Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Krokodil Diddy

Gestart door PatcheTrain zaterdag 22 augustus 2020, 16:54:04

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Henk - Bedankt voor jou feedback. Inderdaad ik lees veel, leer veel en tracht het beste uit alle draadjes te pikken...en dan mijn ding doen. Helaas heb ik al de Digikeijs decoders en terugmelders gekocht. De toekomst zal mij weten te zeggen of ik een verkeerde keuze heb gemaakt of niet. Ik moet zeggen, jij bent de eerste waar ik dit van hoor. Laat ons positief blijven en "I let You Know". Mijn centrale is EcosII en de Booster zijn Ecosboost's... en ik ga ook met Itrain rijden.
Eerst mijn schaduwstation afwerken (houtskelet) Vervolgens isolatie met foam en misschien kurk, dan de sporen en de electra en vervolgens Itrain bestuderen. Heb heel vroeger wat met Koploper gestoeid (versie voor 3 gebruikers) en heb dus wat bij om in te studeren...Ik ga je toegeven, het train geburen geeft mij de meeste stress in gedachte...
@ Guy - heb toch 12mm genomen, zelfde dikte als het hout dat op de tafel en ondertafel komt. Het is geen race tegen het uurwerk, maar ik ben ongeveer dagelijks tussen de 4 en 8u in mijn Traincave bezig. Dat is het voordeel van op pensioen te mogen gaan hé...Vraagje, heb jij je helix proefmodeletje nodig? Wil je dat ik je het terug bezorg... laat maar weten. Alvast bedankt, was zeer handig omlijn besluit te nemen en mijn eigen cirkels te maken.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

Ik zie in je ondertekening dat je K-rails wilt gaan gebruiken.
Forumlid Haradigi heeft mij op neopreenband gewezen om die onder de rails te plaatsen als geluidsisolatie.
En ik moet zeggen het werkt super!
Ik gebruik 2 stroken van 2 cm breed en 3 mm dik.
Als je twee stroken van 2 cm gebruikt kun je er ook bochten mee leggen en met één strook van 4 cm breed gaat dat niet lukken.
Het is te koop bij www.rubbermagazijn.nl
Verder heb ik nog op het hout ondervloerplaat van de Gamma van 3 mm dik geplakt.
De Gamma verkoopt het niet meer maar als je interesse hebt heb ik nog een ander adres.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick

Citaat van: Trainhenk op zondag 14 februari 2021, 00:31:50
De wisseldecoders gebruik ik in mijn schaduwstations met C-rails en op niveau 0 stuur ik mijn wissels (K-rails) aan met servo's uit China (de zwarte met metalen wielen) en een Arduino.
Op de Arduino is een printplaat van Mardec geplaatst en dat voldoet prima bij mij. 

De website voor de Mardec (Arduino)
https://www.arcomora.com/mardec/

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Henk, als ik het goed begrijp eerst een onderlaag hou en vervolgens het rubber... snij je die dan zelf in repen van 2cm? of zijn die zo verkrijgbaar? Hoe bevestig je je rails? schroeven of kleven?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op zondag 14 februari 2021, 14:31:34
Henk, als ik het goed begrijp eerst een onderlaag hou en vervolgens het rubber... snij je die dan zelf in repen van 2cm? of zijn die zo verkrijgbaar? Hoe bevestig je je rails? schroeven of kleven?

Hi Patrick,

Henk is vast aan het schaatsen .....  ;)
Dat neopreen band dat koop je op de rol.
Ook wordt alles bij mij gelijmd met flex-lijm (de rails) dus niets schroeven of spijkeren dan is de geluidsdemping direct weg (zie mijn index).
Ook geen houtlijm gebruiken die wordt veels te hard.

groet
Harald
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

Ik heb de plaat hout en daarop heb ik de blauwe platen van 3 mm van de Gamma geplakt.
Vervolgens eerst de rails uitgelegd en bij de puntcontacten tussen de bielsen met een viltstift een punt gezet om het midden van de rails te bepalen.
Met een liniaal of bij bochten uit de losse hand een lijn getrokken.
De platen heb ik vervolgens donkergrijs geschilderd behalve waar de rails komt om later bij de scenery geen last te hebben dat er blauw door heen schijnt als een stukje scenery niet goed aansluit.
Op de blauwe platen plak ik dan twee stroken neopreenband van 2 cm breed naast elkaar en die moeten dan net over de grijze verf uitkomen.
Dus als je tot ongeveer een cm van de lijn schildert overlapt dat elkaar.
Mocht er later wat ballast naast het neopreen komen dan vangen de blauwe platen de geluidsoverdracht weer een beetje op.

