielen met vet te smeren, maar verwacht er geen wonderen van.
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Theo,

Het janken heeft vaak ook te maken met de as van de rotor. Deze draait het snelste van allemaal (3 of 4 keer sneller dan eerste tandwiel).
Wanneer dat asje niet gesmeerd is krijg je vaak het krijsende/jankende geluid. Vet op de tandwielen zorgt vaak voor "plakken" en dus weerstand.
Als de laatste tandwielen van de overbrenging vanaf de motor gerekend weerstand hebben heeft dat X maal weerstand op de rotor en dus meer stroomverbruik.

Mogelijk zou je je eens moeten verdiepen in het gebruik van miniatuur kogellagers. Wanneer deze gebruikt worden en je motor(huis) en tandwielen onberispelijk schoon zijn zul je zien dat het allemaal een stuk beter loopt. Het asje van de rotor smeren kan natuurlijk ook alleen dan zul je regelmatig de schoonmaak en smeeracties moeten uitvoeren.

Info over kogellagers staat ruim beschreven hier op het forum, even de zoekfunctie gebruiken.
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2015

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Dick, Chris dank voor jullie reactie.

@Chris.
Jouw oplossing heb ik reeds toegepast.
De BR 120 heb ik voorzien van kogellagertjes. Daarmee reed deze aanvankelijk inderdaad soepeler.
Maar nu begint deze op hellingen toch dat geluid te vertonen.
Het smeren van de rotor in de behuizing heb ik voor de 3035 ook al gedaan. Heeft weinig effect.

Misschien nog meer ideeën? Bvd.
Theo
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Theo,

Kap eraf, motor later draaien op een testbank (of lekker low-tech krokodillenbekjes). Motorschild lichtjes losdraaien en dan motor op vol vermogen laten draaien.
Daarna voorzichtig weer vast draaien terwijl de motor loopt. Het kan zijn dat de motor net wat knijpt op de assen omdat het schild wat of-set staat.
Als bij losdraaien geluid weg is en bij vastdraaien weer verschijnt kan het zijn dat de schildschroefjes net wat te lang zijn en tegen de tandwielen drukken op last bij een helling, dan moet je die een millimeter inkorten. Door speling op tandwielen en assen kan het zijn dat de tandwielen onder belasting wat kantelen ( zoiets / dus, wel overdreven).
Helaas is het in dit soort gevallen vaak trial and error.
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Theo, wat ook een rol speelt is de kap van de loc. Die is, als hij gemonteerd is, een aardige klankkast. Verschil met en zonder kap kan behoorlijk groot zijn.
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Dit probleem doet zich bij heel veel locs met 5 polige motor voor, dat is ook de reden dat Märklin deze motor in nieuwe modellen niet meer toepast.
De eerste uitgaven van de NS 1200 (3712x) maakt ook behoorlijk veel herrie.
Een kunststof kap maakt het ook nog eens erger.
Je doet er weinig aan, dan er een andere motor in te zetten.
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2015

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Dank voor de reacties.
@Chris,
 
Het probleem van de BR120 zat hem toch in de lagers. Daar zat teveel speling op. Erg snel, ze zaten er pas 6 mnd. in.
Na vervangen nu oké.
Bij de loc 3035 zit er teveel speling op een van de assen. Daar zal ik op zoek moeten naar een nieuwe motor.
Maar dat mag ook wel, deze loc is van begin jaren 60 vorige eeuw. Heeft het prima gedaan.

Het is me inderdaad bekend dat de oudere Märklin motoren wat meer lawaai maken.
Ik heb er meerdere, maar dat jankend geluid tref ik maar weinig aan bij juiste smering...

Theo

 
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
 @citaat
Citaat van: Kappa op vrijdag 14 augustus 2020, 16:04:15
Dit probleem doet zich bij heel veel locs met 5 polige motor voor
Als de oorzaak bij de rechte vertanding ligt, wat is dan het verband met een 5-polige motor t.o.v. een 3-polige?
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2007

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
 @citaat @citaat Bij de loc 3035 zit er teveel speling op een van de assen. Daar zal ik op zoek moeten naar een nieuwe motor.

Je kunt de speling oplossen d.m.v "verbussen" van het motorblok. (met een bronzen bus)

Re: Motorgeluid Märklinlocs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Citaat van: Theo op maandag 17 augustus 2020, 16:00:04
Het probleem van de BR120 zat hem toch in de lagers. Daar zat teveel speling op. Erg snel, ze zaten er pas 6 mnd. in.

