Citaat van: Bart2000 op zondag 23 augustus 2020, 21:40:17
- 240x280 cm .
-"Ovaal-allergie"
-"bergspoor gemaakt met K-rails"
(dat is zo te zien ook meteen de klimspiraal)
- schaduwstation (ander niveau)
- uitstekende stompjes (wissels zonder spoor eraan)
- klimspiraal (is dat het bergspoor?)
Over de ovaal-allergie:
Dubbelgeslagen hondenbot en de tweesporige krakeling, zijn in feite ovaaltjes.
Veel mensen willen dat een trein rondjes kan rijden (omdat er dan altijd iets rijdt),
enkelen willen vooral onvoorspelbare rondjes kunnen rijden.
Onvoorspelbare rondjes bereik je met trucs:
-keerlus
-keerdriehoek
-verborgen passeer spoor (met wachttijd)
-klimspiraal met aftak mogelijkheden
-enkel spoor met dubbelsporige passages (waar treinen op een tegentrein kunnen wachten)
Over het bergspoor (k-rails):
Dit hellingpercentage kan uitstekend mits uitsluitend dalend in gebruik en traag rijdend
Ik had in het verleden zo'n lus met een 10% helling.
Je moet alleen de koolborstels en de asb's wat vaker vervangen.
Maar waarom
2221 (R1 =360 mm), die straal is gelijk aan
M-rails 5100 en
C-rails 24130?
Gaat je je dan uitsluitend om de geringe hoogte van het spoorbed, op de plek waar het spoor over het vorige heen gaat?
Oh, ik zie het al, 2210 (industriespoor, bijgenaamd R0, R =295,4 mm. / 45 °),
vergelijkbaar aan M-rails 5120 (industriespoor R =286 mm. / 45 °). Wil je dat echt?
Tip: Gebruik nooit R0 en R1 als je het kunt vermijden.
Voor C-rails heeft Märklin die straal R0 terecht geschrapt.
Is het bergspoor ook je klimspiraal? Want daar valt niet tegenop te klimmen.
De "uitstekende stompjes" hebben een te korte helling om omhoog of omlaag te komen.
Hellingen vormen je hoofdprobleem of ze nou rechtuit of in een spiraal liggen.
Ludo1957
Scarm met de hoogtes erbij.
Ik ken die software niet, en weet dus niet hoe de hoogte percentages berekend worden die erin staan.
Maar het lijkt me een zinvolle toevoeging die alert maakt op bepaalde zaken, die je gewoon even moet weten.
Zo zie ik dat scarm bij de berekening rekening houdt met het feit dat je
een helling niet kunt starten met 6% vanaf nul (0%=vlak). Dat verklaart waarom er in enkele rails in de spiraal hogere percentages staan dan in de belendende rails.
Twee opmerkingen tot slot:
Als je uitsluitend rijdt met korte locs en 2-assers erachter dan is een knik onder aan de helling op geen ontkoppelingspunt of ontsporingspunt. Anders wel.
Als je uitsluitend rijdt stoom of diesel, dan kun je van lagere hoogtes uitgaan voor ongelijkvloerse kruisingen.
Dat scheelt een paar cm hoogteverschil, en daarmee de grens tussen net niet of net wel.
Als je het 0-niveau (b.v. het station) halverwege hoog en laag legt, dan kun je daarmee het hellingpercentage drukken. Je moet dan ongelijkvloerse kruisingen vermijden in het ontwerp, omdat je daarmee die winst teniet doet.