Hoi Patrick,
Eerst en vooral de groeten uit de zuidrand van Antwerpen

Ik had gisteren een hele epistel geschreven over uw baan, met wat er echt niet aangewezen is.
Maar ik zag dat iedereen er geen punt van maakt, dus ik dacht iets gemist te hebben.
Ondertussen zijn we wat reacties verder, en blijk ik het toch bij het juiste eind te hebben...
Dus toch even wat goede raad:
Denk vooral eerst nog eens rustig na over waar de prioriteiten liggen. Niet hoeveel treinen je wilt laten rijden, maar wel wat je wilt uitbeelden.
Je hebt een mooie ruimte, maar je gaat dat volproppen met korte wissels en veel te krappe bochten.
De wissels 2262 en 2263 zijn niet bedoeld voor mensen die dit soort banen bouwen.
De bochten 2221 2231 net hetzelfde. Die zijn ontworpen voor mensen die beperkte ruimtes ter beschikking hebben en bijvoorbeeld op 244x150 toch HO gaan leggen.
In uw geval: NIET DOEN!!
Je gaat daar achteraf zo hard spijt van hebben, dat beloof ik je nu al.
En een helix in 2221 zoals rechts bovenaan op je plan kan je al helemaal vergeten. Dat werkt niet, veel te steil en te krap.
Verder heb je in uw plan slechts 2x 2205 flexrail liggen die effectief gebogen is. Smijt op uw paradebaan alles met s-bochten en 2221/2231 er allemaal uit en leg alles in flexrail met een natuurlijk flow.
Dat gaat een natuurlijk beeld geven, en minder geschuif van de buffertjes van de rijtuigen/wagons.
Werk met ruime bogen, en een kleinere railhartafstand. (De rails dichter bij elkaar dus) Ook dat benaderd de realiteit beter.
Wat de wisselaandrijvingen betreft: Cobalt, en voor dit soort complexe banen: Cobalt IP Digital
Google het maar eens, topspul dit!
En die 50 treinen: Dat je veel stammen wilt opstellen, perfect, geen probleem mee, zou ik zelf ook doen!
Hoe je dat moet doen kan je in het draadje van de geluidsman hier op het forum lezen, maar niet verschieten, het is een redelijk imposant werkje.
Maar 50 treinen tegelijk laten rijden, dat heeft geen zin. Je hebt maar 2 ogen en 2 handen. Automatiseren, zeker op dit niveau, verloopt ook niet altijd foutloos hoor...
Vervolgens vroeg ik me ook af in hoeverre je een idee hebt van het budget. Het laatste wat ik wil doen is iemand anders zijn rekening maken, maar heb je dat al eens bekeken?
En als je budget geen probleem is, heb je eventueel al eens professionele hulp overwogen bij het verwezenlijken van dit project, want als je dit alleen gaat bouwen ben je voor jaren vertrokken denk ik...
Niks verkeerd mee als je een bouwer bent, maar als rijder gaat dat dan snel frustreren.
Ik wil je in elk geval veel succes wensen met dit project, en vooral veel moed en geduld, en als je iets wilt weten kan je het op dit forum zeker vinden, en anders vraag je het maar