Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Thalys ontspoord alleen in een spiraal

Gestart door vanb donderdag 27 augustus 2020, 18:29:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Een vriend van mij uit Zweden heeft diverse Thalys treinstellen. Een aantal van Marklin waaronder vooral de 37795 ontspoord constant in een spiraal. Hij heeft zelfs een stukje getest met  r4 en 5 in een spiraal maar ook daar ontsporen ze. Waarschijnlijk omdat de bakken heel dicht op elkaar zitten. Maar het vreemde is dat ze op het vlakke bovendeel zelfs probleemloos door een r2 bocht gaan. Wij komen er niet uit. Iemand enig idee waarom deze treinstellen niet door een grote spiraal gaan maar wel door vlakke r2 bochten?
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Heb je de rails al gecontroleerd op bobbels of zo.
Loopt er een rijtuig stroef woordoor ze omkieperen ?
Evet. het gehele stel omdraaien is het dan wel goed ?
Normaal moeten deze door R3 en hoger gewoon kunnen rijden.

groet
Harald
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Hoi Harald,

Hij heeft verschillende bochten geprobeerd. Gebeurt alleen in spiralen. Zoals ik zei op de bovenbaan zijn zelfs r2 bochten geen probleem.


Gr Maikel
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
In Bogies 37791, 37795 en 37796 (=slepers of wielstellen?) trof ik deze links aan:

https://www.marklin-users.net/upload/community/Docs/xxup/350_37791-Parts.pdf
https://www.marklin-users.net/upload/community/Docs/xxup/350_37795-Parts.pdf

Minimale straal is 360 mm (oftewel R1 in M-, K- en C-rails).
Dit omdat het een reproductie op schaal is.

En dit:
37795 beschrijving
CiteerTriebköpfe und Übergangswagen sowie die Mittelwagen sind paarweise fest miteinander gekuppelt, mit Spezial-Kurzkupplungen und Kulissenführung. Zusätzliche Kulissenführung im Jakobs-Drehgestell.

Ben benieuwd wat de oorzaak is.
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Doen de treinstellen het beide kanten op?
Ik ken dit probleem uit mijn Trix TEE Ram in duwende stand ontspoord deze in trekkende niet.
De Thalys heeft toch motoren in beide kop bakken mogelijk druk de ene net iets meer als de andere wat het probleem veroorzaakt.
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Citaat van: hmmglaser op donderdag 27 augustus 2020, 22:53:14
Doen de treinstellen het beide kanten op?
Ik ken dit probleem uit mijn Trix TEE Ram in duwende stand ontspoord deze in trekkende niet.
De Thalys heeft toch motoren in beide kop bakken mogelijk druk de ene net iets meer als de andere wat het probleem veroorzaakt.

Ik kan dit bevestigen want ik heb iets gelijkaardigs voor gehad met een kuifjes Thalys die jaren in opslag gestaan had. Bij het uitpakken en de eerste testrit zat het al fout (niet eens een spiraal) in een R2 bocht. Ik heb de motorrijtuigen onderzocht en ontdekt dat de smering niet meer optimaal was in 1 motorrijtuig waardoor een abnormale spanning ontstond tussen de rijtuigen. Ik heb de 2 motorrijtuigen helemaal gereinigd en vers vet (matige hoeveelheid) gesmeerd en het probleem was opgelost.
Dit gezegd zijnde vind ik de opmerkingen over de overgangen van de hellingen en de gelijkmatigheid ervan ook een interessant werkpunt en zeker nuttig om na te kijken.
Hopelijk geraken jullie er uit.
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
IK heb hetzelfde probleem .De Thalys marklin is ontsporing gevoelig .
Ik ben blij als hij een rondje baan van mij probleemloos doet
Heb er al van alles aan gedaan ...Elke keer is het weer een ander probleempje pffff
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Dit is een bekend probleem en hier op het forum ook vaak gemeld toen hij net uitgekomen was. Mijn Thalys ontspoorde zelfs op het rechte stuk en de wielen vielen gewoon uit de draaistellen als je hem oppakte. Hij is toen meteen omgeruild door de handelaar. De nieuwe heeft het probleem niet.

Groet,
Hugo
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Hij heeft op het Zweedse forum iemand gesproken met hetzelfde probleem. Die heeft de assen vervangen door Roco ac assen en heeft geen problemen meer. Toeval of de oplossing? Ik ben er niet van overtuigd


Maikel
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Thalys ontspoord alleen in een spiraal
Hallo,

ik had problemen met een Cardan-as van 1 van de motorbakken, deze liep er regelmatig uit met onstporingen tot gevolg, na vervanging van 1 as ging het een stuk beter,

met vriendelijke groet,

Walter