Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Krokodil Diddy

Gestart door PatcheTrain zaterdag 22 augustus 2020, 16:54:04

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Krokodil Diddy
Hi Patrick,

Ziet er netjes uit maar net zoals Peter heb ik ook zo mijn bedenkingen.
Moeilijk te zien maar zou zeker die knik en hoogte nakijken (ook ivm dikte van het hout).

groet
Harald

Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

Ik heb voor de hoogte tussen de ringen gebruik gemaakt van KLIK:een blokje hout.

Voor het opvangen van de pantografen heb ik KLIK: deze oplossing.

Voor je hoogte verschil heb ik even niet 1-2-3 een oplossing.
Je wilt niveau 0 met 5 of 10 cm verhogen en hoe kom je uit als je wat met de hoogte van de cirkels speelt?
Probeer daarmee het hoogteverschil op te lossen en kijk of je een kwart of een halve cirkel kunt weglaten.
Wat je ook kunt doen is de cirkel vanaf niveau min 1 later (een kwart of halve cirkel) te laten beginnen, dus afstellen op niveau 0 en naar beneden toe aanpassen.   
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Krokodil Diddy
Peter, ik denk dat dat misschien gewoon t optisch "bedrog" is door de breedhoek waarmee de foto genomen is... wat denk jij?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Ik heb de beslissing genomen om het hoofdstation op 130cm te zetten ipv van 120cm. Dit heeft als gevolg dat ik de zes voorste palen moet vervangen. Eventjes wat werk maar het is de beste oplossing.

De laatste tijd is mijn werkplek een echte rommel geworden. Het in niet om aan te zien. Een doosje hier, een doosje daar. Een boor ginds, een frees hier. Bouten, schroeven, moeren en vijzen...Wat Mârklin sporen in hun verpakking, en zo gaan we maar verder. Dus heel onoverzichtelijk. Oorspronkelijk had ik het idee van kastjes van het Zweedse merk te kopen, maar na dit grondig bestudeerd te hebben, vind ik die kastjes duur en niet de kwaliteit waar ik naar streef. Om niet te spreken over de maten die niet passen. Ik heb dan maar beslist zelf schuiven te ontwerpen. Hout heb ik laten zagen, op maat en mooi afgewerkt bij de schrijnwerker, ladegeleiders uitgekozen en alles in elkaar geschroefd, tenslotte de hele plaat met geleiders onder het schaduwstation geplaatst. Ik moet ze nu enkel afstellen en ik kan de lades, vol laden....
De ladegeleiders zijn van het merk Blum - Movento - Bluemotion en Tipon, ze kunnen 60kg per rail ondersteunen. Dit is "the best a man can get", enkel heb je een pilootopleiding nodig om ze af te stellen.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Nog enkele plaatjes van de lades
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Krokodil Diddy
Dat ziet er mooi en strak uit Patrick, .petje af :thumbup:
Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
Zeker netjes. :thumbup: Maar ontstaat er geen bereikbaarheid probleem of zijn de kasten weg te schuiven?

Gr, Ben.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Ja Ben, je hebt wel een beetje gelijk. Ik heb nog 60cm aan de achterkant, zie twee bijgevoegde fotos, tussen bovenste lade en bovenplaat is er 10cm spatie. Indien het echt moet kan ik de lades er uit halen, maar wegschuiven doen ze niet...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Dit WE was het geen weer om een hond buiten te laten...dus vandaag wat verder gewerkt aan de onderbouw van mijn schaduwstation. Ik heb de helix afgebroken. Ik weet nu waar ik ga uitkomen op niveau0. Ben begonnen met kurklaag van 4mm aan te leggen op het niveau-1. Enkele sporen erop gelegd en dat geeft meteen een zicht hoe het er later gaat uitzien. Eventjes wat wagentjes uit de doos gehaald en wat laten rijden op de sporen. Er is plaats genoeg naast de draadstangen. Daar de draadstangen toch kwetsend zijn als je er per ongeluk met de arm of elleboog tegen stoot, heb ik er aluminium buisjes rond aangebracht. Ziet er mooi uit en nu zullen de draadstangen niet meer snijden...
Morgen moet ik bepalen waar ik de elektrische aansluitingen wil plaatsen. Dan kan ik de voedingdraden al aansluiten op de booster. Tevens de draadjes voorzien voor de bezetmelders. Ik moet nog eventjes met de Dremel kijken hoe ik het beste tewerk ga om de rails door te zagen en vervolgens de draadjes er aan solderen. Dat laatste zal de moeilijkste klus zijn want op de rails solderen is moeilijk. Heb ik vroeger ervaren. Misschien heeft iemand wat tips van waar te solderen en met welk soldeersel...Ik gebruik K-rails en er is weinig plaats om de verbindingen aan te brengen... Dus eerst wat oefenen op een paar defecte sporen die ik nog had liggen lijkt mij de boodschap. Oefening baart kunst.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op maandag 15 maart 2021, 00:08:32Ik moet nog eventjes met de Dremel kijken hoe ik het beste tewerk ga om de rails door te zagen en vervolgens de draadjes er aan solderen. Dat laatste zal de moeilijkste klus zijn want op de rails solderen is moeilijk. Heb ik vroeger ervaren. Misschien heeft iemand wat tips van waar te solderen en met welk soldeersel...Ik gebruik K-rails en er is weinig plaats om de verbindingen aan te brengen... Dus eerst wat oefenen op een paar defecte sporen die ik nog had liggen lijkt mij de boodschap. Oefening baart kunst.

