Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Krokodil Diddy

Gestart door PatcheTrain zaterdag 22 augustus 2020, 16:54:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Krokodil Diddy
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Krokodil Diddy
Patrick
Wat voor kurk dikte gebruik je eigenlijk en werkt het een beetje.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Patrick,

Citaat van: PatcheTrain op dinsdag 12 april 2022, 09:54:16
@ Peter - de loc en de wagens en de sluitwagen zijn gloednieuw...hebben gefunctioneerd, en plots niet meer. Ze zijn allen met elkaar verbonden met koppeling met elektrische doorkoppeling (ik weet niet hoe ik dit ander moet benoemen)

Dit noemen de meesten stroom voerende koppelingen  O:-D


Citaat van: PatcheTrain op dinsdag 12 april 2022, 09:54:16
Ik heb enkel de centrale afgezet en vervolgens deed de verlichting het niet meer. Daarom dacht ik dat de centrale de decoder van de sluitwagen niet meer herkend... ik duik er eens verder in.

Al vorderingen gemaakt?
Waar zit de sleper? Onder de sluitwagen (stuurstandrijtuig)?
Zit deze nog goed vast? Is de sleper smerig?
Zijn de wielen schoon?
Als de sleper niet onder de stuurstandrijtuig zit sluit de stuurstand dan aan op de lok/rijtuig waar de sleper wel onder zit.

Ik ga er van uit dat je al geprobeerd hebt om op de ECoS de verlichting uit en weer in te schakelen?

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Tony - In het schaduwstation heb ik kurk op de rol gelegd, gekocht bij Hubo. Ik denk dat die 5mm dik is maar ben niet zeker. Zit nu tot eind augustus in Spanje en kan het dus niet nakijken. Ik heb bijna de volledige plaat met die kurk bedekt. Het werkt prima, naar mijn mening. Op het O niveau waar station en verdere baan komt te liggen denk ik twee lagen te leggen. De kurk aan de rol en een tweede laag als bedding. Kurk of foam, daar ben ik nog niet uit... Ik ben eventjes op het net gaan kijken naar kurk als bedding van Faller of Noch, maar die zijn heel prijzig. Ik weet niet of ik niet zelf kurk repen snij, zonder schuine kant en deze dan later met beddingsteentjes de schuine kant maak...

@ Henk - Ik heb deze winter lang onder de tafel "geleefd". Het schaduwstation is nu helemaal aangesloten aan de terugmelders, wisseldecoders en met Itrain verbonden. Heb daar wat probleempjes wanneer meerdere locs samen rijden, Itrain ziet soms geen terugmelding en dan loopt alles in het 100dert...
Ben ook met tweede helix begonnen, deze is eigenlijk af. Ik heb afgezien van helix tot aan het plafond en ga een brug bouwen om deurdoorgang te overbruggen (letterlijk) Verschillende redenen hebben mij van gedacht doen veranderen. Eerste reden - de kostprijs... van 80cm naar 220cm zijn een aantal wendingen. De prijs van het hout is ontzettend gestegen en het aantal sporen dat ik nodig heb is ook niet onbelangrijk. Tweede reden - de vrijgekomen oppervlakte op Niveau 0 kan ik mooi gebruiken om een groot lokdepot te gaan maken met draaischijf. Derde reden -  ik zag de overgang van de scenery niet zitten tussen NiveauO en de helix. Dus mijn plannen van de bovenbouw wat aangepast...

Het probleem met de lichten lag aan mezelf, een vinkje afgezet in Itrain. De lichtjes werken nu perfect.

In oktober begint het treinseizoen weer en dan ga ik eindelijk aan de bovenbouw beginnen... nu nog even genieten van het mooie weer in Spanje

Mijn zoon heeft voor mij een Instagram account gemaakt die hij af en toe "voedt" met foto's en filmpjes van de werkzaamheden.
De account heet krokodil_diddy. Enerzijds de naam van deze iconische loc, en anderzijds de naam die mijn kleinkinderen mij geven...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
He beste vrienden... kan iemand mij zeggen waar ik het beste uitleg kan vinden van waar ik mijn seinen en welke seinen ik moet gaan voorzien. Ik ben namelijk bezig met het inplannen van de seinen. Ik wil Duits gaan rijden... ik heb al wat gevonden mar vind het moeilijk zeker als er word gerangeerd. Let me know al jullie een hint hebben. En voor de verlofgangers onder jullie prettig verlof.
Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
Hier staat zo'n beetje alles wat je weten wilt: http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/index.html

