Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Krokodil Diddy

Gestart door PatcheTrain zaterdag 22 augustus 2020, 16:54:04

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Krokodil Diddy
Mijn naam is Patrick en sinds vorig jaar met pensioen. Ik woon in België ten noorden van Antwerpen, in Schilde. Jaren geleden had ik een baantje in de garage van 4mx2m. Het was de tijd van de eerste Märklin digitalisatie. Wegens te weinig tijd en te weinig plaats ben ik ermee gestopt, maar kon het niet nalaten om toch stiekem de nieuwe ontwikkelingen te blijven volgen en op YouTube filmpjes te blijven bekijken. Af en toe kocht ik een locomotief want ik ben al die jaren Märklin Insider lid gebleven.
Ondanks het leed dat het Corona virus veel mensen heeft aangedaan, had ik dankzij Corona veel tijd en heb de knoop doorgehakt. Ik ben terug aan mijn "treintjes" gaan denken.
Ik "kocht" het Adobe Indesign programma en begon een virtueel tuinhuis te tekenen dat ik in hout zelf ging bouwen. Het project werd echter te groot en ben met mijn plannen naar een tuinhuisbouwer gegaan en heb hem gevraagd of hij ook tuinhuisjes op maat kon maken. En ja hoor, we kwamen snel tot een overeenkomst. Begin oktober wordt het tuinhuis geleverd van 8,75m bij 5m en kan ik nu terug aan mijn passie beginnen.
Mijn doelstelling is automatisch met Itrain te gaan rijden en met +/- 50 locs simultaan. Of dat gaat lukken? De toekomst zal dat uitwijzen. Ondertussen zit ik niet stil en tracht al de nieuwe technieken te bestuderen die ik wil implementeren in mijn nieuwe baan. De techniek heeft in al die jaren niet stil gestaan en ik zal dikwijls bij de anderen raad moeten vragen om de beste keuzes te maken.
In Wintrack heb ik al een voorontwerp gemaakt van mijn baan. Het ziet er volgens insiders heel indrukwekkend uit...maar ik moet er nog aan beginnen. Indien jullie raad, opmerkingen hebben, let me know... ik kan nu nog alles aanpassen.
Ik zal trachten regelmatig info te posten over de vooruitgang van mijn project.
Tot later
Patrick
Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Krokodil Diddy
Ontwerp van mijn nieuw project...shoot de pianist
Re: Een nieuw begin
nobody
gast

Re: Een nieuw begin
 @citaat Nou nou, Patrick: Da's géén klein baantje... ;)
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Wat zijn de uitgangspunten?
- Märklin K rail
- Te besturen met CS3+ en ITrain - volautomatisch
- Ik wil met +/-50 locs kunnen rijden
- Ik wil per tijdperk kunnen rijden. dwz dat ik iTrain vraag, bvb nu alleen maar tijdperkIII, en dan komen er enkel treinen uit de schaduwstations of de lift van tijdperkIII te voorschijn.
- Ik wil dubbel spoor verkeer met lang paradespoor
- Ik wil een automatische draaischijf voor stoomlocs
- Ik wil toekomstgericht een Faller Car System baan (is het donkergroene spoor op het plan)
- Scenery met bovenleiding en bergen (Zwitsers model) maar met een variatie van locs, Duits, Belgisch en Zwitsers

- Ik ga met een vriend (die mij hopelijk wil helpen) een lift maken om 20 locs te rangeren...hij heeft prototype klaar, echter we weten niet of de nieuwe versie van Train dit kan besturen

Dit zijn de eerste uitgangspunten, maar daar zal ik de komende tijd wel de handen mee vol hebben, denk ik...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@nobody - nee inderdaad niet klein, maar dat was de reden dat ik een hele poos geleden gestopt ben, plaatsgebrek... ik heb nu een treinhuis laten bouwen van 8m75 op 5m en dan heb ik wat ruimte om een mooi nieuw project te ontwikkelen...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin
Poe hee, je begint wel meteen met een uitdaging zeg. Dat is niet niks. Maar eerst even welkom hier natuurlijk. Vragen worden graag beantwoord zolang de vraagstelling duidelijk is.

Een tuinhuisje durf je niet aan maar een dergelijke modelbaan wel, dapper! Nou ja een bouwwerk van dergelijke afmetingen zou ik ook geen tuinhuisje meer noemen, dus.

Succes, ben benieuwd hoe het gaat worden. En even om het wat duidelijker te maken. Kun je je baanplan ook etage voor etage voorstellen? Heel fijn.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin
Betreffende de lift. Die kun je, volgens mij, in Itrain opnemen als draaischijf. Heb daar ooit eens een artikeltje over gezien. Zoekfunctie proberen?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2011

offline
Re: Een nieuw begin
Prachtig plan! Ik begrijp dat je helemaal rond gaat rijden. Heerlijk temidden van  +/- 50 treinen  :D Ik hoop dat je daar toe komt op dat oppervlak. 50 rijdend is wel veeeeul!
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
Vooral veel, erg veel. Ontwerpprogramma's zijn geduldig. De haakse bogen met 2221 zijn bepaald niet fraai en in de klimspiralen kun je geen hoogte winnen. Zou er maar nog eens over nadenken en het geheel veel ruimer opzetten. Met minder rail dus.

50+ treinen simultaan kun je overigens vergeten. Er is geen centrale die al die opdrachten kan handelen: de communicatie loopt vast en je krijgt spooktreinen die ongecontroleerd rijden. Niettemin succes gewenst.

Gr, Ben.

Edit: tekst aangepast.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@locomotion69 - ik ben net op vakantie en kan niet aan mijn layers daar ik met een Mac werk. Thuis heb ik Windows op de Mac gezet voor Wintrack10. Wanneer ik terug in België ben, als er in Spanje geen Lockdown komt, dan zet ik de verschillende layers op mijn draadje...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@golfer -  ja dat was mijn bedoeling, zelf in de midden te staan en de 50 treinen rondom zien rijden. Boven de deur via een helix op en neer, en verder geen ramen aan het tuinhuis laten maken...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Ben - 50 treinen... Ik heb helemaal geen ervaring met CS3+ en Train. We zien wel waar de treinen "stranden" maar 50 was de uitdaging.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Daar ik meer dan 15 jaar uit de field ben... wat is de "state of the art" om wissels te sturen/schakelen? Servo's? Ik moet namelijk de sturingen gaan kopen. Ik koop de blote Märklin wissels zonder "motor". Ik heb nog oude Märklin sturingen maar die maken lawaai en schakelen te snel
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Zilte - Hopelijk kan ik dat heuvel oplossen door veel boosters te plaatsen... dat moet ik nog allemaal uitzoeken...maar zover ben ik helaas nog niet. Nu in het stadion van opbouw...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Een nieuw begin
Ook ik ben zeer geïnteresseerd in je baanplan per etage Patrick maar eerst even over de bouw van je tuinhuis. Als ik het woord tuinhuis hoor dan denk ik ogenblikkelijk aan vocht. Je kunt dat naar mijn idee alleen goed buiten de deur houden als je tuinhuis op een betonnen fundering staat.
Overigens heb ik de notificatie maar vast aangezet zodat ik niets van je vorderingen hoef te missen. :D

Succes en groet,
Wim
Re: Een nieuw begin
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuw begin
Wat een baan, en wat groot.

