Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet

Gestart door AlbertG zaterdag 22 augustus 2020, 17:41:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Kan ik, om de rij eigenschappen te testen, een analoge loc op een digitale baan zetten (Märklin MS2 of TamsMC)?
Gaat de loc dan spontaan op de hoogste snelheid rijden?
Of gaat er iets mis?

Groeten,
Albert.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
De lok zal ongecontroleerd wegrijden. Of blijft stil staan met een hoop gebrom. Oftewel: niet doen want je kunt er niets mee.

Gr, Ben.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Loc gaat er als een speer vandoor en is onbestuurbaar.
Als de spanning hoog genoeg is wordt de rijrichtingsschakelaar (relais) in werking gesteld en de stroom naar de motor onderbroken en de loc stopt. Verlichting en relais blijven wel bekrachtigd. (Gebrom van relais)
Mvg. Marcel
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Hoi Ben en Marcel,
Bedankt.
Kan ik dan beter een Märklin trafo aansluiten op een stukje spoor?
Ik wil toch graag de loc even laten rijden.

Groeten,
Albert.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Meestal gaat hij hard rijden, kan volgens mij geen kwaad om daarmee kort te testen of hij het analoog doet.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Voor testen moet het geen probleem zijn. Loc in de hand houden en sleper op de rails zetten. Anders laat de loc een rondje maken. Bij een ms2 is de spanning niet te hoog en gaat dat ding gewoon vooruit of achteruit. Wisselen kan dus niet. mitst je de loc open maakt en zelf het handmatig doet.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Als je wat rails over hebt, en een witte Märklin trafo met regelknop, zou ik dat even tevoorschijn halen. Een oude blauwe doet het ook. Zolang het een echte analoge loc is, loop je geen risico dat de omschakelpuls te hoog is. Decoders, en misschien de elektronische omschakelrelais uit de 33xx serie, vinden te hoge stroom die uit een oude 220 trafo komt, niet leuk.

Groet,

Peter
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
mocht je inderdaad een witte trafo gebruiken met c rails dan is wel het advies de ontstorings plaat te gebruiken. Als je die niet hebt, eigen risico.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Alle Marklin en ESU decoders welke voor voor MM en MFX protocollen zijn gemaakt moeten zonder probleem op de blauwe trafo kunnen,max spanning trafo blijft beneden de max van de decoder.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Citaat van: Hitmaan op zondag 23 augustus 2020, 00:53:38

mocht je inderdaad een witte trafo gebruiken met c rails dan is wel het advies de ontstorings plaat te gebruiken. Als je die niet hebt, eigen risico.


Ontstoringsplaat, eigen risico? Waar heb je het over kerel?
Het gaat om een analoog lokkie wat effe getest moeten worden om te zien of het ding rijdt. Dat kan gewoon op het digitale spoor met de wetenschap dat het ding ongecontroleerd weg rijdt en anders met de ouderwetse trafo, een witte, een zwarte, een blauwe of een  gele, het maakt allemaal niet uit.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
 @citaat
Bovenstaande heb ik al vermeld, maar als hij een analoge spoor wilt gebruiken dan kan hij beter Marklin 74046 ook aanschaffen. Als hij maar 1 loc moet testen dan heb ik net als jij het goede antwoord al vermeld.

Wil hij meerdere testen en het blijven doen in een gecontroleerde omgeving is het misschien beter om het wel aan te schaffen.
Met witte Travo bedoel ik 66471 en met de blauw of grijze wordt bijvoorbeeld 6631 of 6499 bedoeld.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
 @citaat Welnee, allemaal nergens voor nodig.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Hallo allen,
Bedankt voor de reacties.
Ik had nog een trafo liggen van 15V wisselstroom en iets meer dan 1A. Die heb ik gebruikt om in ieder geval de motor te laten draaien. 1 draadje op de sleper en 1 op een wiel.
Conclusie: de motor draait en de binnenverlichting brandt ook nog.

Misschien even wat achtergrond informatie: het gaat om deze treinset:  ROCO BR VT 11.5 (VT 601 TEE 14183A-analoog-)
Volgens dit topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52474.0 heeft die aardig wat vermogen nodig om te rijden.
Gekocht op ebay en volgens de verkoper zou het de Roco 43900 (en dus digitaal) zijn. Omdat deze op het programmeerspoor een foutmelding gaf heb ik hem eerst opengemaakt, geen decoder aangetroffen. Daarna even getest zoals hierboven beschreven.
Met de verkoper kom ik er wel uit verwacht ik, die staat als betrouwbaar bekend op ebay. Overigens is dit de eerste keer in 8,5 jaar dat me dit overkomt.

Groeten,
Albert.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Citaat van: AlbertG op zondag 23 augustus 2020, 14:55:26

Gekocht op ebay en volgens de verkoper zou het de Roco 43900 (en dus digitaal) zijn.


De 43900 is inderdaad digitaal. De vraag is dus wat jij hebt, wat staat er op de doos? Is het wel een 43900 of is het een 14183?
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Op de doos staat 14183 maar op een sticker staat 43900 en onder dit laatste nummer werden ze aangeboden. Ik heb daar vóór aanschaf een vraag over gesteld en de verkoper verzekerde me dat het om de 43900 ging. Dat blijkt dus niet zo te gaan.
Ik verwacht morgen een reactie van de verkoper. Ik wil ze terugsturen met geld terug op mijn rekening.

Groeten,
Albert.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
 @citaat De 14183 heeft geen 8p decoder interface in de motorwagen en nog de oude dikke motor. De 43900 heeft wel een 8p interface en daar zou af fabriek een decoder ingeprikt moeten zijn. Zonder decoder immers kun je niet analoog rijden met een 3railer. Jij zegt dat de motor draait op wisselstroom.

Onder in de doos zitten boekjes als het goed. Of maak 'm open voor een foto.

Gr, Ben.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
Citaat van: AlbertG op zondag 23 augustus 2020, 21:14:34
Ik verwacht morgen een reactie van de verkoper. Ik wil ze terugsturen met geld terug op mijn rekening.
Als je niet zelf de motor in de Roco 14183 wilt vervangen (draadje uit 2010), lijkt me terug sturen handiger.

Dat biedt jezelf financieel de ruimte om een nieuwe zoektocht te doen. Kun je meteen letten op aanwezigheid van stroomvoerende koppelingen en zo. Analoog is wel veel goedkoper vanwege al die ontbrekende details, maar duurkoop als je die uiteindelijk toch alsnog wilt laten inbouwen.
Re: Wat gebeurt er als ik een analoge loc op een digitale baan zet
@allen,
Probleem opgelost. Met excuses van de verkoper. Hij heeft een vergissing gemaakt, dat kan iedereen overkomen.
Ik stuur alles terug en krijg alle kosten vergoed, inclusief de kosten van terugzenden.

Groeten,
Albert.