Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Krokodil Diddy

Gestart door PatcheTrain zaterdag 22 augustus 2020, 16:54:04

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Een nieuw begin
antonv
gast

Re: Een nieuw begin
Citaat van: Niek02 op zondag 03 januari 2021, 08:56:50
en al een goed doordacht plan voor de elektriciteitkabeltjes etc..
Ik snap echt al die lof op de elektrische installatie niet, ik huiver daar als technieker van.
Elektriciteit moet niet 'mooi' zijn maar moet 'goed' zijn.
Centraliseren zoals er hier gedaan wordt is een professionele aanpak op speelgoed proberen toepassen dat hiervoor helemaal niet geschikt is. Systemen die op dergelijk lage spanningen werken zijn daarvoor veel te storing gevoelig.
Maar er is hier door iedereen die technisch aangelegd is al zo vaak voor gewaarschuwd dat decoders zo dicht mogelijk bij de plaats moeten opgesteld worden waar ze nodig zijn dat het wel voor eeuwig roepen in de woestijn zal worden.
Gewoon afwachten tot de eerste problemen opduiken, dan zal het wel doordringen, maar te laat zijn...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: antonv op zondag 03 januari 2021, 10:53:03
Citaat van: Niek02 op zondag 03 januari 2021, 08:56:50
en al een goed doordacht plan voor de elektriciteitkabeltjes etc..
Ik snap echt al die lof op de elektrische installatie niet, ik huiver daar als technieker van.
Elektriciteit moet niet 'mooi' zijn maar moet 'goed' zijn.
Centraliseren zoals er hier gedaan wordt is een professionele aanpak op speelgoed proberen toepassen dat hiervoor helemaal niet geschikt is. Systemen die op dergelijk lage spanningen werken zijn daarvoor veel te storing gevoelig.
Maar er is hier door iedereen die technisch aangelegd is al zo vaak voor gewaarschuwd dat decoders zo dicht mogelijk bij de plaats moeten opgesteld worden waar ze nodig zijn dat het wel voor eeuwig roepen in de woestijn zal worden.
Gewoon afwachten tot de eerste problemen opduiken, dan zal het wel doordringen, maar te laat zijn...

Ben ik helemaal niet mee akkoord.
Het is een enorm gevoel van voldoening als de elektrische installatie er heel netjes bij ligt. En dat het goed moet zijn, is vanzelfsprekend.
Bij mijn vorige baan (Klein Heik) heb ik alles gecentraliseerd (Seinen, wissels, terugmelders, boosters, enz) en heb ik nooit een probleem gehad. Kabels gingen tot 10 meter lang. Je moet enkel weten welke kabels te gebruiken bij welke toepassing.
Re: Een nieuw begin
antonv
gast

Re: Een nieuw begin
Ik zeg niet dat het gegarandeerd mis moet gaan met centraliseren, ik zeg alleen dat het risico op storingen groter wordt  als je centraliseert met storing gevoelig speelgoed materiaal.
Er rijden er dagelijks door het rode verkeerslicht en ze verongelukken ook niet allemaal, maar 't is gevaarlijker dan  wachten op groen licht .
Het grote voordeel van iets op een forum te plaatsen is de goede raad die je er gratis kunt krijgen van mensen met kennis en ervaring, maar je doet er inderdaad mee wat je wilt.
En  ik zal het hierbij laten, goede raad baat hier toch niet, meer nog, die wordt blijkbaar zelfs geenszins gewaardeerd...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Een nieuw begin
Ik zal mijn leven beteren.....
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Anton - Ik waardeer wel je bericht en ga hier zeker rekening mee houden. Zoals reeds hierboven geschreven komen boven deze plek een 50tal wissels, een 25tal seinen en een hele hoop bezetmelders, dit van het schaduwstation en 30cm hoger van het hoofdstation... De bedoeling is dat ik op andere plekken dezelfde opstelling ga bouwen, misschien in een wat kleiner formaat want daar is niet de behoefte voor zoveel schakeldecoders en terugmeldecoders...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Het ziet er niet uit maar het werkt wel goed... :D
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

offline
Re: Een nieuw begin
Moet zeggen dat het hier ook zoals op de bovenstaande foto is aangesloten.

Werkt perfect, alle decoders zitten dicht bij de toepassing en naar de decoders lopen dikke spoor 1 kabels vanaf de boosters.