Je hebt er van alles liggen.  Lijkt leuk als het er staat.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Wim - inderdaad vochtigheid is een probleem, daarom heb ik er een paaltuinhuis van gemaakt. De funderingen zitten 70cm in ge grond en 40cm boven de grond in betonnen palen van 30cm diameter. Daarbij komt een warmtewisselaar voor verwarming in de winter en koeling in de zomer met een ontvochtigingsmodule. Mijn vrouw wil een blauwe regen, die heb ik erbij gefotoshopped en ze vond het tuinhuis mooi...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin
Het valt me op dat heel veel sporen evenwijdig aan de rand van de baan lopen. Persoonlijk vind ik dat wat statisch, bij het ontwerpen leg ik liever wat rails diagonaal, al is het maar een beetje. Een ander punt is het gebruik van krappe bochten: bij een zo mooie grote ruimte zou ik boogstraal 360 mm beslist willen vermijden. Dus géén meegebogen wissels 2267/68/69 en géén bochten 2231 2221. Daarbij moet ik wel toegeven dat ik dat makkelijker vind met C-rail, daar zijn immers ook slanke meegebogen wissels en bochten R3 en die ontbreken helaas in K-rail. Aan de andere kant heeft K-rail het voordeel van de 2205, zo'n flexrail ontbreekt in C-rail.


Een stuk of 50 treinen op een baan van deze omvang zetten is geen probleem. Om een stuk 50 of treinen tegelijk te laten rijden, lijkt me zelfs deze grote baan nog te klein. Maar 50 treinen op de rails waarvan er steeds wisselend een flink aantal rijden zal er ook ongetwijfeld fraai uitzien. Ik denk dan aan een stuk of 10.

Het stroomverbruik per trein kan aardig verschillen. Ik heb eens een keer uitgeprobeerd hoeveel losse locomotieven ik tegelijkertijd op 3 A op hun af-fabriek ingestelde topsnelheid kon laten rijden. Bij 13 stuks liep het verbruik op tot 2,8 A en dat kwam vooral doordat er ook nog een groot aantal wisseldecoders met (dure) baanstroom worden gevoed. Stilstaand op de baan heb ik van een aantal locs het verbruik gemeten en voor de meeste is dat 0,01 a 0,02 A. Het verbruik bij rijden op topsnelheid verschilt nogal bij verschillende locs, maar gemiddeld komt er slechts iets van 0,1 A bij. Naar ik gelezen heb, is het verbruik van sommige oudere modellen groter, maar die heb ik niet.

Een hard rijdende loc die een lange sleep moet trekken gebruikt natuurlijk meer dan een losse loc, en bovendien is de ene motor zuiniger dan de andere. En ik heb ook nog wat rijtuigen met verlichting. Afgezien van grote stroomvreters, ga ik daarom uit van zo'n 0,2 A per trein. Met 50 rijdende treinen schat ik dat een CS3 plus 4 boosters daar voldoende voor is, zolang de treinen maar enigszins verspreid zijn over de verschillende secties. Maar als je er niet meer dan een stuk of 10 tegelijk laat rijden en de wisseldecoders een eigen stroomvoorziening geeft, moet een CS 3 het zelfs in z'n eentje al voor elkaar krijgen. Maar goed, je wilt natuurlijk wat extra marge hebben, voor dampende stoomgeneratoren, rijtuigen met gloeilampjes of andere onvoorziene grootverbruikers. Dus toch maar één of twee boosters.


Iets heel anders is de enorme hoeveelheid tijd die dit project zal vergen. Hardstikke mooi, zo'n grote baan, maar je bent er jaren mee bezig. Geeft niet natuurlijk, het is immers een hobby. Maar waar ik me wel zorgen om maak, is dat het een enorme stap is van 4 x 2 m naar 8,75 x 5 m. Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik niet meteen een baan bouwen waarmee de hele ruimte wordt gevuld, maar iets dat een heel stuk kleiner is. Dan denk ik aan een ruim bemeten BW en een station, een dubbelsporige helix en tenslotte een schaduwstation. Dat moet passen op iets van 6 x 1,2 m. Of, om het iets minder saai te maken, kun je het ook in een hoek leggen. Met zo'n baan duurt het niet eeuwig voordat hij rijklaar is en dan kun je alle nieuwe technieken uitproberen. En wanneer de loclift klaar is, heb je nog genoeg ruimte over om hem neer te zetten en met de baan te verbinden.