Er is een topic "Draden aan k-rail solderen", misschien heb je daar iets aan.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

Citaat van: PatcheTrain op maandag 15 maart 2021, 00:08:32
Morgen moet ik bepalen waar ik de elektrische aansluitingen wil plaatsen. Dan kan ik de voedingdraden al aansluiten op de booster. Tevens de draadjes voorzien voor de bezetmelders. Ik moet nog eventjes met de Dremel kijken hoe ik het beste tewerk ga om de rails door te zagen en vervolgens de draadjes er aan solderen. Dat laatste zal de moeilijkste klus zijn want op de rails solderen is moeilijk. Heb ik vroeger ervaren. Misschien heeft iemand wat tips van waar te solderen en met welk soldeersel...Ik gebruik K-rails en er is weinig plaats om de verbindingen aan te brengen... Dus eerst wat oefenen op een paar defecte sporen die ik nog had liggen lijkt mij de boodschap. Oefening baart kunst.

Ik gebruik voor een bezetmelder zoveel mogelijk twee stukken rails.
Dat mogen twee hele stukken rails (180 mm) zijn maar met twee halve stukken (90 mm) gaat het net zo goed.
Vervolgens verwijder ik van beiden stukken rails een metalen raillas en vervang deze door een plastic raillas (Peco SL-11; maar met een andere gaat het net zo goed).
Je hebt dan aan beide kanten van de bezetmelder een plastic raillas en een metalen raillas in het midden.
Aan de onderkant van de metalen raillas soldeer ik de draad die naar de S88-N terugmelddecoder gaat.
Wel even schoonmaken en dat gaat het zonder enige moeite en hoef je niet op de railstaaf zelf te solderen.
Zelf gebruik ik neopreenband (twee  stroken naast elkaar) en in het midden boor ik dan een gaat waar de draad door heen gaat.
Jij zult dan een gaat door het kurk moeten boren.
Hetzelfde doe ik met de massa draad (bruin) aan de ander kant van de rails.
De rode draad soldeer ik aan de onderkant de de K-rails door een stukje van het metaal blank te maken en daarop te solderen.
Ballast erover en je ziet er niets meer van.

Mocht dat wel een keer moeten dat je aan de spoorstaaf moet solderen dan even met iets scherps op de railstaaf krassen en met een klein penseeltje een microdruppel S-39 aanbrengen en dan solderen.
Maar probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen.

Een ander groot voordeel is dat je de rails niet hoeft door te zagen.

Ik heb recentelijk nog bij modelbahnshop Lippe in Duitsland de Peco SL-11 gekocht.
Een voordeel van de Peco-SL11 is dat er in het midden eenstukje plastic rechtop steekt waardoor je een gegarandeerde scheiding hebt.

Let er wel op dat je de draden van de terugmelder in een aparte goot laat lopen en niet bij de bruine en de rode draad stopt.
Dat gaat storingen geven.

