Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 39579 meldt zich niet aan

Gestart door ronandeweg zondag 23 augustus 2020, 15:32:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 39579 meldt zich niet aan
Beste mensen,
Van de week via Ebay een nieuwe loc gekocht.
Marklin 39579, een mfx-loc.
Heb nog 9 locs op mijn baan staan, die zich allemaal
probleemloos hebben aangemeld op de CS3

Maar na deze op de baan geplaatst te hebben,
komt er geen enkele reactie.
Wat zou er kunnen spelen ?
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Hoi,
dit is geen mfx lok,
maar een fx d.w.z. de decoder maakt gebruik van dipswitches
kijk maar even op onze Wiki.
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Weet je zeker dat je niet bent belazerd. FX is een andere protocol dan mfx.

39170 is wel een MFX loc. En er zijn er nog meer die het hebben

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Sjabloon:M%C3%A4rklin-e03-modellen
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Citaat van: Hitmaan op zondag 23 augustus 2020, 16:40:21
Weet je zeker dat je niet bent belazerd. FX is een andere protocol dan mfx.

39170 is wel een MFX loc. En er zijn er nog meer die het hebben

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Sjabloon:M%C3%A4rklin-e03-modellen

Nee, ik geloof niet dat ik belazerd ben.
Dacht dat fx hetzelfde was als mfx.
Maar ik begrijp dat ik hem nu handmatig
moet aanmelden. Daar weet ik even geen raad mee.
Ik zie dat standaard het adres op 3 staat.
Maar dat adres is al ingenomen door een andere loc.
Wil dit nu zeggen dat ik hem moet open schroeven
en dan het adres veranderen ?
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Ja... :D
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Dit zegt de gebruiksaanwijzing:
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
De 39579 is een prachtige BR 103 en met de FX decoders vind ik niks mis. Eenmaal instellen en niet meer naar omkijken.
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
 @citaat Dat was de vraag/mededeling  niet....
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Had de gebruiksaanwijzing al bestudeerd.
Hoopte al dat het niet op
mij van toepassing was. 🤪🤪
Volgende loc wordt gewoon mfx.
Plug and play.
Zal er toch aan moeten geloven
om eens onder de motorkap te kijken.
En dat programmeren op de CS3 is volgens
mij ook nog een dingetje. 
Maar ach, al die uitdagingen maken deze
hobby juist zo boeiend. 😥😥😥
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
FX is niks mis mee en andere decoders op zich ook niet. Rij eigenschappen kunnen verschillen.

Mocht je een loc tegen komen met delta dan is dat zeker ook een optie, Bepaalde modellen zijn mooi vorm gegeven en rijden prachtig op een baan.  Gewoon kijken wat je leuk lijkt.
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Mfx is inderdaad heel makkelijk, maar minder oude fx-decoders (zonder dipswitches) zijn ook al programmeerbaar. Een nieuw adres toekennen is met een CS 3 helemaal niet lastig. In dit geval heb je daar niets meer aan, maar het betekent dat je je in de toekomst niet hoeft te beperken tot mfx als je er tegenop kijkt om een loc te openen. En mocht je er toch niet uitkomen, dan vraag je hier gewoon om hulp, of je neemt de locomotief en eventueel jouw centrale een keer mee naar een stamtafel. Kun je ook met deze oudere loc doen.
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Bij het invoeren wordt nog gevraagd naar
MM of DCC. Het type decoder begrijp ik.
Het betreft in dit geval toch MM ?
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Ja.
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Beste Ronan,

T.a.v. Märklin materiaal is https://www.maerklin.de/de/service/produktdatenbank/ een handige site.

Groet, Anne W
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
je kan ook degene met adres 3 even verwijderen   deze nieuwe handmatig aan melden.
daarna de verwijderde lok weer op de rails zetten die meld zig dan aan op een ander adres.
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Ik heb geen Märklin CS3, maar ik verwacht wel dat er een standaard locomotievenlijst in staat met alle Märklin locomotieven... of is dat niet zo?
Bij de ESU centrales is zo'n lijst standaard aanwezig.

Zoeken naar 39579 en dan komen vanzelf het protocol en de beschikbare functies eruit rollen.
Ik heb die locomotief en daarvoor kan Motorola Protocol MM2 gebruiken met 27-rijstappen.


Willy
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
MS1 /2/3 hebben ook een databank met loc lijst. Ik verwacht dat een cs3 dat ook wel heeft.
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
De CS 3 heeft inderdaad een loc database. Een oude versie staat trouwens ook op de site: http://medienpdb.maerklin.de/systems/Lok-Datenbank-2006-12.pdf. Geen idee waarom er niet geregeld een bijgewerkte versie wordt gepubliceerd, maar omdat de locs toch allemaal in de CS 3 staan, vind ik het ook niet belangrijk.


Citaat van: rene tol op dinsdag 25 augustus 2020, 15:57:42
je kan ook degene met adres 3 even verwijderen   deze nieuwe handmatig aan melden.
daarna de verwijderde lok weer op de rails zetten die meld zig dan aan op een ander adres.
De bestaande loc met adres 3 een ander adres geven is zo'n voor de hand liggende oplossing, ik had aangenomen dat de topic starter daar zelf ook wel aan gedacht had. Zo niet, dan is dat de moeite van het proberen waard, maar deze methode zal daarvoor niet werken.

Als de bestaande loc een mfx-loc zou zijn, zou hij zichzelf automatisch aanmelden en daarbij een uniek adres krijgen. Er zal echter nooit een conflict zijn met een loc op MM-adres 3 en een mfx-loc, ook niet als de mfx-loc als eerste op de baan zou staan. MM- en mfx-adressen staan helemaal los van elkaar.

Alleen als de bestaande loc net als de 39579 het MM-protocol gebruikt, is het mogelijk dat ze hetzelfde adres hebben. Het MM-adres van een loc kun je echter niet simpelweg wijzigen door hem uit de centrale te verwijderen en weer aan te melden want dan zal hij naar hetzelfde MM-adres luisteren. Dat is nu eenmaal in de decoder opgeslagen.

Als de bestaande loc een programmeerbare MM-decoder heeft, kun je met een centrale het adres aanpassen. Met een CS 3 is dat niet moeilijk. Daarvoor hoef je hem niet eerst uit de loclijst te gooien, maar voor de zekerheid zou ik zorgen dat het de enige programmeerbare MM-decoder op de baan is zodat er niet per ongeluk adressen van andere decoders worden gewijzigd. Als de bestaande loc daarentegen een oudere, niet-programmeerbare decoder heeft, wel, dan is het net als met de 39579, dan moet je in de handleiding van de loc (of de decoder) kijken hoe je het adres moet wijzigen. Maar als de topic starter het met de 39579 niet voor elkaar krijgt, lukt het met de bestaande loc misschien ook niet.
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Citaat van: nmbssncb op dinsdag 25 augustus 2020, 18:33:16
Ik heb geen Märklin CS3, maar ik verwacht wel dat er een standaard locomotievenlijst in staat met alle Märklin locomotieven... of is dat niet zo?
Bij de ESU centrales is zo'n lijst standaard aanwezig.

Zoeken naar 39579 en dan komen vanzelf het protocol en de beschikbare functies eruit rollen.
Ik heb die locomotief en daarvoor kan Motorola Protocol MM2 gebruiken met 27-rijstappen.


Willy

Opgelet, dit is een beetje kort door de bocht.
In de ESU centrales is een lijst aanwezig van afbeeldingen van bepaalde loks, zeker niet allemaal. En zoeken naar 39579 zal niet lukken want dat is niet mogelijk. De decoder meldt zich automatisch aan indien het om een MFX of M4 (benaming van ESU van MFX) decoder gaat. De gegevens worden uit de decoder gelezen en vertaald in functies. Zonder MFX of M4 moet het een an ander manueel ingebracht worden en kan er indien de decoder het toelaat ook het een en ander gewijzigd worden. Maar ik heb al vreemde decoders ontmoet waar bepaalde zaken dan weer niet kunnen gewijzigd worden ... met Märklin decoders zijn er af en toe issues. (incompatibiliteit tss ESU en Märklin? Mogelijks).
Ik heb een ESU centrale en hou die zoveel mogelijk up-to-date en ik verkies ook zoveel mogelijk ESU decoders te gebruiken. Dat is gewoon een combinatie die goed werkt voor mij. Ieder zijn meug wellicht. Ik heb ook de lokprogrammer van ESU en dat is echt een zalig ding (en nu onmisbaar geworden voor mij) om ESU decoders aan te passen. Geen geknoei meer met adressen en waarden. Alles is netjes vertaald naar gebruikvriendelijke beschrijving en inhoud. ...Toch voor 95% ... alles kan beter uiteindelijk.

