Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober

Gestart door Kolstt zaterdag 05 november 2022, 17:52:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Klopt Frans, Ik had nog wat under-layment voor laminaat (Bouwmarkt) over van 3 mm. Dit ook maar eens geprobeert.  Werkte gemakkelijk om dit op het 9 mm multiplex van de segmenten lijmen met de flexibel blijvende lijm van Minitec.
Op de bovenbaan ga ik weer met de rubber strookjes werken zoals in het schaduwstation. Ik speel wel met de gedachte om de ruimte onder de c-rails op de vullen met strookjes schuimrubber, zo kan ik alle methoden vergelijken met elkaar.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Weer een update. De afgelopen week de tunnel uitrit verder afgemaakt zodat er een testrondje gemaakt kon worden. Las onlangs op een forum dat er problemen konden ontstaan als je rechte stukken in je klimspiraal opnam vooral met lange treinstellen. Daar ik na elke 1/4 bocht een stukje recht had opgenomen met als doel het mangat wat groter te maken en tevens meer centimeters per omwenteling te krijgen om onder de 3% stijging te blijven werd ik toch wel wat nerveus. 
Wat als de treinen werkelijk ontsporen? Daar moest ik maar even niet aan denken....
Met spanning naar het eerste testrondje gekeken met de langste trein maar alles bleef keurig op de rails :-).
Pfff. we kunnen weer verder!  Ik ben nog even aan het hannessen met de filmpjes op youtube dus die volgen spoedig
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Afgelopen dagen ondanks de hitte toch nog enige vorderingen gemaakt.  De boven baan/presenteer baan maar even uitgelegd om te kijken op het allemaal past zodoende kunnende rails afgetekend worden en de gaten in de platen voor de servo bediening van de wissels gemaakt kunnen worden. Het plan hoe het e.e.a. ook qua scenery moet worden begint vorm te krijgen. Daar ik nog niet 100% overtuigd ben dat dit het ook zo moet worden laat ik nog maar even een tijdje liggen. De tunnel uitgang kan in ieder geval wel verder aangekleed en bedraad worden. Rechtsboven op foto 121 is al de weg naar de uitbreiding naar het toekomstige rangeerterrein terrein te zien
Afgelopen zaterdag vroeg in de morgen nog even inspiratie opgedaan tijdens de open dag bij Huider in H.H.Waard. Kon ik gelijk de al een tijdje geleden bestelde Marklin 1707 ophalen zodat de stam met de dubbeldekkers compleet is. Er is veel kritiek te lezen her en der over dit product maar vind het een pracht en rijd prima dus ook maar even 2 filmpjes gemaakt.
Inmiddels ook een airbrush besteld omdat komende winter gestart kan worden met de aankleding. Maar eerst de rails verder maar eens definitief leggen en bedraden vervolgens alles nog in iTrain inregelen dus hoef mij zeker niet te vervelen de komende tijd :D  :D
https://www.youtube.com/shorts/G6v3GKcKzmY
https://www.youtube.com/shorts/VgEiBufEBBc

Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Dat ziet er netjes en gedegen uit  :thumbup:
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ik zag dat het alweer een maand geleden is dat ik wat gepost heb. Ook bemerk ik dat ik op 3 dagen na nu een jaar bezig ben met dit project Time flies :D
De laatste weken druk geweest met het verven van de railstaven (monnikenwerk) welk in het zicht komen. Na wat proefstukjes gekozen voor de Aquacolor verf van Revell Rost kleurnummer 36183. Over smaak valt te twisten natuurlijk maar voor mij voelde dit goed. Ook de verkanting aangebracht van de uitrit van de tunnel. Hiervoor een strookje van de onder-layment XPS 3mm gebruikt. Op de foto's is de schuinte van de NS2200 loc wel aardig te zien geloof ik. Ik heb van de boven baan alle rails eerst afgetekend op de 9 mm platen en nu weer afgebroken om zo eerst de klimspiraal en de tunnel uitgang te kunnen testen d.m.v een kleine lus en proef te rijden met Itrain. Daarna kunnen we verder met de boven baan,  Inmiddels een airbrush-set aangeschaft en een piepschuimsnijder om volgens goed voorbeeld van Dirk59 (met die prachtige baan Bad Dirksheim) de tunnel uitgang te gaan bekleden met dunne stroken XPS plaat.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Hoi Ton,

