Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Schakelpaneel

Gestart door Paulwillem1982 zondag 23 augustus 2020, 09:44:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Schakelpaneel
Goeiemorgen,

Ik heb een schakelpaneel ontworpen waarbij ik analoge wijze de wissels bedien. Dit wil ik doen met behulp van mom-uit-mom schakelaars. Dit zodat ik niets laat doorbranden in mijn wissels. Nu wil ik ook per wissel 2 ledjes (of een 2-kleurige) gebruiken om de stand van de wissel aan te geven. Nu loop ik vast, want als ik een tweepolige schakelaar gebruik blijft het ledje branden zolang ik de schakelaar ingedrukt hou. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het lampje in de laatst gekozen stamd blijft staan? Heeft iemand daar een tekening van en wat heb ik er precies voor nodig?

Alvast bedankt, Paul
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Schakelpaneel
Welk soort rails, welk soort wisselaandrijving. Bij de standaard C-rail wisselaandrijving kan je gebruik maken van de terugmelding van de eindschakelaars welke in de aandrijving zitten.
Re: Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Re: Schakelpaneel
Sorry, dat was ik even vergeten te vertellen maar het gaat inderdaad om c rails. De bedoeling is dat ik de gele draden aan een soort van ringleiding maak, en de 2 blauwe draden aan de schakelaar.
Re: Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Re: Schakelpaneel
Johan,

Hoe kan ik dat dan aansluiten? Want ik gebruik inderdaad de standaard c-rails besturing. Dus die met de twee blauwe en 1 gele draad
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2018

offline
Re: Schakelpaneel
Met een dubbelpolige mom-off-mom schakelaar kan je met een bistabiel relais (en relais die een puls nodig heeft en geen permanente spanning) een ledje laten branden. Je hebt er alleen geen controle of de wissel daadwerkelijk om is.
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelpaneel
Men is je voor geweest, met je vraag:
Maar niet voor C-rails, omdat voor C-rails wissels een simpele oplossing volstaat.
De oplossing vind je o.a. in de Bonte verzameling van Klaas Zondervan. Die site geeft aan dat er iets mis is met de beveiligde verbinding. Daarom zijn plaatje hier als bijlage onderaan.

C-rails wissels kennen eindafschakeling. Ik gebruik zelf geen C-rails, dus weet dat niet uit eigen ervaring.
Daarom kijk ik in de wiki. Daar vind ik dat de Märklin wisselaandrijvingen 74490, 74491 of 74492 eindafschakeling hebben.

Afijn, dat gaf NL-modelspoor ook al aan:

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 23 augustus 2020, 10:15:00
Bij de standaard C-rail wisselaandrijving (enz.)

Digitaal rijders slopen die eindafschakeling er bij voorkeur uit.
Maar die eindafschakeling is juist bedoeld om terugmelding naar een paneel te versimpelen.

eerdere draadjes over schakelpanelen en wisselstanden:

wisselstand via led's op schakelpaneel zichtbaar maken (betrof schaal Z wissels via leds)
schakelbord  (betrof M-rails wissels via leds)
Control panel Danny  (betrof M-rails wissels via leds)
Lichtjes-indicatie voor wissels (betrof M-rails wissels via leds)
Wisselstand doorgeven door Led (betrof M-rails wissels via leds)

Het plaatje uit de Bonte verzameling van Klaas Zondervan (geschikt voor C-rails):
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Schakelpaneel
Dat laatste plaatje, dát is wat Paul wil hebben.
Het is getekend voor gelijkstroom  maar t zal op wisselstroom ook werken vermoed ik. Voor de levensduur van de led wellicht goed om er antiparallel een diode over te plaatsen, en ik zou de weerstand wat groter kiezen 1K2 of zo.
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelpaneel
 :D Hanzi, dat denk ik ook, maar ....

De echte Märklin-lovers bouwen geen eigen schakelpaneel!
Die kopen een van deze schakelkastjes:
7271 (t.b.v. wissels, met ledindicatie),
72710 (t.b.v. wissels, met ledindicatie, smallere bussen),
72752 (t.b.v. uitsluitend myworld  wissels, met ledindicatie)

Daar hoor ik niet bij, ik lijd liever zelf wat af, dan hun vindingen te kopen.
Ik hoop dat vragensteller Paul uit het zelfde hout gesneden is (zo te lezen wel: mom-uit-mom schakelaars...).