Volgens mijn norm is dit netjes genoeg.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Een nieuw begin
Centraal of decentraal........blijft een persoonlijke voorkeur, met pro's en cons. Wel pleit ik er voor kabel netjes te laten lopen, dat voorkomt kabelschade als er onder de baan gewerkt moet worden ( lostrekken / -raken). Nadeel van kabels bijeengepakt kabelgoten of buisje is eventuele overspraak. Bezetmelders zijn hiervoor wat gevoelig. De bekabeling heb ik dan ook verlegd in afgeschermde LAN kabels (twisted pairs met folie afscherming).

De bezetmelders zijn centraal onder de baan geplaatsts. De seindecoders evenzo, doch geconcentreerd op 2 posities teneinde niet teveel kabellengte nodig te hebben.

Bijna alle wisseldecoders liggen in de wisselbedding. Een keuze die ik helaas in den beginne heb gemaakt. De decoders zitten allemaal op een separate stroomkring, dus kabellengte heeft het niet bespaard.... reden om dit te doen was de ervaring van mijn testbaan: wisselschakelingen leidden to flikkerende verlichting van een loc ( v 100 ). Nu is d spanningsverzorging als volgt:

- wissels en seinen: stroomkring van CS2
- booster 1 - schaduwstation
- booster 2 - overige baandelen

Op het onderste baandeel zitten 2 spanningsdistributiepunten voor de wissels ( onderzijde ), wel toegankelijk maar lekker werken is het niet. Verticaal geplaatste panelen zijn een absoluut pré!

De spanningsdistributie loopt via installatiekosten ( massieve kern ) naar een aantal soldeerplinten, van waaruit naar de rails gedistribueerd wordt.

Voorbeelden: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33976.msg612413#msg612413

Lessons learned:

- sommige pvc pijpjes zijn erg vol; lan kabels hadden er ook buiten gemonteerd kunnen worden
- externe wisseldecoders ipv decoders in wisselbedding

Resumé: werk netjes en overzichtelijk en bedenk van te voren hoe je het aanpakt.

Met vriendelijke groet

Robert
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op zondag 03 januari 2021, 12:48:36
Het ziet er niet uit maar het werkt wel goed... :D
Beetje mijn stijl, maar ook hier werkt alles....
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Gisteren zijn de 2 ESU EcosBoost's aangekomen. De eerste zal de spanning leveren aan het schaduwstation. De andere aan het hoofdstation. Ik heb nog een perfect werkende transformator met 14V en/of 16V wisselspanning die ik ga gebruiken voor de MTB5 motoren die nog in bestelling zijn.
Daar ik nog steeds wachtende ben op de balken Vuren 44mmx93mm (sinds mid december bij Hubo) heb ik een nieuwe bestelling geplaatst bij HoutOpMaatGezaagd.nl. Hopelijk kunnen zij leveren zodat ik mijn onderbouw verder ken af werken.
Ik ben vandaag aan een testopstelling begonnen om een draadloze sturing van de LEDstrips te maken die ik via mijn Hue app van Philips kan sturen. Deze wordt geïntegreerd in de balken van het schaduwstation. Opstelling werkt perfect met de YPHIX Zigbee LED controller - Input 12V-24VDC - Ouput current 4A per kanaal en perfect regelbaar met de Hue app.
Ook zijn ze vandaag de populieren platen van 250cmx122cmx12mm komen leveren om aan het schaduwstation te beginnen...
Eens de Vuren balken geleverd zijn kan ik erin vliegen...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
nog enkele plaatjes
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Beste Patrick,

Met alle respect, maar in sommige -en dus ook in dit geval- lijkt het wel alsof er een constructie gebouwd wordt, die geschikt is voor het dragen van een of twee olifanten.
Dat geldt zowel v0or de staanders. liggers als de de platen .
Met een overspanning van 40 tot 50 cm is een plaat van 9 mm ruim voldoende.
Wat ga je doen met balken van 44 x 93 mm ?

Cees
Re: Een nieuw begin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin
Hoi Patrick,

Weer een leuke update van je baan de dimmer opzet kan ik volledig volgen maar vraag mij af wat de functie is van de kleine printjes waar de uitgang van de dimmer doorheen loopt?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Cees - Ik ben eenmaal begonnen met een onderbouw voor het dragen van een of meerdere olifanten. Dus ga ik maar verder met wat ik begonnen ben. Het heeft ook een voordeel buiten de stevigheid, namelijk door de breedte kan je er ook een aantal andere dingen mee bereiken. bv plaats voor het infreezen van de led-verlichting, het plaatsen van decoders of andere toebehoren. Maar ja ik begrijp je mening, maar ik wil niet terug waar ik aan begonnen ben...
De overspanning is 60 cm, maar daar gaan stukken uit gehaald/gefreesd worden. Dus voorzichtigheidshalve 12mm genomen. Dan kan ik er ook zelf op staan, al ben ik geen olifant.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Peter - het printje dient als "tussenstationnetje" als ik dat zo kan zeggen. Ik ga morgen de LEDstrips in bouwen en moet dan geen draad trekken naar de voeding. Die kan ik later trekken samen met andere draden. Ik heb nu al een draadje gesoldeerd op de strip waar ik later niet meer aan kan. Het printje kan ik dan later gebruiken om de connecties te maken samen met de voedingsdraden van andere LEDstrips... Tevens heb ik een soort trekontlasting op de gesoldeerde LEDstrip. Als ik aan de verlengdraad trek die naar de voeding gaat, dan oefen ik geen kracht uit op de LEDstrip. Ik weet niet of dit duidelijk is?
Ik had dit misschien ook met een Wagootje kunnen doen, weet echter niet hoe die vast te maken aan de onderbouw buiten deze te kleven met Tec7.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Vandaag de profielen op maat gezaagd, LED strips in geplaatst, in de balken ingebouwd en aangesloten. Alles ziet er netjes uit maar het gebrek aan de houten balken begint problematisch te worden... Ik kan niet meer verder bouwen. Dus nu geduldig afwachten tot... :(
Re: Een nieuw begin
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op zaterdag 16 januari 2021, 17:50:31
Ik kan niet meer verder bouwen. Dus nu geduldig afwachten tot... :(
Bij bijvoorbeeld de Karwei Click en Collect kan je online bestellen en het dan afhalen aan de balie, de winkel kom je niet in natuurlijk.
https://www.karwei.nl/klantenservice/click-and-collect

Dirk-Jan
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Bedankt voor de tip Dirk-Jan maar heb nu al twee bestellingen geplaatst, één bij Hubo en de andere bij OpMaatGezaagd.nl... De eerste in december, de tweede deze week... afwachten
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Ik had ook problemen met het leveren van hout. Na mijn bestelling (via mail) naar een bouwmarkt hier in de buurt kreeg ik gelijk een telefoontje van die bouwmarkt. Ik had hout besteld met niet gangbare maten (44x44) en deze waren voorlopig niet meer verkrijgbaar. Hij gaf aan dat de Amerikanen momenteel al het hout opkopen ...  8o  :O

Misschien waar misschien niet waar... maar hij zij dat alleen de gangbare maten (bv 44x69) nog ruimschoots op voorraad waren en hij alleen deze dus nog kon leveren.
Anders even bellen met je bouwmarkt naar wat mogelijk is.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Ondertussen had ik online bij OpMaatGezaagd.nl wat balken bijbesteld in afwachting op de grote levering van Hubo. De Nederlandse balkjes zijn aangekomen en ik kan weer even verder. Ik zeg even, want 30m is zo op... Tevens aan mijn tweede bord voor schakeldecoders en bezetmelders begonnen en de voorbereidingen voor de kabelgoten.
Het heeft de laatste dagen fel geregend en mijn Traincave staat letterlijk met de voeten in het water. Gelukkig ligt het 0-niveau op 40cm boven de grond, dan heb balken van 17cm en dan de vloer... Het mag dus nog even regenen, enkel moet ik dan met een bootje naar mijn hobbykamer varen... is is iets anders...
Van Guy Weemaels, die op 5min rijden woont, heb ik de mal van zijn helix mogen lenen, nu kan ik goed kijken waar ik de gaten voor de draadstangen moet boren. Bedankt Guy, want het geeft een goed inzicht en ben ik zeker dat de gaten op de juiste plaats komen...
Ondertussen is mijn 30m hout opgeraakt en heb ik een nieuwe partij bij OpMaatGezaagd besteld. Dit keer 60m...
Dus vandaag maar naar het wereldkampioenschap veldrijden kijken. Ik heb twee favorieten...De ene is Belg en is al een paar maal wereldkampioen geweest, de andere woont 100m om de hoek en kan ook goed met de fiets om... Dus Wout of Mathieu maakt niet uit...
Re: Een nieuw begin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin
Fijn dat je weer verder kunt Patrick, wat een prachtige ruimte is dit toch ook al moet je er misschien met de boot naar toe  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een nieuw begin
Lange bottinnen aan en klaar is Kees  :D ziet er goed uit Patrick  :thumbup:
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een nieuw begin
Hi Patrick,

Weer strakke bouw wat je laat zien.

groet
Harald
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
De onderbouw is goed gelukt. Ziet er strak uit en geweldige ruimte voor een baan. Heb je het hout van de Hugo nog niet binnen?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Een nieuw begin
Hallo Patrick,

Mooie onder bouw, en met die goten dat gaat ook goed werken.
Maar een vraagje, kun je nou straks makkelijk bij die decoder borden komen achter tegen de muur aan?

Hoe ouder we worden hoe moeilijker het gaat....

Ik heb met mijn derde baan er rekening mee gehouden dat ik zittend bij alle wissels en seinen kan komen.
En de bedraden ook niet meer onder het schaduw station.

Gr Einte
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Een nieuw begin
 
Hoi Patrick,

@citaat zo heb ik dat ook gedaan, een beetje als Einte. Mijn schaduwstation ligt op 90 cm hoogte, zodat ik een mangat zonder moeilijke fratsen kan bereiken. Kabels lopen zoveel mogelijk naast de rails net als de plaats van de servo's, bovenop naast de wissel. Ik zet een stoel in een mangat en kan dan makkelijk werken aan de baan.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Piet Marklin - jammer genoeg heeft Hubo nog niets geleverd. Is nu 6weken geleden besteld. Ik ga ze nog eens bellen deze week.
@ Einte -  schaduwstation is 90cm dus hoop ik nog fit genoeg e zijn om eraan te kunnen. Je moet zowieso onder de tafel om aan de wisseldecoders, bedrading etc te kunnen werken, dus dacht ik waarom zet de borden niet achteraan. Heb dus geen belemmering vooraan om onder de tafel te kunnen. De tijd zal het ons vertellen.
@ Dirk59 - kan je misschien ergens een fotootje posten zodat ik een beter idee heb van wat je bedoelt. (heb ondertussen je draadje gevonden en weet nu wil zeggen

Vraagjes aan iedereen.
Ik heb van Guy een mal gekregen voor een klimspiraal te maken. Wat is de beste afstand tussen buitenkant rail en middelpunt van draadstang om geen problemen te hebben met overstekende wagons of locs? Iemand een idee?

Kan iemand mij een draadje aanraden om wisselmotoren op K-wissels te monteren...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin
Welke draadeinden je gebruikt weet ik niet, daar moet je zelf rekening mee houden. Ik kan je wél iets vertellen over de benodigde vrije ruimte tussen de rails en obstakels zoals die draadeinden.

Ik ga uit van de Morop normen 102 en 103, die geven aan wat er nodig is om veilig te kunnen rijden.
Volgens norm 102 is een totale breedte van 48 mm veilig voor rechte sporen, ofwel 24 mm aan beide kanten van het hart van rails. In die norm zit wel enige speling, zelfs brede treinen zijn lang geen 48 mm.

Norm 103 geeft aan hoeveel er bij bochten bovenop die 48 mm komt. Dat hangt af van de boogstraal van de bocht en van het rollende materiaal. Een kort wagonnetje komt veel minder ver buiten de rails dan een lang rijtuig, je moet dus rekening houden met de langste wagons die er zullen rijden. De langste waar norm 103 vanuit gaat, is 31,3 cm. Dat zijn de UIC-X rijtuigen op schaal 1:87. Märklin maakt die weliswaar op schaal 1:93,5 (vroeger zelfs 1:100), maar sommige andere fabrikanten houden zich wél aan 1:87.

Als ik er vanuit ga dat je die misschien ooit op jouw baan wilt laten rijden, moet je er bij R5 in K-rail 17 mm bij optellen. 48+17 = 65 mm. Deze lange rijtuigen zijn echter wat smaller dan korte rijtuigen, daarom mag het ook wel een paar mm minder zijn. Met 30 mm vrije ruimte aan beide kanten van de puko's is het nog steeds veilig, dan hou je nog steeds zo'n 5 mm speling over. Dat is voor het geval de rails niet helemaal ligt zoals gepland of voor rijtuigen die wiebelend door de bocht gaan.

Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op zondag 31 januari 2021, 18:34:22
@ Dirk59 - kan je misschien ergens een fotootje posten zodat ik een beter idee heb van wat je bedoelt.

Hoi Patrick,

hier een foto die de hoogte van de tafel weergeeft in verhouding tot mijn iTrain bureautje. Het bureaublad is 80 cm hoog, het niveau van het schaduwstation 90cm. Rechts op de foto is nog net een deel van het mangat in het schaduwstation te zien waar ik een stoel in kan plaatsen ;).


Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op zondag 31 januari 2021, 18:34:22
Wat is de beste afstand tussen buitenkant rail en middelpunt van draadstang om geen problemen te hebben met overstekende wagons of locs? Iemand een idee?

Het Patrick,

Monteer een paar buiten- en binnensporen op een plaat en zet er je BigBoy op de sporen. Dan weet je onmiddellijk hoever je de draadstang van de sporen moet plaatsen.

Groetjes Christian
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Goed idee Christian...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin
Ook al is een Big Boy heel lang, hij komt minder ver buiten de rails als lange rijtuigen.

Doordat een rijtuig maar met twee draaistellen op de rails staat en de opbouw star is, steken de kop en staart naar buiten uit in de bocht, en hangt in het midden naar binnen over. Een Big Boy is niet star, heeft meer draaistellen en blijft zodoende dichter bij de rails.

Neemt niet weg dat testen een prima idee is, maar dan wél met de langste rijtuigen die je op jouw baan wilt laten rijden.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Toen ik aan mijn draadje begon, heb ik het "een nieuw begin" genoemd... al verschillende malen de vraag gekregen "hoe heet uw treinproject"... Ik wil het onderwerp Re: "Een nieuw begin" van naam veranderen. Kan iemand mij zeggen hoe dat moet?
Re: Diddydorf...
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Diddydorf...
 @citaat
van het allereerste bericht van je draadje de titel aanpassen naar wat je wil (ik neem aan Diddydorf...) en dan opslaan.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Mijn kleinkinderen noemen mij Diddy... mijn zoon vond de gepaste naam Krokodil Diddy... Dus vanaf nu gaat mijn draadje verder onder deze naam...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Door de hevige regen en de sneeuwval is mijn TrainCave in de Ark van Noë getransformeerd. Gelukkig had ik dit voorzien en de vloer op 57cm van de grond. 40cm betonnen palen en 17cm houten balken...blijkt nu van pas te komen...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Krokodil Diddy
Je moet dus nu naar je hobby roeien ?

groet
Harald
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Krokodil Diddy
 :?   Dat wordt laarzen aandoen..
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2011

offline
Re: Krokodil Diddy
Wow, ik hoop dat je voor de toekomst ook goed gerekend hebt :?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Krokodil Diddy
 :O Deze ronde kom je goed weg!

Ik hoop in de toekomst ook.  ;)
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
Een LGB baan zou anders wel leuk zijn nu 😀
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Krokodil Diddy
Met zoveel water en bush bush is het meer Krokodil Dundy ;)
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
De TrainCave staat nu prachtig te midden van al het ijs en de mooie witte bomen... Heb wel enige moeite om er te geraken maar heb een sluipweg gevonden onder de rododendrons. Gelukkig is de TrainCave goed verwarmd, ik kan zelf terug op temperatuur komen om aan de werkzaamheden verder te gaan...Heb de laatste tijd verder gewerkt aan de onderbouw en heb me afgevraagd of ik er geen lades zou onderbouwen waar ik veel materiaal, sporen, lege treindoosjes enz kan gaan opslaan. Het is nu nog tijd om aan de onderbouw enige aanpassingen te doen. Anders is het te laat. Ik moet wel twee modules afbreken om poten te plaatsen, maar later zal ik er misschien spijt van hebben als ik het niet doe. Andere optie is voorgebouwde Zweedse kastjes gaan kopen en ze eronder plaatsen...Ik moet de knoop, nog doorhakken.
Verder een prototype gemaakt van een verbindingskastje waar ik de voeding van de verschillende sectie's ga op aansluiten. De ringleiding voorzie ik 1,5mm2 om dan af te takken naar 0,5mm2 naar de sporen. Ik ga zo verschillende Vynckier kastjes plaatsen om overal gemakkelijk stroom aan de sporen te kunnen voorzien.  Aan de onderkant van het printje soldeer ik een koperdraadje van 4mm2 die de verbinding maakt naar de verschillende klemmetjes en tevens genoeg stroom kan leveren.
De volgende stap is de verbinding tussen de hoekmodule en module 5, daar ga ik mijn computer en scherm plaatsen en tevens de Ecos.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
nog enkele pics
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2013

offline
Re: Krokodil Diddy
Hey Patrick,
Dat het je al mooi gemaakt, mooie constructie. Heb je nog steeds een tekort aan niet geleverd hout.
Ik haal mijn hout altijd inde groothandel bij Segers in Schoten ...kan ik zelf ook altijd alles zelf uitzoeken.
Goede prijzen en maatwerk mogelijk.
Groeten Guy
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Guy - voorlopig kan ik verder. Heb online besteld. Maar ga je tip voor de toekomst wel onthouden. Ik ben nog steeds wachtende op de Hubo balken...
Ik ga een van de komende dagen aan de helix beginnen van de linker kant. Heb buitendiameter 135cm genomen en binnendiameter 100cm.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2013

offline
Re: Krokodil Diddy
Beste Patrick, Ik kwam vandaag pas achter dit mooie bouwverslag! Complimenten. Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat vorderen. Je hebt in ieder geval een fantastische ruimte. Veel succes met vorderingen. Ik blijf je volgen :thumbup: Joeri
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
De kogel is door de kerk. Ik ga zelf lades maken, dan heb ik de gepaste maten en schuiven zoals ik ze zelf wil. Bij het Zweedse merk is de keuze beperkt en zeker niet zo stevig dan als je hetzelf maakt. De consequentie was dat ik een aantal stappen heb terug moest moeten zetten en vier modules terug afgebroken. Heb een Blum schuifrail gaan halen om de juiste maten te kennen. Poten bijgezet als drager van de schuifrails. Vervolgens alles terug opgebouwd en aan module zes begonnen. Dit is de plek waar ik de PC ga zetten, scherm en mijn Ecos. Al een stoeltje gezet om te dromen hoe het er later gaat uitzien. Heb tevens vier cirkels uitgezaagd om aan de opwaartse helix te beginnen. Van schaduwstation 90cm naar Niveau0 - 120cm. Doormeter 135cm en binnenmaat 100cm. Zeker genoeg plaats om zonder probleem te kunnen stijgen en te dalen...
In bijlage de laatste pics van de laatste werkzaamheden...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

Ik kwam zojuist (anderhalf uur geleden) je draadje voor het eerst tegen en ik ben onder de indruk.
Er is al veel gezegd en geschreven en wat mij ook opvalt is dat je bereid bent om te luisteren en te leren.
Je hebt naar aanleiding van de vele opmerkingen al een paar verstandige beslissingen genomen.

Zelf heb ik wat negatieve ervaringen met Digikeijs.
Zelf servodecoders van Digikeijs die ik niet aan de praat kreeg en op de club hebben we problemen met de centrale en de boosters, beiden van Digikeijs.
Dus helaas geen Digikeijs voor mij.

Ik heb een Ecos2, (loconet)terugmelddecoders van Rosoft en een paar wisseldecoders van Littfinski (omdat ik ze toch nog had liggen).
De wisseldecoders gebruik ik in mijn schaduwstations met C-rails en op niveau 0 stuur ik mijn wissels (K-rails) aan met servo's uit China (de zwarte met metalen wielen) en een Arduino.
Op de Arduino is een printplaat van Mardec geplaatst en dat voldoet prima bij mij. 
Daarnaast ga ik ook met iTrain werken.

Ik wil je aandacht vestigen op KLIK: de Locomotion van Sn00zerman.
Gezien de omvang van jouw baan en ruimte lijkt mij dat ook wel iets voor jou.

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2013

offline
Re: Krokodil Diddy
Hallo Patrick ,
Ziet er weeral goed uit ,welke dikte heb je nu genomen voor de helix...
Heb zelfde een paar daagjes aan mijn baan kunnen werken,nu is het terug werken.Jij gaat mij nog inhalen met jouw tempo ...schiet lekker op.
Nog veel bouwplezier blijf je volgen
Groetjes Guy