Theo, ook in dat formaat heb je lagers en lagers. Niet dat ik zeg dat je slechte gekocht hebt maar er kan altijd wat speling gecreëerd zijn bij bijv. installatie.
Voor degene die het nog niet weten, lager pers je in het gaatje door alleen druk te zetten op de buitenste ring van het lager.
Uiteraard is een maandagmorgenlagertje altijd mogelijk. In ieder geval blij dat bij deze lok het probleem voorbij is.
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 14 augustus 2020, 14:24:04

Vet op de tandwielen zorgt vaak voor "plakken" en dus weerstand.


Precies, daarom is Trix vet ongeschikt voor tandwielen die naast elkaar liggen. De bedoeling is de tanden te smeren met een drupje olie.
Vet wordt gebruikt voor wormen en tandwielen welke in de lengte van elkaar liggen.

Verder staat het allemaal in de handleidingen, zelf het wiel uitvinden is een beetje dom.

Gr, Ben.
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2015

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Jaap, heb je misschien wat meer informatie?
Waar te verkrijgen, hoe te installeren? Ik heb wel een idee van installatie, maar dit zou de 1e keer zijn.

Gr. Theo
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Jaap bedoelt dat de slijtage in de asbus zit en een nieuwe motor geen soelaas biedt, omdat je dan de nieuwe motoras weer in dezelfde uitgelubberde asbus zet.
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2007

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Asbussen in het motorblok kun je verbussen met messing/bronzen bussen, dan hoef je niet het hele motorblok te vervangen.

Vroeger deed mijn leverancier dat.

Asgat in motorblok uitboren en messing-bus erin persen.
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Blausee-Mitholz
gast

Re: Motorgeluid Märklinlocs
Niks uitboren buisje wat er in zit is iets conisch die tik je er zo uit
Wel aan de goede kant tikken even beide zijden voorzichtig proberen

Mvg Johan
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Volgens mij hebben we het hier over het asgat van het anker, daar zit toch geen bus of buisje in? Of ben ik abus....euh abuis. :-)
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2007

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Johan,

Bedoel jij het kunststof busje van de ankeras.
waarna je er een kogellagertje in kunt zetten.?

Ik heb het over aslager van de wielen in het aluminium motorblok.
Deze kunnen ook "uitlubberen" dan moet je wel uiboren en een "hulsje" er in zetten.     Uitgelubberd  krijg je een Wacheleend :)

gedaan bij een lok 3001

Jaap

Re: Motorgeluid Märklinlocs
Het weerstandverlies wat vet geeft op tandflanken is bij een sterk vertragende aandrijving nagenoeg verwaarloosbaar itt tot wat ik hierboven lees.. Een 10 tal rijtuigen achter de lok geeft bijvoorbeeld op een stijgende helling vele malen meer weerstand.
Dat oud ingedroogd vet na lange (vitrine) stilstand plakt is zeker waar.. maar eenmaal door dit "dode" punt heen loopt het wel weer.
Het koppel van een 7 of 8 tands rondsel aan de ankeras is niet zo heel groot met een dergelijke vertraging zoals gebruikelijk in Marklin loks.
Neemt niet weg dat een drupje olie beter is, echter olie is dan weer minder geluiddempend.
Vaak kijken we als eerste naar de motoras als de lok herrie maakt omdat dit het simpelste onderdeel in de aandrijftrein is om er iets aan te doen, zoals het wegnemen van speling in uitgelubberde lagergaatjes icm vernieuwen van het anker met rondsel.
Kogellagers zijn hiervoor een perfecte oplossing.
Wat mij (vanuit beroepsmatige passie voor tandwieltechniek) voornamelijk boeit is wat de tand des tijds met de vertanding doet.
Een hoogtoerige as die door lagerspeling radiaal kan bewegen, geeft inslagschade op het (evolvente) profiel van de tandflank. Als dit profiel hierdoor gaat afwijken heb je geen ideale ingrijping meer waardoor de vertanding elkaar als het ware "opvreet"
Dat loks soms blijven krijsen na een ingreep aan enkel de motoras is hieraan te danken... Het kan even wat stiller zijn, maar een nieuw rondsel op een reeds bestaand tandwiel met inslagschade zal sneller weer gaan krijsen.
Het is dat het modul zo klein is, anders zou ik eens nieuwsgierig zijn naar de vertandingskwaliteit door de profielafwijking, flanklijnafwijking en steek/somsteek te meten. Helaas kan ik niet kleiner meten dan modul 2 op mijn werk.. Maar is puur nieuwsgierigheid.
Anderzijds gaat het "slechts" over lichtbelaste modeltreinwieltjes en niet over highspeed tandwielkasten voor een turbine van 30Mw met 30000Rpm dus loks blijven echt wel rijden ook met met wat meer lawaai zonder dat de vertanding meteen in puin loopt.. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat vertandingsnauwkeurigheid grote invloed heeft op geluidsreductie. Ook paralelliteit en kruisafwijking in parallele overbrengingen speelt een rol. Hoe nauwkeurig zitten de asjes op hartafstand en paralleliteit? Hoe zit het met lagerspelingen? Wat zijn de eisen bij Marklin? Kleine afwijkingen hierin hebben al snel invloed. Loks met een centrale motor en worm in de eerste aandrijftrap zijn minder vatbaar voor tandflankslijtage omdat hier geen inslagschade optreedt door lubberende hoogtoerige asjes zoals bij de 5* motor. Een worm is minder gevoelig voor radiale inslag door trillingen, omdat ook de ingrijpweg wat langer is dan op rechte vertanding.
Kortom... ik laat me even gaan met mijn lange epistel  :) maar best interessante materie..
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Citaat van: Leo Koolmees op donderdag 20 augustus 2020, 22:25:19