Gr, Ben.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Danke Ben, heb wat avondlectuur...  :D
Re: Krokodil Diddy
Dit kan ook nog handig zijn als het gaat om seinen.

http://www.tf-ausbildung.de/home.htm

Groeten Martin
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Bedankt Martin, prachtdocument, zeer uitgebreid, maar denk dat voor de modelbouw het een beetje moeilijk wordt.... althans voor mij. Maar nogmaals bedankt
Re: Krokodil Diddy
Ik heb voor mijn baan wel aardig mijn best gedaan om het zo uitgebreid mogelijk neer te zetten, althans dat is de bedoeling.
Als je alleen kijkt naar hoofd- voor- en rangeerseinen ben je al een heel eind.

Groeten Martin
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Inderdaad Martin, maar hoofd- voor en rangeerseinen zal al een hele klus betekenen. Zeker om dit allemaal met Itrain te koppelen... Ik begin alvast met ze in te tekenen en zie waar ik uitkom. Thanks
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat
Ik denk dat iTrain dit nog wel aan kaan.
Waar je ook naar zou moeten kijken is of de seinen niet teveel gaat worden en dat je op sommige plekken zoveel seinen hebt staan dat je door de bomen/seinen het bos/de treinen niet meer ziet.
Als je op 10 centimeter drie of meer seinen moet zetten wordt het teveel; less is more.

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Bedankt Henk voor de tip. Ja less is more, maar ik weet al niet hoe ik moet starten. Bvb een hoofdspoor in station met tweerichtingsverkeer. Daar zou ik denken twee hoofdseinen, één in ieder richting en dan twee voorseinen, één in iedere richting. En waar moet je die dan zetten????
Hierbij schets van rechter deel van mijn Hoofdstation. Heb er wat seinen bijgezet... maar weet helemaal niet of dit juist is (zeker niet correct)... en zeker niet het rangeerdeel onderaan.... hoe begin ik aan zo iets dat natuurgetrouw moet trachten te zijn?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Patrick,

@citaat
Volgens mij is het zo dat een sein aangeeft dat het volgende blok vrij of bezet is.
Mocht dat niet zo zijn dan lees ik het graag!
Dus:
Blok 1 - wissel - Blok 2 - wissel - Blok 3

Rijrichting van links naar rechts
Het hoofdsein plaats je dan aan het einde van Blok 1 voor de wissel. Dit sein behandelt blok 2
Het volgende hoofdsein plaats je dan aan het einde van Blok 2 voor de wissel. Dit sein behandelt blok 3
enz.

Mijn voorstel zou zijn dat je eerst de hoofdseinen gaat plaatsen.
Dan bekijken hoe dat staat en dan bepalen of, en zo ja waar je nog voorseinen wilt en kunt (less is more) plaatsen.

IK weet zo even niet of je je aan een bepaalt land wilt houden maar je zou bijv in de stationsgebieden voor KLIK: dwergseinen kunnen kiezen.
Het voordeel is vindt ik dat je dan toch seinen hebt maar ook het stationsgebied en de treinen goed kunt zien.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje verder geholpen heb.

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Krokodil Diddy
Even zo uit het blote hoofd, geen garantie dus. Op een moderne baan, vanaf Ep.4 zeg maar, op emplacementen uitsluitend dwergseinen. Voorseinen alleen wanneer het hoofdsein binnen remafstand niet te zien is. Seinen zijn niet alleen om blokken tussen wissels te beveiligen. Op een lang baanstuk (meerdere km) kunnen ook meerdere seinen (blokken) geplaatst worden om een druk treinverkeer te kunnen verwerken. Dit is op een modelbaan heel moeilijk na te bootsen vanwege ruimtegebrek.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Henk,
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 31 juli 2022, 18:04:46
Seinen zijn niet alleen om blokken tussen wissels te beveiligen. Op een lang baanstuk (meerdere km) kunnen ook meerdere seinen (blokken) geplaatst worden om een druk treinverkeer te kunnen verwerken. Dit is op een modelbaan heel moeilijk na te bootsen vanwege ruimtegebrek.

Ik heb op mijn baan een paar lange stukken (6 a 7 meter) waar ik meerdere blokken heb gemaakt om een druk treinverkeer te kunnen nabootsen.
Maar, je baan moet er wel geschikt voor zijn.

(ook) Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2008

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op zondag 31 juli 2022, 14:34:04
Bedankt Henk voor de tip. Ja less is more, maar ik weet al niet hoe ik moet starten. Bvb een hoofdspoor in station met tweerichtingsverkeer. Daar zou ik denken twee hoofdseinen, één in ieder richting en dan twee voorseinen, één in iedere richting. En waar moet je die dan zetten????
Hierbij schets van rechter deel van mijn Hoofdstation. Heb er wat seinen bijgezet... maar weet helemaal niet of dit juist is (zeker niet correct)... en zeker niet het rangeerdeel onderaan.... hoe begin ik aan zo iets dat natuurgetrouw moet trachten te zijn?

Patrick,

Volgens mij is de verbinding tussen spoor 1 en spoor 2 via het engels wissel overbodig. Het engels wissel kan vervallen en worden vervangen door het rechtswissel dat dan vrij komt uit spoor 1. De mogelijke rijwegen en gelijktijdige rijwegen veranderen hierdoor niet. In werkelijkheid zou een dergelijke verbinding dus in principe niet voorkomen. Voordelen van deze aanpassing: besparing van de kosten van een engels wissels en winst van twee raillengten nuttige spoorlengte op spoor 1.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Henk -  Inderdaad een sein geeft toestand volgende blok aan... Ik heb ook lange trajecten, daar is het niet een probleem want daar gebruik je andere seinen voor, nl. blokseinen, maar wat in een station? Ik ga daar drie blokken makent voor Itrain om te vertragen, maar daar hoef ik geen seinen voor te zetten, denk ik. Ik weet niet of er in een stationspoor voorseinen staan. Dacht ik niet. Maar dan is de vraag waar komt het voorsein. In mijn geval voor de wisselstraat. Maar waar moet ik die dan mee "verbinden" vermits er verschillende sporen komen en het voorsein de toestand moet geven van het volgend Hoofdsein. Misschien moet ik een voorsein zetten bij het binnenkomen van ieder spoor????? Dwz dat ik een voorsein heb en onmiddellijk daarachter een uitrijden voor de treinen in de ander richting.
@ mDDM - Enkel Spoor1 is enkele richting. Op alle andere sporen wil ik in beide richtingen kunnen rijden. Als ik de Engelse wissel weghaal en de trein uit spoor1 rijdt buiten dan blokkeer ik Spoor 2 voor een trein die wil binnen rijden... Mijn bedoeling is dat ik 2x dubbele richting kan rijden over gans de baan zonder dat er moet gestopt worden voor tegenliggend verkeer. Ik weet niet of ik mij duidelijk heb gemaakt. Eigenlijk moet je de volledige baan en volledig station kunnen zien, dan is dat misschien duidelijker...Maar ik ga er nog eens verder in detail naar kijken. Ik begin pas aan hoofdstation tegen de herfst. Voorlopig is het nog maar in Wintrack uitgetekend....Althans bedankt voor de opmerking.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Krokodil Diddy
Citeermaar wat in een station? Ik ga daar drie blokken makent voor Itrain om te vertragen,

Even voor de duidelijkheid. Bedoel je drie blokken in één stationsspoor of wat? Itrain reageert op meldpunten, dus als je in een stationsspoor drie melders bouwt heb je hetzelfde effect, toch? Je gaat toch niet voor iedere melder een apart blok aanmaken.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
3 blokken in het stationspoor kan goed hoor, als het rijden wordt zonder routes kan je de blokken d.m.v. spoornummers met elkaar verbinden.
Korte treinen kunnen dan na een stop in bijv. blok 1A verder rijden zonder dat ze in een volgend blok 1B of 1C weer stoppen.
Lange treinen kunnen dan ook het hele statiospoor inrijden.
Nu het woord inrijden is gevallen zijn er ook inrijseinen, als een stationspoor wordt binnengereden plaats je daar een inrijsein.
Dat heeft als mogelijkheid

Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@Henk -  Ik heb het hier wat moeilijk mee. Ik wil drie terugmelders plaatsen om vertraging mooi te simuleren. Zoals Tom schrijft dan wil ik korte treinen in het midden laten stoppen en lange treinen (bib mijn tgv = >2m) op het volledige spoor. Noemt men dit nu 3 blokken???? in mijn verbeelding ja... omdat ik drie stukken heb die gescheiden zijn en naar mijn decoder gaan. Maar misschien hanteer ik de woorden blokken en terugmelders niet zoals het hoort. tell me
# Tom - Op mijn nieuwe schetsje noem ik ze Vs = voorsein L of Rechts op één spoor. Ik denk dat jij inrijsein wil zeggen... Als je een lang stuk (in station) met " "blokken"/"onderverdelingen"/ "terugmelders" hebt, is het dan niet teveel van het goede om in ieder deel een inrijsein te zetten... Less is more???
Ik wil Duits rijden dwz... dat Hfdseinen aan linker kant staan en voorseinen/inrijseinen aan rechter kant, echter 180° gedraaid tov van het Hfdsein

PS rechts onder staat de rijrichting van de pijltjes verkeerd
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
Hey Patrick,
Je hebt 1 of meerdere terugmelders per blok. Mits je stationspoor verdeeld is in 3 stukken dan zou je idd 3 blokken kunnen maken.
Maar dit is een station en geen schaduwstation of rangeerstation. Je wilt dat de treinstellen mooi in het midden van het perron stoppen.
Dus vergeet die meerdere blokken opdat ene stationspoor. Maak 1 blok met de 3 terugmelders.

Met itrain heb je eigenlijk voldoende met 1 terugmelder per blok maar dit enkel indien je treinstellen perfect geijkt zijn.
Dus meerdere terugmelders zal ervoor zorgen dat minder (of slecht) geijkte stellen toch mooi in het midden gaan stoppen.

Rij je de twee kanten op, dan is het een sein aan beide kanten in het blok. Buiten het station komt er dan telkens een inrijsein en als je wilt, daarvoor kan ook nog een voorsein.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Christian -  thanks voor de info. Je hebt dus een Voorsein, vervolgens een inrijsein (zoals Tom suggereerde) en een hoofdsein... Als je mijn tekening ziet dan heb ik de Voorseinen ingetekend, dit moet dus inrijseinen worden, maar waar plaats ik dan de Voorseinen op de tekening?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat Aantal blokken in een stationsspoor hangt een beetje af van hoelang het stationsspoor is.
3 blokken is inderdaad best veel maar in het eggie zie je ook wel dat een stationsspoor bestaat uit spoor 1A en 1B.

Wat betreft de inrijseinen klopt, die staan buiten het station, voor de wisselstraat die toegang geeft tot de stationssporen.

Seinen is en blijft best een dingetje, de 1 wil het zoals de werkelijkheid en voor de ander is het meer een geval van scenery.

Lange trajecten worden meestal in verschillende blokken verdeeld. Dit om te voorkomen dat treinen te lang moeten wachten voor dat een blok vrij wordt gegeven. Deze blokken worden dan bewaakt door blokseinen, in iTrain geef je dan in de blokeigenschap aan dat het automatische seinen zijn. Zo zullen er dus geen treinen te lang moeten wachten tot het hele traject weer vrij is.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2016

offline
Re: Krokodil Diddy
Helpt het nog om van secties te spreken?
Een blok kun je verdelen in secties, bijvoorbeeld: inrij-, afrem- en stopsectie.
Iedere sectie bevat een terugmeldcontact. Misschien helpt dit.

En bij de meeste software kun je instellen wat er bij welke meldsectie moet gebeuren, eventueel afhankelijk van de trein of het blok waar deze vandaan komt.

Groet,

Peter
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat @citaat @citaat  Patrick, heb even getracht een voorbeeld te maken.
Misschien zo wat duidelijker. Of het allemaal in het echt zo is, geen idee.
Het enige echte sein wat ik ken is dat van mijn vrouw en dat is het sein als het eten klaar is of ik teveel geld uit heb gegeven, maar dat geheel terzijde  :)

Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 01 augustus 2022, 13:45:46
Helpt het nog om van secties te spreken?
Een blok kun je verdelen in secties, bijvoorbeeld: inrij-, afrem- en stopsectie.
Iedere sectie bevat een terugmeldcontact. Misschien helpt dit.

En bij de meeste software kun je instellen wat er bij welke meldsectie moet gebeuren, eventueel afhankelijk van de trein of het blok waar deze vandaan komt.

Groet,

Peter

In iTrain is dat sinds enige tijd iets anders, het rijden met gebruik van positie bepaalt waar de trein uiteindelijk zal stoppen.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Patrick,

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 01 augustus 2022, 13:45:46
Helpt het nog om van secties te spreken?
Een blok kun je verdelen in secties, bijvoorbeeld: inrij-, afrem- en stopsectie.
Iedere sectie bevat een terugmeldcontact.

Peter (Blikken Tinus) beschrijft goed wat het verschil is tussen een blok en bezetmelders.
Is het jou nu duidelijk?
Zo ja, dan kunnen we verder met de seinen.

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
# Henk - Ik begin het te begrijpen. Echter hoe dit om te zetten naar de modelbouw, that's the question... Ik denk dat ik voor hoofd en inrij seinen ga kiezen...en uiteraard blokseinen. Vraagje, is er een "ideale lengte" voor een blok? bvb 1,5x het langste treinstel????

In bijlage een overzicht. Hopelijk heb ik het goed begrepen?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

Bijna goed!  :D :D
De twee bochten horen ook bij het blok.
Volgens de definitie dan.

Je kunt, als je dat wilt, de twee bochten bij de wissel trekken, dat is een kwestie van smaak en of het kan met de lengte van je treinen.
In iTrain moet je dan bij de lengte van de wissel bij het afbuigende spoor de lengte van de bocht er bij optellen.

De ideale lengte van een blok?
iTrain, Koploper en andere softwareprogramma's geven aan dat de lengte van het blok minimaal gelijk moet zijn aan de lengte van de langste trein.
Als ik mij goed herinner heb jij ergens geschreven dat je een trein hebt van 2 meter. Dat zou betekenen dat al jouw blokken minimaal twee meter zouden moeten zijn.
(Dan is het verstandig om de twee hierboven besproken bochten bij het blok trekken om het blok zo lang mogelijk te maken.)
Op de andere perronssporen kan hij dan mogelijk niet komen.

Realistisch? Realiseerbaar? ik vraag het mij af. 
Je hebt al eerder de vraag gesteld of je van een klein stukje spoor een blok moest maken.
Er is toen geadviseerd om dat niet te doen en dat bij de wissels te trekken want het was maar twee of drie raillengtes lang.
Maar wanneer dan wel?
Dat vindt ik moeilijk aan te geven maar meer een kwestie van gezond verstand.
Als een trein te groot is voor een blok zal hij voorgaande blok ook bezet blijven houden totdat hij daar uit is.
We hebben ook al de discussie gevoerd over een of twee blokken bij stationssporen.
En wat als je langste trein verder uitgebreid wordt en 2,5 meter lang wordt?
Alles afbreken en opnieuw inrichten?
Of je trein niet uitbreiden?

Ik zou als ik jou was zoveel mogelijk de definitie van het blok aan houden (alle rails tussen twee wissels) en alleen bij hele lange stukken spoor (6 meter of zo) daar twee blokken van maken.
En, als je twijfelt, hier een plaatje posten en je vraag stellen.

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat Henk, vergeet je niet iets bij een blok van 2 meter en een trein van 2 mtr.
Voorheen was daar de marge maar nu is dat met een beetje vreemde naam het vrijbaken.
Als het vrijbaken wordt gebruikt op bijv. 5cm dan is de beschikbare lengte van een blok geen 200cm maar 195cm.
Gebruikt met het vrijbaken aan beide kanten op 5cm dan is de lengte van een blok 10cm korter.

Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Tom - Wat is een vrijbaken? Een marge?
@ Henk -  je hebt gelijk, schoonheidsfoutje, het blok is van wissel tot wissel en dus moeten de bochten er ook bij.

Heeft iemand ervaring met de seinen van Viessman en de multiplex decoders?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Tom,

In mijn post daarvoor (1 aug) stel ik aan Patrick de vraag of hij het principe van de blokken en bezetmelders begrijpt en je ziet het resultaat.
Ik had namelijk het idee van niet.
Ik wilde dat eerst helder hebben voordat ik verder de diepte in zou willen gaan.
We schrijven zo vaak; begin eerst met een testbaantje om de principes van blokken en bezetmelders duidelijk te krijgen.
Zo ook met de seinen op de baan van Patrick.
Daarom heb ik geadviseerd om eerst alleen hoofdseinen te plaatsen en later uit breiden met andere seinen.

Er komt nu al best wel veel informatie op Patrick af en Patrick moet dat eerst op de juiste plek kunnen zetten.