Edit: Het artikelnummer van de K-rail bocht van 360 mm gecorrigeerd. Gelukkig had ik het wel goed beschreven, maar 2231 moest natuurlijk 2221 zijn.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Hi Rob, bedankt voor je uitgebreid commentaar. Ik begrijp je opmerking van evenwijdig lopen met de rand. je moet wel weten dat het plan bestaat uit twee delen. Het deel met scenery, is met station en bergen en paradespoor hoog en laag, en het gedeelte achter de wand. Dit noem ik eigenlijk het technisch gedeelte en daar komt geen scenery. Ik heb bewust de breedte zo klein mogelijk gehouden voor het maken van de scenery in een later stadium want je moet er nog aan kunnen. Daarom achter het station een ruimte waar een stad komt maar dat met een luik zal werken zodat ik aan beide zijden van de sporen kan werken.
Als ik over 50 treinen spreek dan wil ik daarmee zeggen dat er 50 stellen kunnen aangesproken worden. Sommige rijden, sommigen staan in schaduwstation, sommigen in de lift geparkeerd, maar x aantal treinen kunnen verschijnen en een aantal anderen kunnen in het technisch gedeelte staan wachten of rijden. Vergeet ook niet dat ik vier hellixen zal hebben. Twee om over de ingangsdeur te rijden, en twee om naar een niveau -20cm naar de schaduwstations te gaan.
Ik zal wel een aantal boosters voorzien enkel voor het rijden en een antaal voedingen voor de andere electra.
Dat het veel tijd zal vergen, daar ben ik mij van bewust, maar als een baan af is dan de fun er ook af, want eigenlijk vind ik het bouwen, het leren van nieuwe dingen, het uitproberen van nieuwigheden leuker dan rondjes rijden en te kijken zoals de koe naar de trein. Dus tijd is geen issue. Ik moet alleen de motivatie blijven hebben om het project tot een goed einde te brengen. Ik beschouw dit trouwens als mijn laatste project want binnen 10 jaar ben ik ondertussen misschien niet meer fysisch in staat om dit alles te bouwen. Dus nu aan mijn levensproject beginnen tot.... only god knows.
Ik sta te popellen om eraan te beginnen, ik moet enkel nu wachten tot ze het treinhuis komen zetten begin oktober. Dan kan ik met de elektriciteit beginnen, verlichting, stopcontacten, etc en dan vervolgens de hout skelet voor de onderbouw. Dan zullen we in ergens in november uitkomen... sporen leggen zal december/januari worden...maar dan Train, de blokken, de terugmeldingen, de seinen, etc, daar heb ik wat schrik van... maar we zien wel hoe het loopt.
Ik kijk ernaar uit...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Er zijn twee zaken die mij in minder positieve zin opvallen:
a. de vele s-bochten;  met name in het middenstuk. al dat geslinger en dat ook nog eens met de krappe boogstralen 2221 en 2231; ontsporingen zullen je deel zijn.
b. met name bij het hoofdstation zijn grote delen van de baan door de diepte/breedte van 1,20 m, onbereikbaar voor de gemiddelde menselijke arm en hand; je onder/overschat je reikwijdte.

Cees
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuw begin
Inderdaad ambitieuze plannen, Patrick! Qua klimaatbeheersing heb je goede voornemens, dus zelfs in een vrijstaand tuinhuis moet het wel lukken een modelbaan te realiseren. Deze zomer heb ik een paar keer klachten voorbij zien komen rond oververhitte besturingssystemen. Naast vocht- en koudebestrijding is ook airco dus een punt van aandacht, maar dat ga je ondervangen, las ik.

Voor wat betreft het ontwerp: ik zou je willen aanraden de 2221 eruit te gooien. Ook tegenbogen zoveel mogelijk vermijden, zeker met deze krappe radiussen.
Ja het kan allemaal, totdat je die ene lange lok of dat stel perfect op schaal gemaakte IC wagens laat rijden en... Het niet meer gaat.
Je hebt ruimte genoeg om ruime vloeiende bogen te leggen. En het kan minder vol als je een realistisch landschap wilt bouwen. Ik weet niet of je dat wilt, maar daarbij geldt nogal eens: minder is meer!
Tot slot: kun je je plan in bouwfases opdelen? Natuurlijk is het niet ineens klaar, maar het is zo groot, dat als je eerst alle ruwbouw doet, dan de schaduwstations, de bedrading, automatisering en ooit een keer de scenery, dan is er een kans dat je voortijdig afhaakt omdat er na maanden of jaren nog geen trein rijdt. Je zult echt niet de eerste zijn!
Dus kun je relatief snel op een deel rijden, dan geeft dat voldoening en inspiratie voor een volgend deel. Je kunt dan ook klussen afwisselen. Heb ik nu zelfs ook op een vrij beperkt oppervlak van 3,75 bij 2,75 m. Ik kan nog rails leggen, draden trekken, verder automatiseren en ook aan scenery bouwen en wat rijden. Voor mij ideaal.

Succes in elk geval!

Peter
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Ik ben een beetje geschrokken, Peter, Ben, Cees, Rob, allen raden mij de 2221 eruit te gooien. Dus de 2231 moeten er ook uit... wat met de helixen? moet ik die dan ook vervangen?
@ Cees - ik begrijp wat je wil zeggen met de S bochten, zal dat nog eens herbekijken en die 2268 wissels eruit halen en met 2205 een strakkere lijn trachten te maken. Zou je de S bochten op het paradespoor ook wegnemen? Misschien ook met 2205 smoother maken? Wat de opmerking van hoofdstation betreft heb ik la het roze gedeelte (schaduwstation) naar voren gebracht en zo een opening achteraan gemaakt om aan beide zijden te kunnen werken. Ja inderdaad 1,20 is veel. Ik zit nog wel met hetzelfde probleem bij de draaischijf en daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.
@Peter - Ja inderdaad ik ga in fases moeten werken om toch het plezier te hebben van de treinen te laten rijden. Daar had ik al in gedachte. Eerst schaduwstation afwerken en vervolgens rond rijden met de helixen boven de deur, dan de lift bouwen. Vervolgens het complexe wisselgedeelte aan hoofdstation en draaischijf...
Maar ik ga nu terug naar Wintrack moeten om jullie opmerkingen ivm de 2221 en 2231 op te lossen zonder teveel te moeten inboeten aan het uitgangspunt namelijk overal dubbel spoor die in alle richtingen terug naar af kan zonderallen maar rond te rijden als jullie begrijpen wat ik bedoel...
Daar ik nu geen Windows op mijn MacBook heb, zal deze nieuwe uitdaging zijn voor wanneer ik terug in België ben... alvast bedankt voor jullie opmerkingen.
Weet iemand waar ik moet gaan kijken voor de wisselaandrijvingen?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuw begin
De 2231 bogen gaan nog wel. Vrijwel alles rijdt daar doorheen, maar waar je ruimte hebt, zou je zo ook kunnen vervangen door iets ruimers. Daarbij oogt het sowieso niet mooi als je treinen door een krappe buitenbocht langs ziet rijden. De rijtuigen hellen ver over en de ruimte tussen de rijtuigen wordt heel groot. In een (krappe) bocht waarvan je tegen de binnenkant aankijkt, is dat visuele effect veel minder aanwezig. Boogstralen van 100 m gelden in het grootbedrijf als zeer krap. In model heb je dan al een plaatbreedte nodig van meer dan 2 m om 180 graden te draaien! Kun je nagaan hoe krap  die 76 cm diameter van de 2221 eigenlijk is.
En als je ruimte hebt, slanke wissels hebben dan de voorkeur.
Zelfs in vergelijking met de echte wereld zijn de slanke K-wissels nog heftig; de wisselhoeken van 15 graden zijn maar net geloofwaardig. In het echt is die hoek zeker de helft.
Natuurlijk is modelspoor een kwestie van compromissen en van illusie. Je ogen en brein zijn in staat beelden tegen maken, waardoor iets er geloofwaardig uitziet terwijl er niks van klopt en andersom. Zet maar eens een stel volgroeide sparren op  schaalhoogte neer. Menigeen zal je zeggen dat sequoia's niet van nature voorkomen in Europa!
Kortom, smokkelen met schaal en maatvoering mag, moet soms. Jij krijgt zoveel ruimte dat je de werkelijkheid beter benaderen kunt dan menigeen en dan nu uit het huidige ontwerp naar voren komt
Een beetje Google Earth kijken, kan je hierbij ook helpen, naast het bekijken van edities van modelspoorbladen over 'Superanlagen'.