Het neopreenband koop je in stroken van twee centimeter breed.
Het zit op een rol van 10 of 20 meter lang.

Even opletten dat je de eerste strook netjes langs de getrokken lijn plakt, het neopreen is al van een plaklaag voorzien, en vervolgens de tweede strook er strak tegen aan.

Vervolgens de rails leggen en voedingsdraden solderen en tussen de twee stroken neopreenband naar beneden voeren naar de ringleiding.
Ik gebruik drie kleuren draad:
- rood; is de plus en wordt onder de K-rails op het metaal gesoldeerd en gaat naar de ringleiding
- bruin; is de min en wordt aan de onderkant van de raillas gesoldeerd en gaat naar de ringleiding
- groen; is de draad voor de terugmelding en wordt aan de onderkant van de raillas gesoldeerd en gaat naar de terugmelddecoder voor de bezetmelding in iTrain.

Uiteraard mag je andere kleuren gebruiken mits je maar consequent bent.

Straks maak je voor iTrain bezetmelders door een stuk rail te isoleren en daaraan een (groene) draad te solderen die naar de terugmelddecoder gaat.
Dat isoleren kan door een stuk rail door te slijpen maar ik heb ervoor gekozen om een bezetmelder minimaal twee raillengtes lang te maken en aan het begin en aan het eind van de bezetmelder de metalen raillas te vervangen door een kunststof raillas.
Aan de middelste raillas soldeer ik vervolgens de groene draad die naar de terugmelddecoder gaat.

Om de draden tussen het neopreen door naar beneden te krijgen neem ik een plastic wattenstaafje en knip daar het watten vanaf en druk ik dat tussen de twee stroken neopreenband.
Vervolgens knip ik dat boven het neopreenband af en boor dan een gaatje waarbij het stukje wattenstaaf ervoor zorgt dat het neopreenband zich niet om het boortje wikkelt.
Het boortje moet dus wel in het wattenstaafje passen.
Vervolgens druk ik de draden door het wattenstaafje en door het geboorde gat.
Onder de houten plaat plaats ik bindruggen waar ik de draden doorheen leidt naar de ringleiding of de terugmelddecoder.
De draden naar de terugmelddecoder plaats ik in een aparte bindrug om storingen te voorkomen en mogen dus niet bij de rode en bruine draad met het digitale signaal.
De terugmelddecoders plaats ik zo dicht mogelijk bij de terugmelders om de (groene) draden zo kort mogelijk te houden.
De terugmelddecoders zitten bij mij dan ook niet allemaal vol met terugmelders.
Liever een decoder meer dan storingen door te lange draden.

De rails zet ik later vast (ben ik nog niet aan toe gekomen) met de ballast en lijm op latex-basis.
Dit blijft iets soepeler dan houtlijm waardoor er minder tot geen geluidsoverdracht is.
Voorlopig kun je de rails even vastzetten met een schroefje en een ringetje.
(Bij mij ligt het nu nog helemaal los).  ;)

Het is een heel verhaal geworden maar het zou zonde zijn als je straks weer opnieuw moet beginnen.     
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: Haradigi op zondag 14 februari 2021, 15:06:56
Henk is vast aan het schaatsen .....  ;)

Zolang het maar geen scheve schaats is.  >:-D >:-D >:-D
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Henk ik ga dat eens dieper bestuderen... bedankt voor al jouw tips
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Henk, Harald, ik veronderstel dat jullie deze band bedoelen hé...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat
De maten kloppen, de prijs bij grote aantallen maar heb je een link ?
Misschien met meerdere samen rollen bestellen, scheelt een stuk ?

groet
Harald
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Dit is wat ik heb www.rubbermagazijn.nl
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Krokodil Diddy
Ik heb eventueel wel belangstelling voor een gezamenlijke aankoopactue. Heb zelf nog niet veel haast, maar leg vast een voorraad aan met toekomstig nodige materialen. Per meter raillengte is dus 2 m band nodig?

Gr Gertjan
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
OK Gertjan...wie nog???
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Krokodil Diddy
Zeker hier ook interesse om mee te doen
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
Ik doe mee voor 3 rollen
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Oei Ben, je maakt me wat ongerust met die neopreenband. Ik denk dat ik een test ga doen met één klein stuk en dan bekijk ik het verder. Dus de groepsaankoop is bij deze even uitgesteld...
Je hebt dat mooi opgelost met die Malm kastjes. Ziet er strak uit. Ik ga voor de DIY kasten met binnenkant in watervaste MDF ofwel melamine en met een mooi "coverplaatje"
Voordeel is dat ik mijn maten zelf kan bepalen.
Nadeel het is meer werk, maar daar ben ik niet vies van.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Krokodil Diddy
Hi Patrick,

Het vergt even handigheid om de Neopreen-strip te monteren/plakken zelf ben ik, en ook bij StoMM, erg tevreden.
Geen deuken en het schuine kantje werd gemaakt door er eerst een beetje kit tegenaan te smeren.
Overigens kan je bij de meeste leveranciers een (of meerdere) monsters aanvragen.

groet
Harald
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Ben,

Citaat van: ACTS.zuid op maandag 15 februari 2021, 09:40:12
Ik heb het celrubber ook toegepast maar ben er snel van af gestapt en heb zelfs een stukje baan moeten slopen.

Het deukt bij het vastzetten van je rail en als je even niet oplet rekt het spul te veel uit waardoor je ongelijke hoogten hebt. Dat geeft weer hobbels in het tracé. Maar ik moet er bij vermelden dat ik wat fragieler spoor hebt in vergelijking met K-rail.
Nadeel vind ik tevens dat er geen schuin kantje is wat je merkt bij het aanbrengen van ballast.

Handiger zijn kurkstroken, zelf te snijden en aangebracht met kurklijm op een dempende ondergrond van bijvoorbeeld XPS. Maar ieder heeft zo zijn methoden.

Ik heb deze ervaring niet.
Wat ik daar nog aan toe kan voegen is dat ik bij het plakken, nadat ik de beschermfolie heb verwijderd, rustig het het neopreen vastplak en vooral geen kracht zet.
Bij bochten moet dat wel een beetje maar ik verwijder kleine stukjes van de beschermfolie (ong 20cm per keer) en met beleid plakken.
Op deze manier heb ik inmiddels al zo'n 100 meter zonder problemen gelegd.

Henk

edit: typefoutje hersteld.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Krokodil Diddy
Hier ook alleen maar positieve ervaringen, mits je het maar met beleid plakt!
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Krokodil Diddy
Ik zie dat de genoemde prijs pas geldt vanaf 50 rollen..... Vanaf 10 rollen wordt het interessanter (14,35 incl. BTW) per rol.

Een paar rollen is eigenlijk onbetaalbaar....
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Vandaag aan het "tafeltje" gewerkt waar de monitor of monitoren om met Itrain te werken op komen te staan. Tevens de plek waar de Ecos komt.
Heeft iemand een suggestie of het beter is om één grote of twee normale monitoren te gebruiken met Itrain. Mijn voorkeur gaat naar een curved monitor. De breedte die ik heb is 105cm...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Krokodil Diddy
Dat ziet er zeer solide uit, Patrick !
Kans op doorzakken is verwaarloosbaar  :D

Grtz Tony
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat @citaat
met een widescreen monitor kan je heel goed met 2 schermen werken, dus ik zou voor die curved monitor gaan 
Re: Krokodil Diddy
antonv
gast

Re: Krokodil Diddy
Zo groot mogelijk scherm en EEP op de PC en je modelbaan is klaar  ;)
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Tony - Het is inderdaad solide. Ik ga als de onderbouw af is, de olifantentest van Cees afleggen en zien of alles standhoudt. :D
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2013

offline
Re: Krokodil Diddy
Hallo Patrick,

Goede keuze de 12mm lekker stevig , let wel op dat je helix bovenaan niet laat eindigen met een knik m.a.w. gevaar voor ontkoppelen van wagens. Spreek uit ervaring....
De mal heb ik niet onmiddellijk nodig je kan ze gebruiken zolang nodig is.Als railbedding heb ik 4mm kurk gekocht op rol bij Brice 0,5x8,0m vrij goedkoop en mooi af te snijden op maat.Hiervoor gebruik ik een Dremel om een schuine railbedding te snijden.
Mooi resultaat en alle vormen zijn mogelijk

Groeten Guy
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Patrick,

Als je de pro-versie van iTrain aanschaft kun je per pc met meerdere schermen werken en je kunt met meerdere pc's werken ("netwerkversie").
Je kunt dan in jouw enorme ruimte meerdere PC's plaatsen en de schermen aan de muur hangen.
Op de schermen aan de muur zou je dan alleen je baanplan kunnen tonen zodat je overal beeld op iTrain hebt.
Wel even rekening houden met de bedrading.
In mijn bescheiden ruimte heb ik drie pc's voor dit doel staan.