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: Trainhenk op maandag 15 maart 2021, 20:55:03
Een voordeel van de Peco-SL11 is dat er in het midden eenstukje plastic rechtop steekt waardoor je een gegarandeerde scheiding hebt.
De Fleischmann-variant heeft ook deze scheiding.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
De laatste week zijn de werkzaamheden een beetje op een laag pitje komen te staan door andere prioriteiten. Gisteren met het mooie weer eens in de tuin gewerkt want die begint ook aandacht te vragen. Vandaag was het koud en bewolkt en dus een paar uur in mijn Traincave doorgebracht.
Ik heb de helix terug in elkaar gestoken om te kijken waar ik op Niveau0 zou uitkomen. Dus een hele klus enkel om te kijken. Maar beter voorkomen dan te genezen. Ik ben tot de vaststelling gekomen dat ik meer in de derde dimensie moet kijken want het schaduwstation is één ding, maar daarna moeten we daarboven verder. Het is beter nu al de voorbereidingen te treffen om later minder in de problemen te komen. Heb ook een paar sporen uit de doos gehaald om een klein stuk van het schaduwstation in elkaar te steken. Ik moet heerlijk toegeven dat de flexrails leuk zijn om mooi bochten te maken, maar één rechte lijn... dat is iets anders. Zal daar toch houten geleiders moeten voor zagen om tussen de sporen te leggen en zo trachten één rechte lijn te maken... Weer iets om op het TODO lijstje te zetten. In bijlage enkele fotos van de evolutie van de werkzaamheden.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Henk, je berichtje met de info van voeding en terugmeldingsdraden apart te leggen baart me wat zorgen. Ik had namelijk OBO rails geplaatst om alle draden mooi in bundels te leggen. Geeft een bundel terugmelders en een bundel voedingsdraden op 1 à 2cm gescheiden van elkaar ook een probleem? Ergens zullen deze elkaar wel moeten kruisen. Wat zijn de ervaringen van de andere specialisten?
Nog enkele fotos met de eerste sporen van het schaduwstation... Dit geeft "goesting" naar meer...zeggen we in Antwerpen
Re: Krokodil Diddy
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Krokodil Diddy
Hoi Patrick,

Weer lekker bezig geweest  :thumbup:

Laat voedingsdraden en bezetmelddraden  niet parallel naast elkaar lopen, houd hier zoveel mogelijk rekening mee.

Als je moet oversteken dan de draadbundel haaks overlaten steken dat is de beste optie.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Peter - je heb het goed uitgelegd... ik zal telkens aan je denken als ik een draadje moet doen oversteken... :-)
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2013

offline
Re: Krokodil Diddy
Ziet er weeral goed uit Patrick, ga deze week ook nog wat verder bouwen.
Alles ligt lekker strak mooi om te volgen.
Ben benieuwd naar het verder verloop van de bouw en uw ervaringen
Keep up the good work

Groeten Guy
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Succes en veel plezier Guy...

Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Hoi Patrick,

Peter de Geluidsman heeft het al goed uitgelegd.  :thumbup:
Ik heb daar verder niets aan toe te voegen.

Citaat van: PatcheTrain op zondag 21 maart 2021, 18:17:57
Ik had namelijk OBO rails geplaatst om alle draden mooi in bundels te leggen.

De zin geeft mij de indruk dat je een centrale plek heb bedacht waar alle draden bijeenkomen.
Gezien de oppervlakte van jouw "treinenkamertje"  >:-D vraag ik mij af of je het aanleggen van een ringleiding overwogen hebt.
KLIK: hier voor mijn ringleidingen
Verder heb ik ook al mijn terugmelddecoders over mijn baan verdeeld en liggen ze dicht bij de bezetmelders waardoor de draden van de bezetmelder naar de decoder zo kort mogelijk blijven (ik krijg het gevoel dat ik dit al eerder in dit topic geschreven heb) en zo het risico van storingen minimaliseer. KLIK: foto terugmelddecoders
Overigens heb ik al mijn bedradaing zoveel mogelijk in bindruggen geplaatst en heb ik aparte bindruggen voor terugmelddraden en stroomdraden.
Helaas heb ik er geen goede foto van.

Op de foto's zie je twee ringleidingen blauw/bruin; deze wordt verbonden met de centrale voor de digitale signalen. Vanuit de rails trek ik dan twee voedingsdraden naar de ringleiding.
De tweede ringleiding geel-groen/bruin gebruik ik voor de voeding van (wissel)decoders. De (wissel)decoders hangen decentraal onder de baan.
Inmiddels heb ik een derde ringleiding aangelegd voor de voeding van de Arduino's die o.a. wissels aansturen en dat wat er nog verder komt.