Vrijbaken is wel een vreemde naam voor een plek in het blok waar de trein moet stoppen.
In jouw voorbeeld een stoppositie van 5 cm voor het einde van het het blok.
Overigens kende ik het ook niet omdat ik versie 5.1 nog niet geïnstalleerd heb.

Snap je het Patrick?

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Henk - Ik ben mee. Maar over de vrijbaak toch nog een bedenking.... Mijn langste spoor in hoofdstation zal zoiets van 3m50 zijn. Stel de TGV of ICE +/_ 2m +++ stopt 5cm voor het einde van de blok, wat dan met een klein stel van een loc en enkele wagens. Je stelt de lengte van ieder stel in iTrain, maar waar stoppen deze dan? Op 5cm van het einde van het blok? In het vrijbaken. Ik zou denken dat een kort stel in de midden van het blok stopt en niet op het einde. Moeten al die passagiers ver stappen om op de trein te stappen....
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op dinsdag 02 augustus 2022, 16:27:27
@ Tom - Wat is een vrijbaken? Een marge?


Het vrijbaken gaf ik al aan dat het een beetje vreemde naam is, daar kan ik ook niets aan doen, zo wordt het nu eenmaal in iTrain genoemd.
Het is eigenlijk een vrijbalk, het is een beetje te vergelijken met een marge.
In iTrain werd voor 5.1 gebruik gemaakt van een marge, deze voldeed niet omdat de marge altijd werd berekend aan beide kanten van een blok.
De vrijbalk geeft de vrije ruimte aan als de trein voor het wissel moet stoppen. Daar moet men dus wel rekening mee houden.
Bij 5cm aan 1 kant blijft er dus 5cm minder lengte over van het blok.

@ Henk.
Voor beginners is het juist goed om te weten dat een marge of zoals het nu heet het vrijbaken de vrije ruimte aangeeft waar de trein voor een wissel kan stoppen zonder dat andere treinen uit een ander blok de wachtende trein gaan raken.

Dat Patrick veel informatie op zich af krijgt komt omdat er een verkeerd beeld is van de verschillende soorten seinen.

Het Vrijbaken werd eigenlijk al in de vorige versie gebruikt maar dan als marge en zoals ik hier boven al een gaf bleek dat net voldoende te zijn.

Verder neem ik aan dat Patrick de laatste versie van iTrain gebruikt dus lijkt het mij verstandig om daar ook over te schrijven anders gaat het later wel erg onduidelijk worden.

Overigens is versie 5.1 een update van 5 naar 5.1 maar wel met behoorlijk wat veranderingen.

Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op dinsdag 02 augustus 2022, 16:54:07
@ Henk - Ik ben mee. Maar over de vrijbaak toch nog een bedenking.... Mijn langste spoor in hoofdstation zal zoiets van 3m50 zijn. Stel de TGV of ICE +/_ 2m +++ stopt 5cm voor het einde van de blok, wat dan met een klein stel van een loc en enkele wagens. Je stelt de lengte van ieder stel in iTrain, maar waar stoppen deze dan? Op 5cm van het einde van het blok? In het vrijbaken. Ik zou denken dat een kort stel in de midden van het blok stopt en niet op het einde. Moeten al die passagiers ver stappen om op de trein te stappen....

Misschien handiger om blz 110 en 113 van de handleiding 5.1 er eens op na te lezen.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op dinsdag 02 augustus 2022, 16:54:07
maar waar stoppen deze dan? Op 5cm van het einde van het blok?

Hey Patrick, in iTrain kan je voor een stationspoor instellen dat de trein in het midden van het blok stopt. Daarom 1 blok per stationspoor.
De terugmelders geven enkel tussentijdse posities door naar itrain zodat de berekening voor vertragen en stoppen meerdere keren bijgestuurd kan worden.

Maak geen link tussen de terugmelders en de plaats waar de trein moet vertragen en stoppen. Dat was zo bij de oude versies van iTrain.
Nu geef je per trein in wat zijn remprofiel is. Itrain zal dan op het juiste moment de rem ingaan om te stoppen waar jij het wilt.

