Dag Patrick,
Bijna goed!
De twee bochten horen ook bij het blok.
Volgens de definitie dan.
Je kunt, als je dat wilt, de twee bochten bij de wissel trekken, dat is een kwestie van smaak en of het kan met de lengte van je treinen.
In iTrain moet je dan bij de lengte van de wissel bij het afbuigende spoor de lengte van de bocht er bij optellen.
De ideale lengte van een blok?
iTrain, Koploper en andere softwareprogramma's geven aan dat de lengte van het blok minimaal gelijk moet zijn aan de lengte van de langste trein.
Als ik mij goed herinner heb jij ergens geschreven dat je een trein hebt van 2 meter. Dat zou betekenen dat al jouw blokken minimaal twee meter zouden moeten zijn.
(Dan is het verstandig om de twee hierboven besproken bochten bij het blok trekken om het blok zo lang mogelijk te maken.)
Op de andere perronssporen kan hij dan mogelijk niet komen.
Realistisch? Realiseerbaar? ik vraag het mij af.
Je hebt al eerder de vraag gesteld of je van een klein stukje spoor een blok moest maken.
Er is toen geadviseerd om dat niet te doen en dat bij de wissels te trekken want het was maar twee of drie raillengtes lang.
Maar wanneer dan wel?
Dat vindt ik moeilijk aan te geven maar meer een kwestie van gezond verstand.
Als een trein te groot is voor een blok zal hij voorgaande blok ook bezet blijven houden totdat hij daar uit is.
We hebben ook al de discussie gevoerd over een of twee blokken bij stationssporen.
En wat als je langste trein verder uitgebreid wordt en 2,5 meter lang wordt?
Alles afbreken en opnieuw inrichten?
Of je trein niet uitbreiden?
Ik zou als ik jou was zoveel mogelijk de definitie van het blok aan houden (alle rails tussen twee wissels) en alleen bij hele lange stukken spoor (6 meter of zo) daar twee blokken van maken.
En, als je twijfelt, hier een plaatje posten en je vraag stellen.
Henk