Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Krokodil Diddy

Gestart door PatcheTrain zaterdag 22 augustus 2020, 16:54:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
Precies, via de kabels dus.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@Basjuh1981 en Ben  -  het zal wel als jullie het zeggen maar ik begrijp het niet... de eerste melder is met de O (massa) verbonden, bij mij met het bruine draadje...maar waar haalt de tweede terugmelder zijn massa dan?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2016

offline
Re: Krokodil Diddy
Zoals Ben al zei: via de (Utp)kabels waarmee je de S-88 melders met elkaar doorverbindt. Geen zorgen om maken: het werkt!
Ik maakte ook ooit de fout een volgende melder van massa te voorzien. Dat gaf allerhande effecten: spookmeldingen. Na het weghalen van de massa-aansluiting, op de eerste na, liep alles prima. Zo is het ook bedoeld.

Groet,

Peter
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
OK nu begrijp ik het...ik wist niet dat de "Ground" en de "C" Common van de S-88 melders intern samen verbonden waren...
Bedankt toch voor de Tip...ga ik morgen meteen oplossen...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op maandag 21 maart 2022, 17:54:39
@ Wim: heb jij een adres of telnummer van MT-s?
@ Ben: bedoel je de bruine draad die van S88 (Common) naar S88 gaat?
Hi Patrick
Hier heb je de link, daar staat alle info
https://modeltrein-support.be/
Re: Krokodil Diddy
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Krokodil Diddy
Mooie situatie met de kabels etc en hoe je het voor elkaar maakt.

Echter hoop ik niet dat je al te dure netwerk kabels hebt gebruikt. Ze zijn wel zeer kort, maar er zitten behoorlijke knikken in. Als dat een cat6a kabel was dan heb je deze nu gereduceerd tot een cat 5e kabel. zo erg zal de knik zijn.
Gezien deze dingen geen 10 gb overpompen zou ik mij geen zorgen maken, maar wou het je even laten weten.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Tony - je hebt volledig gelijk. Ik heb trouwens andere soepelere kabeltjes (Slimline) bij Allekabels.nl besteld want ik weet ook niet hoe deze vrij stijve kabeltjes het gaan doen. En het oogt ook niet mooi... Wordt vervolgd
Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
Ik heb geen verstand van cat6 reductie naar cat5 maar vindt het hopeloos gebabbel van Tony. Maar een stekker hoort recht in een connector te zitten naar mijn mening en da's niet wat ik zie.

Ik zeg het met enige terughoudendheid alsof ik alleen maar commentaar lever. Maar je maakt ontiegelijk veel werk van bedraden en bekabelen en de vraag is of het allemaal werkt straks.

Gr, Ben.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
Dat van de knikken in de kabel valt wel mee daar komt de 10gb verbinding prima doorheen, je moet dit ook meer als een uitsluiting van problemen door de fabrikant zien.
Verder zou ik wel stoppen met al die tyraps(trekbandjes) en haken in de bedradingskokers daar ga je spijt van krijgen bij een storing.
Je kunt beter voor functionaliteit gaan dan voor het mooie plaatje.
Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
Bedrading door schroefogen geeft verstoring door trafo werking, ik heb daar al eens iets over geschreven maar het wordt genegeerd. Maar ik meen dat het hier "open" ogen betreft.

Gr, Ben.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Ben - Inderdaad het zijn open schroefogen, dus geen probleem...Ik denk dat je de stekkers bedoeld die in de S88 bussen zitten... inderdaad, door dat de draad te stijf is komt er spanning op de stekker. Ik wacht tot ik de nieuwe Slimline draadjes heb en dan zou dat probleem verholpen moeten zijn. Let's wait. Thanks voor de opmerking.
@ Mark -  Ik ga voor beiden, zowel functionaliteit en een mooi plaatje. Door alles netjes te plannen en te cableren zal de functionaliteit ook beter zijn, en tyraps kan je altijd overknippen en er een draadje bij trekken als het moet. Daarom heb ik ook met de blokjes gewerkt na iedere wissel of terugmelder. Storingen zijn sneller op te sporen en de problemen sneller verholpen Er kruipt enkel wel wat tijd in, maar dat heb ik...
Re: Krokodil Diddy
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Krokodil Diddy
Je had natuurlijk een paar extra draden erin kunnen leggen voor het opbinden. Als je dat al niet gedaan hebt
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

Je hebt een mooie aankoop met die TGV gedaan.
Je legt de draden heel netjes aan en dat moet ook wel met zo'n grote baan anders verlies je het overzicht.