Peter de Geluidsman heeft ervoor gekozen om de decoders centraal te plaatsen en dat kan ook.
Wat ik mij alleen afvraag is of je door de grote afstanden die jij meot overbruggen geen spanningsverval gaat krijgen.

Op KLIK: deze foto's kun je goed zien hoe ik mijn voedings- en terugmelddraden aansluit.


Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Henk - Ja hoor Henk, ik heb ringleidingen voorzien. De panelen met "electra", boosters en voedingen staan op een afzonderlijk bord. Ik heb een ringleiding voorzien met om de 2m een kastje van GE ( zie vorige foto's) en een eigen constructie voor het aftakken van stroom naar iedere rail. voor de ringleiding ga ik twin draad 2,5mm2 gebruiken - rood en bruine draad. Voor het schaduwstation had ik twee afzonderlijke platen voorzien met wisseldecoders en terugmelddecoders, daar waar de wissels staan, maar die moeten ook van stroom voorzien worden. Aan de andere zijde heb ik een tweede OBO rail geplaatst voor terugmelddraden. Maar ergens komen beiden samen en ik wil dat zoveel mogelijk scheiden, maar kruising is onvermijdelijk. Daarom mijn vraag, kan ik een bundel voedingsdraden (voor de decoders) in dezelfde goot leggen als de bundel terugmelddraden?

Bedankt voor de foto's. Ik heb ook online in Duitsland de Peco SL11 besteld en ga twee halve rechte sporen leggen om de flexrails niet te hoeven doorslijpen. Maar dat is voor de komende dagen/weken. Eerst de voedingsdraden. Ik denk dat ik onder het tafelblad blokjes ga monteren waar ik de draden die van het spoor komen verbind met de draden die naar de ringleiding gaan. Als ik later een spoor moet losmaken, dan hoef ik niet de ganse draad tot aan de ringleiding los te maken. Ik overweeg voor de terugmelders hetzelfde.



Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Patrick,

Citaat van: PatcheTrain op zondag 21 maart 2021, 22:12:28
Maar ergens komen beiden samen en ik wil dat zoveel mogelijk scheiden, maar kruising is onvermijdelijk. Daarom mijn vraag, kan ik een bundel voedingsdraden (voor de decoders) in dezelfde goot leggen als de bundel terugmelddraden?

Een kort en krachtig NEE

zoek nu verder niets achter mijn schrijfwijze maar duidelijker kan ik het niet zeggen.
Het is vragen om storingen en problemen.
Kruizen kan maar samenvoegen in een goot niet.

Dat betekent da je wellicht naar een andere oplossing moet zoeken en mogelijk draden gedeeltelijk buiten de goot moet laten lopen maar liever dat dan dat je naar storingen blijft zoeken.

Citaat van: PatcheTrain op zondag 21 maart 2021, 22:12:28
Eerst de voedingsdraden. Ik denk dat ik onder het tafelblad blokjes ga monteren waar ik de draden die van het spoor komen verbind met de draden die naar de ringleiding gaan. Als ik later een spoor moet losmaken, dan hoef ik niet de ganse draad tot aan de ringleiding los te maken. Ik overweeg voor de terugmelders hetzelfde.

Hmm, ik begrijp je idee maar ik sta niet te springen van enthousiasme. Zeker bij terugmelddraden zie ik liever geen onderbrekingen dmv blokjes.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Krokodil Diddy
Als mosterd na de maaltijd:

Menninghaus Modellbau maakt kant-en-klare helices voor de clientèle, én legt uit hoe het werkt, hoe je het berekent, hoeveel ruimte je hebt, bij wat voor rails, bovenleiding, etc, etc, etc, etc, maar legt ook uit dat de oprit naar een helix toe en de afrit er vanaf ook dienen te voldoen aan een bepaalde wetmatigheid in lengte en in hellingshoek. In het Duits, dat is waar, en vooral met behulp van Duitstalige plaatjes (en google kan die niet niet vertalen). Maar het was nuttig geweest, om er een blik op te werpen, toen je helix nog een probleem leek te zijn. Screen shot onderaan...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Dank zij de goede raad van Henk heb ik nylon Peco Rail Joiners in Duitsland besteld. Fantastische oplossing. Heb het eerste railtje vernield door er te hard aan te trekken, maar heb ondertussen de manier gevonden om de metalen koppelstukken uit de rail te halen zonder deze te slopen. Het was wat prutswerk maar na een tijdje gaat het vlot. Ik ga dit op halve rails doen (2201) zodoende bespaar ik wissels of andere rails die duurder zijn. Ik kan er meteen ook een draadje op solderen om naar de terugmelder te trekken. Tevens ook een rode draad plaatsen die ik dan op de ringleiding aansluit. Wat mij betreft een aanrader. Enkele fotos om de verschillende stappen te verduidelijken voor hen die dit nog niet kennen of toepassen. Henk nogmaals bedankt voor de tip...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Verder heb ik de LED verlichting van het schaduwstation ingefreesd, geplaatst en aangesloten. Ook een kurken bedding gelegd in het schaduwstation en wat sporen en wagens geplaatst om zo de eerste indrukken te hebben hoe het eruit gaat zien. Ik begin te popelen van ongeduld om dit schaduwstation af te hebben zodat ik er een trein op kan zetten en de eerste rondjes kan gaan rijden, manueel weliswaar, maar dat zal wel een kik geven om met de kleinzonen enkele locs uit de doos te halen en wat rond te rijden... ik kijk er al naar uit...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

Goed om te lezen dat ik je van dienst heb kunnen zijn.
Je maakt mooie vorderingen en het blijft netjes en opgeruimd.
Andres dan bij mij.  >:-D

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Krokodil Diddy
Patrick,

Het blijft een plezier om naar je vorderingen te kijken.
Prachtige verlichting in je schaduwstation.

Groet Michel
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op vrijdag 02 april 2021, 18:45:52
SL-11
Joh, die heb ik ook (van Jophispoor )  ...
Toppertje, en beter dan die Fleischi's die bij mij afbraken omdat de K-rails te dik was ...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Vandaag verder gewerkt aan het schaduwstation. Ben met de voorbereiding van de helix begonnen. Ga de houten cirkel uit twee delen maken om twee redenen. De mooie berken houten platen die ik heb liggen zijn te klein om er een ovaal uit te halen, de tweede reden is dat ik minder afval heb. Eén ovaal is al klaar.
Heb ook een wisselstraat in elkaar gestoken om te kijken waar de sporen naar de helix uitkomen. Deze komt in het schaduwstation aan de rechter zijde en dan heb ik de keuze hebben de treinen naar boven en onder te laten rijden, of in een boucle op niveau-1 te blijven. Dit was in de planning voorzien om vervolgens eerst met Itrain te gaan stoeien. Als ik het schaduwstation "geautomatiseerd" zal hebben, zal ik Itrain onder de knie hebben. (hoop ik)
Ik heb wel een probleempje met de wisselstraat. Zie foto. Ik heb een stuk te kort tussen de twee wissels. Is dit normaal of heb ik iets over het hoofd gezien of heb ik me ergens vergist? Hoe los ik dit op? Iemand een suggestie. Alvast bedankt.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: PatcheTrain op zaterdag 03 april 2021, 20:23:03Ik heb wel een probleempje met de wisselstraat. Zie foto. Ik heb een stuk te kort tussen de twee wissels. Is dit normaal of heb ik iets over het hoofd gezien of heb ik me ergens vergist? Hoe los ik dit op? Iemand een suggestie. Alvast bedankt.

Je doet niets fout, je bent op een onhandigheid in de railgeometrie gestuit. Het gaatje is 7 mm. Als je niet wilt prutsen om een heel kort stukje flexrail te maken, kun je het ook oplossen zoals in het onderstaande plaatje:
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Bedankt Rob voor deze tip. Ik zou dat meer een ontwerpfout noemen dan een onhandigheid, maar aan alle problemen is een oplossing. Nogmaals bedankt.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2013

offline
Re: Krokodil Diddy
Lekker bezig Patrick. Die klimspiraal en het begin van het schaduwstation ziet er al veelbelovend uit! Ik ben enorm benieuwd naar de vorderingen.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Krokodil Diddy
 @citaat  @citaat
Er zit weliswaar een ontwerpfout in de geometrie van de slanke K-rail wissels, maar dat is wat anders, dit is normaal.

Als je hetzelfde met gewone K-rail wissels zou doen heb je ook een gat, dit keer van 25,7 mm. Daar is ook geen geschikt passtukje voor. Een rechte van 22,5 mm is net te kort, 30 mm veel te lang. Je kunt natuurlijk zelf een passtukje maken van 25,7 mm. Anders heb je minimaal drie rechten nodig, bijvoorbeeld een passtukje van 35,1 mm in het ene spoor en twee van 30 mm in het andere.

