Dag Patrick,
Citaat van: PatcheTrain op maandag 15 maart 2021, 00:08:32
Morgen moet ik bepalen waar ik de elektrische aansluitingen wil plaatsen. Dan kan ik de voedingdraden al aansluiten op de booster. Tevens de draadjes voorzien voor de bezetmelders. Ik moet nog eventjes met de Dremel kijken hoe ik het beste tewerk ga om de rails door te zagen en vervolgens de draadjes er aan solderen. Dat laatste zal de moeilijkste klus zijn want op de rails solderen is moeilijk. Heb ik vroeger ervaren. Misschien heeft iemand wat tips van waar te solderen en met welk soldeersel...Ik gebruik K-rails en er is weinig plaats om de verbindingen aan te brengen... Dus eerst wat oefenen op een paar defecte sporen die ik nog had liggen lijkt mij de boodschap. Oefening baart kunst.
Ik gebruik voor een bezetmelder zoveel mogelijk twee stukken rails.
Dat mogen twee hele stukken rails (180 mm) zijn maar met twee halve stukken (90 mm) gaat het net zo goed.
Vervolgens verwijder ik van beiden stukken rails een metalen raillas en vervang deze door een plastic raillas (Peco SL-11; maar met een andere gaat het net zo goed).
Je hebt dan aan beide kanten van de bezetmelder een plastic raillas en een metalen raillas in het midden.
Aan de
onderkant van de metalen raillas soldeer ik de draad die naar de S88-N terugmelddecoder gaat.
Wel even schoonmaken en dat gaat het zonder enige moeite en hoef je niet op de railstaaf zelf te solderen.
Zelf gebruik ik neopreenband (twee stroken naast elkaar) en in het midden boor ik dan een gaat waar de draad door heen gaat.
Jij zult dan een gaat door het kurk moeten boren.
Hetzelfde doe ik met de massa draad (bruin) aan de ander kant van de rails.
De rode draad soldeer ik aan de onderkant de de K-rails door een stukje van het metaal blank te maken en daarop te solderen.
Ballast erover en je ziet er niets meer van.
Mocht dat wel een keer moeten dat je aan de spoorstaaf moet solderen dan even met iets scherps op de railstaaf krassen en met een klein penseeltje een microdruppel S-39 aanbrengen en dan solderen.
Maar probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen.
Een ander groot voordeel is dat je de rails niet hoeft door te zagen.
Ik heb recentelijk nog bij modelbahnshop Lippe in Duitsland de Peco SL-11 gekocht.
Een voordeel van de Peco-SL11 is dat er in het midden eenstukje plastic rechtop steekt waardoor je een gegarandeerde scheiding hebt.
Let er wel op dat je de draden van de terugmelder in een aparte goot laat lopen en niet bij de bruine en de rode draad stopt.
Dat gaat storingen geven.
Henk