Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!

Gestart door willemNS zaterdag 16 februari 2008, 22:23:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Ik ben een tijdje bezig geweest met sluitverlichting inbouwen in de ICK van Roco (1:87) Ik ben er net mee klaar. Eventueel ook te gebruiken voor andere type rijtuigen, moet ik nog nakijken. Er zit een gelijkrichter in (voor wisselstroom en dus ook 2-rail digitaal) en een condensator, de sluitlichten gaan dus mooi rustig uit, en blijven branden bij kort spanningsverlies. Ik heb het printje zo gebouwd, dat je helemaal NIETS hoeft weg te snijden, geen nokje, het WC compartiment niet, helemaal niets!  :D Hieronder wat foto's van de bouw:


Met de lichten aan dus  8)

hier zijn ze dus uit!

En de aansluiting van de ledjes. Het gat dat je ziet is omdat ik dacht dat ik via het wc compartiment moest werken. Was helemaal niet nodig :D

Willem
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Hallo Willem,

Op de onderste foto heb je een gat gemaakt, wat later niet nodig bleek. Dat kan gebeuren. Met een trapboor maak je mooie gaten in zulke materialen. Met een spiraalboor is dit ook niet steeds het geval. Vooral deze is voor ons een prachtige tool.

Kleiner kan perfect met een boortje.
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Hallo Willem,

Ziet er leuk uit :) Ga je de LED's nog verven o.i.d. om lichtlekkage naar de binnenkant van de rijtuigen tegen te gaan :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Hallo,

Dit printje is een proefprintje, en snel in elkaar gezet, vandaar dat ik het gat snel heb gemaakt, met de soldeerbout.

@Rolf, Ik ga de binnenkant van de leds nog verven, anders is het i.d.d geen gezicht.

Op dit moment heb ik het e.e.a wat bijgewerkt (aan het printje) en het dak zit er nu op.
Foto:



Willem
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Citaat van: willemNS op zaterdag 16 februari 2008, 22:56:21
vandaar dat ik het gat snel heb gemaakt, met de soldeerbout.

Hahaha, lef heb je in ieder geval wel :shock:

CiteerIk ga de binnenkant van de leds nog verven, anders is het i.d.d geen gezicht.

Hiervoor gebruik ik zelf een oude enigszins uitgedroogde verf. Die is lekker stroperig en loopt niet snel naar plekken waar je het niet hebben wilt :idea: Zo kun je ieder kiertje lekker dichtsmeren zonder dat de verf aan de buitenkant van je LED terechtkomt.

CiteerOp dit moment heb ik het e.e.a wat bijgewerkt (aan het printje) en het dak zit er nu op.

Zie er te gek uit :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Ik zou de ledjes ook iets minder fel laten branden. Ik vind ze nogal fel. Ieder zijn gedacht natuurlijk.
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Citaat van: buckfast_beekeeper op zaterdag 16 februari 2008, 23:14:09
Ik zou de ledjes ook iets minder fel laten branden. Ik vind ze nogal fel. Ieder zijn gedacht natuurlijk.

Good point :idea: Experimenteer mezelf altijd suf met allerlei verschillende weerstandjes om een mooie helderheid te krijgen bij zowel daglicht als in de schemering.
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Op de foto komt het allemaal wat donker over, de lichten lijken dan ook heel fel te branden. Maar dat valt wel mee in het echt is het precies goed. Alleen de camera werkt niet meer goed volgens mij, het blauw is ook een stuk blauwer...

Heeft iemand trouwens al ooit iets gedaan met zijn ICK? Er zit standaard stroomafname op de wielen, maar die werkt hier niet.. Weet iemand het probleem?

Willem
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Ik heb ook leds , die te helder zijn.
ik heb ze geverfd met verf voor glas
eric
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Citaat van: Eric VW op vrijdag 02 mei 2008, 19:13:46
Ik heb ook leds , die te helder zijn.
ik heb ze geverfd met verf voor glas
eric
Dan kan je toch beter de waarde van de weerstand wat vergroten. Weet je niet direct welke waarde bruikbaar is? Neem dan een potentiometer van 10k. Sluit de led hier op aan en draai aan de potentiometer tot de lichtsterkte volgens jou ok is. Meet dan de weerstandswaarde van de potentiometer en gebruik dan de E12 waarde die het dichtst de waarde benaderd.

Kan je nog niet ver genoeg dimmen? Is er nog wat extra plaats? Dan kan je met enkele componenten een PWM bouwen rond een NE555.
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Als er genoeg plaats is is dat wel goed;
maar voor een leek is dat wel ingewikkeld
Groeten,
Eric
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Hallo Willem,

Welk type gelijkrichter heb je gebruikt alsik vragen mag?

groet,

Marcel
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Ik denk niet dat Willem deze vraag nog gaat beantwoorden. Hij heeft blijkbaar ondertussen het forum verlaten.

Wat is je bedoeling met de gelijkrichter? Hoeveel moet hij kunnen gelijkrichten? Is dit maximaal 100mA, kan je best er zelf eentje maken van 4 diodes 1n4148. Moet het wat zwaarder, gebruik je 1N400X (waar X een cijfer is van 1 tot 7, dit geeft de spanning weer waarop de diode nog veilig werkt). Je kan natuurlijk ook voor een kant en klaar type kiezen. Zoals dit bij Conrad.
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Ik wil hem gebruiken voor sluit (binnenverlichting) . Ik gebruik een led, 1k5 weerstand, 220uF condensator, en had een B80r gelijkrichter (maar die werkt niet) dus als ik die B280 C1000=DF 04M gebruik, in het schema van " avontuur in miniatuur" moet het goed gaan.

groet,

Marcel
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
Ook de 501174 - 89 is te gebruiken. Het is een 80V / 800 mA type.

Mvg,
Peter
Re: Sluitverlichting in Roco ICK (en andere wagens)!!
een (instel)potmeter zoals elders op het forum genoemd is handig om te experimenteren met de led-stroom ofwel de lichtsterkte. gebruik a.u.b. wel nog een extra serieweerstand voor het geval je de potmeter tot nul Ohm terug draait, zodat je je led niet opblaast.

een pwm-regeling met een 555 lijkt me een beetje overdreven; dit is m.i.
schieten met een kanon op een mug...

dus alles in serie zetten:
eventueel een diode - weerstand - potmeter - led

de weerstand kies je zo dat je de maximale stroom door de led niet kan overschrijden (1 kOhm of zoiets) potmeter 2k2 of 4k7, eventueel 10k.

je kan de ingestelde waarde van de potmeter plus weerstand opmeten en vervangen door een vaste weerstand, of je laat het gewoon zitten zodat je achteraf nog kan wijzigen.