Een wisselgeometrie ontwerpen waar deze wisselstraat géén gaatje heeft is niet moeilijk. Het kan bijvoorbeeld met twee verschillende slanke wissels, waarbij het rechtdoorgaande spoor van de ene 3,5 mm langer is dan de andere. Een asymetrische slanke engelse wissel zou ook een oplossing kunnen zijn. Maar een geometrie ontwerpen is één ding, het moet ook rendabel zijn. Vanuit dat perspectief zijn dit geen ideale oplossingen. Het levert geen extra omzet op, de vraag naar dit soort afwijkende wissels gaat ten koste van andere wissels. Ondertussen zijn er wel extra kosten, onder andere voor ontwerp, productie en voorraad. En dat alles voor een relatief klein probleem. Als Märklin hieraan iets zou willen verbeteren, zou het veel eenvoudiger zijn om extra passtukjes uit te brengen: eentje van 7 mm voor de slanke wisselstraat en eentje van 25,7 mm voor de gewone.


Met C-rail is het niet beter. Met slanke wissels gaat het sowieso al niet want er is geen slanke engelsman. Met gewone wissels heb je een gat van 33,3 mm. Als je daar niet zelf een passtukje voor maakt, heb je minimaal drie rechten nodig om weer goed uit te komen. De kortste variant is met een passtukje van 94,2 en twee van 64,3 mm. Goedkoper is twee rechten van 188,3 en twee van 171,7 mm, maar dat maakt de wisselstraat meteen een heel stuk groter. Voor Märklin is het maken van een passtukje van 33,3 mm niet zo simpel, dat is te kort. Door de benodigde ruimte voor de lipjes onder de rails kan een recht passtukje namelijk hooguit een paar mm korter zijn dan 40 mm. Alleen door slechts 2 in plaats van 4 lipjes onder de rails te maken zou het kunnen.


Met M-rail heb je geen slanke wissels of bochten, maar met gewone R2-wissels kan het nu wél: het gaatje is dan 16 mm en er is al een M-rail passtukje van precies die lengte.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Kan iemand mij nog wat tips geven om flexrails mooi recht te leggen? Latjes hout tussen leggen over de ganse lengte? Blokjes op maat zagen? What else? Wat is de beste en gemakkelijkste oplossing?
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2016

offline
Re: Krokodil Diddy
Een lange rechte lijn maak je eenvoudig door een draadje te spannen tussen 2 spijkertjes.

Succes! mooi project dit :-)  :thumbup:

Jeroen
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

offline
Re: Krokodil Diddy
ik zou een aluminium L-profiel van 2 meter voor gebruiken. Vind je in elke doehetzelver
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2013

offline
Re: Krokodil Diddy
Citaat van: Christian P op dinsdag 06 april 2021, 11:11:46
ik zou een aluminium L-profiel van 2 meter voor gebruiken. Vind je in elke doehetzelver

Dat kan ik zeker aanraden, dit hebben wij ook gebruikt maar flexrail het is wel knap als je dit volledig recht krijgt. Er zullen altijd wat knikjes in blijven zitten in ieder geval bij ons het geval was.

Succes!
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Patrick,

Je hebt al een aluminium rei liggen, zie je foto's van 3april j.l.
Ik zou daar aan het begin en eind een gaatje boren waar een schroef strak in kan en dan de rei zo vastschroeven dat hij net aan vast zit.
Je hebt dan beide handen vrij om je flexibele rails vast te zetten.

Henk
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Bedankt voor jullie tips. Ik ben bij Hubo Al profielen gaan halen van 2m lang die ik met een lusthof U-profiel kan verbinden. Nu heb ik één Al-profiel van 4m. De flexrails er tegen aan zette en vastschroeven met de Märklin schroefjes geven een goed resultaat.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

@citaat
Zijn de schroeven tijdelijk of definitief?
Als ze definitief zijn krijg je nog geluidsoverdracht via de schroeven waardoor je treinbaan als een klankkast gaat werken.
Beter is om de rails, en later de ballast, te lijmen.
Dit kan met verdunde houtlijm of nog beter een lijm op latexbasis.