3mm. Verkanting is wel een hoop, meestal zit dit ergens tussen de 1 en 1,5mm. Maar als het naar je zin is lekker zal houden natuurlijk  :)
Wist je dat Marklin schroefjes heeft met de juiste kleur en grote voor C rails.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Hoi Peter, dat van die verkanting is wel een puntje hoor.  Ik ga dit eerst maar eens uitgebreid testen. Vind het op zich wel mooi dat schuine maar de treinen moeten niet omvallen natuurlijk :D .
De schroefjes van Marklin zijn bekend maar hebben waarschijnlijk niet genoeg lengte om ook de 3 mm demping mee te pakken.  De schroefjes die je nu ziet worden uiteraard nog weggewerkt met de tijd
Grt Ton
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Mijn ervaring is dat je verkanting gerust kunt overdrijven, dus 3mm gewoon doen. Hangt erg van de plek af hoe je dat waarneemt. Probleem met verkanting is wel dat het de kans op ontsporen groter maakt. De Re620 met drie draaistellen kan er niet zo goed mee overweg.
In plaats van schroefjes heb ik de rails vastgezet met dotjes lijm (houtlijm of hete lijm). Dan blijft de demping van het isolatiemateriaal beter behouden en de rails is ook weer makkelijk los te halen.   
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Hoi Henk, gisteren proef gereden met een aantal treinstellen en dat ging zonder problemen dus de verkanting lijkt wel goed te gaan. Over het vastzetten met de huidige schroefjes ben ik nog niet tevreden. Er ontstaat ook een ietwat hobbelig spoor dus speel met de gedachten om de rails vast te lijmen. Ik zal dan de lijm van Minitec gebruiken.  De komende dagen daar eens mee experimenteren

grt Ton
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
2 filmpjes gemaakt van het testrijden met 5 treinstellen in iTrain. In het tweede filmpje (schaduwstation) moest ik het filmen afbreken om een botsing te voorkomen.  Onlangs een nieuwe laptop aangeschaft en die stond nog ingesteld op "na 3 minuten in slaapstand". Dan stopt iTrain er ook mee schijnbaar maar  de treinen rijden gewoon door zonder dat ze bewaakt worden.  Deze tijd in de laptop maar even op oneindig gezet als de laptop op het lichtnet aangesloten is :D  :D


Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Dat rijd al lekker door Ton, verstandig om de laptop niet in slaap te laten vallen anders gebeuren er ongelukken.
Het zelfde geld ook voor update's die willen soms op de achtergrond lekker druk zijn waardoor het treinen verkeer verstoord kan worden.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Het digitaal rijden weer voor even geparkeerd en begonnen met een stukje scenery. De tunnel- & in en uitgang.  Als voorbeeld gebruik ik een combinatie van de Hemtunnel en Velsertunnel. Dat is het mooie van modelspoor. Je kan je eigen draai er aan geven. Van een fietsmaatje een aantal bedrukte foam- of polystyreenplaten gekregen van 10 en 5 mm dikte. Perfect spul. Van de 5 mm platen een begin van de wanden gemaakt en de tunnelingang gefabriceerd. Met een klein kruiskopschroevendraaiertje de groeven van de betonplaten er in gekrast. Voor maart 2024 heb ik mij opgegeven voor een workshop bij Bentink in Apeldoorn voor het maken van "realistische beton muren" en in februari 2024 voor een workshop "starten met airbrush. Dus ik heb nog ff. Van houten roerstokjes 5 mm breed en 1 mm dik een teststukje van de looppaden langs de rails gemaakt zoals bij de Velsertunnel (zie foto Velsertunnel). Hiervoor wat stroken van SPX plaat gesneden met een " piepschuimsnijder"en de gezaagde houtjes met houtlijm gelijmd. Wordt weer monnikenwerk maar daar zijn de regendagen geschikt voor  :D .  Voor de juiste verlichting in de tunnel ben ik mij nog aan het orienteren. Voorlopig genoeg te doen voordat we weer verder kunnen met de bovenbaan
De rails heb ik overigens nu gelijmd met flex lijm van Minitec want was niet tevreden over het schroeven. Ook de verkanting van 3 mm verwijderd.
Tevreden tot zover
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ton, heb je helemaal geen verkanting meer toegepast? Misschien dat een verkanting van ca. 2 mm beter is?
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Hoi Frans,  Klopt. Ik vond de rails niet mooi leggen dus heb de verkanting geheel weggelaten en de rails geplakt. Geen hobbels meer. Door die verkanting lijken de c-rails wat te wringen waardoor je geen vlak spoor hebt.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Bij het uitleggen van mijn rails, kwam ik ook tot die conclusie. De meeste gebogen rails die ik voor mijn baan gebruik is 24230 (R2), verder ook nog 2 stuks 24224 (R2), 2 stuks 24530 (R5), 2 stuks 24330 (R3) en 1 stuk 24430 (R4). De meeste gebogen rails zijn ook verbonden met een wissel en dan wordt het aanbrengen van een verkanting niet mooi en ook geen vloeiende lijn om de rechte railstukken weer mooi vlak op de ondergrond te krijgen. Bij toepassing van een ruime boogstraal zal zo'n verkanting een beter effect geven maar bij mijn baan is het ondoenlijk, teveel risico op ontsporingen.