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Ja Henk ik heb de Pro versie, staat op een Mini Mac, maar nog niet in gebruik. Is voor binnenkort.

Vandaag aan de electrificatie gewerkt. Twee EcosBoosts geplaatst. Eén voor het schaduwstation en de tweede voor de hoofdstation.Ik het nog een Titan transformator liggen. Die ga ik gebruiken om de decoders en bezetmelders te voeden.
Voor de LED verlichting in het schaduwstation een 220V --> 24V transformator geplaatst en een Zigbee LED controller van Yphix om de LED verlichting met de HUE app van Philips te kunnen gebruiken.

Links onderaan een Bridge van Hue voor de tuinverlichting rond de TrainCave. In het midden een UNIFI wifi router die ik ga gebruiken voor upgrades te kunnen doen van Itrain en Ecos, en om muziek te streamen. Tevens zal ik cameras plaatsen om te kijken wat er in het schaduwstation gebeurt. Ik heb nu zo'n camera als test en het werkt prima. Is tegelijkertijd ook een bewakingscamera.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Patrick,

@citaat
Wat zijn die zwarte ESU-blokken onder de Ecoboost?
Is dat de voeding voor de Ecoboost?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Inderdaad Henk, dat zijn de transformators van de EcosBoosts. Ik heb er eentje geopend om te kijken hoe deze op een plaat te monteren, maar er is niets voorzien. Bij het terug in elkaar schroeven van het kastje is de LED gesneuveld. Ik ben onvoorzichtig geweest. Heb dan 4 gaatjes geboord rond de kastjes en met Tyres Raps de transfos vastgemaakt. Werkt prima. Gelukkiglijk heb ik +/- 2,5cm plaats achter de betonplex platen.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Krokodil Diddy
Ik gebruik klittenband voor montage. plakt goed aan ondergrond en te bevestigen object. De klittenband functie evenzo.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Robert - De ESU transformatoren staan op 4 kleine ronde pootjes. Ik vrees dat de klittenband niet genoeg oppervlakte heeft om het gewicht te houden. Is toch iets waar ik in de toekomst ga rekening mee houden. Tnx voor de tip.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
De eerste stapjes gezet voor de 1 helix die de hoogte van schaduwstation naar niveau O gaat overbruggen. Dit is de eerste maal dat ik een helix bouw. Ik heb 30cm tussen beide voorzien, drie spiralen van ieder 10cm. Daar moet nog de 12mm van het hout, de 4mm van kunststof of kurk of beiden afgetrokken worden. Dus blijft er ongeveer 8cm tussen iedere laag over. Ik hoop dat dat voldoende moet zijn.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
Knap!!!
Wanneer dacht je de rails te plaatsen? Ik zou ze nu al monteren. Anders gaat het achteraf niet simpel zijn.
Groetjes
Christian
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Christian - Ik moet eerst de onderplaat van het schaduwstation leggen. De eerste cirkel heb ik al gemaakt en die dient als mal voor de rest. O.a. om de gaten in de onderbouw te boren. Ik ga laag per laag leggen, isolatie er bovenop of kurk, dan de draden voor voeding en terugmelders. Ik voorzien één blok per verdiep, dus drie blokken en zes bezetmelders per spoor. En zo verder werken tot niveau0. Dan ga ik vervolgens aan de ene kant op niveau0 de onderbouw verder bouwen zodat ik vervolgens de lift erop kan aansluiten. het schijnt dat de liftleverancier al staat te popelen. Aan de andere zijde ga ik het schaduwstation afwerken, de isolatie, sporen en kablering. Vervolgens met Itrain beginnen te stoeien. Ik denk dat ik in het schaduwstation de klassieke Marklin wisselsturing ga plaatsen. De kleine MTB5 wisselmotoren zijn misschien overkilling voor een schaduwstation. Wat denk jij?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2016

offline
Re: Krokodil Diddy
Voor wat betreft de storingsgevoeligheid zou ik serieus overwegen juist in je schaduwstation betrouwbare of gemakkelijk verwisselbare aandrijvingen te gebruiken.
En of dat die van Märklin zijn, betwijfel ik.
Als je de wisselmotoren te duur of te fijnbesnaard vindt, je kunt ook servo's gebruiken. Goedkoop, effectief en bij onderbouw ook makkelijk te vervangen.