En dan de wisselaandrijvingen: kan ik kort over zijn. Probeer servo's. Het is even puzzelen bij het monteren en programmeren maar daarna heb je alleen maar voordelen. Trefzeker, keurig langzaam en niet duur.

Groet,

Peter

Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Ja Gerrit, in het middengedeelte komt een wand tot boven en door de tunnels kom je dan in de "technische" kant, met veel mogelijkheden om naar verschillende kanten te kunnen rijden. Daar komt geen scenery. Wel de lift met 20 rangeersporen. Eigenlijk is de baan een E waar je tussen kan lopen en steeds rondom de treintjes ziet rijden.
Ik ga het hertekenen met 2231/2241 en zie wel waar ik uitkom.
Het idee van de C-rails met ligplank hou ik in het achterhoofd. Tnx voor de tip.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Peter - Ik ga terug achter de tekentafel met jullie opmerkingen ivm de 2221 en 2231 bochten.In mijn eerste ontwerp had ik slanke K wissels echter dan had ik twee problemen. Ik wil een spoorlengte in het hoofdstation van 2m en door de slanke wissels wordt de totale lengte langer en kwam ik in de problemen met de "zandloper" die ik wilde maken met de verschillende kruiswissels er omheen. Trouwens in K spoor heb je geen kleine kruiswissel om in de midden van de zandloper te plaatsen en die ook compatibel is met de slanke wissels. Daarom heb ik alles hertekend met de 2263 en 2262 wissels. Het oogt minder mooi maar dat geeft me de lengte voor het hoofdstation en ook een klein rangeerstation voor de draaischijf...
Ik ga het nog eens deftig bekijken maar ik wil die zandloper, ik vind dat zo mooi, maarweet niet hoe ik die moet maken anders dan met de 2263 wissels
Re: Een nieuw begin
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuw begin
@PatcheTrain

Dat je op je mac book geen windows hebt maakt niet uit. werk met Virtual machine en daaronder kun je een versie van windows installeren.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Hitmaan - Heb ik thuis met mijn iMac gedaan en met Parallels en Windows. Echter wil ik mijn nieuwe MacBook Pro niet met Windows gaan " vervuilen" als ik dat mag zeggen. Trouwens ik heb mijn gegevens van Wintrack hier niet bij de hand.
Nu we het over Mac en PC  hebben, wat raden de kenners mij aan om deze grote baan aan te sturen? Train met PC of Itrain met Mac?
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ Gerrit - wat bedoel je met "overspeel je je arm niet?" - als simpele Belg versta ik deze uitdrukking niet
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Een nieuw begin
Patrick,
Voor je wisselaandrijvingen adviseer ik je de wisselmotoren van MTB. Zelf gebruik ik de MP1 van deze firma, dat is de eenvoudigste die ze in hun programma hebben en die werkt perfekt. De wissels worden mooi langzaam omgezet. De motor heeft ook nog twee extra contacten voor terugmelding of wat anders. Ze zijn heel gemakkelijk te installeren, nemen veel minder ruimte in dan een servo en met iedere gewone wisseldecoder of motordecoder aan te sturen. Prijzen variëren van 12,50 tot 16,50 per stuk dus je moet even googlen en rondshoppen voor een goede deal. Is echt niet veel duurder als met servo's want daarvoor heb je weer veel duurdere decoders nodig en nog extra servohouders.
Re: Een nieuw begin
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuw begin
@PatcheTrain
Door windows virtueel te draaien besmeur je niks op je mac. Staat los van elkaar. In feite maak je gewoon een computer binnen een computer.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Hoi Patrick,

Eerst en vooral de groeten uit de zuidrand van Antwerpen :D

Ik had gisteren een hele epistel geschreven over uw baan, met wat er echt niet aangewezen is.
Maar ik zag dat iedereen er geen punt van maakt, dus ik dacht iets gemist te hebben.

Ondertussen zijn we wat reacties verder, en blijk ik het toch bij het juiste eind te hebben...

Dus toch even wat goede raad:

Denk vooral eerst nog eens rustig na over waar de prioriteiten liggen. Niet hoeveel treinen je wilt laten rijden, maar wel wat je wilt uitbeelden.
Je hebt een mooie ruimte, maar je gaat dat volproppen met korte wissels en veel te krappe bochten.

De wissels 2262 en 2263 zijn niet bedoeld voor mensen die dit soort banen bouwen.
De bochten 2221 2231 net hetzelfde. Die zijn ontworpen voor mensen die beperkte ruimtes ter beschikking hebben en bijvoorbeeld op 244x150 toch HO gaan leggen.
In uw geval: NIET DOEN!!
Je gaat daar achteraf zo hard spijt van hebben, dat beloof ik je nu al.
En een helix in 2221 zoals rechts bovenaan op je plan kan je al helemaal vergeten. Dat werkt niet, veel te steil en te krap.

Verder heb je in uw plan slechts 2x 2205 flexrail liggen die effectief gebogen is. Smijt op uw paradebaan alles met s-bochten en 2221/2231 er allemaal uit en leg alles in flexrail met een natuurlijk flow.
Dat gaat een natuurlijk beeld geven, en minder geschuif van de buffertjes van de rijtuigen/wagons.
Werk met ruime bogen, en een kleinere railhartafstand. (De rails dichter bij elkaar dus) Ook dat benaderd de realiteit beter.

Wat de wisselaandrijvingen betreft: Cobalt, en voor dit soort complexe banen: Cobalt IP Digital
Google het maar eens, topspul dit!

En die 50 treinen: Dat je veel stammen wilt opstellen, perfect, geen probleem mee, zou ik zelf ook doen!
Hoe je dat moet doen kan je in het draadje van de geluidsman hier op het forum lezen, maar niet verschieten, het is een redelijk imposant werkje.
Maar 50 treinen tegelijk laten rijden, dat heeft geen zin. Je hebt maar 2 ogen en 2 handen. Automatiseren, zeker op dit niveau, verloopt ook niet altijd foutloos hoor...

Vervolgens vroeg ik me ook af in hoeverre je een idee hebt van het budget. Het laatste wat ik wil doen is iemand anders zijn rekening maken, maar heb je dat al eens bekeken?
En als je budget geen probleem is, heb je eventueel al eens professionele hulp overwogen bij het verwezenlijken van dit project, want als je dit alleen gaat bouwen ben je voor jaren vertrokken denk ik...
Niks verkeerd mee als je een bouwer bent, maar als rijder gaat dat dan snel frustreren.

Ik wil je in elk geval veel succes wensen met dit project, en vooral veel moed en geduld, en als je iets wilt weten kan je het op dit forum zeker vinden, en anders vraag je het maar ;)
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Henk -  Bedankt Henk, ik zoek het op en ga er eentje bestellen om proef te draaien wanneer ik terug thuis ben.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Hier op het forum, wisselaandrijving MTB:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64378.0
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Karl - hartelijk bedankt voor je oprechte mening. Inderdaad, er waren al een aantal reacties ivm de 2221 en 2231 en de wissels. Wanneer ik terug ben van Spanje, (weet nog niet wanneer) ga ik mijn huiswerk opnieuw maken rekening houdend met alle negatieve maar constructieve opmerkingen van allen. Dus ik ga mijn baantje hertekenen. Een vriend van mij, had mij er ook op gewezen meer 2205 te gebruiken en slanke wissels. Vraagje, Wat moet de hartafstand zijn op een paradebaan? Hoe los je mijn zandloper probleem op in het hoofdstation.
Ik zoek die Cobalt IP Digital op...tnx voor de tip.
Met 50 treinen bedoel ik, dat er 50 stellen staan opgesteld, die allen ten allen tijd door ITrain kunnen aangestuurd worden. Ik heb me verkeerd uitgedrukt als ik zeg 50 "samen" rijden. 50 treinen of meer geeft je een meer gevarieerd beeld. Daarbij wil ik "proberen" zeggen ze in A, om per tijdperk te rijden zodat een ICE of TGV niet samen met een stoomloc rijdt.
Wat bedoel je met professionele hulp?
Ik ben een bouwer en geen rijder. Het rijden is leuk net voor het slapen gaan, nog even rondje laten rijden, maar ik vind het  het bouwen van het "circuit", de huisjes (maar dat is voor later) te plakken, te verweren etc. leuker. De techniek vind ik ook leuk alhoewel ik jammer genoeg geen kaas heb gegeten van wat er vandaag allemaal voorhanden is. Tijd is geen issue, alhoewel ik wel wat andere hobby's heb. Fotografie, video, old-timers (dat is voor de zomer) dus zo van oktober tot juni kan ik met de "trentjes gon spele" zoals ze bij ons zegge...
Alvast bedankt voor de constructieve boodschappen...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

offline
Re: Een nieuw begin
Hoi Patrick,

Zolang je het positief bekijkt kom je er wel. Het is niet de bedoeling je te ontmoedigen, maar wel kunnen we je misschien veel tijd (en geld) besparen met de door ons gemaakte fouten te vermijden.

2205: Geloof uw vriend, slanke wissels en 2205 all the way. Het is ook een zalige deugd om een trein over een "natuurlijk" traject te zien rijden :D
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de bochtwissels, waar als ik goed gelezen heb, nog niemand iets over schreef. Ook dat zou ik zoveel mogelijk vermijden.

Hartafstand: Met K-rail over de slanke wissel direct aan elkaar zit je op 64mm. Om dichter tegen de williswaar Belgische realiteit te zitten kan je naar 50mm gaan. Dat vraagt wel aanpassingen aan de wissels, maar ook daar zijn al wat draadjes over volgeschreven 8o. Wel opletten dat je dan niet met heel korte radius gaat werken, en 1/87 rijtuigen, want dan raken ze elkaar in de bochten.
Persoonlijk zou ik in de stations de 64mm aanhouden, want anders zijn de aanpassingen niet te overzien met zo een station, maar eens je vertrokken bent uit het station kan je ze met flex gemakkelijk wat dichter op elkaar leggen.

50 locs: Wat je beschrijft is geen enkel probleem. Je kan perfect een hoop stammen ingeven, en die laten rijden zoals je wilt (of programmeert)

Professionele hulp: Er zijn mensen in ons treinenwereldje, die treinbanen bouwen als beroep. Wat die mannen kunnen en op welke termijn is out-of-this world...
Er zit er zo eentje van de beste die ik ken in Antwerpen: www.minimaforma.com (en nee, ik heb geen aandelen :D)

De zandloper: dat los je niet op zonder in te boeten in de BW vrees ik, maar door het rationaliseren van de wisselstraten van het hoofdstation kan je vermoedelijk al veel opvangen.
Je hebt ook veel directe trajecten naar de BW van de hoofdlijnen, en dat is niet alleen niet realistisch (pas op, hoeft niet persé, hé, het is uw baan) maar ook onnodig.
Wat ik ook persoonlijk een probleem vindt met de zandloper is dat je een lengte hebt van 8.75 meter, en dat uw langste stam binnen de zandloper geen twee meter mag zijn.
Met een volwassen ICE gaat die al niet meer binnen.

Heb je eventueel de mogelijkheid om enkel het topniveau van uw plan te posten?



Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Karl - Ik bekijk dit heel positief want ik heb jammer genoeg 15/ 20 jaar geen trein meer zien rijden, althans niet bij mij thuis. Soms nam ik een nieuwe loc mee bij een vriend om te zien hoe die reed maar verder dan dat is het niet gegaan. Dus ja, ik ben heel blij met al die opbouwende kritiek.
Ik begrijp je opmerking van de bochtenwissels, maar persoonlijk vind ik ze mooi ogen...
Je hebt een punt als je zegt dat de baan 8,75m lang is en max 2m in het hoofdstation. Was me ook al opgevallen en ik heb dat in mijn laatste versie wat aangepast maar die heb ik niet op mijn Mac staan hier in Spanje. Ik  post hierna de laatste versie die ik naar Indesign had getransfereerd om een idee te krijgen van de onderbouw van de baan. Je zal zien links heb ik een klein helix gemaakt om de afstand tussen niveau0 en het schaduwstation te vergroten zodat ik er later beter aan kan werken. Ook aan de achterkant van het hoofdstation meer plaats door schaduwstation naar voren te brengen.Hierdoor kan ik werkzaamheden aan beide kanten uitvoeren... dat was het idee.
Nee ik kan geen andere plannen posten, doe ik wanneer ik thuis ben... zeker weten
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Bedankt Gerrit, ik ga dat rustig bekijken
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op zondag 23 augustus 2020, 16:20:44

Ik bekijk dit heel positief want ik heb jammer genoeg 15/ 20 jaar geen trein meer zien rijden, althans niet bij mij thuis.


Ga eerst een proefbaantje maken zou ik zeggen, een flink ovaal met een paar blokken waar een trein in past, tenminste twee inhaalsporen en tenminste één kopspoor. Om eerst met digitaal vertrouwd te raken, te prutsen aan wissel aandrijvingen en voorts om met iTrain te gaan oefenen. Je gaat leren hoe een lok in te regelen, een decoder af stellen, ijken op schaalsnelheid, wat remmen en optrekken doet, terugmelding maken met stop en remsecties, seinen,  enz..

Zelden lukt het in ene om die stap te maken met direct een grote baan. Automatiseren is echt iets anders als met een CS3 een treintje besturen. Ik weet het want ik kom bij al die mannen met die grote banen thuis om de boel aan de gang te krijgen en te houden en dikwijls leidt het weer tot delen afbreken omdat er niet goed over nagedacht is.

Denk vooral ook na wat je leuk vindt aan de hobby. Je zult moeten gaan timmeren en zagen, sporen leggen, enige affiniteit met electronica moeten hebben, soldeervaardigheid, terugmelding, lok en wisseldecoders, kennis van een seinstelsel, logisch denken, automatiseren, enz.. En het is vooral niet plug & play. En als je al die ellende achter de rug hebt begint het pas: aankleden, scenery, een trein door een net landschap laten rijden. Als één van die onderdelen je niet ligt wordt het een teleurstelling en heb je de verkeerde hobby.

Gr, Ben.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin
Misschien heb je er wat aan om te begrijpen waarom ik die krappe bochten afraad. Voor wie er anders over denkt, voel je vrij om uit te leggen waarom.

Ten eerste is er rollend materiaal dat niet goed door die bochten rijdt. En met niet goed bedoel ik dat de boel kan ontsporen. Märklin heeft, voor zover ik weet, drie locomotieven uitgebracht die, volgens de officiële documentatie, minstens R2 nodig hebben. Dat valt op zich nog wel mee, maar ik verwacht dat er nog wel meer volgen. Het zou toch jammer zijn als er een mooi nieuw model uitkomt dat je zou willen kopen maar dat niet op je baan kan rijden omdat sommige bochten te krap zijn. Sommige andere fabrikanten hebben beduidend méér modellen die niet goed door R1 komen. Of dat voor jou een rol speelt, moet je zelf bepalen. Misschien vind je het niet belangrijk wat andere fabrikanten zoal aan modellen maken die bij jou niet kunnen rijden en hou je het voornamelijk bij Märklin.
Alle rijtuigen van Märklin kunnen rijden door deze krappe bochten. Bepaalde lange rijtuigen van andere fabrikanten niet, bijvoorbeeld de UIC-X rijtuigen op schaal 1:87. Bij Märklin zijn die rijtuigen tegenwoordig schaal 1:93, vroeger zelfs 1:100. Maar als ze ooit nog eens besluiten om deze ook op correcte schaal uit te brengen, zou het me niets verbazen als die ook niet geschikt zijn voor R1.

Ten tweede is er het optische aspect. Al vóór mijn herintrede had ik wat gelezen over de nadelen van R1 en zodoende was ik begonnen met bochten R2. In C-rail trouwens, maar dat maakt voor de boogstraal maar weinig uit (wél voor de parallelafstanden met andere bochten). Omdat ik niet zoveel plaats had, heb ik kort daarna toch ook maar wat bochten R1 gekocht en kon ik met eigen ogen zien hoe mijn treinen door die bochten reden. En waar ik korte locs en korte treinen met een paar goederenwagonnetjes overal wel mooi vond rijden, vond ik het verre van realistisch hoe een lange locomotief of een rijtuig van bijna 30 cm door zo'n krappe bocht reed, ook al ging het wel. Inmiddels heb ik meer plaats en zijn de bochten R1 werkeloos en afgezien van een aantal wissels en een paar korte bochtjes van 5,7 graden liggen er ook geen bochten R2 meer. Lange rijtuigen door een ruime bocht ziet er een stuk beter uit, vind ik. Bij K-rail heb je helaas wel een probleem door het ontbreken van bochten R3. Zoals je weet, zijn er R2-bochten met boogstraal 424,6 en de R4-bochten met boogstraal 553,9, maar een tussenliggende bocht met boogstraal 489,2 zit niet in het assortiment. Ik begrijp niet waarom, maar zo is het nu eenmaal. Gelukkig kun je wel in de buurt van een R3-bocht komen met een combinatie van verschillende bochten R2, R4 en R5, maar dat is elke keer weer een puzzel.

Ten derde is de parallelafstand tussen de K-rail bochten R1 en R2 slechts 64,6 mm. Als er een lang rijtuig door de binnenbocht gaat en tegelijkertijd een ander lang rijtuig door de buitenbocht, komen ze héél dicht bij elkaar. De uitzwenking naar buiten van de kop van een UIC-X rijtuig op schaal 1:93 bij een R1-bocht is 13,1 mm, de overhang van het middelpunt van zo'n rijtuig naar binnen bij een R2-bocht met boogstraal 424,6 is 12,3 mm. Samen 25,4 mm. Opgeteld bij de breedte van zo'n rijtuig blijft er maar héél weinig marge over bij het passeren. Het kan nét, maar als de railafstand per ongeluk iets te klein is, of de rijtuigen staan een tikkeltje schuin op de rails of wiebelen te veel bij het rijden, of er steekt iets uit in zo'n bocht, krijg je een botsing. Wat dat betreft is de parallelafstand van 77,5 mm tussen R1 en R2 bij C-rail veel veiliger. En dan heb ik het nog niet eens over UIC-X rijtuigen op schaal 1:87. Als je meer wilt weten van overhang en uitzwenking verwijs ik je naar het topic Boogstraal en Bodemplaat van Jan22. Mocht je afgeschrikt raken door de formules of de uitleg, kijk dan gewoon naar het eerste plaatje, dan zie je in een oogopslag hoe gemakkelijk het fout kan gaan als bochten te dicht bij elkaar liggen.



Citaat van: PatcheTrain op zondag 23 augustus 2020, 10:12:36
Maar ik ga nu terug naar Wintrack moeten om jullie opmerkingen ivm de 2221 en 2231 op te lossen zonder teveel te moeten inboeten aan het uitgangspunt namelijk overal dubbel spoor die in alle richtingen
Het ontbreken van R3 in K-rails maakt het lastiger, maar waar een wil is, is een weg. Een voor de hand liggende oplossing is om alleen bochten van minstens R4 en R5 te gebruiken, en in flauwe bochten eventueel flexrail. Maar ook met R2 valt nog wel te werken. Door verschillende bochten te combineren is er vaak wel een passende oplossing te vinden voor parallelspoor met een R2-binnenbocht. Hieronder staat een voorbeeld voor een bocht van 180 graden, zoiets zou bruikbaar kunnen zijn voor een dubbelspoors helix. De binnenbocht is R2 met boogstraal 424,6 mm, de buitenbocht heeft boogstraal 492,1 mm (aan de uiteinden). Dit levert een parallelafstand op van 67,5 mm bij de rechte sporen. De parallelafstand tussen binnen- en buitenbocht bij de 2251 in dit voorbeeld is 71,2 mm, maar dat is natuurlijk eenvoudig naar wens aan te passen. 't is maar een idee, misschien is er nog wel een betere oplossing met K-rail. Of je maakt de helixen en het schaduwstation gewoon met C-rail.


Citaat van: PatcheTrain op zondag 23 augustus 2020, 14:25:48Vraagje, Wat moet de hartafstand zijn op een paradebaan?
De Morop norm voor rechte parallelsporen is minimaal 48 mm. Daar zit nog wel een behoorlijke marge in, het rollende materieel is lang niet zo breed. Er zijn ook normen voor bochten van bepaalde boogstralen, rekening houdend met de overhang en uitzwenking van het rollende materieel. In plaats van de normen te gebruiken, is het ook te berekenen (en dan niet alleen voor bepaalde boogstralen). Dat is wat ik zonodig doe als ik iets ontwerp waarvan ik niet zeker weet of het veilig is. Uitgaande van de Morop norm van 48 mm en rekening houdend met uitzwenking en overhang, komt de minimale parallelafstand voor dubbelspoor met een R2-binnenbocht uit op 70 mm, of 73 mm in het geval van lange rijtuigen op schaal 1:87 (d.w.z. die rijtuigen die alleen andere fabrikanten dan Märklin maken). Dankzij de marge die al in de 48 mm zit, zou het ook bij 67,5 mm nog wel goed gaan, maar bij het onderstaande voorbeeld is het minstens zo relevant dat een rijtuig in de overgang van de buitenbocht naar recht spoor beduidend minder ver naar binnen hangt. Daarmee valt de 67,5 mm weer binnen de norm zonder de marge te moeten gebruiken.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Ben - Ik heb vroeger electronica gestudeerd, maar dat was nog de tijd van de transistor. De IC kwam zo net op de markt... Maar ben toch handig gebleven. Ik kan zagen, boren, sporen leggen, kabeleren, huisjes bouwen etc... dus dat is mijn probleem niet. ITrain zal ook niet zo moeilijk zijn op een ovaaltje, maar in een groot plan met alle blokken, terugmeldingen etc, zal wel een tijdje in beslag nemen. Seinenstelsel zal afhangen welk land ik wil rijden. Dat is ook een vraag waarop ik geen antwoord heb. Ik wil bergen, tunnels, bruggen...die vindt je niet in België, maar ik heb een hele boel Belgische locs...Ik denk dat ik Duits zal gaan rijden met een Zwitsers decor en af en toe wat Belgische locs laten rondtoeren...Ik zal compromissen moeten maken, ook voor de scenery en het tijdperk.
Het was mijn idee eerst met het schaduwstation te beginnen en zien dat dat goed functioneert, Train leren en dan stelselmatig verder bouwen... maar ik hou wel van een uitdaging en van nieuwe dingen leren, zoals wegteren en misschien met 3D printen zelf onderdelen gaan maken... Maar dat is een probleem voor later.
Eerst het baanplan, dan houten onderstel bouwen en schaduwstation maken met een lusje om rondjes te kunnen rijden...
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@ ROB - ik ga mijn tuinhuis afbestellen... nee grapje, maar als ik jou zeer uitgebreide post lees, is het bepalen van de bochten veel complexer dan ik had durven denken. Wanneer ik jou voorbeeld zie met de verschillende bochten dan is het blijkbaar wel een "geknoei" om dit met slanke wissels te doen kloppen, met heel veel klein stukjes rail en dat is dan ook niet fraai...
Een vriend van mij, die het lijntje Klein Heik had met een prachtige baan trouwens, is met C rail begonnen om vervolgens naar K over te stappen. Later heeft hij alles afgebroken en verkocht en is nu van plan om opnieuw verder te gaan met tweespoor...Daar zijn veel meer mooiere sporen te vinden, maar dat vind ik geen optie want ik heb al zoveel locs door de jaren, dat ik die niet wil wegdoen en die niet compatiebel zijn
Jammer dat ik hier in Spanje geen Wintrack heb om mee te stoeien. Ben al online gaan kijken om de nieuwe versie 14 te bestellen, maar dan zit ik nog met die Mac en Windows...Eerlijk gezegd voel ik daar niets om, om Windows op mijn MacBook Pro te zetten, al hoewel Tony beweerd dat dat niet erg is....
Alvast heel vriendelijk bedankt voor je post, ik ga daar zeker nog dikwijls op terugkomen om te kijken wat de opties zijn...
Prettige zondag verder
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op zondag 23 augustus 2020, 18:17:09
@ ROB - ik ga mijn tuinhuis afbestellen... nee grapje, maar als ik jou zeer uitgebreide post lees, is het bepalen van de bochten veel complexer dan ik had durven denken. Wanneer ik jou voorbeeld zie met de verschillende bochten dan is het blijkbaar wel een "geknoei" om dit met slanke wissels te doen kloppen, met heel veel klein stukjes rail en dat is dan ook niet fraai...

Het is soms wel wat puzzelen, maar met slanke K-rail wissels iets moois maken hoeft helemaal geen geknoei te zijn. Heel veel kleine stukjes rail is zelden nodig. Bij het ontwerpen van K-rail wisselstraten kan het zijn dat er wat passtukjes nodig zijn, maar in de stationssporen tussen de wisselstraten kun je, als het met gewone rails al niet klopt, altijd een 2205 naar wens inkorten en zonodig een fractie buigen. C-rail of K-rail, beide hebben zo hun voor- en nadelen. Die flexrail vind ik het grootste voordeel van K-rail, die biedt mogelijkheden die met C-rail veel lastiger te realiseren zijn.
Re: Een nieuw begin
ACTS.zuid
gast

Re: Een nieuw begin
Citaat van: PatcheTrain op zondag 23 augustus 2020, 18:17:09

Een vriend van mij, die het lijntje Klein Heik had met een prachtige baan trouwens, is met C rail begonnen om vervolgens naar K over te stappen. Later heeft hij alles afgebroken en verkocht en is nu van plan om opnieuw verder te gaan met tweespoor.


Van C-rail naar K-rail is optisch bepaald geen vooruitgang. Klein Heik ken ik, laatstelijk nog van de loklift maar toen werd het stil. Dat Christian is gaan 2-railen verbaast me niets.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Een nieuw begin
Patrick,

Als je dit zeer ambitieus project weet te realiseren, zonder noemenswaardige problemen, wel dan buig ik mijn hoofd  ;)
Zoals al eerder genoemd, overweeg toch eerst een proefbaantje, want dit soort advies is door schade en schande ingegeven.
Wat je ook doet ik blijf dit wel volgen  :)
 
mvg,

Ruud
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een nieuw begin
Tja, het is en blijft lastig: eigenlijk is 3-rail sowieso niet het mooiste wat er is als het om het uiterlijk gaat.
De spoorstaven en puko's zien er bij C-rail beter uit, maar met ballast en een kleurtje komt K-rail er vaak weer goed uit te zien. Al blijf je hoge spoorstaven en dikke puko's houden en niet zulke fraaie wissels.
Maar, de belangrijkste vraag is: hoe realistisch moet het worden?
En in elk geval is het verstandig je landschap al een beetje te plannen tijdens het baanplan maken.

Patrick, de goedbedoelde adviezen vliegen je om de oren. Maar ik denk dat het vooral komt omdat je zo'n fantastisch groot plan hebt gemaakt. Daar willen we allemaal aan meedoen!
Houd het vooral leuk en beheersbaar. Met in fases bouwen bedoelde ik vooral: zorg dat je afwisseling krijgt
Bijvoorbeeld: paradespoor en een deel van het schaduwstation tegelijk ontwikkelen. Dat kun je bijvoorbeeld scenery bouwen op je paradebaan, oefenen met geautomatiseerd rijden naar het schaduwstation en timmeren en klussen aan het hoofdstation.

Groet,

Peter
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
@Peter - ziijn de C wissels mooier dan de K wissels? Als je de K sporen mooi met balast vult en vervolgens verweerd, dan lijken de K sporen mij realistischer dan de C rails. Of zie ik dat verkeerd?

Ik heb deze nacht lang liggen piekeren en baal dat ik hier geen Wintrack ter beschikking heb om de nodige aanpassingen te doen. ik heb al een hoop ideeën maar moet met Wintrack zien of dat lukt.
1. Ik ga mijn hoofdstation licht schuin leggen, van voor rechts, naar achteren links. Voordelen zijn, spoor wordt langer, het oogt mooier en zal minder kronkels hebben.
2. Ik ga al de 2221 en waar mogelijk de 2231 vervangen.
3. Zoveel mogelijk flexrails gebruiken.

Vraagje aan de gevorderden onder jullie. Ik ga met Train werken. Wat raden jullie aan in de blokken van het hoofdstation, 2 of 3 terugmelders? 1 en 2 aan begin en einde, en 3 om te melden dat treinstel moet beginnen remmen?

Nog een vraagje, hoe maken jullie jullie footers in forum.3RAIL?
Mvg,
Patrick
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Een nieuw begin
 @citaat
2 melders per blok is ruim voldoende , maar om in een station zo realistisch mogelijk af te remmen is de 3e melder aan te bevelen, als je gebruik wilt maken van de "klassieke" situatie, dus begin, rem- en stopmelder
Ga je voor "gebruik posities" dan zou 2 melders ook voldoende moeten zijn.
echter dit is slechts een mening. ;)

mvg,

Ruud
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Een nieuw begin
Bedankt Ruud, plaats je de remmelder dan in het midden van het blok?
mvg
Patrick
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2009

offline
Re: Een nieuw begin
Patrick,

Ambitieus plan
Ik gebruik voor mijn baan K rails. Uiteraard van verf en ballast voorzien. Ik vind dat mooier dan C rails, maar kan mij voorstellen dat men ook voorkeur geeft aan C rails.
Ik heb in mijn baan ooit besloten om alle kleine bochten (2221 en 2231) in het hoofdspoor te vervangen door de ruimere 2241 en 2251. Ook de wissels vervangen door de slanke K wissels. Rijdt rustiger en mooier.  op het lokaal spoor wordt gereden met voornamelijk tenderlocomotieven en korte wagons, daar gebruik ik deze krappere bochten (2231) en wissels nog wel.
Over de klim spiralen is wel genoeg gezegd. De ruimte die je daarvoor hebt ingeruimd is te krap en de hellingen zijn te steil. Als het even kan zou ik de trein op het buitenste spoor laten stijgen en op het binnenste spoor dalen, maar als het niet anders kan dan die je het andersom.

Als je rails gaat neerleggen eerst even los, dan zie je vanzelf wat goed gaat en er fraai uitziet en ook wat niet zo mooi en/of handig is.  Kun je altijd nog je plannen aanpassen.

Als je zoekt naar een slanke "hosentrager" (vier wissels met een kruising ertussen), asymmetrische 3 wegwissels en slanke meegebogen wissels kun je een kijkje nemen bij https://www.weichen-walter.de/


Ik zou zeker even experimenteren met het gebruik van I train voordat je de definitieve opstelling gaat maken. 

Heel veel plezier en succes met de uitwerking van je plannen.
Re: Een nieuw begin
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Een nieuw begin
 @citaat @citaat

de plaats van de remmelder hangt af van de bloklengte.Bij lange(re) bloklengte hield ik zelf altijd een afstand van 80 - 100 cm tussen de stopmelder.