Ik zou voor iTrain eens op youtube kijken en dan zoeken op: itrain 5 jeroen balkema
Dat zijn een serie instructievideo's waar ik goede verhalen over heb gehoord.
Er zijn er nog meer maar voor een compleet verhaal zou ik het bij deze houden.
In een later stadium kun je nog altijd andere instructievideo's bekijken.

Ben je al lid van het iTrain forum?
Ook daar staan alle instructiefilmpjes van Jeroen Balkema

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Neen Henk, ben nog geen lid van iTrain Forum... zal het wel worden eenmaal ik ermee vertrokken ben...ben nu wat terughoudend om de eerste stap te zetten...ik bedoel om met iTrain te beginnen, drempelvrees denk ik :(
Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
Proefbaantje leggen dan om vertrouwd te raken: ovaaltje van een paar blokken met een inhaalspoor en een kopspoor.

Gr, Ben.
Re: Krokodil Diddy
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat

Dat is sowieso aan te raden. En als de nieuwe baan je proefbaan wordt als het ware, simpel beginnen. Ik ben zelf bezig met een nieuwe baan. Zodra deze "rond" is begin ik met een enkel spoor met de diverse blokken en breid dat langzaam uit. Vooral omdat er sporen in twee richtingen bereden gaan worden.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat @citaat

Hele goeie tip.
Om iets specifieker te zijn. In het ovaaltje minimaal drie blokken, meer mag. Maar denk eraan dat de trein bij voorkeur langer is als het blok. Een blok als inhaalspoor en een blok als kopspoor.

Dat is de minimale configuratie om het testen (vertrouwd raken met) een aanvang te laten nemen.
Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 23 maart 2022, 10:43:11

Maar denk eraan dat de trein bij voorkeur langer is als het blok.


Hoezo dat? Maak het nou niet ingewikkeld.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Krokodil Diddy
Oeps, net andersom natuurlijk. Het blok bij voorkeur langer dan de trein.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op woensdag 23 maart 2022, 09:44:59
....ik bedoel om met iTrain te beginnen, drempelvrees denk ik :(

.....stap gewoon over die drempel heen, iTrain zal je niet laten struikelen  :)
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Gisteren heb ik samen met mijn buddy Christian voor het eerst iTrain aangesloten aan het schaduwstation. Iedere wissel een adres gegeven en de nodige instellingen in iTrain ingeput en Ben, alles werkt, althans de 42 wissels. Ik ben ontzettend gelukkig dat al het voorbereidend werk met de kaartjes en de aansluitblokjes onder de wissels niet voor niets is geweest. Sommige aansluitingen van de wissels waren verkeerd aangesloten, rechtdoor ipv af te slaan of omgekeerd, maar dat was zeer snel verholpen, twee draadjes omdraaien aan het blokje en klaar is kees... zeggen ze in België. Ik weet niet waar ze die uitdrukking met Kees hebben gevonden, zal wel speciaal zijn... ;)
Volgende stap zijn de terugmelders aansluiten, maar ik wacht nog op draadje dat ik bij Allekabels.nl heb besteld om de Ecos en de Boosters aan te sluiten maar Post Nl heeft wat probleempjes met het gerecht in België en het draadje laat op zich wachten...
Verder heb ik beslist om op de baan op verschillende kritische plaatsen een NOODSTOP te plaatsen. Indien er iets ...mis gaat dan hoef ik niet iedere maal naar de Centrale te rennen. Heb een printje gemaakt met 2 relais die de stroom van de Boosters naar de baan gaat onderbreken en aangestuurd wordt door de verschillende drukknoppen. Ik moet nog een weerstandje plaatsen tussen de O en de B om een kleine stroom naar de decoders toe te laten zodat ze hun settings niet verliezen bij stroomonderbreking. Heeft iemand een idee hoe ik de waarde van die weerstand moet bepalen?
Vandaag aan de tweede helix begonnen. Die gaat van schaduwstation naar hoofdstation en tevens gaat deze tot boven de deur zodat de treinen rond kunnen rijden in de ruimte in de toekomst. Om de commentaren voor te zijn, de helling van de helix links boven moet nog aangepast worden. De hellingsgraad is over het algemeen 2%, het laatste stukje 4% maar dat kan ik zonder probleem aanpassen...
Dit zijn de laatste wapenfeiten...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Krokodil Diddy
Hallo Patrick,

Mooi gedaan die helix, kun je niet nog een winding maken om die 4% op te heffen?