Ik begrijp ten volle dat voor vele mensen de wereld van decoders en instellingen een brug te ver is. Wat dat betreft moet er nog een lange weg afgelegd worden om over merken heen standaarden te maken en af te dwingen. Dan pas kan er gedacht worden aan het gebruiksvriendelijk maken van de interface. Ondertussen is dat ondoenbaar en probeert ieder merk voor zichzelf het een en ander (tegen betaling) te verzinnen.
Maar het is slecht een opinie ...
Ik heb lange tijd gewikt en gewogen, want uiteindelijk moet je ergens een keuze maken welk systeem je gaat volgen, anders lopen de kosten veel te hoog op. Ik heb voor ESU gekozen, maar een andere keuze is wellicht even goed of misschien beter? alleen de toekomst zal dat uitwijzen, denk ik.

Als het maar plezant blijft ... en ik denk dat we het daarom uiteindelijk doen.
Bovendien kunnen we elkaar helpen en van elkaar leren. Meer moet dat niet zijn.
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Er is een lijst of database van (vrijwel) alle Märklin locomotieven in de ESU centrale (en de CS3 heeft blijkbaar ook zo'n database).
In de ESU staan bovendien locomotiefafbeeldingen, dat is weer een andere lijst of database, maar beperkt.  Waarom gekozen is voor de beperkte hoeveelheid afbeeldingen, is mij niet bekend.  Maar iedere gebruiker kan zelf afbeeldingen toevoegen (en een heleboel staan er op de ESU website).

Maar even terug on-topic: de 39579 "meldt zich niet aan".
Nogal wiedes, de locomotief heeft geen mfx / M4 decoder maar een 60902 decoder met dip-switches en potmetertjes.  Standaard adres af fabriek is 3.

Staat de 39579 op een ander adres?  Op bladzijde 12 van de CS3 NL handleiding (119 in de complete handleiding) staat o.a. "Adres van de loc decoder uitlezen".
Ik neem aan dat met de CS3 gezocht kan worden naar het adres (dat kan met de ESU).


Willy
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Hier de topicstarter weer.
Heb hem aan de praat hoor.
Handmatig aangemeld, de loc staat gewoon
in de database. Geen conflict met een andere loc
die een zelfde adres heeft.
Rijdt soepel z'n rondjes.
Dus durf wel weer een fx-loc aan te schaffen 😉😉
Heb er weer eentje gescoord op Ebay.
Re: Marklin 39579 meldt zich niet aan
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 28 augustus 2020, 13:44:11
Er is een lijst of database van (vrijwel) alle Märklin locomotieven in de ESU centrale (en de CS3 heeft blijkbaar ook zo'n database).
In de ESU staan bovendien locomotiefafbeeldingen, dat is weer een andere lijst of database, maar beperkt.  Waarom gekozen is voor de beperkte hoeveelheid afbeeldingen, is mij niet bekend.  Maar iedere gebruiker kan zelf afbeeldingen toevoegen (en een heleboel staan er op de ESU website).

Maar even terug on-topic: de 39579 "meldt zich niet aan".
Nogal wiedes, de locomotief heeft geen mfx / M4 decoder maar een 60902 decoder met dip-switches en potmetertjes.  Standaard adres af fabriek is 3.

Staat de 39579 op een ander adres?  Op bladzijde 12 van de CS3 NL handleiding (119 in de complete handleiding) staat o.a. "Adres van de loc decoder uitlezen".
Ik neem aan dat met de CS3 gezocht kan worden naar het adres (dat kan met de ESU).


Willy
Mijn excuses aan iedereen ... ik heb mij schromelijk vergist. Er bestaat inderdaad een database van Märklin loks in de ESU centrale. En die kan bovendien ook interessant zijn om snel de instellingen goed te zetten.
Ik gebruik die database nooit en zou dat eigenlijk wel moeten doen, want het is gewoon sneller.
Bedankt, Willy , om mij terecht te wijzen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: