Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ontkoppelrails digitaliseren?

Gestart door Robbie50! zondag 23 augustus 2020, 14:49:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontkoppelrails digitaliseren?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Ontkoppelrails digitaliseren?
Jammer, mijn K83 is ter ziele :(, ik wilde twee ontkoppel-rails digitaal maken.
Maar,......op welke manier kan ik dat nog meer doen?
Op het forum ooit eens een voorbeeld gezien door toevoeging van een "hulprails waar de decoder is zat.
Maar verdere informatie ontbrak.
Wie kan mij een "hint" geven of verder helpen? :idea:
Gebruik de 60657 als besturingsunit en wil de ontkoppelrails graag daarmee bedienen?

Graag reacties....

Groet,

Rob
Re: Ontkoppelrails digitaliseren?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ontkoppelrails digitaliseren?
een ontkoppelrails is gewoon 1 deeltje van een wissel.Bestuur je dus op dezelfde manier.Koop een 2dehands K83 of een alternatieve zoals ik doe (viessman ofzo) .Is veel goedkoper dan die marklin dingen
Re: Ontkoppelrails digitaliseren?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Ontkoppelrails digitaliseren?
Toeval...ik heb er vanmiddag juist 5 aangesloten. Ik gebruik daarvoor de Digikeijs DR4018 Schakeldecoder i.c.m. CS3+ en iTrain. Op de DR4018 heb je per adres een groene en een rode pin voor schakeling en de middelste gele pin voor voeding om het zo maar te omschrijven.
Per ontkoppelaar heb je maar 1 pin nodig (puls) + voeding uiteraard. Deze heb ik per DR4018 extern gemaakt met een normale 32VA transformator. Je kunt twee ontkoppelaars op 1 adres schakelen als je de voeding voor beide ontkoppelaars op de gele pin aansluit (ik doe dat simpel met een kroonsteentje). In iTrain kun je een half adres sturen, d.w.z. dus rood of groen en dat werkt perfect. Mocht je geen iTrain hebben, dan kun je dezelfde methode volgens mij ook gebruiken om deze op een MS of CS2 toe te passen.
Re: Ontkoppelrails digitaliseren?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ontkoppelrails digitaliseren?
idem antwoord gegeven in gelijklopend topic.Mss moet een mod die samenvoegen want nu wordt er gewoon naast elkaar gepraat.
Re: Ontkoppelrails digitaliseren?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontkoppelrails digitaliseren?
 @citaat
Inderdaad, min of meer hetzelfde. In dat andere topic staat een voorbeeld met een decoder in de rails ernaast. Het was een post van Laurent en ging over een Weichei decoder. Voor het geval je het vergeten was: Re: Ontkoppel rail digitaliseren.


Zolang je de baan met een 60657 bestuurt, zou je er ook voor kunnen kiezen om de ontkoppelrails gewoon met schakelaartjes te bedienen. Niet digitaal dus maar ouderwets analoog. Daar bestaan kastjes voor, ook van Märklin, maar een eenvoudig drukknopje is al genoeg. Als het er maar eentje is waarbij de verbinding vanzelf wordt verbroken als je niet langer drukt want anders blijft er stroom lopen. Een paar seconden ontkoppelen kan geen kwaad, permanent is niet goed.

De ontkoppelrail werkt zodra beide draden van de ontkoppelrail zijn verbonden met een geschikte voeding. Simpelweg de baanstroom is al goed genoeg, bijvoorbeeld afgetapt vanaf de rails. Met een drukknopje in een van de twee verbindingen ben je klaar.