Groet,

Peter
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@Peter - ik heb al een hele boel MTB5 wisselmotoren liggen. Echter zijn ze niet zo eenvoudig om aan te sluiten en met de K-wissels lijkt dat nog moeilijker. Waar moet je een gaatje boren om dan precies onderaan de motor te plaatsen om het staafje in het gaatje en in de wissel te doen passen. Bij de kruiswissels lijkt me dat nog moeilijker. Daarom dacht ik, waarom geen klassieke Marklin wisselaandrijving plaatsen voor het schaduwstation. Je ziet het toch niet en het geluid zal ook wel minder zijn in het schaduwstation. Is een beetje luiheid die mij die ingeving heeft gegeven. Ik heb veel over de storingsgevoeligheid gelezen, maar blijkbaar zijn de nieuwe van betere kwaliteit. Zegt men....
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2012

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat2  zowel dat staafje als die motor kan je verschuiven tot de juiste plek ;


mvg,
Michel
Re: Krokodil Diddy
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Krokodil Diddy
Hoi Patrick,

Dat ziet er weer netjes uit  :thumbup: :thumbup:

8cm. tussen de ringen van de spiraal zou net genoeg moeten zijn, bij de meeste loc's is de pantograaf wel iets hogen maar vaak wordt er een vis-draadje gebruikt om de pantograaf op de juiste hoogte te houden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Michel - ja dat weet ik, maar het gaatje in de wissel boren moet ik nog uitpoberen. ik heb die wissels al van alle kanten bekeken en ik daar toch wat klamme handjes van... zal wel lukken hoor, maar de eerste keer is altijd stress.

@ Peter - thanks voor de tip. Ik was dat met dat visdraadje ook van plan, alleen moet je dan een gaatje boren in de lok. :(
Re: Krokodil Diddy
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat

Nee dat hoeft niet, even goed kijken op de pantograaf waar je het draadje kunt vastzetten, zelf heb ik er nog geen ervaring mee maar weet dat meerdere mensen dit trucje gebruiken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

Als ik het goed begrijp wil je twee bezetmelders per blok gaan gebruiken.
Klopt dat?

Ik heb in iTrain 3 bezetmelders per blok en Xander Berkhout, de ontwikkelaar van iTrain, schrijft dat ook  ergens in zijn handleiding.
Allen kon ik het het zo gauw niet vinden.
Dus voordat je met het plaatsen van rails begint zou ik de handleiding van iTrain er eens op na slaan.

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Henk - het was mijn bedoeling om 3 bezetmelders in het bovenstation te zetten, want de derde dient voor het afremmen dacht ik... Maar is dat nodig in het schaduwstation? is dat nodig in de helix? Wie heeft hier ervaring mee? 2 of 3. Nu kan nog alles...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat

Haal het woord schaduw weg en je hebt een station.  :mrgreen:
Het enige verschil is volgens mij dat je het verder niet ziet maar het vloeiend kunne stoppen is ook in het schaduwstation en de overige niet zichtbare blokken prettig.
En omdat het afremmen bij de tweede bezetmelder plaats vindt zal hij ook keurig bij de derde bezetmelder stoppen en verminder je het ongewenst door schieten.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
ITrain werkt nu met positie bepaling. De drie blokken waren belangrijk in de oude versie van iTrain.
Bij elke terugmelder wordt nu de positie bijgesteld. De rem en stoppositie zijn in mm in te geven en hebben geen rechtstreeks verband meer met de terugmelders.
Je zult merken dat slecht of niet geijkte locs niet zullen stoppen waar je wilt. Om die foutmarge zo klein mogelijk te houden moet je extra terugmelders plaatsen.
Op rijblokken zou ik segmenten van 100 cm maken en (schaduw)stations om de 40 cm

Groetjes Christian
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2012

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op woensdag 03 maart 2021, 20:44:33
@ Michel - ja dat weet ik, maar het gaatje in de wissel boren moet ik nog uitpoberen. ik heb die wissels al van alle kanten bekeken en ik daar toch wat klamme handjes van... zal wel lukken hoor, maar de eerste keer is altijd stress.



zekers, ik heb een wissel gesloopt bij het uitproberen  O:-D , als je het binnenste van zo'n wissel ziet krijg je nog meer stress  >:-D  ,hoe zo'n zwakke constructie het uithoudt is een half mirakel;


mvg,
Michel
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Het doet deugd om zo de eerste sporen te kunnen leggen en er een wagonnetje op te zetten... dat geeft een boost.
Het is de eerste maal dat ik een helix maak, en dit is nog maar de kleinste van de 5. Van schaduwstation naar O niveau. 30cm om te overbruggen. Ik kon mij niet voorstellen dat het zo arbeidsintensief was.... Alleen de moeren op de draadstangen draaien en afstellen is een hels karwei. Heb dan maar de draadstang op de elektrische schroefboormachine gezet. Het gaat wat sneller maar het heeft toch veel tijd in beslag genomen. Maar ja, niet klagen en voortdoen.
Door een proefopstelling te maken, ben ik tegen mijn eerste groot probleem gebotst. Het hoogste niveau van de spiraal komt te dicht bij de onderkant van de bovenplank van het O niveau...
Wat zijn de opties?
- De afstand tussen de verschillende lagen verkleinen. Maar ik denk dat dat een probleem geeft met bereikbaarheid en met pantografen. Wat is de minimumafstand die ik nodig heb tussen twee spiralen? Er moet ook nog kurk of XPS van +/- 4mm tussen.
- Een spiraal minder maken, dan zal de hellingpercentage verhogen en dat is niet ideaal voor de locs, als ze dan nog naar boven geraken, that's the question?
- De afstand van schaduwstation naar O niveau van 30cm naar bvb 35 of 40cm verhogen. De hoogte van het O niveau is dan 130cm ipv 120cm. Het gevolg is dat ik al de voorpalen moet vernieuwen (6stuks). Nadeel O niveau is minder goed bereikbaar om scenery te bouwen, maar mooier om naar te kijken.

Bij deze stel ik de vraag aan al de helixbouwers onder jullie... wat doen jullie in mijn plaats? Ik kijk ernaar uit naar jullie suggesties.
Prettig WE.
Re: Krokodil Diddy
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Krokodil Diddy
Hoi Patrick,

Als ik naar de laatste foto kijk zie ik links bij de draadstang waar de spiraal begint een behoorlijke knik zitten, het lijkt erop dat de stijging te snel gaat, kijk je naar de draadstang die erna komt dan lijkt het of in die kleine afstand de stijging al zo'n 2,5 a 3 cm. Is.

Meet eens op op welke hoogte je zit bij die tweede draadstang en wat de afstand tussen beiden draadstangen is.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Peter -  Ik zal dat morgen eens opmeten, Ik denk dat dat ongeveer 2cm is, maar het probleem is dat ik achteraan een dubbel spoor heb. En dat moet onder de eerste spiraal. Ik heb die ongeveer op 9cm gezet daar waar de sporen eronder gaan.  Ik moet nog wel alles afstellen.  Wat is de minimum afstand tussen twee lagen? als ik lager dan de 9cm kan, dan zal de knik aan de ingang van de spiraal ook minder zijn. Je had me 8cm geschreven in een voorgaand bericht. Ik ga alle lagen eens instellen op 8cm en zien waar ik boven uitkom...

Maar als ik achteraan op 8cm uitkom, dan is de volgende laag 16cm, de derde 24cm. Ik heb 30cm minus 12mm van de plaat... Dus dat is mijn probleem. Ik vrees dat de hoofdbaan 5cm - 10cm verhogen de enigste oplossing is. Dit brengt een ander probleem met zich mee. De lift. Ik moet boven en onder de lift gelijke hoogtes hebben om deze te doen stijgen en dalen. Ik voorzie 10 "verdiepingen" in de lift. Met 8cm tussen ieder spoor heb ik 80cm naar boven en 80 naar beneden nodig. Naar beneden is geen probleem. Het probleem gaat zicht in de hoogte stellen... Moet ik ook een uitmeten..
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
Hey Patrick,

Het inrijspoor van de lift mag niet onder de 90 cm zijn. Anders kan je geen 10 niveaus hebben.

Wat je helix betreft heb ik 2 tips.
Zoals Peter reeds schreef moet aan die knik werken, je kan de plaat aan de eerste draadstang iets lager plaatsen zodat de knik verdwijnt. Eventueel de triplex een beetje hol trekken en dan verder in de helix dat verlies van hoogte terug inhalen.
Ik zou zeker geen niveau verwijderen. Ik denk dat je nog 1 cm kan afhalen. Met 7 cm moet het nog net lukken
Je kan altijd een gleuf frezen in de plaat en daar een staafje in kleven voor het geval een pantograaf toch de bovenkant zou raken

Groetjes
Christian