Groetjes
Christian
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
CiteerDe vrijbalk geeft de vrije ruimte aan als de trein voor het wissel moet stoppen. Daar moet men dus wel rekening mee houden.
Bij 5cm aan 1 kant blijft er dus 5cm minder lengte over van het blok.
Is me duidelijk, maar ik kom terug op vraag die ik aan Henk stelde, wat met korte treinstellen? Ik wil dat deze mooi in het midden van het blok van het station stoppen en niet op 5cm voor het einde van het Blok va het station. In andere "normale" blokken begrijp ik de zin van de vrijbaken volledig. Bedankt Christian voor jou antwoord.
CiteerVerder neem ik aan dat Patrick de laatste versie van iTrain gebruikt dus lijkt het mij verstandig om daar ook over te schrijven anders gaat het later wel erg onduidelijk worden.
Moet ik nakijken, ik dacht van wel, maar ben nu nog in Spanje tot september en kan dit niet bevestigen...
Ik stel veel vragen aan jullie experten want ik wil al drie stappen verder plannen. Namelijk de bouw van het hoofdstation, maar ook de nodige elektrische aansluitingen die ik nodig zal hebben, de nodige decoders, welke wisselmotoren ik ga/wil gebruiken is er nog zo eentje, etc...dit om zo weinig mogelijk voor voldongen feiten te staan en dan aan crisismanagment te moeten doen. Plannen, plannen en nog eens plannen... en veel opzoekwerk. Maar dat is nu net het leuke van het bouwen van mijn baan...ik heb nog zo veel te leren, en dan spreken we nog niet eens van scenery...
CiteerMisschien handiger om blz 110 en 113 van de handleiding 5.1 er eens op na te lezen.
Ja Tom je hebt een punt, maar dan komen we aan wat voordien al werd gesuggereerd nl een proefbaantje maken...en met de handleiding ernaast uitproberen... Alvast bedankt voor de tip
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op dinsdag 02 augustus 2022, 17:27:21

CiteerMisschien handiger om blz 110 en 113 van de handleiding 5.1 er eens op na te lezen.
Ja Tom je hebt een punt, maar dan komen we aan wat voordien al werd gesuggereerd nl een proefbaantje maken...en met de handleiding ernaast uitproberen... Alvast bedankt voor de tip

en daar is nog steeds niets mis mee hoor.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Krokodil Diddy
Imposante baan en project, leuk om te volgen :thumbup:
Groeten Eeg
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Patrick,

Citaat van: PatcheTrain op dinsdag 02 augustus 2022, 17:27:21
CiteerDe vrijbalk geeft de vrije ruimte aan als de trein voor het wissel moet stoppen. Daar moet men dus wel rekening mee houden.
Bij 5cm aan 1 kant blijft er dus 5cm minder lengte over van het blok.
Is me duidelijk, maar ik kom terug op vraag die ik aan Henk stelde, wat met korte treinstellen? Ik wil dat deze mooi in het midden van het blok van het station stoppen en niet op 5cm voor het einde van het Blok va het station. In andere "normale" blokken begrijp ik de zin van de vrijbaken volledig. Bedankt Christian voor jou antwoord.

In de eigenschappen van het blok in het tabblad Richting: vorige en tabblad Richting volgende geeft je aan of je gebruik maakt van posities.
Daarna kun je daaronder bij sein aangeven wat je rem- en wat je stopposities zijn.
Bij perron geef je de lengte van je perron op en waar je perron begint.

Lees ook posities op pagina 119 van de handleiding door.
Daar wordt beschreven hoe je de hierboven genoemde opties kunt/moet gebruiken

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Het is heel lang geleden dat ik nog iets gepost heb. Hiervoor zijn er een hele boel redenen, maar de hoofdreden is dat iTrain instellen, locs kalibreren en de andere voorbereidingen voor automatisch rijden niet erg attractief zijn om te delen met jullie. Ik heb lange tijd moeten zoeken naar een probleem in mijn schaduwstation. Voor een onbekende reden kon ik met 3 treinen automatisch rijden, maar eenmaal wat meer locs gestart bleek de boel te ontsporen, letterlijk gezien. Dank zij de hulp van mijn vriend Christian, of beter gezegd, mijn vriend Christian heeft met mijn hulp, na heel lang zoeken het probleem gevonden.
Wat ben ik blij dat ik al mijn terugmelders en wissels heb verbonden met die tussenblokjes die ik jullie in een eerdere post heb getoond. Het zoeken naar het probleem heeft ons het leven ontzettend vereenvoudigd, maar het was toch niet evident.
Eerst hebben we mijn EcosII vervangen door een Marklin CS3+ om zeker te zijn dat het probleem niet vanuit de centrale kwam. Niet dus.
Na ieder terugmeldcontact te hebben nagekeken bleek dat een van de uitgangen van de Digikeys terugmelders het af en toe liet afweten. Dit zijn de moeilijkste op te lossen problemen. De intermitterende. Bleek na vervanging van deze terugmelder het probleem niet opgelost te zijn. Dus verder zoeken. Nu komt het. De vervangen DR4088 door een nieuwe bleek hetzelfde symptoom te hebben. Dus een derde terugmelder geplaatst en aangesloten en.... geen problemen meer. Hier dus een kort filmpje met enkele locs en twee stoomlocs die pendelen tussen twee rangeersporen. Ik kan nu eindelijk verder naar de "bovenverdiepingen" en het schaduwstation afsluiten...
Ik heb nu wel een dilemma, verder werken met de Marklin CS3+ die ik geleend heb, of terug overschakelen naar de EcosII en al de boosters die ik heb aangekocht. Ik heb de indruk dat de CS3+ veel meer mogelijkheden biedt. Wat is jullie input?