Zag een stukje terug dat je de draden in de goot door ogen hebt gedaan,
lijkt mij niet nodig, alleen maar lastig.
Zit al 40 jaar in de paneelbouw, met kasten bedraden, nog nooit gezien  8o

En knikken in de ethernet kabels niet niet goed voor het signaal dat er doorheen moet, krijg je stroringen van.
Op mijn werk wordt altijd gezegd niet samen binden en ruime bochten.
Klitteband voor samen binden werkt ook goed.

Ga zo door, ga dit zeker volgen, heel netjes gebouwd alles  :thumbup:

Gr Einte
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Einte, ik denk dat ik met een extra winding te hoog ga uitkomen.... Maar ik red het wel... ik haal een stukje uit het balkje links onder de laatste wending en kom dan iet onder niveau 0 in het hoofdstation... dat gaat zeker lukken.
De ogen zijn inderdaad niet nodig maar ik vind het ontzettend handig om de kabelbanen op te bouwen... als alle draadjes gelegd zijn doe ik er dan een tyrap rond...
de knik in de etherkabel is enkel in de buitenste "mantel". maar ik heb andere kabeltjes Slimline gekocht, die zijn heel soepel maar wat duurder. ik moet ze echter nog veranderen. Toch bedankt voor de tip.
Re: Krokodil Diddy
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Krokodil Diddy
Hallo Patrick,

net weer een hoop gelezen over je baan, hier kan ik echt van genieten  :thumbup: :thumbup:

Het is al even aangehaald, de RJ45 ( netwerk ) connectoren staan te veel onder spanning en dienen recht in het chassisdeel te zitten.

Wat een prachtige ruimte heb je daar, dat moet een genot zijn om te werken  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
even ter informatie:
Ik lees hier veel reacties over die knik in de RJ45 kabel, het is enkel het omhulsel dat er niet zo mooi uit ziet. Er is niets mis met de kabel. Zelf een scherp bochtje gaat voor deze toepassing geen enkel probleem geven. Het gaat hier niet over een gigabit netwerk. Met 2400 bit/sec is dit bij benadering 500.000 keer trager dan waar de kabel voor gemaakt is.
ps: ik spreek hier vanuit het standpunt van een professionele netwerk specialist.

@Patrick, met die slim-kabels zal het er veel netter uitzien, welk in de lijn ligt van je ganse werk  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes Christian
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Peter - bedankt voor de lovende woorden, weet dat het wederzijds is... Ik leer veel van je draadje... ik heb nog een paar "leermeesters" op dit forum...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2013

offline
Re: Krokodil Diddy
Hoi Patrick,

Je zou de stijging in je spiraal ook iets kunnen verhogen naar 2,5%.
Dan kom je vast beter uit aan de bovenkant (in ieder geval niet 4%.....
Heb hier spiraal van 2,8%, en daar gaan alle, lange, treinen gewoon door.

Verder mooie baan met strak werk !  :thumbup:

Groet, Edwin.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2012

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op donderdag 31 maart 2022, 17:11:48
Ik ben ontzettend gelukkig dat al het voorbereidend werk met de kaartjes en de aansluitblokjes onder de wissels niet voor niets is geweest. Sommige aansluitingen van de wissels waren verkeerd aangesloten, rechtdoor ipv af te slaan of omgekeerd, maar dat was zeer snel verholpen, twee draadjes omdraaien aan het blokje en klaar is kees... zeggen ze in België.


je kan ook groen en rood omdraaien in iTrain ipv fysiek de draadjes te wisselen;


mvg,
Michel
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Michel -  bedankt voor de info want ik ken iTain nog helemaal niet. ik was eerst met de wissels in de Ecos2 begonnen alles in te putten, maar nadat de Ecos 2x gecrasht is en alle data (+/_ 4u werk) verdwenen was ben ik met iTrain verder gegaan. De draadjes waren dan al goed aangesloten... Ik heb nog geen goede uitleg gevonden waarom de Ecos plots reboot. Ik denk dat het door de herleidbare batterijen komt. Soms is het batterij symbool groen, soms leeg... Don't know why...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Krokodil Diddy
Als je de wissels software matig aanpast dan staan ze in de Ecos nog wel steeds verkeerd, daar moet je dan wel rekening mee houden.
Draadjes wisselen is beter.
Nakijken is goed, controleren is beter.  :)
Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op vrijdag 01 april 2022, 18:01:46

ik was eerst met de wissels in de Ecos2 begonnen alles in te putten, maar nadat de Ecos 2x gecrasht is en alle data (+/_ 4u werk) verdwenen was ben ik met iTrain verder gegaan.


Ik meen dat je helemaal geen wissels aan hoeft te maken in de Ecos. Tenzij je natuurlijk een wissel vanuit je Ecos wilt omzetten maar daar kan ik me niets bij voorstellen.

Voor de reboot: kijk eens op het Esu forum, wellicht is er daar iets over te lezen. Vroeger kwam het vaak voor maar daar is een patch op geweest. Ik kan er niets over vinden.

Gr, Ben.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Vandaag aan de rechter helix verder gewerkt. De platen had ik al op maat gezaagd. Alle draadstangen en tussenstukjes in Al op maat gezaagd. De meeste tijd kruipt in de M10 bouten op de draadstangen op de juiste hoogte te brengen... Nu kurk gekleefd op eerste verdiep. Sporen op gelegd en testritje gedaan met twee lange treinstellen. Het valt me op dat zelf met de gebogen rails 2241 en 2251, de grootste diameter in K rail, buiten flexrails gerekend, er toch weinig plaats is tussen de wagens, maar ze rijden vlotjes naast elkaar. De stijging is nu 2%. Nu moet ik de bedrading nog voorzien want ik wil de spiralen voeden, 1 per étage en ook bezetmelders plaatsen, ook 1 per étage. Als dit achter de rug is kan ik aan het tweede verdieping beginnen. Zal nog een hele karwei worden. Eerst naar niveau 0 op 1m20 en dan de spiraal verder trekken naar 2m00 om het spoor boven de deur te laten uitkomen. Misschien is het eenvoudiger, sneller en goedkoper om een ophaalbrug te bouwen tussen de beide kanten van de deur. Maar dat is voor de volgende stap.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op woensdag 06 april 2022, 19:56:36
De stijging is nu 2%.

Is het wel 2%? Dat is namelijk 2cm per 100cm ... De hellingmeter op de foto geeft 2 graden aan. Dat is ongeveer 3,5cm per 100cm. 2% is ongeveer een hoek van 1,15 graden

Groet Ronald.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Krokodil Diddy
@citaat yep, de veelgemaakte fout door hellingspercentages (procenten) en hellingshoeken (graden) door elkaar te halen; een hoek van 2 graden komt inderdaad overeen met een percentage van 3,5%.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Oh, oh Hans en Ronald. Was ik nooit bij blijven stil staan. Dit is inderdaad een blunder. Enkel weet ik niet hoe dit op te lossen. Door een rondje bij te bouwen hoor ik jullie al zeggen, maar dan heb ik te weinig plaats daar waar de helix het onderspoor moet overbruggen. Wat is de formule tussen graden en afstand?

Nu is de vraag of de treintjes het met 3,15% ook niet gaan redden. Gisteren een testje gedaan op heel lage kruipsnelheid (minimum stand op de Ecos) met 7 wagens en het stel deed het uitstekend. Geeft dit misschien teveel belasting voor de motor?
Re: Krokodil Diddy
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Krokodil Diddy
Hoi Patrick,

Als je over een lengte van 1 meter 3cm. omhoog of omlaag gaat is dat 3%

Om je moeren makkelijk over de draadstangen te draaien gebruik ik een oude boor (dacht 6 a 8 mm. ) en steek die in een verf roller.

Zet dit in een schroef machine, houd de verf roller tegen de moer aan en draaien maar  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Krokodil Diddy
geen zorgen maken met zo een grote spiraal.Heb er hier net zo eentje en dan kan zelfs 3.5 % geen probleem vormen omdat je er rechte stukken hebt tussen zitten.Hier haalt zelfs een rangeerlok met 15 wagens erachter makkelijk een vertrek op het rechte deel. Ik begin wel met de eerste halve meter  2% en dan naar  gemiddeld 3% . Rijd wel belgisch dus is de buitenzijde klimmend en binnen dalend.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@Peter - bedankt voor de tip... ga ik eens uitproberen... wat zal mijn duimen gelukkig zijn  :D. 3cm op 100cm is inderdaad 3%, dat wist ik wel, maar hoe is de verhouding naar graden...is daar een formule voor?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Krokodil Diddy
Hi Patrick,

In mijn index (bij De Baan) staan twee linken naar een handige spreadsheet om je hellings-percentage te berekenen.

groet
Harald

Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat
Handig
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Ben -  Bedankt, handig tooltje...super
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Krokodil Diddy
Naast het tooltje ook met iedere rekenmachine te berekenen.
Je kunt de helling als een driehoek bekijken.
De tangens van de scherpe hoek a (hellingshoek) van deze driehoek is te berekenen door de overstaande rechthoekszijde (3 cm) te delen door de aanliggende rechthoekszijde (100 cm).
Tan a = 3/100
Voer in op je rekenmachine inv tan 0,03 en je komt uit op 1,7 graden.

Andersom kan ook. Als je een hoek van 3 graden hebt dan volgt: tan3=h/100 oftewel h=100tan3 dus h=5,2 cm en dat is dan ook weer 5,2% omdat die hoogte over een lengte van 1 meter bereikt wordt.

Uit bovenstaande berekeningetjes volgt dus:
3% is 1,7 graden
3 graden is 5,2%
Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
 @citaat Ja ja....  ;)
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krokodil Diddy
Leuk die berekeningen, maar ik zet de verwarming een paar graden omhoog :D
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Hans - bedankt Hans om mij aan mijn schooltijd te doen herinneren. Het is meer dan 50 jaar geleden waar we tijdens de wiskunde les leerden over sinus, cosinus, tangens etc. Ik stelde mijn toen de vraag wat ik daar in godsnaam mee ging doen. Ik had nooit kunnen denken dat ik meer dan 50 jaar later dankzij jou zou herinnerd worden aan de wiskunde les. Alvast bedankt voor de formules...
Ik heb een vraagje aan de Ecos gebruikers. Het symbool van de herlaadbare batterijen is soms leeg, soms de helft of minder groen...wil dit zeggen dat de batterijen moeten vernieuwd worden?
Ik heb en treinstel waar de verlichting van de wagens en van de sluitwagen met eigen sleper het niet meer doen. Waar moet ik zoeken naar de oplossing? Of heeft het iets met de batterijen van de Ecos te maken? Bedankt voor de input
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Krokodil Diddy
zo zie je maar weer, vroeger of later komt die theoretische wiskunde je echt een keer praktisch van pas (hou ik mijn puberzoon ook nog steeds voor....).
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: bellejt op donderdag 07 april 2022, 15:11:42
Ik begin wel met de eerste halve meter  2% en dan naar  gemiddeld 3% .
:thumbup:

Vuistregels zijn makkelijker dan rekenen.
Doe je dat bovenaan de helling ook zo?
Re: Krokodil Diddy
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Krokodil Diddy
De batterij indicator van de ECoS is altijd al een beetje vaag ding geweest, zoals jij het beschrijft is het bij mij ook.
Ik zou er niet te zwaar aan tillen.

Het enige wat echt belangrijk is dat het vinkje laad batterijen aanstaat als er daadwerkelijk oplaadbare batterijen/ accu's in zitten.

Maak je gebruik van gewone batterijen dan dient het vinkje uit te staan, en dien je eens in de zoveel tijd de batterijen te vervangen.

Het treinstel waar het licht niet meer van brand heeft niets met je ECoS te maken, als alles het niet meer doet zou je kunnen beginnen om bij de sleper te kijken, ik ga er vanuit dat ieder rijtuig een eigen massa veer heeft?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Peter - de loc en de wagens en de sluitwagen zijn gloednieuw...hebben gefunctioneerd, en plots niet meer. Ze zijn allen met elkaar verbonden met koppeling met elektrische doorkoppeling (ik weet niet hoe ik dit ander moet benoemen) Ik heb enkel de centrale afgezet en vervolgens deed de verlichting het niet meer. Daarom dacht ik dat de centrale de decoder van de sluitwagen niet meer herkend... ik duik er eens verder in.