Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De achterkant van het ontwerp

Gestart door Jan22 vrijdag 21 augustus 2020, 17:56:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De achterkant van het ontwerp
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
De achterkant van het ontwerp
Gisteren hoorde ik dat de huisbaas over 2 jaar in de wijk de daken gaat lichten.
Het houten dakbeschot (met panlatten en pannen) gaat eraf.
Daarvoor in de plaats komen platen (bestaand uit twee lagen spaanplaat met daartussen piepschuim,
met een plastic/rockwool buitencoating, met daarop de panlatten en pannen.

Heel fijn natuurlijk. Maar krijs, mijn treinbaan. Die heeft nu als achterkant dat dakbeschot.
Dus als het dak wordt gelicht, dan rijdt die trein in de open lucht.
Ook de opslag (van de OVP's) tussen de gordingen, ligt gestapeld tegen het dakbeschot.

Er zijn dus eigenlijk 2 losstaande problemen die ik voorzie, en voor wil zijn.

Die werkzaamheden duren enige weken, en natuurlijk zal men ervoor pleiten dat de zolder leeg is om te kunnen slopen.
Gesteld dat ik weet waar ik het moet laten, is dat de fijnste oplossing.

Er rust geen zegen op de huidige bouw, merk ik wel.   :-(

Baansegmenten voorzien van een schuine achterzijde?
Opslag (OVP, rollend materiaal) alvast in plastic boxen opslaan?

Tips?
Re: De achterkant van het ontwerp
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: De achterkant van het ontwerp
Goed dat je het nu hoort en ruim de tijd hebt een oplossing te vinden en uit te voeren.

Is het mogelijk een soort overkapping of deksel te maken voor elk segment en dat dan t.z.t. ter bescherming aan te brengen?
Re: De achterkant van het ontwerp
Citaat van: Jan22 op vrijdag 21 augustus 2020, 17:56:33

Tips?


Een goede vriend van me heeft dit ook achter de rug en hij heeft het perfect opgelost. :)

Gr, Ben.
Re: De achterkant van het ontwerp
 @citaat en dan willen wij natuurlijk graag weten, Ben: Hoe?

Enlighten us with your unmeasurable knowledge, please!

Groet,

Peter
Re: De achterkant van het ontwerp
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De achterkant van het ontwerp
Jan, succes met inpakken. Ik heb afgelopen november hetzelfde meegemaakt, alles in de verpakkingen gedaan en uiteindelijk met mn treinen vriend  :P de rails eraf gehaald (bedradingen afgeknipt en weggepleurd ) en in mijn geval in mandarijndozen gedaan , de treintafel was geschroefd en in no time was er een stapel hout,  Gedeelte bewaard voor latere plannen en de rest in een hele grote kliko, werd overigens door de aannemer gedaan het afvoeren van zolder afval.
Dus als ik jou was begin op tijd op je gemak.

Gr. Jan
Re: De achterkant van het ontwerp
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 21 augustus 2020, 18:28:15

Ben: Hoe?


Lees wat de vorige spreker schrijft. Wij waren in 3 uurtjes klaar en toen hebben we een fles wijn open getrokken.
Re: De achterkant van het ontwerp
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: De achterkant van het ontwerp
de sloop van het dakbeschot geeft al zoveel rommel, stof en wat denk je wat er allemaal niet op je baan kan vallen :?
Daarnaast de bouwvakkers hebben werkruimte nodig, dus ik zou zeggen overleg met de huisbaas in deze

groet,

Ruud
Re: De achterkant van het ontwerp
Dat is de meest drastische oplossing. Afbreken en opnieuw beginnen. Pijnlijk maar niet onmogelijk.
Alleen wie heel tevreden is over de aangelegde modelbaan, en het liefst alles behouden wil, heeft er een hardere dobber aan.

Misschien is het niet onmogelijk de baan met beleid in 'stukken' te zagen die later weer aan elkaar te koppelen zijn. Intussen de zaak in een soort kratten verpakken tot het leed met het dak geleden is. Ook drastisch maar evenmin onmogelijk.

Ik heb aanvankelijk gedacht aan modulair bouwen, maar het werd mij te bezwaarlijk en vroeg mij af: waarom zou ik? Hoe groot is de kans dat wat ik nu bouw, elders precies weer zo passen zal? Dus ook mij wacht de afbraak bij verhuizing of ingrijpende renovaties. Hopelijk is dat nog ver weg....

Groet,

Peter
Re: De achterkant van het ontwerp
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De achterkant van het ontwerp
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 21 augustus 2020, 20:04:20
aanvankelijk gedacht aan modulair bouwen
Ik was net weer begonnen, dit keer met modulair bouwen, tot de cv-ketel dit jaar werd vervangen ...
Dus nu ligt alles op een hoop gestapeld.  :D

Dat modulair bouwen heeft te maken met het trapgat waar elk segment doorheen moet passen.
Tijdens vooronderzoek kwam ik de baan tegen van een inmiddels overleden 3railforumlid (Riny).
Die had (bij meerdere niveaus) segmenten verticaal gestapeld. Dat idee bood grote voordelen.
Niet gewoon niveaus rijgen aan draadstangen, maar stapelen op eigen pootjes.
Elk niveau (onderplaat met bovenleiding-bovenplaat) past dan door dat trapgat.
Drie niveaus samen passen dus niet. Dat leek op zich al winst.
Op 1 plek na waar het echt niet anders kon.

Bijkomend voordeel van daklichting: ladder wordt door vlizotrap vervangen.
Bijkomend nadeel: je weet nu niet wat er later door dat trapgat gaat passen.

Ik had van alles verwacht, maar dit niet.
Blij te horen dat Ben 3 uur werk verwacht en een fles wijn na afloop.  Ik ben dol op wijn.  :D

Nu moet ik nog even verzinnen hoe ik het zover krijg dat het t.z.t. 3 uur werk is.

Uiteindelijk zullen mijn "erfgenamen" voor dezelfde klus komen te staan.
Ik verwacht dat die de weg naar de kliko weten te vinden.
Maar ik zelf heb daar nu wat moeite mee.
Re: De achterkant van het ontwerp
Maar dan zie ik het probleem niet helemaal, of helemaal niet. Op een termijn van wel twee jaar komen er werkzaamheden aan het dak. De baan staat kennelijk gedemonteerd in modules of segmenten opgeslagen.
Ik zou zeggen: opbouwen dat spul en wel zo dat je weet dat het eenvoudig uit elkaar te halen valt en op te slaan. Desnoods tijdelijk extern om beschadigingen door de timmerlieden te voorkomen.

.
Re: De achterkant van het ontwerp
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De achterkant van het ontwerp
Citaat van: Jan22 op vrijdag 21 augustus 2020, 20:41:17

Bijkomend nadeel: je weet nu niet wat er later door dat trapgat gaat passen.


[/quote]

Jan, Vlizotrappen worden geleverd kant en klaar in een montagebekisting. De afmetingen hiervan zijn standaard om het inbouwen te vereenvoudigen. De breedte is naar keuze leverbaar in 60cm en 70cm. De lengte van het gat is afhankelijk van de maximale hoogte van de trap. Standaard is de lengte 120cm. Bij trappen hoger dan, ik meen 260cm, is de lengte 140cm.
Re: De achterkant van het ontwerp
Beste Jan,

Ik werk namelijk voor een aannemer en werken veel voor een woningcorporatie.
Dit probleem heb ik meerdere keren meegemaakt.
Ga in gesprek met een opzichter en met de aannemer vaak komen hun met een oplossing zonder dat je alles moet afbreken.
En z,n dak lig echt geen weken open,is s,avond weer dicht,probleem is het weer .
Oja wat betreft een nieuwe trapgat vraag een grotere dan wat ze plaatsen je heb die in verschillende maten.
evacuatieplan - De achterkant van het ontwerp
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
evacuatieplan - De achterkant van het ontwerp
Gewoon aan de slag dus, maar met een checklist.
(dan moet het gaan lukken in 3 uur)

1. huisbaas:
a. wanneer
b. hoe

2. elk baansegment:
a. eigen achterkant
b. eigen deksel
c. eigen draaghengsel
d. eigen stekkerverbinding

3. opslag:
a. eenvoudiger transporteerbaar maken
b. verpakkingsvorm uniformeren

4. Beneden bedenken waar opslag t.z.t. past:
a. in huis
b. in de schuur

5. evacuatieplan (volgorde)

Mijn vrouw is cynischer: och, voor de vloer-renovatie trokken ze 11 jaar uit , waarom nu niet?
Re: De achterkant van het ontwerp
Top plan, Jan!
Re: De achterkant van het ontwerp
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De achterkant van het ontwerp
Bijna met pensioen, dus vandaag aan de slag met opruimen
(om ruimte maken voor dit plan).
Re: De achterkant van het ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De achterkant van het ontwerp
Dan zou ik niet nog 11 jaar willen wachten Jan  >:-D
Re: De achterkant van het ontwerp
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De achterkant van het ontwerp
De huisbaas raadt aan een jaar te wachten, en tussentijds wat op te ruimen.  8)
De aannemer hoopt dat er een wandelpad vrij is, en dat hij bij de gordingen kan komen.  8o

De huisbaas zegt: het nieuwe dak komt waarschijnlijk op het oude dakbeschot te liggen, dus je zou kunnen beginnen.
Als we het doen, dan is dat in 2021, en hoor je dat bijtijds.  O:-D

De aannemer zegt: luister eens, de gordingen zakken door, het dak is nu al te zwaar voor de balkdikte, en als we dat moeten aanpakken, dan gaat het dakbeschot eraf.
Dus begin nog maar niet.  >:-D
Eerst technisch onderzoek doen. Dan weten we hoe en wat. En binnen 3 maanden weten wij het, en jij dan ook.  :?
Re: De achterkant van het ontwerp
dan is dat in 2012, raar ik dacht dat het nu 2020 is