Het weerstandverlies wat vet geeft op tandflanken is bij een sterk vertragende aandrijving nagenoeg verwaarloosbaar itt tot wat ik hierboven lees.


Als je doelt op mij: dat schreef ik ook niet. Ik heb het over vet op de zijkanten van tandwielen. Dat gaat plakken, zeker als er vuil op komt. Motor gaat wat zwaarder lopen, borstels krijgen het te verduren etc.. En dat vervuilen gebeurt zeker: koolborstel slijpsel en alle rommel die de tandwielen opnemen van buiten de lok. Het zijn (vind ik) waardeloze motoren, niet meer van deze tijd. Kogellagers helpen, zeker aan de borstelzijde en je kunt de borstelbrug fixeren tegen resoneren maar dat was het wel.

Bij MiniWorld in Rotterdam waren deze MaTrix motoren de eersten die na verloop van tijd uitvielen in vergelijk met middenmotoren, dat zegt veel. De enige manier om het tegen te gaan is periodiek de motor helemaal uit elkaar halen en reinigen.

Gr, Ben.
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Ha Ben, geen misverstand hoor!

Vet plakt...daar is iedereen het mee eens, ik ook.

Groet, Leo
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2015

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Beste mensen, voor alle duidelijkheid. Bij de 3035 gaat het over een wielas, die teveel speling heeft in het motorblok.
De wiellager in het motorblok is uitgesleten.
Dus niet over de lagers in het ankerhuis. Daar kan bij deze loc alleen in het motorschild een lager ingebouwd worden.
Aan de tandwielzijde van het blok zit een soort van 'leiding met sponsje' voor de smering van de as. Dit is een SFCM motor.

Mijn vraag aan Jaap was dan ook: waar kan ik deze busje verkrijgen en hoe te installeren. Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig?

Leo, je uiteenzetting begrijp ik. En inderdaad, waarschijnlijk zijn de tandwielen niet meer 100% (na zo'n 60 jaar!)
Maar als ik de motor demonteer en goed schoonmaak, dan zit er nergens enige blokkering en lopen de wieltjes soepel.
Pas na de test, die Chris voorstelde, bleek dat de wielas teveel speling loodrecht op de as heeft. En dat komt de overbrenging ook niet ten goede, denk ik.

Dus een nieuw buslagertje in het motorblok is een optie, die ik wel wil proberen.

Ben, deze motortjes worden niet meer toegepast, maar bij mij zitten die er nog wel in. (waardeloos of niet) En die locs aan de kant gooien kan altijd nog. Dat is tijdloos.

Gr. Theo
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Lid sinds: 2007

offline
Re: Motorgeluid Märklinlocs
Citaat van: Jajekra op woensdag 19 augustus 2020, 21:49:11
Asbussen in het motorblok kun je verbussen met messing/bronzen bussen, dan hoef je niet het hele motorblok te vervangen.

Vroeger deed mijn leverancier dat.

Asgat in motorblok uitboren en messing-bus erin persen.


Theo hier het antwoord op je vraag
Kan je niet uit eigen ervaring verder helpen   Leverancier Merkelbach op de Kalverstraat is er al lang niet meer. :(