Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Krokodil Diddy

Gestart door PatcheTrain zaterdag 22 augustus 2020, 16:54:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een nieuw begin
De droom wordt nu eindelijk werkelijkheid.
Als deze nauwkeurige werkwijze de teneur wordt van je project, dan gaat dit zeer indrukwekkend worden.
Ik ben zeer benieuwd voor het vervolg
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Christian - Heb ik van jou geleerd Christian :-) Het vraagt veel tijd en veel denkwerk... Maar tijd heb ik voorlopig nog voldoende... alleen al die boodschappen doen... een vijsje hier, een boortje daar, een draadje... etc. Eenmaal gesetteld, dan kan ik wat voorruit. Heb echter bijna geen hout meer... Ben gaan bijbestellen, maar door feestdagen zal levering voor volgend jaar zijn... heb ondertussen tijd om ander dingen te doen... bob de OBO rails, op maat snijden en rondom plaatsen...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op maandag 21 december 2020, 22:31:24
@ Christian - Heb ik van jou geleerd Christian :-)
😊

Heb je al een naam gevonden voor je baan?

Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Hoi Patrick,

Ik volg uw project al van dag één, en gaf hierin een vroeger stadium al eens wat tips.
Ondertussen heb ik de opbouw verder gevolgd en ook het baanplan zien evolueren.
Het is indrukwekkend aan welk tempo dat gaat, en ook uw arsenaal aan werkmateriaal is een streling voor mijn oog. O:-D

Maar ik moet ook toegeven dat er nu een paar stappen zijn die mijn enorm boeien omdat ik enkele stappen achterop volg, en ik al lang twijfel aan de muur en vloerbekleding voor mijn Treinhok.
Zijn dat OSB platen die je gewoon overschilderd hebt? Ik wist niet dat dat kon...
En die vloer is gewoon prachtig! Dat lijken wel vinyltegels, kan dat?

Zou je eventueel een berichtje kunnen laten welke materialen je daarvoor hebt gebruikt?

Alvast bedankt,

Mvg Karl
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Een nieuw begin
Wou dat ik je suggesties kon geven. Ik vecht hier ook hard mee. Ik zaag meestal in de tuin, en moet dan door het huis naar de zolder. Dat is niet zo prettig, gezien de rug en voet problemen. Aangezien de zolder te groot is, en gedeeld wordt, is een overdrukruimte niet aan de orde. Een vriend heeft wel zijn ganse wand (meer dan 10m) berijdbare vitrine compleet met overdruk systeem. Helaas wonen we te ver van elkaar en ben ik er nog niet geraakt. Hier niet een optie. Ben momenteel aan het nadenken om boven de baan een 2e laag te zetten onder het schuine dak, waar ik enkele TGV's wil op laten rondrijden, maar geen aankleding. Vanop deze verdieping zou ik een plastic zeil hangen. Dit is een korte termijn oplossing, niet esthetisch, tot ik beter alternatief ken
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Een nieuw begin
Wow, ik ben erg onder de indruk: van de ruimte, van je gereedschap, van je ontwerp, van je manier van bouwen, van de degelijkheid van je frame. Ik vraag me wel af waarom dat frame zo zwaar wordt uitgevoerd, persoonlijk lijkt me dat teveel van het goede. Maar beter te stevig gebouwd dan te zwak zullen we maar zeggen :thumbup:. Ik blijf je met veel interesse volgen. Wat betreft het stof zou een afzuiginstallatie wel helpen denk ik.

Groeten,
Wico   
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Karl - ja inderdaad de wanden zijn in OSB platen. Oorspronkelijk had ik betonplex voorzien maar door de tand en groef van OSB was dat een betere oplossing. Ik heb dat eerst met een goede primer twee lagen gegeven, en vervolgens nog een laagje met de dekkende verf. De naden van de OSB platen had ik eerst met Polifila opgespoten en bijgeklust tot op de hoogte van 90cm. De rest komt onder de baan. Later komt er misschien nog een fijne vlakke houtlaag op met één grote foto die ik erop kleef als achtergrond. Maar dat is nog niet beslist. Het voordeel is dat je de hoeken dan kan afronden en dan krijg je een beter diepte-effect.
De vloerbekleding is inderdaad vinyl, maar heb ik laten leggen. Dat waren rollen van 4m breed. De ruimte is 5m. Daar zijn beide delen aan elkaar gelijmd en opgepikt. Aan de zijkanten ligt deze gewoon los. Dan komen er geen blazen in. De naad ligt onder het schaduwstation.  De leverancier is Carpetright. De prijs is 9€ de lopende meter, ongeplaatst. Kleur Dakota beton.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Christian - nee heb ik nog niet gevonden, maar ook niet over nagedacht... Suggesties?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Hoi Patrick,

Bedankt voor uw reactie.

Die OSB ga ik zeker overwegen (is dat bij u 9mm of 12mm?). Het is een stuk goedkoper dan van die Click-Wall toestanden, en uiteindelijk vind ik het een mooi effect zo op uw foto's!
De vloer heb ik even op de site opgezocht, maar kon ik niet direct vinden. De 9€ per lopende meter doet me vermoeden dat het een promo was, want de prijzen op de site starten ergens rond de 18€ per m². Misschien moet ik gewoon maar eens ter plekke gaan zien als heel die Coronamiserie weer wat rustiger is geworden.

Veel bouwplezier in elk geval. Het reeds gebouwde onderstel voor de spiraal ziet er in elk geval top uit👍


Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Mardig - opgepast de prijs is lopende meter niet vierkante meter.... Ik heb 27,99€ de vierkante meter betaald, maar ze rekenen dat na opmeting in lopende meter... prijs komt op hetzelfde neer... Dakota Beton - Range NR: 97G2 - Dikte 2,4mm - toplaag 0,25mm - breedte is 400cm -
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Mardig - was even vergeten - OSB 12mm
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Heeft iemand onlangs nog Lux kuiswagentjes gekocht? Ben op hun website gaan kijken. geen begin op deze site sinds 2017. Geen nieuwigheden, geen deelnames aan beurzen... niets. Iemand iets gehoord over dit bedrijf?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Een nieuw begin
Ik heb er onlangs nog via mijn dealer besteld en geen probleem hoor...
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
Lux, o.a. verkrijgbaar bij ModeltreinExpress...

https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/artlist.xhtml?brand=M105&group=G508

...... en Het Oude Station...

https://www.oude-station.com/lux-rail-reinigers/

...en nog een heleboel andere winkels die je met een zoekslag kunt vinden.

Gr, Ben.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Ben en Wimpietje -  Bedankt voor jullie feedback.Ik ben ervan overtuigd dat er nog wat handelaars zijn die ze op voorraad hebben, maar mijn ongerustheid ging over de fabrikant. Een bedrijf dat 3 jaar geen "nieuwe posts" plaatst op zijn website, vind ik "bizar". Geen nieuwe ontwikkelingen, geen updates..Niets sinds 2017. Ze kopen is waarschijnlijk geen probleem, maar als je later onderdelen nodig hebt? Er zijn er al grotere, zelfs heel grote die failliet zijn gegaan in de treinwereld... Is maar een bedenking.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
 @citaat Dat is heel normaal bij fabrikanten en leveranciers. Vooral de kleinere Duitse leveranciers kunnen daar wat van.

Citaat van: PatcheTrain op zaterdag 26 december 2020, 11:50:13
Ze kopen is waarschijnlijk geen probleem, maar als je later onderdelen nodig hebt? Er zijn er al grotere, zelfs heel grote die failliet zijn gegaan in de treinwereld... Is maar een bedenking.

Daar ben je nooit zeker van. Dat kan ook gebeuren met alles wat je vandaag de dag koopt. Daar zou ik niet zo over in zitten.

Groet Ronald.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Ik lees dit topic voor het eerst. Zeer bijzonder en mooi dat je de mogelijkheid en ruimte hebt om een traincave te bouwen! Je baanontwerp is positief veranderd ten opzichte van de eerste berichten. Ik ga je baan volgen en ben heel benieuwd naar de volgende stappen.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Een nieuw begin
Met zo'n baan zijn die LUX wagons kwast een must, ik heb er absoluut geen spijt van hoor
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Wimpietje - inderdaad, en als ik zie wat ik nu als fijn stof heb/maak door het verzagen, boren en frezen van het onderstel... dan is het zeker een MUST. Ik ga namelijk eerst mijn schaduwstations en de lift bouwen om enerzijds Itrain onder de knie te krijgen, om dan daarna aan de bovenbouw te beginnen. D.w.z. dat ik er al sporen, wissels, bezetmelders, etc zal liggen en er moet nog gezaagd nog worden...
Enkel vind ik het vreemd dat het bedrijf Lux niet meer actief is geweest op hun website. De spullen kopen is één, maar wat als je onderdelen nodig hebt? Zoals Ronald schreef kan dat met ieder bedrijf gebeuren, maar zou je kopen als je weet dat een bedrijf in slechte papieren zit? Ik niet.
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
 @citaat Eckard Lux was aanwezig op beurzen als de Toy Fair Neurenberg en was ook voornemens april j.l. naar Intermodellbau Dortmund te komen wat begrijpelijkerwijs niet doorging. Je ongerustheid is (vind ik) ongegrond, behouden dan als Eckard Lux zich verslikt in een oliebol en komt te overlijden. Het is tenslotte een kleinserie bedrijfje.

Maar wat ik niet snap: bel of mail eens met Lux en laat je voorlichten, het is een toffe kerel en klanttevredenheid staat hoog in het vaandel....... ;)

Gr, Ben.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Ben, bedankt voor de info. Je berichtje stelt me gerust. Ik ben van nature altijd voorzichtig, soms onterecht. Maar beter voorzichtig zijn en je eerst informeren.
Ik kreeg vorige week een bericht van Ministerie van Financiën dat ik onmiddellijk 331,81€ moest betalen en had twee dagen tijd om te betalen anders deurwaarder aan mijn been. Ben rustig gebleven en vandaag naar Ministerie gebeld. Blijkt een phising mail te zijn, maar je kan het bericht niet van een echt bericht onderscheiden... Dus voorzichtigheid is de boodschap.
Groetjes en bedankt, morgen bestel ik mijn Luxe wagentjes.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
 @citaat Dit soort berichten kan je rechtstreeks naar de digitale prullenbak verwijzen. Zeker als je er zeker van bent dat je alles betaald hebt. Dan is niet nadenken en weggooien. In Nederland is geen één overheidsinstelling die zo'n mailtje zou sturen. Dan krijg je altijd nog tig brieven over eventuele schuld. Ook de termijn van "2 dagen" is bij overheden nooit aan de orde. Die zijn altijd veel en veel langer.

Groet Ronald.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
# Ronald - jammer dat er mensen zijn die er intrappen want de Look en Feel is 100% kopie van berichten van MyFinn, de app van de overheid...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een nieuw begin
Behalve dan de typefout "openstande" , er mist een "a", typefouten komen erg vaak voor in dit soort mails, dus goed lezen, ook het adres is vreemd en zeker het adres waar je naar terug moet schrijven.

Het Nederlands/Vlaams is een relatief kleine taal, dus de vele, vele buitenlanders moeten altijd veel vertalen.

Groet, Anne W
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: Anne W op maandag 28 december 2020, 23:12:55
Behalve dan de typefout "openstande" , er mist een "a", typefouten komen erg vaak voor in dit soort mails, dus goed lezen,


en 'opstaande belasting'..

maar de bedriegers van deze wereld worden wel steeds beter  :|
Re: Een nieuw begin
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuw begin
in 2 seconden kon je al zien dat het fals was. Geen voornaam en achternaam. Een onbekende rekening nummer en niet echt een tekst waarvaan je zegt, die is juist. Geen ondertekening.
Je had niet hoeven bellen. De valsheid druipt er vanaf.
Tevens krijg je altijd een brief binnen. Ook als je alles via de mail laat doen dan nog krijg je een brief binnen. En als dan de deurwaarder komt, die komt aan je deur en meld alsnog dat je het moet betalen. Zij het met verhoging, maar dan nog heeft deze papieren bij zich
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
Voor aankopen via internet is het ook verstandig eerst het rekeningnr te checken via https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html
Wat dan weer wel opvalt is dat hij geen melding geeft op het rekeningnr uit die phising mail dus 100% dekkend is het zeker niet maar soms geeft het terecht een melding dat je moet oppassen.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Een nieuw begin
En het e-mailadres van de afzender geeft meestal ook al voldoende duidelijkheid dat het een valse e-mail is.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op maandag 28 december 2020, 18:58:02
Enkel vind ik het vreemd dat het bedrijf Lux niet meer actief is geweest op hun website. De spullen kopen is één, maar wat als je onderdelen nodig hebt? Zoals Ronald schreef kan dat met ieder bedrijf gebeuren, maar zou je kopen als je weet dat een bedrijf in slechte papieren zit? Ik niet.

Er is niets mis met Lux-modellbau. Ik heb er nog vandaag mee zitten mailen om mijn wagens om te bouwen naar 2-Rail
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Een nieuw begin
En ik had, enkele maanden terug, een onderdeeltje nodig voor een reparatie van een LUX van een kennis.
e-mailtje gestuurd met foto (had geen bestel/onderdeel nummer) en na enkele dagen was het er al met de briefpost.

groet
Harald
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Een nieuw begin
Hallo,

Citaat van: PatcheTrain op maandag 28 december 2020, 20:35:25
@ Ben, bedankt voor de info. Je berichtje stelt me gerust. Ik ben van nature altijd voorzichtig, soms onterecht. Maar beter voorzichtig zijn en je eerst informeren.
Ik kreeg vorige week een bericht van Ministerie van Financiën dat ik onmiddellijk 331,81€ moest betalen en had twee dagen tijd om te betalen anders deurwaarder aan mijn been. Ben rustig gebleven en vandaag naar Ministerie gebeld. Blijkt een phising mail te zijn, maar je kan het bericht niet van een echt bericht onderscheiden... Dus voorzichtigheid is de boodschap.
Groetjes en bedankt, morgen bestel ik mijn Luxe wagentjes.

Dit soort berichten heb ik al een paar keer gehad, je schrikt er van, maar als je een financieel goed geweten hebt is er niks aan hand.

Je ben wel met een mooi project bezig, dit ga ik wel zeker volgen.

Gr Einte
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Eerst en vooral een gelukkig en gezond 2021 aan al de modeltreinliefhebbers... Hopelijk wordt 2021 snel terug zoals vroeger en ik hoop dat de vaccin ons zullen weren van dit vreselijk beest...
Daar we toch zoveel mogelijk thuis zitten om ons te behoeden van Corona, ben ik naar mijn TrainCave getrokken om een beetje veder te werken. Mijn voorraad hout is opgeraakt en mijn bestelling nieuwe balken is pas voor volgende week. Dus ben ik maar begonnen aan de voorbereidingen van de bedradingen. Heb de opstelling van de Geluidsman genomen met het verschil dat de decoders achteraan komen waar ze bij hem vooraan zijn gemonteerd. Beiden hebben voor en nadelen.
Heb beslist om met Digikeijs decoders te werken. Lijkt mij een jong en dynamisch bedrijf en hebben een hele boel leuke producten in hun pakket.
Verder ga ik met mijn Ecos werken die ik nog uit de doos moet halen. Heeft iemand ervaring met het updaten van de firmware van de Ecos? Gisteren twee EcosBooster besteld. Mijn vriend Christian heeft mijn Mac helemaal upgedate en een nieuwe HD schrijf erin gestoken. Tevens de nieuwe Itrain versie voor mij geïnstaleerd die hij voor mij had besteld. Ik ben wachtende op mijn bestelde en eerste 20 MTB MP5 wisselmotoren...Ik kan stilaan aan mijn schaduwstation beginnen... maar eerst verder met de onderbouw...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
nog enkele plaatjes...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een nieuw begin
hoi,

Citaat van: PatcheTrain op vrijdag 01 januari 2021, 19:12:39
Dus ben ik maar begonnen aan de voorbereidingen van de bedradingen. Heb de opstelling van de Geluidsman genomen met het verschil dat de decoders achteraan komen waar ze bij hem vooraan zijn gemonteerd. Beiden hebben voor en nadelen.

Goed, je ziet deze oplossing vaker bij 3rail-banen. Persoonlijk zou ik de schakeldecoders en bezetmelders op de plaats monteren waar ze nodig zijn. Dan heb je korte draden. Bij problemen zit je meteen op de juiste locatie te zoeken.

Citaat van: PatcheTrain op vrijdag 01 januari 2021, 19:12:39
Heb beslist om met Digikeijs decoders te werken. Lijkt mij een jong en dynamisch bedrijf en hebben een hele boel leuke producten in hun pakket.

Zo jong zijn ze niet meer  :) Ze hebben al een behoorlijke geschiedenis. De DR4018 is goede schakeldecoder waar je heel veel op kan instellen. Dat maakt het ding meteen ook erg complex. Dat zie ook met de verschillende draadjes op de diverse fora over deze schakeldecoder. Op het buurforum van Beneluxspoor.Net is apart draadje over een programmeerhulp voor de DR4018: DigiKeijs DR4018: Programmeerhulp.

Groet Ronald.
Re: Een nieuw begin
antonv
gast

Re: Een nieuw begin
Zet je decoders toch zo dicht mogelijk bij de elementen die je er op aansluit en vermijd lange aansluitdraden.
Industrieel wordt er wel veel gecentraliseerd in kasten maar die werken dan wel met veel hogere spanningen om minder last te hebben van stoorpulsen....
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: Een nieuw begin
Mooie start en al direct een goed doordacht onderstel.
updates Ecos, gaan super gemakkelijk. Aansluiten via een router (of rechtstreeks via PC maar dan wel een Crossover kabel gebruiken) naar Esu download zone gaan en je updates binnenhalen. Staat mooi in handleiding. De eerste keer was effe stressen, maar nu is het als stappen, gaat vanzelf. Succes ermee.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Ronald en Antonov - Deze opstelling komt net onder de plek waar er een aantal wissels en seinen komen. Dus afstand is kort. Het is de bedoeling verschillende zulke panelen te maken en op verschillende plaatsen te monteren.
@ Steamy - Ja ik stress ook een beetje om update te doen, maar als ik je berichtje mag geloven zal het vanzelf gaan. Thanks
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Een nieuw begin
Mooi en overzichtelijk gebouwd. Voordeel van verticale panelen is de toegankelijkheid tijdens montage en eventuele foutlocatie. Ben benieuwd naar de voortgang.

Mvrgr
Robert
Re: Een nieuw begin
antonv
gast

Re: Een nieuw begin
Je spreekt van een paar wissels en seinen... maar als ik zie hoeveel decoders je kunt plaatsen en welke kabelgoten je voorziet zullen het toch wel heel wat zijn of de panelen en kabelgoten blijven grotendeels leeg...
Hou er toch maar rekening dat de kans op storingen stijgt met het aantal draden je samen in een kabelgoot steekt.
Nu je nog alle kanten uit kunt zou ik er toch nog maar eens goed over nadenken.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Een nieuw begin
Voor de bekabeling tussen de rails en de bezetmelders heb ik utp kabel gebruikt. Voordeel is dat de kabels afgeschermd zijn, per kabelaar getwist zijn en makkelijk te leggen zijn (ik gebruik Viessmann S88 modules, met 2x 8 aansluitingen: 1 utp kabel aan iedere zijde.

Mvrgr
Robert
Re: Een nieuw begin
antonv
gast

Re: Een nieuw begin
Afgeschermde UTP? Dat is dan geen UTP hé ;)
Re: Een nieuw begin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Een nieuw begin
Je werkt zeer netjes Patrick, hier mag ik graag naar kijken  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Een nieuw begin
Toch wel: in de buitenkanten is folie gewikkeld!
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Anton - een 50tig tal wissels, ongeveer 20 - 25 seinen en voorseinen, een 80tel bezetmelders, etc.... ik heb ze allemaal niet geteld, dus maar ruim plaats voorzien zou ik zeggen... Om nog niet over de Faller Car te spreken die ik misschien ooit wil bouwen...maar dat is een probleem voor later...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Peter - ik heb goed gekeken hoe jij dit doet en probeer je te evenaren... Goeie leermeester....
Re: Een nieuw begin
antonv
gast

Re: Een nieuw begin
Citaat van: Robert op zaterdag 02 januari 2021, 20:43:20
Toch wel: in de buitenkanten is folie gewikkeld!
Wel, dan is het geen UTP hé, de U staat net voor unshielded...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Een nieuw begin
Re: Een nieuw begin
antonv
gast

Re: Een nieuw begin
Je stuurt een tekening van ftp ipv utp, utp is unshielded twisted pair, dus zonder afscherming, ftp is foiled twisted pair, dus met afscherming. Maar wat baten kaars en bril...  :)
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: antonv op zaterdag 02 januari 2021, 23:34:11
Je stuurt een tekening van ftp ipv utp, utp is unshielded twisted pair, dus zonder afscherming, ftp is foiled twisted pair, dus met afscherming. Maar wat baten kaars en bril...  :)
Helemaal correct.
De "s" staat voor de aluminium folie rond de 8 kabels en "F" rond elk paar
Je kan een FUTP hebben of een FSTP maar nooit USTP
Ik gebruik deze termen dagelijks op mijn werk
Re: Een nieuw begin
Niek02
gast

Re: Een nieuw begin
Stevige onderbouw, en al een goed doordacht plan voor de elektriciteitkabeltjes etc...
Als de opbouw van de modelspoorbaan ook zo zal zijn wordt dit een toppertje.
Ik blijf ook dit volgen.
Gr - Niek -