Tip: je kan wisselspoelen met gelijkstroom in plaats van wisselstroom aansturen, dan schakelen ze ook.
Een blusdiode antiparallel over de spoel (per wisselspoel) lijkt me inderdaad een aanbeveling.
De weerstand in het plaatje van Klaas is wat mager: 560 Ω (Klaas houdt misschien van meer lichtopbrengst dan jij.)
(Ik kon de tekst bij het plaatje niet lezen, wegens SSL-fout in m'n browser).
Re: Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Re: Schakelpaneel
Je hebt helemaal gelijk Jan-willem. Ik ben nieuw in deze hobby, en wil eigenlijk beginnen met het analoog besturen van alle magneet artikelen etc... en daarmee dus de basis techniek onder de knie krijgen en daarna stapje voor stapje naar digitaal gaan. Het bouwen van een eigen schakelsysteem en het leren van schakelingen lezen, vind ik een onderdeel van het geheel van modelspoor. En het geeft veel meer voldoening om een mooi schakelpaneel te hebben, dan een paar van die "goedkope" kastjes.

Het tekeningetje lijkt me een prima idee, alleen wil ik met tuimelschakelaars werken. Bij het omhoog drukken van de schakelaar rechtdoor, en naar onder voor rechts/links- af. Ik kan van het tekeningetje afleiden dat er hier 2 drukschakelaars gebruikt worden.
Klopt het dat na de ledjes de draden gekruist worden? lijkt me niet logisch.

en jullie hebben het over het plaatsen van diodes. Waar in het tekeningetje moet ik ze precies plaatsen, welke heb ik daarvoor nodig, en waarom moeten ze dat geplaatst worden?

Sorry voor de vele vragen, maar wil het graag begrijpen en zelf allemaal in elkaar flansen dan die makkelijke schakelkastjes van Marklin. Gaat mij iets te makkelijk ;)

Groet Paul
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelpaneel
Dus even terug naar dit plaatje


Even je vragen herhalen (om tijd te winnen):

1. Het lijkt er op dat het om twee drukschakelaars gaat. Wat is het verschil met 1 tuimelschakelaar?
Het aantal contacten of de plek waar die zitten. Foto tuimelcontactschakelaar?
Zitten er ledjes in de tuimelschakelaar, of maak je die er los bij?

2. Wat gebeurt er op de kruising rood-groen?
Antiparallel aan de wisselspoel

3. Plaatsing diodes: waar precies?
Hoe duidelijk kan het zijn:
Een diode laat stroom door van plus naar min. De richting maakt uit. Er is een doorlaatrichting en een sperrichting.
Een spoel schakelt tussen plus en min (de richting tussen plus en min maakt op zich niet uit).

Ik vind dat ze het bij de buren beter uitleggen.  Je gebruikt een diode als beveiliging tegen zelfinductie van een spoel.
CiteerEen dergelijk blusnetwerkje bestaat (bij gelijkspanningsvoeding) uit een diode, die parallel aan de spoel geschakeld is, met de kathode aan de plus-zijde.

Citeer
Dat blusnetwerkje (ook wel diode-netwerkje genoemd) zorgt er voor dat de spanningpiek die ontstaat over de wisselspoel, na het uitschakelen omgeleid wordt. Voor de diode is een 1N4148 prima geschikt. Omdat de wisselaandrijving twee spoelen bevat, moeten dus twee diodes toegepast worden (...)

CiteerWanneer de wissels voorzien zijn van eindafschakeling, worden ook de eindschakelaars effectief tegen spanningspieken beschermd door de beide diodes, waardoor deze een langere levensduur hebben.
Dat geldt voor C- en K- wisselaandrijvingen.

Twee bijlages: antiparallelle blusdiode  en diode_A_K.
Een diode heeft een A (anode) en een K (kathode) en de doorlaatrichting is van A naar K.
Een diode spert van K naar A.

Een blus diode (antiparallel) wijst met het pijltje naar de plus. Het schema van een diode bestaat uit een pijltje en een dwars-streepje. Op de eigenlijke diode is dat dwarsstreepje een wit of grijs ringetje aan een kant van de diode (het pijltje is de doorlaatrichting) staat er niet apart op.
Het effect is dat als de spoel afschakelt de zelfinductievonk niet tegen de richting in kan, en alleen richting plus kan afvloeien.






Re: Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Re: Schakelpaneel
Ik heb het antwoord precies net gevonden. ;)
Onderstaande laat een mooie schema zien hoe een en ander aangesloten moet worden op basis van een tuimelschakelaar. Nu nog even weer mn oude natuurkunde lessen ophalen en zien hoe ik de voorschakelweerstand bereken. Volgens mij ben ik er dan  :thumbup: :thumbup:
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Schakelpaneel
Het werd natuurlijk weer de hoogste tijd om deze vraag en discussie eens uit het stof te halen.