Kijk eens KLIK: hier
Kijk eens verder op deze website, je vindt er nog veel meer leuke en goede adviezen.
Het mooie van deze website vindt ik dat ze voor een onderwerp meerdere mogelijkheden testen en daar een oordeel over geven.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ Henk - de schroefjes zijn tijdelijk. Wanneer het schaduwstation volledig "rijdend" is ga ik ze weghalen. Ik was wel verrast hoe het onderstel als een trommel de trillingen weergeven door het vastschroeven van de rails. Ik had eerst gedacht een kunstoog onderlaag te gebruiken en daarboven de kurk. Zal voor de resonantie beter zijn, maar ik zag er tegenop. Anderzijds kan je de rails niet meet vastschroeven in de twee lagen want die zijn, denk ik, niet hard genoeg om de schroef vast te houden... Alvast bedankt voor de tip
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Is het door de vele uren in de Traincave of is het omdat de lente in aantocht is, maar het begint te kribbelen om een loc te zien rijden. Daarom heb ik de laatste dagen het volledige schaduwstation afgewerkt met kurk en de rails verder geplaatst. Moeten nu nog netjes uitgelijnd worden.  Heb tevens al de nodige onderbrekingen voorzien met de Peco tussenstukjes om later de terugmelders aan te kunnen sluiten.
Ik kon het niet laten en heb de Ecos2 uit de kast gehaald. Snel twee draadjes aangesloten op de testrail in het schaduwstation. Het deed ontzettend deugd om de TEE 103 te zien rijden, althans 3m. Na 3m stopt hij. Is net waar ik één van de rails heb onderbroken. Vreemd. Moet ik morgen van nabij gaan bekijken.
Enkele beelden van de laatste werkzaamheden. Prettig WE
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
nog enkele pics...
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
Vraagje, hoe post je een filmpje... bestand is meteen groter dan 1024KB
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Krokodil Diddy
Op YouTube zetten en linkje hier plaatsen.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Krokodil Diddy
Beste Patrick,

Geluidsdoorgave: ik stapte eens aan boord van een 50 meter jacht en ik voelde een generator set draaien (een doodzonde), mijn vriend de trilling/geluiddeskundige geïnformeerd en die met de chef machinekamer bouw gaan zoeken, inderdaad één klein pijpbeugeltje maakte contact met de scheepsconstructie.

Moraal: je kunt zaken heel goed isoleren, maar als je ergens per ongeluk een contactbrug maakt, dan is al de isolatie voor niets.

Ik hoor hier in mijn kamer de wasmachine van de buurvrouw omdat er ergens in het fundament van onze twee huizen ook een contactbrug zit.

Groet, Anne W
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Krokodil Diddy
Dag Patrick,

Citaat van: PatcheTrain op zaterdag 10 april 2021, 19:50:22
@ Henk - de schroefjes zijn tijdelijk. Wanneer het schaduwstation volledig "rijdend" is ga ik ze weghalen. Ik was wel verrast hoe het onderstel als een trommel de trillingen weergeven door het vastschroeven van de rails. Ik had eerst gedacht een kunstoog onderlaag te gebruiken en daarboven de kurk. Zal voor de resonantie beter zijn, maar ik zag er tegenop. Anderzijds kan je de rails niet meet vastschroeven in de twee lagen want die zijn, denk ik, niet hard genoeg om de schroef vast te houden... Alvast bedankt voor de tip

Ik wil je toch vragen om nog eens goed na te denken over neopreenband.
Het scheelt echt een hoop geluid.
Is het niet in België te krijgen?
Het is dat we de grens niet over mogen maar anders had ik je subiet uitgenodigd om te komen luisteren.
De investering om een rol te kopen en te testen lijkt in eerste instantie duur maar als ik zie wat jij van plan bent dan valt dat in het niet.

Henk

Re: Krokodil Diddy
ACTS.zuid
gast

Re: Krokodil Diddy
 @citaat Ook met neopreenband moet je het spoor verlijmen. Dat kan ook op het kruk mits een pasteuze lijm wordt gebruikt.
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Krokodil Diddy
Dat gaat voortvarend hier, Patrick !

Ziet er erg degelijk en deftig uit  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Krokodil Diddy
Lid sinds: 2015

K-rail

offline
Re: Krokodil Diddy
@ ACTS.Zuid -  wat is een pasteuze lijm? Wat raad je aan? Velpon  :-)