https://youtu.be/lv4fRl9clos
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Zoals in mijn vorige post gemeld kan ik stilaan verder werken en nieuwe modules beginnen te bouwen. Enkele foto's van de vooruitgang van de helixen die de locs van schaduwstation1 naar niveau0 zullen brengen en enkele fotos van de voorbereidingen voor schaduwstation2.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op zondag 16 oktober 2022, 10:40:23
Ik heb nu wel een dilemma, verder werken met de Marklin CS3+ die ik geleend heb, of terug overschakelen naar de EcosII en al de boosters die ik heb aangekocht. Ik heb de indruk dat de CS3+ veel meer mogelijkheden biedt. Wat is jullie input?

Je gaat met de computer rijden. Dan heb je geen uitgebreide centrale nodig. Die zorgt alleen voor de bezetmelding naar de PC en de commando's van de PC naar de baan. Meer hoeft het ding niet te doen. Daar heb je geen 700+ euro centrale voor nodig.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat Wat Ronald zegt.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat @citaat mee eens.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2022

offline
Re: Krokodil Diddy
Over de DR4088: er zijn (of waren) slechte batches in omloop, ik las het een tijd terug op het buurforum en op OntraXS! kreeg ik het nogmaals bevestigd. Had het maar eerder gepost dat had ik je kunnen tippen. Het had een zoektocht bespaard maar zeker ook een nodeloos dure Marklin centrale.

Maar mooi dat het weer marcheert en dat je weer aan het bouwen bent.  :thumbup:
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Krokodil Diddy
uit het verhaal heb ik begrepen dat die "nodeloos dure Märklin centrale" geleend is. Dus niks kost.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2022

offline
Re: Krokodil Diddy
Ah zo.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Inderdaad, geleend. Maar ik moet ze terug geven en mijn Ecos terug aansluiten... maar ik vind dat je met de CS3+ dingen kan doen met instellingen van de loc's bvb, die je niet met de Ecos kan, denk ik....Moest ik niet via de PC rijden dan denk ik dat vandaag de CS3+ meer kan dan de ECOS...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: ronaldk op zondag 16 oktober 2022, 10:55:08
Je gaat met de computer rijden. Dan heb je geen uitgebreide centrale nodig. Die zorgt alleen voor de bezetmelding naar de PC en de commando's van de PC naar de baan. Meer hoeft het ding niet te doen. Daar heb je geen 700+ euro centrale voor nodig.
Daar heb je een punt.........maar wat als je er een soundfile mee wil veranderen in de decoder......dat ga je niet met de software redden helaas.

De centrale blijft in principe altijd wel ergens voor nodig, dat hameren op alleen een wat ie wel moet doen is vergeten wat er allemaal mee kan ;)

Toegegeven met de soundfiles kun je ook terecht bij een programmer, maar ook dat is geen centrale, en dus kan je er niet mee besturen.

@ Patchetrain,

Als je al boosters hebt van een merk zou ik er lekker op voort blijven borduren en ook een centrale nemen van dat merk.
Omschakelen kan ook wel maar of alle functies dan nog wel doorgegeven worden blijft de vraag hoe oud de boosters zijn.
Mooi dat de CS 3 geleend is, dan kun je hem ook teruggeven als je dat wil.........maar ik lees ook een twijfel in dat bericht.

M.v.g.

Hans V200.0