Met welk middel heb je de rails geplakt? Hetzelfde spul als waarmee je de rubber stroken onder de rails hebt geplakt?
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ja, die minitec lijm. Is met warm water ook weer los te maken maar hopelijk is dat nooit nodig🤣🤣
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Dankje Ton.  :thumbup:
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
En dan is er licht aan het einde van de tunnel  :D ( foto 146). Op de foto is het nog vrij licht in de tunnel maar in het echt zijn het kleine "peertjes". Bij de plaatselijke tuincentrum/kerstmarkt een strengetje van 20 kerstlampjes (2,99 euro) gekocht die op 3 AA batterijtjes van 1,5V werken. De lampjes zijn parallel geschakeld.
De voeding van de batterijtjes vervangen door een oplader van 4,5V DC.  Doordat er uiteindelijk nog maar een streng van 10 lampjes overbleef er een extra weerstand van 680 ohm in serie bijgezet (proefondervindelijk naar de sterkte van het licht gekeken en zo de uiteindelijke extra weerstand bepaald). Deze verlichting zal altijd permanent branden dus hoeft niet aangesloten te worden op de OC32 waar de rest van de baanverlichting op aangesloten wordt. De tunnel vordert al aardig. De wanden voorlopig maar even gespoten met grijze primer van de AC-tion. Binnenkort zal ik wat ballast gaan aanbrengen dan zal het wat meer smoelen. De hele tunnel + in- en uitrit moeten natuurlijk nog geverfd worden in beton-look en gewetterd worden. Dat zal wel komende voorjaar worden. Ik wil ook nog de verlichting voor bij de vluchtdeuren realiseren, daar moet ik nog iets op verzinnen.  Ook moet nog een deel van de bovenleiding aangelegd worden in de in- en uitrit van de tunnel en de seinen plaatsen.  Genoeg te doen nog voor we verder kunnen met de volledige bovenbaan
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Schitterend. :thumbup:

Groet Michel
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Afgelopen vrijdag ter plaatse in Zaandam een kijkje genomen en wat foto's gemaakt van het gebouwtje boven op de Hemtunnel ingang aan de Zaankant. Google Maps alleen gaf niet voldoende info. Nu bezig om dit zo goed als mogelijk na te maken. Best wel geinig werk. Het is heerlijk werken met de 5 mm Forex/foam platen. Hierbij wat foto's van de vorderingen en het origineel.
Nog op zoek naar de TL-balken/verlichting boven de deuren en de airco unit op het front dus wie een tip heeft Graag !
Ondertussen prutsen we lekker verder  :D
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Heel gaaf!

Voor die TL balk het volgende idee: een sleufje in de muur met er achter een ledstripje. In het sleufje een transparant buisje lijmen (van een bouwpakket frame met ramen). Het buisje wordt verlicht. Behuizing van karton er omheen.
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Hierbij weer eens een update. Is al weer even geleden. In de donkere maanden helaas niet veel tijd gehad voor het verder bouwen aan de baan.  Projecten voor de dochters hun huizen slokten veel van de vrije tijd op. In februari ook nog een weekje naar Tenerife geweest en voor je het weet is het alweer half maart. Inmiddels het bouwen aan de tunnel even geparkeerd en verder gegaan met de bovenbaan omdat anders de treinen te lang stil staan. Omdat alle railstaven eerst geschilderd moeten worden en ik alles ook eerst aansluit en test vordert het niet snel maar wel weer gestaag de laatste weken.
Op de foto's de stand van zaken tot zover. De komende tijd zal ik hier mee verder gaan wat niet heel interessant is om te melden al zal ik wel zo nu en dan een kleine update geven.  Het wordt pas weer spannend als alle rails ligt en het verder testen met iTrain kan gaan beginnen. Ik  vermoed dat dit richting het najaar zal gaan maar dat is het leuke van deze hobby.  Het hoeft niet af! .... maar ik kijk wel uit naar het verder kunnen gaan met de scenery. Afgelopen weekend weer de nodige inspiratie opgedaan op Ontrax en inmiddels 2 workshops over airbrush/weatheren gevolgd heb
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Heel herkenbaar Ton, dat een hoop tijd richting de dochters gaan :) en zoals je zegt het is maar hobby waarop gelukkig geen werkdruk ligt.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Ben een beetje laat, maarreh: nog gefeliciteerd met je verjaardag; nog vele jaren modelspoorplezier gewenst!
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Lid sinds: 2020

Je moet niet alles geloven wat je denkt

offline
Re: Verslag van de nieuwe digitale baan 2022 Bouw gestart op 13 oktober
Dankjewel Frans :thumbup: