Dag Patrick,
Ik heb de plaat hout en daarop heb ik de blauwe platen van 3 mm van de Gamma geplakt.
Vervolgens eerst de rails uitgelegd en bij de puntcontacten tussen de bielsen met een viltstift een punt gezet om het midden van de rails te bepalen.
Met een liniaal of bij bochten uit de losse hand een lijn getrokken.
De platen heb ik vervolgens donkergrijs geschilderd
behalve waar de rails komt om later bij de scenery geen last te hebben dat er blauw door heen schijnt als een stukje scenery niet goed aansluit.
Op de blauwe platen plak ik dan twee stroken neopreenband van 2 cm breed naast elkaar en die moeten dan net over de grijze verf uitkomen.
Dus als je tot ongeveer een cm van de lijn schildert overlapt dat elkaar.
Mocht er later wat ballast naast het neopreen komen dan vangen de blauwe platen de geluidsoverdracht weer een beetje op.
Het neopreenband koop je in stroken van twee centimeter breed.
Het zit op een rol van 10 of 20 meter lang.
Even opletten dat je de eerste strook netjes langs de getrokken lijn plakt, het neopreen is al van een plaklaag voorzien, en vervolgens de tweede strook er strak tegen aan.
Vervolgens de rails leggen en voedingsdraden solderen en tussen de twee stroken neopreenband naar beneden voeren naar de ringleiding.
Ik gebruik drie kleuren draad:
- rood; is de plus en wordt onder de K-rails op het metaal gesoldeerd en gaat naar de ringleiding
- bruin; is de min en wordt aan de onderkant van de raillas gesoldeerd en gaat naar de ringleiding
- groen; is de draad voor de terugmelding en wordt aan de onderkant van de raillas gesoldeerd en gaat naar de terugmelddecoder voor de bezetmelding in iTrain.
Uiteraard mag je andere kleuren gebruiken mits je maar consequent bent.
Straks maak je voor iTrain bezetmelders door een stuk rail te isoleren en daaraan een (groene) draad te solderen die naar de terugmelddecoder gaat.
Dat isoleren kan door een stuk rail door te slijpen maar ik heb ervoor gekozen om een bezetmelder minimaal twee raillengtes lang te maken en aan het begin en aan het eind van de bezetmelder de metalen raillas te vervangen door een kunststof raillas.
Aan de middelste raillas soldeer ik vervolgens de groene draad die naar de terugmelddecoder gaat.
Om de draden tussen het neopreen door naar beneden te krijgen neem ik een plastic wattenstaafje en knip daar het watten vanaf en druk ik dat tussen de twee stroken neopreenband.
Vervolgens knip ik dat boven het neopreenband af en boor dan een gaatje waarbij het stukje wattenstaaf ervoor zorgt dat het neopreenband zich niet om het boortje wikkelt.
Het boortje moet dus wel in het wattenstaafje passen.
Vervolgens druk ik de draden door het wattenstaafje en door het geboorde gat.
Onder de houten plaat plaats ik bindruggen waar ik de draden doorheen leidt naar de ringleiding of de terugmelddecoder.
De draden naar de terugmelddecoder plaats ik in een aparte bindrug om storingen te voorkomen en mogen dus niet bij de rode en bruine draad met het digitale signaal.
De terugmelddecoders plaats ik zo dicht mogelijk bij de terugmelders om de (groene) draden zo kort mogelijk te houden.
De terugmelddecoders zitten bij mij dan ook niet allemaal vol met terugmelders.
Liever een decoder meer dan storingen door te lange draden.
De rails zet ik later vast (ben ik nog niet aan toe gekomen) met de ballast en lijm op latex-basis.
Dit blijft iets soepeler dan houtlijm waardoor er minder tot geen geluidsoverdracht is.
Voorlopig kun je de rails even vastzetten met een schroefje en een ringetje.
(Bij mij ligt het nu nog helemaal los).
Het is een heel verhaal geworden maar het zou zonde zijn als je straks weer opnieuw moet beginnen.