Groetjes.
Re: Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Re: Schakelpaneel
Precies.
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2009

offline
Re: Schakelpaneel
Ach ja, werken doet het zo maar ik zelf heb het niet op dit soort oplossingen. Constant blijft er nu, weliswaar een kleine, ongeveer een 10mA door die spoelen lopen, een werkende maar niet nette oplossing zou ik het noemen.
Rob
Re: Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Re: Schakelpaneel
Maar dan heb je vast wel een betere oplossing. Ik ben hier om te leren dus als je me tips kan geven, graag!!!
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakelpaneel
Het is een keurig-nette oplossing. Een wisselspoel wordt niet warm of koud van een stroompje van pakweg 10 mA. Velen hebben dit al jaren in gebruik.
Iets anders is de betrouwbaarheid van de eindafschakeling in de wisselaandrijvingen. Als die niet optimaal is, dan houdt het op.

Overigens is de eindafschakeling niet primair ontwikkeld voor deze toepassing. Dat is leuke bijvangst die Märklin ook in de eigen schakelkastjes met leds heeft toegepast. Maar het primaire doel is bescherming van de wisselspoelen tegen te langdurige bekrachtiging.
Re: Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Re: Schakelpaneel
Dus jij zegt, dienschakeling kan gewoon goed toegeapst worden? Die eindafschakeling, is het noodzakelijk om die nog te verwijderen? Of zeg je laat maar zitten?
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Schakelpaneel
Citaat van: Jan22 op maandag 24 augustus 2020, 20:45:35
Dus even terug naar dit plaatje


Even je vragen herhalen (om tijd te winnen):

1. Het lijkt er op dat het om twee drukschakelaars gaat. Wat is het verschil met 1 tuimelschakelaar?
Het aantal contacten of de plek waar die zitten. Foto tuimelcontactschakelaar?
Zitten er ledjes in de tuimelschakelaar, of maak je die er los bij?

2. Wat gebeurt er op de kruising rood-groen?
Antiparallel aan de wisselspoel

3. Plaatsing diodes: waar precies?
Hoe duidelijk kan het zijn:
Een diode laat stroom door van plus naar min. De richting maakt uit. Er is een doorlaatrichting en een sperrichting.
Een spoel schakelt tussen plus en min (de richting tussen plus en min maakt op zich niet uit).
1 ...
2 antiparallel? Nee! Led staat in serie wisselspoel.
3 doel van mijn diode was om de Led te beschermen tegen te hoge sperstroom ivm wisselspanning. Dit kan door de diode ofwel antiparallel over de Led te zetten ofwel in serie (zelfde doorlaatrichting) met de Led te zetten.
Re: Schakelpaneel
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Schakelpaneel
Als je die schakeling wil gebruiken moet je de eindafschakeling wel laten zitten, anders gaat het niet werken.
Maar de betrouwbaarheid van de eindafschakelingen is op lange termijn wel een dingetje.
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2006

offline
Re: Schakelpaneel
Als je die verwijdert, werkt de indicatie met ledjes of lampjes niet meer. De eindafschakelaar is de basis van de werking. Die zorgt er namelijk voor dat er maar door één spoel een stroompje kan lopen voor het laten branden van het ledje of lampje.
Hiermee geef je aan dat je het gehele schema niet begrijpt.

Dit werkt dus alleen met wisselaandrijvingen met een goedwerkende eindafschakelaar.

Groetjes.
Re: Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Re: Schakelpaneel
Sorry dat ik het niet begrijp, ik ben nieuw in deze hobby, dus ik ben het allemaal aan het leren.
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Schakelpaneel
Citaat van: Paulwillem1982 op maandag 24 augustus 2020, 20:52:13
Ik heb het antwoord precies net gevonden. ;)
Onderstaande laat een mooie schema zien hoe een en ander aangesloten moet worden op basis van een tuimelschakelaar. Nu nog even weer mn oude natuurkunde lessen ophalen en zien hoe ik de voorschakelweerstand bereken. Volgens mij ben ik er dan  :thumbup: :thumbup:
Paul, gewoon het schema uit je bovenstaande reactie uitproberen en zien dat t werkt, dat geeft feeling en vertrouwen; zoals gezegd gebruikt Marklin hetzelfde principe in z'n drukknopkastjes met indicatie-Led's.
Met een weerstand 1200 Ohm moet het goed gaan en inderdaad -zoals ook al gezegd- de eindcontacten in de wissels gewoon laten zitten anders werkt de schakeling sowieso niet.
Re: Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Re: Schakelpaneel
Dank je!!! Ik ga het vanavond ff wat didodes ledjes en weerstanden bestellen en lekker testen! Bedankt voor je advies! 👍
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelpaneel

Jouw schermafbeelding lijkt sprekend op een schema van Riny Smetsers, een vroegere 3-rail rijder die ooit op dit forum actief was. Weet je de bron nog?
Re: Schakelpaneel
Paulwillem1982
gast

Re: Schakelpaneel
Oh dat weet ik niet, maar heb het bij https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bouwbeschrijving_schakeltableau vandaan gehaald. Staat wel een andere naam bij.
Re: Schakelpaneel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schakelpaneel
Betrouwbare bron met RonaldK als een van de genoemden.  :thumbup: